ברכות דף סא. א
כיצד דורשים את הפסוק (תהלים קלט:ה) "אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי"?
| "אָחוֹר" | "וָקֶדֶם" | |
| למ"ד שנבראת חוה פרצוף מאחריו | היה פרצוף חוה מאחריו | היה פרצופו מלפניו | 
| למ"ד שנבראת חוה מהזנב | נברא אדם אחר הבהמה | במבול נענש אדם קודם הבהמה [1] | 
רב ושמואל, חד אמר שנבראת חוה פרצוף ואחד אמר זנב, כיצד יבארו הפסוקים דלהלן?
| למ"ד שנבראת חוה פרצוף מאחריו | למ"ד שנבראת חוה מהזנב | |
| "וייצר" - בב' יודי"ן | להורות שנבראו דו פרצופין | לדרוש או לי מיוצרי אוי לי מיצרי | 
| "זכר נקבה בראם" | שנבראו דו פרצופין | שעלו במחשבה להברא שנים | 
| "ויסגור בשר תחתנה" | כשהפריד ב' הפרצופים סגרם בבשר | את מקום חתך הזנב סגרו בבשר | 
| "ויבן" | לר"ש בן מנסיא: שקלע שערה לרב חסדא: שבנאה כמין אוצר  | 
    שבנאה מזנב לאשה | 
ברכות דף סא: א
מה דרשינן מדכתיב: "בכל נפשך" "בכל מאדך"?
| "בכל נפשך" | "בכל מאדך" | |
| לר' אליעזר | אפי' נוטל את נפשך - דיש  אדם שחביב עליו גופו ממונו  | 
    אפי' נוטל את ממונך - דיש אדם שחביב עליו ממונו מגופו | 
| לר' עקיבא  (לגירסת הילקוט)  | 
    אפי' נוטל את נפשך -  וכ"ש בכל ממונך  | 
    בכל מדה ומדה  שמודד לך הוי מודה לו  | 
 
האם מותר להפנות במקומות דלהלן?
| בא"י, ביהודה  מזרח ומערב, ובגליל צפון ודרום  | 
    בא"י, ביהודה  מזרח ומערב, ובגליל צפון ודרום  | 
    בבבל מזרח ומערב, ובארצות צפוניות צפון ודרום | |
| לתנא קמא | אסור | אסור | מותר | 
| לר' יוסי [2] | מותר | מותר | מותר | 
| לחכמים | אסור | מותר | מותר | 
| ר' עקיבא | אסור | אסור | אסור | 
[1] והגם דאמרינן דבפורענות מתחיל בקטן, וא"כ איך במבול היה להיפך שהתחילה הפורענות מהאדם. תירץ בסמיכת חכמים, דכיון דשינו מעשיהם - ממעשה אדם, שינה עליהם הקב"ה סדר עונשם.
[2] ר' יוסי סובר שלא אסרו אלא "ברואה" - שכשמתפנה רואה למקום המקדש, ופרט למקום נמוך. "ובמקום שאין שם גדר" - המפסיק בין פירועו להר הבית. "ובזמן שהשכינה שורה" - שבית המקדש קיים, ופרט לזמן הזה. ור' יהודה בברייתא השניה ס"ל רק לחילוק האחרון, שבזמן שבית המקדש קיים אסור, ובזמן הזה מותר.

