ברכות דף מ. א
הפסיק בין הברכה לטעימה בדברים דלהלן, האם צריך לחזור ולברך?
באמר לחברו טול מפרוסת הברכה |
אמר הביאו מלח הביאו לפתן | אמר לגבל את המורסן במים לתת לשוורים | |
| לרב | לא צריך לחזור ולברך | צריך לחזור ולברך | |
| לר' יוחנן | לא צריך לחזור ולברך | צריך לחזור ולברך | |
| לרב ששת | לא צריך לחזור ולברך | ||
בירך על הפירות דלהלן ברכה כדלהלן, מה דינו?
| בירך האדמה | בירך העץ | בירך שהכל | |
| על פירות העץ | לסתמא דמתני' ור' יהודה: יצא לרבנן: לא יצא |
יצא | יצא |
| על פירות האדמה | יצא | לא יצא | יצא |
ברכות דף מ: א
בירך שהכל על מינים דלהלן, מה דינו?
| על כל מיני אכילה ושתיה | על פת ויין | |
| לרב הונא | יצא | לא יצא [1] |
| לר' יוחנן | יצא | יצא |
ברכות דלהלן שלא הזכיר בהם תיבת "מלכות" האם יצא? [תוד"ה אמר].
| בברכת המזון | בברכות של י"ח | בברכת אבות, במעין שבע | |
| לרב - בלא אזכרת ה' אינה ברכה | יצא | יצא | יצא |
| לר' יוחנן - בלא מלכות אינה ברכה | לא יצא | יצא [2] | יצא [3] |
ברכות דף מ: א
מה מברך על הדברים דלהלן?
על שאין גידולו מהארץ - בשר בהמה חיה ועופות, דגים, חלב, ביצים, גבינה, מלח, זמית, כמהין ופטריות |
על מין קללה - חומץ, נובלות, גובאי, (פת שעיפשה, יין שהקרים, תבשיל שעבר צורתו) |
|
| לרבנן | שהכל | שהכל |
| לר' יהודה | שהכל | אינו מברך עליו |
הנודר בלשונות דלהלן, ממה נאסר וממה לא?
| "פירות הארץ עלי" | "כל גידולי קרקע עלי" | |
| בפירות הארץ | אסור | אסור |
| בכמהין ופטריות | מותר | אסור |
מה הן נובלות, ומה הן נובלות תמרה?
| נובלות | נובלות תמרה | ||
| ר' זירא ור' אילעא |
חד | בושלי כמרא (- שנתיבשו מהשמש) | בשולי כמרא |
| וחד | להו"א: תמרי דזיקא (-שנשר מהרוח) למסקנא: בושלי כמרא |
תמרי דזיקא | |
[1] דב' מינים אלו חשובים הם שגורמים ברכה לעצמם.
[2] דברכות קצרות שאינם באים בפתיחה וחתימה לא שייך להזכיר בהם מלכות.
[3] דבזה שאמר "אלהי אברהם" - הוי כמו מלכות, דאברהם אבינו המליך את הקב"ה על כל העולם. וכן במעין שבע, שאומר "האל הקדוש שאין כמוהו" - הוי כמו מלכות.

