1)

DOES THE SMELL MATTER? (cont.)

לרבא ודאי תנאי היא לאביי מי לימא תנאי היא
(a)

Rejection: Indeed, Rava cannot hold like R. Meir, but even R. Yehudah could hold like Abaye!

אמר לך אביי לאו מי איתמר עלה
(b)

Rejection (continued): Abaye can say that the following was said about this:

אמר רבה בר בר חנה אמר ר"ל בפת חמה וחבית פתוחה (דף סז,א) דברי הכל אסורה
1.

(Rabah bar bar Chanah): All forbid warm bread that was put on top of an open barrel (it absorbs a strong smell);

בפת צוננת וחבית מגופה דברי הכל מותרת
2.

All permit cold bread that was put on top of a closed barrel;

לא נחלקו אלא בפת חמה וחבית מגופה בפת צוננת וחבית פתוחה
3.

They argue about warm bread on a closed barrel and cold bread on an open barrel.

והא דידי נמי כפת חמה וחבית פתוחה דמי:
4.

Smelling through Bas Tiha is like warm bread on an open barrel!

2)

'NOSEN TA'AM LI'FGAM'

זה הכלל כל שבהנאתו בנותן טעם כו':
(a)

(Mishnah): The general rule is, if it gives a beneficial taste...

אמר רב יהודה אמר שמואל הכי הלכתא
(b)

(Rav Yehudah): The Halachah is like our Mishnah.

ואמר רב יהודה אמר שמואל לא שנו אלא שנפל לתוך גריסין רותחין
(c)

(Rav Yehudah and Rabah bar bar Chanah): We permit only when the vinegar fell on hot grits;

אבל נפל לתוך גריסין צוננין והרתיחן נעשה כמי שהשביח ולבסוף פגם ואסור
1.

If it fell on cold grits and then they were heated, this is like something that initially was li'Shvach (improves the taste) and later was Pogem (spoils the taste). It is forbidden.

וכן כי אתא רבין אמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן לא שנו אלא שנפל לתוך גריסין רותחין אבל נפל לתוך גריסין צוננין והרתיחן נעשה כמי שהשביח ולבסוף פגם ואסור וכן כי אתא רב דימי כו'
i.

The above was also said in the name of R. Yochanan.

וכך היו עושין בערבי שבתות בציפורי וקוראין אותם שחליים
(d)

(Rav Dimi): People used to put vinegar on cold grits on Erev Shabbos in Tzipori. They called it Shichlayim (cress), for vinegar is also added to Shichlayim.

אמר ריש לקיש נותן טעם לפגם שאמרו לא שיאמרו קדירה זו חסירה מלח יתירה מלח חסירה תבלין יתירה תבלין
(e)

Version #1 (Reish Lakish): We do not permit due to Nosen Ta'am li'Fgam if the mixture tastes bad due to too much or too little salt or spices;

אלא כל שאין חסירה כלום ואינה נאכלת מפני זה
1.

Rather, Nosen Ta'am li'Fgam permits if it is properly seasoned, and the Isur detracts from the taste.

ואיכא דאמרי אמר ריש לקיש נותן טעם לפגם שאמרו אין אומרין קדירה זו חסירה מלח יתירה מלח חסירה תבלין יתירה תבלין
(f)

Version #2 (Reish Lakish): Do not say that if a mixture had more or less seasoning it would taste good, therefore we do not permit due to Nosen Ta'am li'Fgam;

אלא השתא מיהא הא פגמה
1.

Rather, if (as it is seasoned) now the Isur detracts from the taste, it is permitted. (end of Version #2)

אמר ר' אבהו אמר רבי יוחנן כל שטעמו וממשו אסור <לוקין> [ולוקין] עליו וזהו כזית בכדי אכילת פרס
(g)

(R. Avahu): If the Isur gives taste and is intact, if it has k'Zayis (of Isur) bi'Chdei Achilas Pras (in the volume of a half loaf, i.e. three or four eggs), it is forbidden. One is lashed for eating (a k'Zayis of Isur in) the mixture;

67b----------------------------------------67b
(דף סז,ב) טעמו ולא ממשו אסור ואין לוקין עליו
1.

If the Isur gives taste and is not intact (Rashi - it was dissolved; R. Eliyahu - it is less than k'Zayis bi'Chdei Achilas Pras; R. Yosef - even if it has k'Zayis bi'Chdei Achilas Pras), it is forbidden, but one is not lashed for eating it;

ואם ריבה טעם לפגם מותר
2.

If it makes the taste even worse, it is permitted.

ולימא אם נתן טעם לפגם מותר
3.

Question: Why not say that if it harms the taste, it is permitted?

הא קמשמע לן דאע"ג דאיכא מילי אחרנייתא דפגמה בהדיה
4.

Answer: This teaches that even if other (permitted) things also harm the taste, it is permitted.

והלכתא כלישנא בתרא דריש לקיש
(h)

The Halachah follows Version #2 of Reish Lakish.

אמר רב כהנא מדברי כולם נלמד נותן טעם לפגם מותר
(i)

(Rav Kahana): We learn from all these Amora'im that Nosen Ta'am li'Fgam is permitted.

א"ל אביי בשלמא מכולהו לחיי אלא דר"ל
(j)

Objection (Abaye): Granted, we learn from the others, but how do we learn from Reish Lakish?

אמרו קאמר וליה לא סבירא ליה
1.

He explains the Mishnah. Perhaps he holds that the Halachah does not follow our Mishnah!

מכלל דאיכא למ"ד נותן טעם לפגם אסור
(k)

Question: This implies that a Tana forbids Nosen Ta'am li'Fgam!

אין
(l)

Answer: Yes!

והתניא אחד נותן טעם לפגם ואחד נותן טעם לשבח אסור דברי ר"מ
1.

(Beraisa - R. Meir): Whether an Isur is li'Shvach or li'Fgam, it forbids (a mixture);

ר"ש אומר לשבח אסור ולפגם מותר
2.

R. Shimon says, li'Shvach forbids, but li'Fgam does not.

מ"ט דר"מ גמר מגיעולי <עובדי כוכבים> {גוים} גיעולי <עובדי כוכבים> {גוים} לאו נותן טעם לפגם הוא ואסר רחמנא ה"נ לא שנא
(m)

R. Meir learns from Isur absorbed in Kelim of Nochrim. Even though it is li'Fgam, the Torah forbids it (i.e. Yisrael needed to Kasher the Kelim they took from Midyan).

ואידך כדרב הונא בריה דרב חייא
(n)

R. Shimon explains like Rav Huna brei d'Rav Chiya.

דאמר רב הונא בריה דרב חייא לא אסרה תורה אלא קדירה בת יומא דלא לפגם הוא
1.

(Rav Huna brei d'Rav Chiya): The Torah forbids only a Keli that absorbed Isur the same day (most explain - within the last 24 hours. After this, the taste is Pagum.)

ואידך קדירה בת יומא נמי אי אפשר דלא פגמה פורתא
2.

R. Meir says, even if the Isur was absorbed the same day, it is somewhat Pagum (therefore, we do not distinguish. It is forbidden in any case.)

ור"ש מאי טעמא
(o)

Question: What is R. Shimon's reason?

דתניא (דברים יד) לא תאכלו כל נבלה לגר אשר בשעריך כל הראויה לגר קרויה נבילה (דף סח,א) שאין ראויה לגר אינה קרויה נבלה
(p)

Answer (Beraisa): "Lo Sochlu Chol Nevelah la'Ger (... Titnenah va'Achalah)" - it is called (and forbidden like) Neveilah only if a Ger (Toshav) would eat it.

ור"מ ההוא למעוטי סרוחה מעיקרא
1.

R. Meir does not learn from here. He says that this excludes only a Neveilah that was spoiled from the beginning (before the animal died).

ור"ש סרוחה מעיקרא לא צריכא מיעוטא עפרא בעלמא הוא
2.

R. Shimon does not need a verse to exclude that case. It is like earth.