1)

A 'NOCHRI' WHO DID NOT INTEND TO TOUCH WINE

מ"ט
(a)

Question: Why did he wait?

אילימא משום דקסבר (דף נז,א) דאי משכחנא תנא דאסר כרבי נתן אוסריניה אפי' בהנאה
1.

Suggestion: He wanted to see if there was another Tana who forbids benefit from it, like R. Noson. (If so, he would forbid benefit from it.)

דתניא מדדו בין ביד בין ברגל ימכר
i.

(Beraisa): If a Nochri measured (the depth of) wine by sticking in his hand or foot, one may sell the wine;

ר' נתן אומר ביד אסור ברגל מותר
ii.

R. Noson says, if he stuck his hand in, one may not benefit from it. If he used his foot, one may sell it.

אימר דאמר ר' נתן ביד ברגל מי אמר
2.

Rejection: R. Noson forbids benefit only when he used his hand, but not when he used his foot!

אלא דאי משכחנא תנא דשרי כר"ש אישרייה אפי' בשתייה
(b)

Answer: He wanted to see if there was another Tana who permits drinking it, like R. Shimon (in the Mishnah (60b). If so, he would permit drinking it.)

ההוא עובדא דהוה בבירם דההוא <עובד כוכבים> {גוי} דהוה קא סליק בדיקלא ואייתי לוליב' בהדי דקא נחית נגע בראשה דלוליבא בחמרא שלא בכוונה
(c)

A Nochri climbed a date tree and took a Lulav. On his way down, the end of the Lulav (our text; R. Tam - he) accidentally touched wine.

שרייה רב לזבוניה <לעובדי כוכבים> {לגוי}
(d)

Rav: The wine may be sold to Nochrim.

אמרו ליה רב כהנא ורב אסי לרב והא מר הוא דאמר תינוק בן יומו הוא עושה יין נסך
(e)

Rav Kahana and R. Asi: You yourself said that a one day old Nochri makes Yayin Nesech (if he touches wine, even though he has no intention)!

אמר להו אימור דאמרי אנא בשתייה בהנאה מי אמרי
(f)

Rav: I meant only that one may not drink it, but one may benefit from it.

2)

WHICH 'NOCHRIM' MAKE 'YAYIN NESECH?'

גופא אמר רב תינוק בן יומו עושה יין נסך איתיביה רב שימי בר חייא לרב הלוקח עבדים מן <העובדי כוכבים> {הגוים} שמלו ולא טבלו וכן בני השפחות שמלו ולא טבלו
(a)

Question (against Rav - Rav Simi bar Chiya - Beraisa): If one bought slaves from a Nochri and they were circumcised but did not yet immerse, and similarly Bnei Shifchos (children of a Yisrael's female slave; she did not yet immerse to become a Shifchah Kena'anis) that were circumcised but did not yet immerse:

רוקן ומדרסן בשוק טמא
1.

Their spit and Medrasan (what they step on) are Teme'im (mid'Rabanan, they are like Zavim, even) in the market;

ואמרי לה טהור
2.

Some say, their spit and Medrasan are Tehorim (the slaves are like Safek Zavim, therefore, they are not Metamei in Reshus ha'Rabim);

יינן גדולים עושים יין נסך קטנים אין עושים יין נסך
3.

Adults make Yayin Nesech, but children do not;

ואלו הן גדולים ואלו הן קטנים גדולים יודעין בטיב <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ומשמשיה קטנים אינם יודעין בטיב <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ומשמשיה
i.

'Adult' refers to one who knows idolatry well. 'Child' is one who does not.

קתני מיהת גדולים אין קטנים לא
4.

Summation of question: It says that adults make Yayin Nesech, but children do not!

תרגמה אבני שפחות
(b)

Answer: The Seifa (that distinguishes children from adults) discusses Bnei Shifchos. (They will be raised in the Yisrael's house. Rav taught that a Stam Nochri child, who will be raised in a Nochri's house, makes Yayin Nesech.)

הא וכן קאמר
(c)

Question: It says similarly (Bnei Shifchos... This implies that the law is the same as for slaves who did not yet immerse, i.e. Nochrim)!

ארוקן ומדרסן
(d)

Answer #1: Their law is the same regarding Tum'ah (of their spit and Medrasan).

הניחא למאן דאמר טמא
(e)

Question: This is like the opinion that they (spit and Medrasan of Nochrim) are Teme'im;

אלא למ"ד טהור מאי איכא למימר
1.

However, according to the opinion that they are Tehorim, how can we answer? (All the more so, spit and Medrasan of Bnei Shifchos are Tehorim, so the Beraisa need not teach this. Rather, 'similarly' teaches about Yayin Nesech!)

הא קמ"ל עבדים דומיא דבני שפחות מה בני שפחות מלו ולא טבלו הוא דעושין יין נסך מלו וטבלו לא אף עבדים כן
(f)

Answer #2: It teaches that slaves born to Nochrim have the same law as Bnei Shifchos. They make Yayin Nesech before immersing, but not afterwards.

לאפוקי מדרב נחמן אמר שמואל
1.

This is unlike Rav Nachman.

דאמר רב נחמן אמר שמואל הלוקח עבדים מן <העובדי כוכבים> {הגוים} אע"פ שמלו וטבלו עושין יין נסך עד שתשקע <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} מפיהם קמ"ל דלא
2.

(Rav Nachman): If one buys slaves from a Nochri, even after they are circumcised and immerse, they make Yayin Nesech until their (previous) connection to idolatry is forgotten.

גופא אר"נ אמר שמואל הלוקח עבדים מן <העובדי כוכבים> {הגוים} אע"פ שמלו וטבלו עושין יין נסך עד שתשקע <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} מפיהם וכמה
3.

Question: How long is this?

א"ר יהושע בן לוי עד שנים עשר חדש
4.

Answer (R. Yehoshua ben Levi): It is 12 months. (R. Tam (57b DH Le'afukei) - R. Yehoshua ben Levi said so about a different matter, and the same applies here.)

איתיביה רבה לר"נ הלוקח עבדים מן <העובדי כוכבים> {הגוים} שמלו ולא טבלו וכן בני השפחות שמלו ולא טבלו
(g)

Question (against Rav Nachman - Rabah - Beraisa): If one bought slaves from a Nochri and they were circumcised but did not yet immerse, and similarly Bnei Shifchos that were circumcised but did not yet immerse:

רוקן ומדרסן (דף נז,ב) בשוק טמא
1.

Their spit and Medrasan are Teme'im in the market;

57b----------------------------------------57b
ואמרי לה טהור
2.

Some say, they are Tehorim;

יינן גדולים עושין יין נסך קטנים אין עושין יין נסך
3.

Adults make Yayin Nesech, but children do not;

אלו הן גדולים ואלו הן קטנים גדולים שיודעין בטיב <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ומשמשיה קטנים שאין יודעין בטיב <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ומשמשיה
i.

'Adult' refers to one who knows idolatry well. 'Child' is one who does not.

קתני מיהת מלו ולא טבלו אין מלו וטבלו לא
4.

Summation of question: It says that slaves who were circumcised but did not yet immerse make Yayin Nesech, but not after immersion!

תרגמה אבני שפחות
(h)

Answer: This refers to Bnei Shifchos (they were born in the Yisrael's house. Regular slaves make Yayin Nesech for a year after immersion.)

הא וכן קתני
(i)

Question: It says similarly (Bnei Shifchos... This implies that the law is the same as for regular slaves!)

ארוקן ומדרסן
(j)

Answer #1: The law is the same regarding Tum'ah;

הניחא למאן דאמר טמא
(k)

Question: This is like the opinion that their spit and Medrasan are Teme'im;

אלא למ"ד טהור מאי איכא למימר
1.

However, according to the opinion that they are Tehorim, what can we answer?

הא קמ"ל עבדים דומיא דבני שפחות מה בני שפחות גדולים הוא דעושין יין נסך קטנים אין עושין יין נסך אף עבדים נמי גדולים עושין יין נסך קטנים אין עושין יין נסך
(l)

Answer #2: It teaches that regular slaves (before immersing) have the same law as Bnei Shifchos. Only adults make Yayin Nesech, but children do not.

לאפוקי מדרב
1.

This argues with Rav.

דאמר רב תינוק בן יומו עושה יין נסך קמ"ל דלא
2.

(Rav): A one-day old Nochri makes Yayin Nesech.

3)

SHAKING WITHOUT INTENT FOR 'NISUCH'

ההוא עובדא דהוה במחוזא אתא <עובד כוכבים> {גוי} עייל לחנותא דישראל אמר להו אית לכו חמרא לזבוני
(a)

A case occurred in which a Nochri entered Reuven's store and asked to buy wine.

אמרו ליה לא
1.

Reuven: We do not have wine.

הוה יתיב חמרא בדוולא שדי ביה ידיה שיכשך ביה אמר להו האי לאו חמרא הוא שקליה האיך בריתחיה שדייה לדנא
2.

There was wine in a bucket. The Nochri inserted his hand, shook it and said 'this is not wine?!' Reuven angrily took it away and poured it into a barrel (containing more wine).

שרייה רבא לזבוני <לעובדי כוכבים> {לגוי}
(b)

Rava: (All) the wine may be sold to Nochrim.

איפליג עליה רב הונא בר חיננא ורב הונא בריה דרב נחמן
(c)

Rav Huna bar Chinena and Rav Huna brei d'Rav Yehoshua: One may not benefit from it!

נפקי שיפורי דרבא ושרו ונפקי שיפורי דרב הונא בר חיננא ור"ה בר ר"נ ואסרי
1.

Rava's Talmidim permitted it. The Talmidim of Rav Huna bar Chinena and Rav Huna brei d'Rav Yehoshua forbade it.