1)

BISHUL AKUM (cont.)

אמר רב שמואל בר רב יצחק אמר רב כל הנאכל כמות שהוא חי אין בו משום בישולי <עובדי כוכבים> {גוים} בסורא מתנו הכי
(a)

Version #1 (in Sura - Rav Shmuel bar Rav Yitzchak): Bishul Akum does not apply to anything that can be eaten raw.

בפומבדיתא מתנו הכי אמר רב שמואל בר רב יצחק אמר רב כל שאינו נאכל על שולחן מלכים ללפת בו את הפת אין בו משום בישולי <עובדי כוכבים> {גוים}
(b)

Version #2 (in Pumbadisa - Rav Shmuel bar Rav Yitzchak): Bishul Akum does not apply to anything not proper for a king's table to accompany bread.

מאי בינייהו
(c)

Question: What is the difference between these answers?

איכא בינייהו דגים קטנים וארדי ודייסא
(d)

Answer: They argue about small fish, mushrooms, and porridge. (Rashi - they are not eaten raw but they are not proper for a king's table; Rashba - small fish and mushrooms are not eaten raw, but they are not proper for a king's table. Porridge can be eaten raw, but it is proper for a king's table.)

אמר רב אסי אמר רב דגים קטנים מלוחים אין בהן משום בישולי <עובדי כוכבים> {גוים}
(e)

(Rav Asi): Bishul Akum does not apply to small salted fish.

אמר רב יוסף אם צלאן <עובד כוכבים> {גוי} סומך ישראל עליהם משום עירובי תבשילין
(f)

(Rav Yosef): If he (a Nochri - Rashba deletes this from the text) roasted them, they (are considered cooked, they) may be used for Eruv Tavshilin;

ואי עבדינהו <עובד כוכבים> {גוי} כסא דהרסנא אסור
1.

If a Nochri made Kisa d'Harsena from them (fried them in fish oil with flour), they are forbidden due to Bishul Akum.

פשיטא
2.

Objection: This is obvious!

מהו דתימא הרסנא עיקר קמ"ל קימחא עיקר
3.

Answer: One might have thought that the primary ingredient is the oil (and this can be eaten raw) - Rav Yosef teaches, the primary ingredient is the flour (which is not eaten raw).

אמר רב ברונא אמר רב <עובד כוכבים> {גוי} שהצית את האור באגם כל החגבים שבאגם אסורין
(g)

(Rav Berona): If a Nochri made a fire in a swamp, the grasshoppers (that became roasted) are forbidden.

ה"ד
(h)

Question: What is the case?

אילימא דלא ידע הי טהור והי טמא מאי איריא <עובד כוכבים> {גוי} אפילו ישראל נמי
1.

If one cannot tell whether or not they are Tahor species, even if a Yisrael made the fire, they are forbidden!

אלא משום בישולי <עובדי כוכבים> {גוים}
(i)

Answer #1: Rather, one can see that they are Tahor. They are forbidden due to Bishul Akum.

כי האי גוונא מי אסיר
(j)

Objection: Bishul Akum does not apply in such a case!

והאמר רב חנן בר אמי א"ר פדת א"ר יוחנן האי <עובד כוכבים> {גוי} דחריך רישא שרי למיכל מיניה אפילו מריש אוניה
1.

(Rav Chanan bar Ami): If a Nochri singed a head of an animal, a Yisrael may eat it, even from the tip of the ear (which gets cooked very easily).

אלמא לעבורי שער קמיכוין ה"נ לגלויי אגמא קא מיכוין
2.

Since the Nochri did not intend to cook, only to remove the hair, it is permitted. Also here, he intended to clear the swamp, and not to cook grasshoppers!

לעולם דלא ידע הי טהור והי טמא ומעשה שהיה <בעובד כוכבים> {בגוי} היה
(k)

Answer #2: Really, one cannot tell whether they are Tahor. A case occurred with a Nochri, so the Halachah was said regarding a Nochri.

גופא אמר <רבה בר בר חנה> [רב חנן בר אמי א"ר פדת] א"ר יוחנן האי <עובד כוכבים> {גוי} דחריך רישא שרי למיכל מיניה אפילו מריש אוניה
(l)

(Rav Chanan bar Ami): If a Nochri singed a head, a Yisrael may eat it, even from the tip of the ear.

אמר רבינא הלכך האי <עובד כוכבים> {גוי} דשדא סיכתא לאתונא וקבר בה ישראל קרא מעיקרא שפיר דמי
(m)

(Ravina): Therefore, if a Yisrael put raw gourds in an oven, and a Nochri ignited it in order to dry pegs (and the gourds became cooked), they are permitted.

פשיטא
(n)

Objection: This is obvious!

מהו דתימא לבשולי מנא קא מיכוין קמ"ל לשרורי מנא קא מיכוין
(o)

Answer: One might have thought that the Nochri intended to cook (soften) the peg. Ravina teaches that this is not so. Rather, he intended to harden it, and this is not considered cooking.

2)

FOOD PARTIALLY COOKED BY NOCHRIM

אמר רב יהודה אמר שמואל הניח ישראל בשר על גבי גחלים ובא <עובד כוכבים> {גוי} והפך בו מותר
(a)

(Rav Yehudah): If a Yisrael left meat on coals, and a Nochri turned the meat over, it is permitted.

היכי דמי
(b)

Question: What is the case?

אילימא דאי לא הפך ביה הוה בשיל פשיטא
1.

If the meat would have cooked even had the Nochri not turned the meat over, obviously it is permitted!

אלא לאו דאי לא הפך לא הוה בשיל
(c)

Answer #1: It would not have cooked had the Nochri not turned it over.

אמאי מותר בישולי <של עובדי כוכבים> {גוים} נינהו
(d)

Rejection: If so, the Nochri caused it to be cooked, it should be forbidden!

לא צריכא דאי לא הפך הוה בשיל בתרתי שעי והשתא קא בשיל בחדא שעתא
(e)

Answer #2: Had the Nochri not turned the meat over, it would have cooked in two hours. Because he turned it over, it cooked in one hour;

מהו דתימא קרובי בישולא מילתא היא קמ"ל
1.

One might have thought that because he hastened the cooking, it is considered Bishul Akum. Rav Yehudah teaches that this is not so.

והאמר ר' אסי א"ר יוחנן כל שהוא כמאכל בן דרוסאי אין בו משום בישולי <עובדי כוכבים> {גוים}
(f)

Question: Rav Asi taught that anything cooked (by a Yisrael) like the food of Ben Drusai (a thief who used to eat food one third or one half cooked) is not considered Bishul Akum if a Nochri finishes cooking it.

הא אינו כמאכל בן דרוסאי יש בו משום בשולי <עובדי כוכבים> {גוים}
1.

Inference: If something was cooked less than this amount, if a Nochri finishes cooking it, it is Bishul Akum!

התם כגון דאותביה בסילתא ושקליה <עובד כוכבים> {גוי} ואותביה בתנורא
(g)

Answer: That is when the Yisrael took it off the fire after partially cooking it. (In Rav Yehudah's case, the Yisrael left it on the fire. It would have finished cooking by itself.)

תניא נמי הכי מניח ישראל בשר על גבי גחלים ובא <עובד כוכבים> {גוי} ומהפך בו עד שיבא ישראל מבית הכנסת או מבית המדרש ואינו חושש
(h)

Support (Beraisa): A Yisrael may leave meat on coals and allow a Nochri to turn it over until he (the Yisrael) returns from the Beis ha'Keneses or Beis Medrash;

שופתת אשה קדירה על גבי כירה ובאת <עובדת כוכבים> {גויה} (דף לח,ב) ומגיסה עד שתבא מבית המרחץ או מבית הכנסת ואינה חוששת
1.

A Yisraelis may leave a pot on a stove and allow a Nochris to turn mix it until she returns from the bathhouse or Beis ha'Keneses.

38b----------------------------------------38b
איבעיא להו הניח <עובד כוכבים> {גוי} והפך ישראל מהו
(i)

Question: If a Nochri left meat on coals and a Yisrael turned it over, what is the law?

אמר רב נחמן בר יצחק ק"ו גמרו ביד <עובד כוכבים> {גוי} מותר גמרו ביד ישראל לא כ"ש
(j)

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): We permit when a Yisrael left meat on coals and a Nochri turned it over (even though the Nochri finished the cooking), and all the more so it is permitted when the Yisrael finishes the cooking!

איתמר נמי אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן ואמרי לה אמר רב אחא בר בר חנה א"ר יוחנן בין שהניח <עובד כוכבים> {גוי} והפך ישראל בין שהניח ישראל והפך <עובד כוכבים> {גוי} מותר
(k)

(Rabah bar bar Chanah): Whether a Yisrael left meat and a Nochri turned it over, or vice-versa, it is permitted;

ואינו אסור עד שתהא תחלתו וגמרו ביד <עובד כוכבים> {גוי}
1.

It is forbidden only if the Nochri began and finished the cooking.

אמר רבינא הלכתא הא ריפתא דשגר <עובד כוכבים> {גוי} ואפה ישראל א"נ שגר ישראל ואפה <עובד כוכבים> {גוי} א"נ שגר <עובד כוכבים> {גוי} ואפה <עובד כוכבים> {גוי} ואתא ישראל וחתה בה חתויי שפיר דמי
(l)

(Ravina): The Halachah is: if a Nochri lit an oven and a Yisrael put the bread in, or vice-versa, or if a Nochri did both and a Yisrael stoked the coals (this increases the heat), the bread is permitted.

3)

FORBIDDEN AND PERMITTED FOODS OF NOCHRIM

דג מליח חזקיה שרי
(a)

Version #1 (Chizkiyah): If a Nochri salted fish, it is permitted;

ור' יוחנן אסר
(b)

(R. Yochanan): It is forbidden.

ביצה צלויה בר קפרא שרי
(c)

(Bar Kapara): If a Nochri roasted an egg, it is permitted;

ור' יוחנן אסר
(d)

(R. Yochanan): It is forbidden.

כי אתא רב דימי אמר אחד דג מליח ואחד ביצה צלויה חזקיה ובר קפרא שרו
(e)

Version #2 - Rav Dimi (Chizkiyah and Bar Kapara): If a Nochri salted fish or roasted an egg, it is permitted;

ורבי יוחנן אסר
(f)

(R. Yochanan): It is forbidden.

ר' חייא פרוואה איקלע לבי ריש גלותא אמרו ליה ביצה צלויה מאי
(g)

Question (People of the house of the Reish Galusa (the executive head of Yisrael in exile)): If a Nochri roasted an egg, is it permitted?

אמר להו חזקיה ובר קפרא שרו ור' יוחנן אסר ואין דבריו של אחד במקום שנים
(h)

Answer #1 (R. Chiya Parva'ah): Yes, because two Chachamim permit it, and only one forbids it.

אמר להו רב זביד לא תציתו ליה הכי אמר אביי הלכתא כוותיה דרבי יוחנן
(i)

Answer #2 (Rav Zvid): No, Abaye said that the Halachah follows R. Yochanan.

אשקיוהו נגוטא דחלא ונח נפשיה
1.

Version #1 (Rashi): The people of the Reish Galusa's house were upset that Rav Zvid forbade it. They gave him vinegar to drink, and he died.

2.

Version #2 (Pores Yosef): The people of the Reish Galusa's house gave Rav Zevid vinegar to drink. He was comforted. (They hinted that they accept his ruling. One can drink vinegar under duress. If this were called drinking, we would forbid vinegar touched by Nochrim, for it can be offered to idolatry. Since they permit the vinegar, this shows that what can be eaten under duress is not considered proper to eat. Likewise, even though one can eat raw eggs under duress, they are not considered proper to eat, therefore, Bishul Akum applies to them.) (end of Version #2)

ת"ר הקפריסין והקפלוטות והמטליא והחמין והקליות שלהן מותרין
(j)

(Beraisa): Kafrisin (caper fruit), leeks, Matalya (this will be explained), hot water and dried grain of Nochrim are permitted;

ביצה צלויה אסורה
1.

A roasted egg of a Nochri is forbidden;

שמן רבי יהודה הנשיא ובית דינו נמנו עליו והתירוהו
2.

Rebbi and his Beis Din permitted their oil.

תניא היא המטליא היא פשליא היא שיעתא
(k)

(Beraisa): Matalya is Shi'asa (seeds).

מאי שיעתא
ארבב"ח אמר רבי יוחנן הא ארבעין שנין דנפיק האי עובדא ממצרים ורבה בר בר חנה דידיה אמר הא שתין שנין דנפיק האי עובדא ממצרים ולא פליגי מר בשניה ומר בשניה מייתו ביזרא דכרפסא וביזרא דכיתנא וביזרא דשבלילתא ותרו להו בהדי הדדי בפשורי ושבקו ליה עד דמקבל ומייתי חצבי חדתי ומלו להו מיא ותרו בהו גרגישתא ומדבקין ביה ועיילין לבי בני אדנפקו מלבלבי ואכלי מינייהו וקיירי מבינתא דרישייהו עד טופרא דכרעייהו
(l)

(R. Yochanan, Rabah bar bar Chanah): Forty years ago, they brought from Miztrayim seeds of celery, flax and clover. They soaked them together in warm water until they sprouted. They brought a new Keli full of water, and soaked clay in it. They stuck the seeds in the clay, and went to the bathhouse; when they came out, the plants were blossoming. They ate them, it cooled them off from their hair (i.e. heads) until their knees.

אמר רב אשי אמר לי רבי חנינא מילין
(m)

Version #1 (Rav Ashi): That is not true (they did not grow so quickly).

ואמרי לה במילין
(n)

Version #2 (Rav Ashi): Witchcraft caused them to grow so quickly.

4)

FORBIDDEN AND PERMITTED FOODS OF NOCHRIM (cont.)

ת"ר הכוספן של <עובדי כוכבים> {גוים} שהוחמו חמין ביורה גדולה אסור ביורה קטנה מותר
(a)

(Beraisa #1): If refuse of dates (used to make beer) of Nochrim was put in water heated in a big pot of the Nochri, it is forbidden. If it was put in a small pot, it is permitted.

ואיזו היא יורה קטנה
(b)

Question: What is considered a small pot?

א"ר ינאי כל שאין צפור דרור יכול ליכנס בתוכה
(c)

Answer (R. Yanai): It is small if the opening is too narrow for a wild bird to enter. (There is no smaller forbidden food for which there is concern lest the Nochri cooked it inside.)

ודלמא אדמויי אדמוה ועיילוה
(d)

Objection: Perhaps the Nochri cut up a bird, and cooked the pieces inside!

אלא כל שאין ראש צפור דרור יכול ליכנס בתוכה
(e)

Correction: Rather, it is small if the opening is too narrow for a head of a wild bird to enter.

והתניא אחת יורה גדולה ואחת יורה קטנה מותר
(f)

Contradiction (Beraisa #2): Refuse of dates is permitted whether it was put in water heated in a big or small pot.

לא קשיא הא כמ"ד נותן טעם לפגם אסור הא כמ"ד נותן טעם לפגם מותר
(g)

Answer: (We assume that the pot was not used in the last 24 hours, so any absorbed Isur is li'Fgam.) The Tana of Beraisa #1 forbids Nosen Ta'am li'Fgam, and the Tana of Beraisa #2 permits it.

אמר רב ששת האי מישחא שליקא דארמאי אסור
(h)

(Rav Sheshes): Cooked oil of Nochrim is forbidden.

אמר רב ספרא למאי ניחוש לה
(i)

Rejection (Rav Safra): There is no reason to forbid it!

אי משום איערובי מיסרא סרי
1.

They would not mix in wine. This would make it spoil!

אי משום בישולי <עובדי כוכבים> {גוים} נאכל הוא כמו שהוא חי
2.

We are not concerned for Bishul Akum. Oil is normally eaten raw!

אי משום גיעולי <עובדי כוכבים> {גוים} נותן טעם לפגם הוא ומותר
3.

We are not concerned for forbidden absorptions. Nosen Ta'am li'Fgam is permitted!

בעו מיניה מרבי אסי הני אהיני שליקי דארמאי מאי
(j)

Question: Are cooked dates of Nochrim forbidden?

חוליי לא תיבעי לך דודאי שרו
1.

Surely, sweet dates are permitted. They can be eaten raw!

מרירי לא תיבעי לך דודאי אסירי
2.

Surely, bitter dates are forbidden. They are eaten only cooked!

כי תיבעי לך מציעאי מאי
3.

The question is about medium dates (that are eaten raw only in pressed circumstances).

אמר להו מאי תיבעי לכו דרבי אסר ומנו לוי
(k)

Answer (R. Asi): My Rebbi (Levi) forbids them.

שתיתאה רב שרי
(l)

(Rav): Shesisa'ah (a cooked dish made with flour of Kelayos) is permitted;

אבוה דשמואל ולוי אסרי
(m)

(Shmuel's father and Levi): It is forbidden.

בחיטי ושערי כ"ע לא פליגי דשרי
(n)

Version #1: All agree that if it was made with flour of dried wheat and barley, it is permitted (vinegar is never added);

בטלפחי דחלא כ"ע ל"פ דאסיר
1.

All agree that if it was made from lentils and vinegar, it is forbidden (their vinegar probably came from their wine);

כי פליגי בטלפחי דמיא מר סבר גזרינן הא אטו הא ומר סבר לא גזרינן
2.

They argue about Shesisa'ah made from lentils and water. Shmuel's father and Levi forbid it due to Shesisa'ah from lentils and vinegar. Rav does not decree.

ואיכא דאמרי בטלפחי דמיא כ"ע לא פליגי דאסיר
(o)

Version #2: All agree that if it was made with lentils, it is forbidden. Even if it was with water, we decree due to lentils and vinegar;

כי פליגי בחיטי ושערי מר סבר גזרינן הא אטו הא ומר סבר לא גזרינן
1.

They argue about Shesisa'ah of wheat and barley. Shmuel's father and Levi forbid it due to Shesisa'ah of lentils. Rav does not decree.

אמר רב תרי מיני שתיתאה שדר ברזילי הגלעדי לדוד דכתיב (שמואל ב יז) משכב וספות וכלי יוצר חטים ושעורים וקמח וקלי ופול ועדשים וקלי
(p)

(Rav): Barzilai ha'Giladi sent two types of Shesisa'ah to David - "u'Se'orim v'Kemach v'Kali u'Ful va'Adashim v'Kali."

והשתא הוא דקא מפקי צני צני לשוקי דנהרדעא ולית דחייש להא דאבוה דשמואל ולוי:
(q)

In Neharde'a, people buy Shesisa'ah of Nochrim. They are not concerned for the decree of Shmuel's father and Levi.

5)

FOODS TO WHICH WINE IS ADDED

וכבשין שדרכן לתת בתוכן יין:
(a)

(Mishnah): Preserved foods of Nochrim to which wine is often added (are forbidden to eat, but one may benefit from them).

אמר חזקיה לא שנו אלא שדרכן אבל בידוע אסור אפילו בהנאה
(b)

(Chizkiyah): This is only if we do not know that wine was added. If we know, one may not benefit from them.

ומ"ש <ממוריים> [ממורייס] דשרו רבנן בהנאה
(c)

Question: Why is it different than Muryas? One may benefit from Muryas, even though most people add wine to it (it is as if we know that wine was added)!

התם לעבורי זוהמא הכא למתוקי טעמא
(d)

Answer: There, the wine merely is Mevatel the broth (its taste is wasted), regarding preserved foods, it improves the taste.

ורבי יוחנן אמר אפילו בידוע נמי מותר
(e)

(R. Yochanan): Even if we know that wine was added, one may benefit from them.

ומאי שנא ממורייס לר"מ דאסיר בהנאה
(f)

Question: Why is this different than Muryas, according to R. Meir (who forbids benefit from it)?

(דף לט,א) התם ידיע ממשו הכא לא ידיע ממשן:
(g)

Answer: There, the wine is part of the essence (it is consumed with the Muryas). Here, it is not (it merely preserves the food).