1)

THINGS THAT MIGHT CONTAIN WINE OF NOCHRIM

אמר רב יוסף (דף לב,א) האי חלא דשיכרא דארמאה אסור דמערבי ביה דורדיא דיין נסך
(a)

(Rav Yosef): Beer vinegar of Nochrim is forbidden, for they mix dregs of their wine with it;

אמר רב אשי ומאוצר שרי כיון דמערבי ביה מסרא סרי:
(b)

(Rav Ashi): If one sees it taken straight from the (large storage) barrel, it is permitted. They would not mix in wine, for this makes it spoil quickly.

וחרס הדרייני:
(c)

(Mishnah): Hadriyani earthenware...

מאי הדרייני
(d)

Question: What is this?

אמר רב יהודה אמר שמואל חרס של הדריינוס קיסר
(e)

Answer (Rav Yehudah): It is earthenware of Hadriyanus Keisar.

כי אתא רב דימי אמר קרקע בתולה היתה שלא עבדה אדם מעולם עבדה ונטעה ורמי ליה לחמרא בגולפי חיורי ומייצי להו לחמרייהו ומתברו להו בחספי ודרו בהדייהו וכל היכא דמטו תרו להו ושתו
(f)

(Rav Dimi): They grow vines in virgin soil (that was never farmed), make wine from the grapes, soak earthenware in the wine, and it absorbs the wine. They break the Kelim and take the shards. When they want wine, they soak the shards in water, and wine exudes.

א"ר יהושע בן לוי וראשון שלנו כשלישי שלהן
1.

(R. Yehoshua ben Levi): The third time they soak them, the resulting wine is as good as our best quality wine!

איבעיא להו מהו לסמוך בהן כרעי המטה
(g)

Question: May one use these shards to support a bed?

רוצה בקיומו ע"י ד"א שרי או אסור
1.

May one use something that contains Isur Hana'ah (something one may not benefit from), if he does not benefit from the Isur?

ת"ש דר"א ורבי יוחנן חד אסר וחד שרי <והלכתא כמאן דאסר>
(h)

Answer #1: R. Elazar and R. Yochanan argued about this. One permitted, and one forbade. (The Halachah follows the one who forbids - some delete this from the text.)

מיתיבי הדרדורין והרוקבאות של <עובדי כוכבים> {גוים} יין של ישראל כנוס בהן אסור בשתיה ומותר בהנאה
(i)

Question (against the one who permits - Beraisa #1): If wine of a Yisrael was put in small flasks and leather pouches of Nochrim, one may not drink the wine, but one may benefit from them;

העיד שמעון בן גודא לפני בנו של ר"ג על ר"ג ששתה ממנו בעכו ולא הודו לו
1.

Shimon ben Guda testified in front of Raban Gamliel's son that Raban Gamliel drank from it in Ako. They did not agree to this.

נודות של <עובדי כוכבים> {גוים} רשב"ג אומר משום רבי יהושע בן קפוסאי אסור לעשות מהן שטיחין לחמור
2.

R. Shimon ben Gamliel says (in the name of) R. Yehoshua ben Kafosai that one may not make a saddle out of pouches of Nochrim.

והא הכא דרוצה בקיומו ע"י דבר אחר וקתני דאסור
3.

The Beraisa forbids using the pouch, even in a way that he will not benefit from the wine!

וליטעמיך קנקנים של <עובדי כוכבים> {גוים} ליתסרו למיזבן מאי שנא נודות ומ"ש קנקנים
4.

(Counter-question: If so, also the flasks should be forbidden! - Tosfos deletes this from the text.)

אמר רבא גזירה שמא יבקע נודו ויטלנו ויתפרנו על גבי נודו
(j)

Answer (Rava): It is a decree not to make a saddle out of the pouches, lest a pouch (of the Yisrael) break and he will tear off part of the saddle to patch it (and the Nochri wine from the saddle will enter the Yisrael's wine).

ולמ"ד רוצה בקיומו על ידי ד"א אסור מ"ש קנקנים דשרו
(k)

Question: According to the opinion that one may not benefit (even without benefiting from the Isur), why is Hadriyani earthenware forbidden, but bottles are permitted?

אמר לך התם ליתיה לאיסוריה בעיניה הכא איתיה לאיסוריה בעיניה:
(l)

Answer: Regarding Hadriyani earthenware, the forbidden wine is intact (through soaking, one gets proper wine). Wine absorbed in bottles cannot be recovered by itself (it can only give taste to something).

ולא הודו לו:
(m)

(Beraisa #1): They did not agree to this.

ורמינהי יין הבא ברוקבאות של <עובדי כוכבים> {גוים} אסור בשתיה ומותר בהנאה
(n)

Contradiction (Beraisa #2): One may not drink wine put in pouches of Nochrim, but one may benefit from the pouches;

העיד שמעון בן גודע לפני בנו של ר"ג על ר"ג ששתה ממנו בעכו והודו לו
1.

Shimon ben Gude'a testified in front of Raban Gamliel's son that Raban Gamliel drank from it in Ako; they agreed to this.

מאי לא הודו לו דקאמר התם כל סייעתו אבל בנו מודי ליה
(o)

Answer #1: (In Beraisa #1) all his colleagues did not agree, but his son agreed.

איבעית אימא גודא לחוד וגודע לחוד:
(p)

Answer #2: Shimon ben Goda is not Shimon ben Gude'a. When the latter testified, they agreed.

2)

HIDES WITH A HOLE

ועורות לבובין:
(a)

(Mishnah): Hides with a hole near the heart.

תנו רבנן איזהו עור לבוב כל שקרוע כנגד הלב וקדור כמין ארובה יש עליו קורט דם אסור
(b)

(Beraisa): If a hide has a hole (like a window) near the heart (from which the heart could be removed), and there is a crust of blood, it is forbidden;

32b----------------------------------------32b
(דף לב,ב) אין עליו קורט דם מותר
1.

If not, it is permitted.

אמר רב הונא לא שנו אלא שלא מלחו
(c)

(Rav Huna): This is only if the hide was not salted;

אבל מלחו אסור אימא מלחו העברתו:
1.

If it was salted, it is forbidden. Perhaps there was a crust and the salt removed it.

רשב"ג אומר בזמן שהקרע שלו עגול אסור משוך מותר:
(d)

(Mishnah - R. Shimon ben Gamliel): If the hole is round it is forbidden. If it is long and narrow, it is permitted.

אמר רב יוסף אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כרשב"ג
(e)

(Rav Yosef): The Halachah follows R. Shimon ben Gamliel.

א"ל אביי הלכה מכלל דפליגי
1.

Inference (Abaye): This implies that Chachamim argue with him!

א"ל מאי נפקא לך מינה
2.

Rav Yosef: What difference does it make? (In any case, the Halachah follows R. Shimon!)

א"ל גמרא גמור זמורתא תהא:
3.

Abaye: Should we recite teachings (that are not needed,) like a song?!

בשר הנכנס <לעבודת כוכבים> {לבית עבודה זרה} מותר:
(f)

(Mishnah - R. Akiva): Meat being taken to (where they serve) idolatry is permitted.

מאן תנא
(g)

Question: Like whom does R. Akiva hold?

אמר ר' חייא בר אבא א"ר יוחנן דלא כרבי אלעזר דאי כרבי אלעזר האמר סתם מחשבת <עובד כוכבים> {גוי} <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה}:
(h)

Answer (R. Chiya bar Aba): He argues with R. Eliezer, who says that everything a Nochri does (Tosfos - slaughters) is for the sake of idolatry.

והיוצא אסור מפני שהוא כזבחי מתים:
(i)

(Mishnah - R. Akiva): What is taken from it is forbidden, for it is like something sacrificed to idolatry.

מ"ט
(j)

Question: What is the reason?

אי אפשר דליכא תקרובת <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} מני רבי יהודה בן בתירא היא
(k)

Answer: Surely, it was offered to idolatry. R. Akiva holds like R. Yehudah ben Beseira.

דתניא רבי יהודה בן בתירא אומר מנין לתקרובת <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שמטמא באהל שנאמר (תהילים קו) ויצמדו לבעל פעור ויאכלו זבחי מתים מה מת מטמא באהל אף תקרובת <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} מטמאה באהל:
1.

(R. Yehudah ben Beseira): Something offered to idolatry has Tum'as Ohel (makes Tamei everything under the same roof with it). It says "... va'Yochelu Zivchei Mesim" - just like a corpse has Tum'as Ohel, also what is offered to idolatry.