1)

BUYING KORBANOS FROM NOCHRIM (cont.)

אבני שהם הפסיק הענין
(a)

Answer: Regarding the stones of the Efod, it says "Avnei Shoham" (without a 'Vav'), therefore they (Tosfos - and the stones of the Choshen, which follows immediately in the verse) are disconnected from "Bnei Yisrael v'Yikchu."

והא ואבני מלואים כתיב דהדר ערביה
(b)

Question #1: It says "v'Avnei Milu'im (and the stones of the Choshen)", connecting them (Rashi - and also the stones of the Efod) to "Bnei Yisrael v'Yikchu"!

ועוד קתני סיפא לשנה אחרת נולדה לו פרה אדומה בעדרו נכנסו חכמי ישראל אצלו אמר להם יודע אני בכם שאם אני מבקש מכם כל ממון שבעולם אתם נותנין לי עכשיו איני מבקש מכם אלא אותו ממון שהפסדתי בשביל אבא
(c)

Question #2: The next year, a red heifer was born in Dama's herd. He said 'I know that I could receive any price I ask. I request only the money I lost last year.'

התם על ידי תגרי ישראל זבון
(d)

Answer to both questions: They bought (the heifer, and wanted to buy the stone) through a Yisrael middleman (this is considered buying from a Yisrael).

ורבי אליעזר לא חייש לרביעה
(e)

Question: R. Eliezer is concerned for bestiality!

והתניא אמרו לו לר' אליעזר מעשה ולקחוה מן <העובד כוכבים> {הגוי} ודמא שמו ואמרי לה רמץ שמו
1.

(Beraisa - Chachamim, to R. Eliezer): A red heifer was bought from a Nochri, i.e. Dama!

אמר להן רבי אליעזר משם ראיה ישראל היו משמרין אותה משעה שנולדה
2.

R. Eliezer: The case was, Yisraelim guarded it (to ensure that he not have relations with it) from the day it was born.

רבי אליעזר תרתי אית ליה קיחה וחייש נמי לרביעה
(f)

Answer: R. Eliezer is concerned for bestiality. He also requires that it be bought from a Yisrael.

אמר מר ישראל היו משמרין אותה משעה שנולדה
(g)

(Beraisa - R. Eliezer): The case was, Yisraelim guarded it from the day it was born.

וניחוש דלמא רבעי לאמא כי הוה מעברה
(h)

Question: According to Rava, we must be concerned lest he had relations with its mother from the time it is formed!

דאמר רבא וולד הנוגחת אסורה היא וולדה נגחו וולד הנרבעת אסורה היא וולדה נרבעו
1.

(Rava): If an animal gored a person or had relations with a person, if it was pregnant at the time, the fetus is also disqualified from being a Korban, for it was part of the goring or bestiality.

אימא ישראל היו משמרין אותה משעה שנוצרה
(i)

Answer: Yisraelim guarded also the mother from the time the fetus was formed.

וניחוש דלמא רבעוה לאמא מעיקרא
(j)

Question: We must be concerned lest he had relations with the mother even before this!

דתנן כל הפסולין לגבי מזבח ולדותיהן מותרין
1.

(Mishnah): Any animal disqualified from being a Korban, its offspring is valid.

ותני עלה ר' אליעזר אוסר
2.

(Beraisa - R. Eliezer): The offspring is disqualified.

הניחא לרבא
3.

The question is not according to Rava;

דאמר רבא אמר רב נחמן מחלוקת כשנרבעו כשהן מוקדשין אבל כשהן חולין דברי הכל מותרין
i.

(Rava): They only argue in a case that the bestiality was after they became Hekdesh. All agree that bestiality when they were Chulin does not disqualify the offspring.

אלא לרב הונא בר חיננא אמר רב נחמן
4.

The question is according to Rav Huna bar Chinena;

מחלוקת כשנרבעו כשהן חולין אבל כשהן מוקדשין דברי הכל אסורין מאי איכא למימר
i.

(Rav Huna bar Chinena): They only argue in a case that the bestiality occurred when they were Chulin, all agree that bestiality when they were Hekdesh disqualifies the offspring.

אימא ישראל היו משמרין אותה לאמא משעה שנוצרה
(k)

Answer: Yisraelim guarded the mother from the time the mother was formed.

וניחוש דילמא רבעוה לאמא דאמא
(l)

Question: We should be concerned lest he had relations with the mother's mother!

כולי האי לא חיישינן
(m)

Answer: (The child is disqualified only because it is disgraceful.) The grandmother is very distant, so we are not concerned for it.

2)

BREEDING A RED HEIFER

אמר מר ישראל היו משמרין אותה משעה שנוצרה מנא ידעינן
(a)

Question: We answered above that Yisraelim guarded the mother from the day the fetus was formed. How did they know that it would be red?

אמר רב כהנא כוס אדום מעבירין לפניה בשעה שעולה עליה זכר
(b)

Answer (Rav Kahana): They pass a red cup in front of the mother during mating. This causes the child to be red.

א"ה אמאי דמיה יקרין
(c)

Question: Since it is so easy to cause a heifer to be red, why is it so expensive?

הואיל ושתי שערות פוסלות בה
(d)

Answer: It is disqualified even if it has two hairs that are not red (this is normally the case).

ומאי שנא דידהו
(e)

Question: Why did we try to make a Nochri's cow red, and not those of Yisraelim?

אמר רב כהנא במוחזקת
(f)

Answer (Rav Kahana): Dama's cows were established to have red calves via a cup.

3)

BUYING KORBANOS FROM NOCHRIM

יתיב ר' אמי ורבי יצחק נפחא אקלעא דר' יצחק נפחא פתח חד מינייהו ואמר וכן היה ר"א פוסל בכל הקרבנות כולן
(a)

Version #1 - Rav Papa - (R. Ami or R. Yitzchak Nafcha): Similarly, R. Eliezer disqualified any Korban bought from a Nochri.

פתח אידך מינייהו ואמר מאי אותיבו ליה חברוהי לר"א (ישעיהו ס) כל צאן קדר יקבצו לך וגו'
(b)

(The other of them): Chachamim challenged R. Eliezer from "Kol Tzon Kedar... Al Ratzon Mizbechi";

אמר להן ר"א כולם גרים גרורים הם לעתיד לבא
1.

R. Eliezer: In the future, they will convert without Beis Din (this is invalid, but in any case they will guard the Mitzvos).

אמר רב יוסף מאי קרא (צפניה ג) כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה וגו'
2.

(Rav Yosef): He learns from "Ehfoch El Amim... Likro Kulam b'Shem Hash-m."

אמר ליה אביי ודלמא <מעבודת כוכבים> {מעבודה זרה} הוא דהדור בהו
3.

Question (Abaye): Perhaps they will cease only idolatry!

אמר ליה רב יוסף לעבדו שכם אחד כתיב
4.

Answer (Rav Yosef): The verse ends "Le'avdo Shechem Echad."

רב פפא מתני הכי
5.

The above was Rav Papa's version.

ורב זביד מתני הכי ותרוייהו אמרי וכן היה רבי אליעזר פוסל בכל הקרבנות
(c)

Version #2 - Rav Zvid - (R. Ami and R. Yitzchak Nafcha): Similarly, R. Eliezer disqualified any Korban bought from a Nochri;

ותרוייהו אמרי ומאי אותיבו ליה חברוהי לרבי אליעזר כל צאן קדר יקבצו לך וגו'
1.

Chachamim challenged R. Eliezer: "Kol Tzon Kedar..."

אמר רבי אליעזר כולם גרים גרורים הם לעתיד לבא
2.

R. Eliezer: In the future, they will convert without Beis Din.

ומאי קראה כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כלם בשם ה'
i.

He learns from "Ehfoch El Amim..."

מתקיף לה רב יוסף ודלמא <מעבודת כוכבים> {מעבודה זרה} הוא דהדרי בהו
ii.

Question (Rav Yosef): Perhaps they will cease only idolatry!

א"ל אביי לעבדו שכם אחד כתיב
iii.

Answer (Abaye): The verse ends "Le'avdo Shechem Echad."

מיתיבי (שמות י) ויאמר משה גם אתה תתן בידנו זבחים ועולות
(d)

Question (against R. Eliezer): Animals of Miztri'im were acceptable for Korbanos - "Atah Titen b'Yadenu Zevachim."

קודם מתן תורה שאני
(e)

Answer: Before the Torah was given, bestiality did not disqualify Korbanos.

ת"ש (שמות יח) ויקח יתרו חתן משה עולה וזבחים לאלהים
(f)

Question: "Va'Yikach Yisro... Olos..."

יתרו נמי קודם מתן תורה הוה
(g)

Answer: Also this was before the Torah was given.

הניחא למ"ד יתרו קודם מתן תורה הוה
1.

This is like the opinion that Yisro came before the Torah was given.

24b----------------------------------------24b
אלא למ"ד (דף כד,ב) יתרו לאחר מתן תורה הוה מאי איכא למימר
(h)

Question: According to the opinion that he came after the Torah was given, how can we answer?

אלא יתרו מישראל זבן
(i)

Answer: He bought Korbanos from Yisraelim.

ת"ש (שמואל א טו) ויאמר שאול מעמלקי הביאום אשר חמל העם על מיטב הצאן והבקר <המשנים והכרים ועל כל הצאן> למען זבוח לה' אלהיך
(j)

Question: "Me'Amaleki... Meitav ha'Tzon veha'Bakar Lema'an Zevo'ach..."

מאי מיטב דמי מיטב
(k)

Answer: They spared the best animals in order to sell them and buy Korbanos.

ומ"ש מיטב
(l)

Question: Why did they spare only the best animals?

כי היכי דליקפץ עליהן זבינא
(m)

Answer: They are easiest to sell.

ת"ש (שמואל ב כד) ויאמר ארונה אל דוד יקח ויעל אדוני המלך <את> הטוב בעיניו <ואת> [ראה] הבקר לעולה והמוריגים וכלי הבקר לעצים
(n)

Question: "Va'Yomer Aravnah (the Yevusi)... ha'Bakar la'Olah veha'Morigim u'Chlei ha'Bakar la'Etzim."

אמר רב נחמן ארונה גר תושב היה
(o)

Answer (Rav Nachman): Aravnah was a Ger Toshav (who observes his Mitzvos).

מאי מוריגים
1.

Question: What are "Morigim"?

אמר עולא מטה של טורביל מאי מטה של טורביל עיזא דקורקסא דדיישן
2.

Answer (Ula): They are planks with indentations. Animals step on them, and the grain is threshed.

אמר רב יוסף מאי קרא (ישעיהו מא) הנה שמתיך למורג חרוץ חדש בעל פיפיות תדוש הרים ותדוק וגבעות כמוץ תשים
3.

Support (Rav Yosef): "Behold, I make you a new threshing-sledge having sharp teeth; you shalt thresh the mountains, and beat them small, and shall make the hills as chaff. "

4)

THE COWS THAT RETURNED THE ARON

מיתיבי (שמואל א ו) ואת הפרות העלו עולה לה'
(a)

Question: "V'Es ha'Paros (with which the Plishtim sent the Aron) He'elu Olah."

הוראת שעה היתה
(b)

Answer: That was an exceptional ruling, due to the miracles.

ה"נ מסתברא דאי לא תימא הכי עולה נקבה מי איכא
1.

Support: We must say so, for normally females cannot be Olos!

ומאי קושיא דלמא בבמת יחיד וכדרב אדא בר אהבה
2.

Rejection: A female is valid for an Olah on a private altar.

דאמר רב אדא בר אהבה מנין לעולה נקבה שהיא כשרה בבמת יחיד שנאמר (שמואל א ז) ויקח שמואל טלה חלב אחד ויעלהו עולה
i.

(Rav Ada bar Ahavah): "Va'Yikach Shmuel Tele Chalav Echad va'Ya'alehu Olah (he offered a nursing ewe)" teaches that a female is a valid Olah on a private altar.

ויעלהו זכר משמע
ii.

Question: "Va'Ya'alehu" is masculine, teaching that he offered the suckling lamb!

אמר רב נחמן בר יצחק ויעלה כתיב
iii.

Answer: Even though we pronounce it 'va'Ya'alehu', it is written 'va'Ya'aleha' (feminine).

ר' יוחנן אמר גבול יש לה פחותה מבת ג' שנים נעקרת
(c)

(R. Yochanan): If a man has relations with a female animal less than three years old, it will become sterile. (Therefore, Nochrim do not have relation with animals under three, and Chachamim permit buying them for Korbanos);

בת ג' שנים אינה נעקרת
1.

If it is more than three years old, it will (Tosfos - probably) not become sterile, therefore one may not buy it for a Korban (Tosfos - or leave it with a Nochri).

איתיביה כל הני תיובתא
(d)

Questions: All the verses asked against R. Eliezer (that do not specify that the animals were less than three) may be asked against R. Yochanan!

שני להו פחותה מבת ג' שנים
(e)

Answers: Indeed, they refer only to animals under three.

ת"ש ואת הפרות העלו עולה לה'
(f)

Question: "V'Es ha'Paros He'elu Olah"!

בפחותה מבת שלש שנים
(g)

Answer #1: The cows were under three.

מתקיף לה רב הונא בריה דרב נתן א"כ היינו ואת בניהם כלו בבית פחותה מבת ג' שנים <ופחותה מבת ג' שנים> מי קא ילדה
(h)

Objection (Rav Huna brei d'Rav Noson): "V'Es Bneihem Kalu va'Bayis" - a cow does not give birth before it is three! (Tosfos - nature has changed, it happens nowadays.)

<והתניא> [והתנן] פרה וחמור מבת ג' ודאי לכהן
1.

(Mishnah): If one buys a cow or female donkey less than three years old (from a Nochri, surely it has not given birth). If its first child (after it was bought) is a male, it definitely is a Bechor (a firstborn, which is automatically a Korban), so he must give it to a Kohen;

מכאן ואילך ספק
2.

If he buys one above three years old (perhaps it already gave birth), if its first child (after it was bought) is a male, we are in doubt (perhaps it is a Bechor. We must wait for it to get a blemish, then it may be eaten. The owner need not give it to a Kohen).

אלא מחוורתא כדשנין מעיקרא:
(i)

Answer #2: Rather, we must say like above, that it was an exceptional ruling.

(שמואל א ו) וישרנה הפרות בדרך על דרך בית שמש וגו' מאי וישרנה
(j)

Question: What does it mean "va'Yisharnah ha'Paros ba'Derech"?

א"ר יוחנן משום ר"מ שאמרו שירה
(k)

Answer #1 (R. Yochanan): They sang.

ורב זוטרא בר טוביה אמר רב שישרו פניהם כנגד ארון ואמרו שירה
(l)

Answer #2 (Rav Zutra bar Tuviyah): They faced the Aron and sang.

ומאי שירה אמרו
(m)

Question: What did they sing?

א"ר יוחנן משום ר"מ (שמות טו) אז ישיר משה ובני ישראל ור' יוחנן דידיה אמר (ישעיהו יב) ואמרתם ביום ההוא הודו לה' קראו בשמו [וגו'] ור"ש בן לקיש אמר מזמורא יתמא (תהילים צח) מזמור שירו לה' שיר חדש כי נפלאות עשה הושיעה לו ימינו וזרוע קדשו ר' אלעזר אמר (תהילים צט) ה' מלך ירגזו עמים ר' שמואל בר נחמני אמר (תהילים צג) ה' מלך גאות לבש ר' יצחק נפחא אמר רוני רוני השיטה התנופפי ברוב הדרך המחושקת בריקמי זהב המהוללה בדביר ארמון ומפוארה בעדי עדיים
(n)

Answers (R. Yochanan... ): "Az Yashir Moshe...", "Hodu la'Shem... Hodi'u va'Amim Alilosav", the anonymous (Rashi; Tosfos - unspecified) Mizmor - "Mizmor Shiru la'Shem... Nifla'os Asah", "Hash-m Molach Yirgezu Amim Yoshev Keruvim Tanut ha'Aretz", "Hash-m Molach Ge'us Lavesh" or 'Roni Roni ha'Shita... ''

רב אשי מתני לה להא דר' יצחק אהא (במדבר י) ויהי בנסוע הארון ויאמר משה קומה ה' ישראל מאי אמרו אמר ר' יצחק רוני רוני השיטה [וכו']
1.

Rav Ashi: R. Yitzchak said, "va'Yehi bi'Neso'a ha'Aron...", and they responded "Roni Roni ha'Shita...".

אמר רב כמאן קרו פרסאי לספרא דביר מהכא (שופטים א) ושם דביר לפנים קרית ספר
(o)

(Rav): Parsim call a Sefer 'Devir.' Their source is "v'Shem Devir Lefanim Kiryas Sefer."

<רב אשי אמר> [אמר רב אשי] כמאן קרו פרסאי לנידה דשתנא מהכא (בראשית לא) כי דרך נשים לי
(p)

(Rav Ashi): They call a Nidah 'Dushtana', taken from "Derech NaSHim Li" (Rashi; Maharsha - they do not use a word solely for Nidah, just like the Torah said "Derech Nashim" in place of Nidah).