ZEVACHIM 74 (13 Tamuz) - Today's Dafyomi study is dedicated to the blessed memory of U.S. Army Staff Sgt. Seymour Ira Gottlieb (Yitzchak Shimon ben Chaim Shlomo Yosef ha'Levi, Z"L), who died in World War II on the 13th of Tamuz 5704 in the battle of St. Lo, France, fighting the Nazis to save his Jewish brethren in Europe.
1)

IF PART OF A MIXTURE BECAME SEPARATED

אמר ר"נ אמר רבה בר אבוה אמר רב טבעת של <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שנתערבה במאה טבעות ונפלה אחת מהם לים הגדול הותרו כולן דאמרינן הך דנפל היינו דאיסורא
(a)

(Rav Nachman citing Rav): If a ring of idolatry was mixed with 100 rings and one of them fell into the sea, all the rest are permitted. We assume that the forbidden one fell.

איתיביה רבא לרב נחמן אפילו אחת בריבוא ימותו כולן
(b)

Question (Rava - Mishnah): Even if one (Chatas ha'Mesah or Shor ha'Niskal) was mixed with 10,000, all must die.

אמאי נימא דמית איסורא מית
1.

After the first dies, we do not assume that it was the forbidden animal!

א"ל רב דאמר כר' אליעזר
(c)

Answer (Rav Nachman): Rav holds like R. Eliezer;

דתנן רבי אליעזר אומר אם קרב הראש של אחד מהן יקרבו כל הראשים כולן
1.

(Mishnah - R. Eliezer): If one of the heads was offered, we offer the rest of the heads.

והא אמר ר"א לא התיר רבי אליעזר אלא שנים שנים אבל אחד אחד לא
(d)

Question: R. Elazar said that R. Eliezer permits only offering two at a time (since one of them is surely Kosher, we assume that the other is also), but not one at a time!

א"ל אנא תרתי קאמינא
(e)

Answer (Rav Nachman): Indeed, Rav permits the rest of the rings to be sold only two (or more) at a time.

אמר רב טבעת של <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שנתערבה במאה טבעות ופרשו ארבעים למקום אחד וששים למקום אחר
(f)

(Rav Nachman citing Rav): If a ring of idolatry became mixed among 100 rings, and 40 rings became separated from the other 60:

פרשה אחת מארבעים אינה אוסרת אחת מששים אוסרת
1.

If one of the 40 became mixed with other rings, it does not forbid them. If the 60 became mixed with others, it forbids them.

מאי שנא אחת מארבעים דלא דאמרינן איסורא ברובא איתיה אחת מששים נמי אמרינן איסורא ברובא איתיה
2.

Objection: If one of the 40 became mixed, it does not forbid because we assume that (it is permitted,) the forbidden ring is among the majority (the remaining rings). We should say the same when one of the 60 became mixed with others!

אלא אם פרשו ארבעים כולן למקום אחד אין אוסרות ששים למקום אחד אוסרות
3.

Correction: Rather, if all 40 became mixed with other rings, they do not forbid the new mixture. If all 60 became mixed, they forbid.

כי אמריתה קמיה דשמואל א"ל הנח <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} שספיקה וספק ספיקה אסורה עד סוף העולם
(g)

(Shmuel): Even if one of the 40 became mixed, it forbids, for we are always stringent about idolatry, no matter how many doubts there are.

מיתיבי ספק <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} אסורה וספק ספיקה מותרת
(h)

Question (Beraisa): A Safek case of idolatry is forbidden. We permit a Sefek Sefeka (there are two doubts, and if at least one of them is (in truth) 'favorable', the matter is permitted).

כיצד כוס של <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שנפל לאוצר מלא כוסות כולן אסורין פירש אחד מהן לריבוא ומריבוא לריבוא מותרין
1.

If a cup of (forbidden due to) idolatry fell into a storehouse of cups, all are forbidden. If one was mixed with 10,000, and one of those became mixed with 10,000, they are permitted.

תנאי היא
(i)

Answer: Tana'im argue about Shmuel's law (he holds like a different Tana);

דתניא ר' יהודה אומר רימוני באדן אוסרין בכל שהוא
1.

(Beraisa - R. Yehudah): (Forbidden) pomegranates of Badan forbid a mixture of any size;

כיצד נפל אחד מהן לתוך ריבוא ומריבוא לריבוא אסורין
2.

If one was mixed with 10,000 others, and one of this mixture became mixed with 10,000 others, it forbids all of them.

ר"ש בן יהודה אומר משום ר"ש לריבוא אסורין ומריבוא לשלשה ומשלשה למקום אחר מותר
3.

R. Shimon ben Yehudah says in the name of R. Shimon, if one was mixed with 10,000, it forbids them. If one of them became mixed with three, and one of these became mixed with others, they are permitted.

שמואל דאמר כמאן
(j)

Question: Like which Tana does Shmuel hold?

אי כרבי יהודה אפילו בשאר איסורים אסור
1.

He is unlike R. Yehudah, for R. Yehudah forbids a Sefek Sefeka regarding all Isurim;

אי כר"ש אפילו <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} נמי שרי
2.

He is unlike R. Shimon, for R. Shimon permits a Sefek Sefeka even regarding idolatry!

וכי תימא שאני ליה לר"ש בין <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} לשאר איסורים
3.

Suggestion: (The Beraisa did not explicitly mention idolatry.) Perhaps R. Shimon permits a Sefek Sefeka regarding other Isurim, but forbids regarding idolatry!

אלא הא דתניא ספק <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} אסורה וספק ספיקה מותרת
4.

Rejection (Beraisa): A Safek regarding idolatry is forbidden, a Sefek Sefeka is permitted.

מני לא רבי יהודה ולא ר' שמעון
i.

If so, this Beraisa would not be like R. Yehudah nor like R. Shimon! (What is Shmuel's source to say that there is a three-way argument among the Tana'im?!)

לעולם רבי שמעון ושמואל סבר לה כר' יהודה בחדא ופליג עליה בחדא
(k)

Answer (#1): Shmuel holds like R. Yehudah regarding idolatry. He argues with him (and holds like R. Shimon) regarding other Isurim.

אמר מר מריבוא לשלשה ומשלשה למקום אחר מותר
(l)

(Beraisa - R. Shimon): If one of the 10,000 became mixed with three, and one of these became mixed with others, they are permitted.

74b----------------------------------------74b
(דף עד,ב) מ"ש שלשה דאיכא רובא שנים נמי איכא רובא
(m)

Question: Why must we say that it became mixed with three? Even if it became mixed with two, they are the majority!

מאי ג' דקתני תרתי והוא
(n)

Answer (#1): Indeed, it means that it became mixed with two others, a total of three.

ואיבעית אימא סבר לה כר' אליעזר
(o)

Version #1 - Tosfos - Answer #2 (to Question (m)): R. Shimon holds like R. Eliezer according to R. Elazar. (We must sell two at a time, so that surely at least one (and possibly both) of them is permitted. If the entire mixture consist of three, there is no way to benefit from all of them.)

[[ואיבעית אימא סבר לה כר' אליעזר ]]
(p)

Version #2 - Rashi - Answer #2 (to Question (j)): Shmuel holds like R. Eliezer (who forbids a Sefek Sefeka regarding idolatry. He requires throwing the value of the idolatry into the sea.)

2)

IF PART OF A MIXTURE BECAME LOST

אמר ר"ל חבית של תרומה שנתערבה במאה חביות ונפלה אחת מהן לים המלח הותרו כולן דאמרינן הך דנפל דאיסורא נפל
(a)

(Reish Lakish): If a (sealed) barrel of Terumah became mixed with 100 (permitted) barrels, and one of them fell into the sea, the rest are permitted.

ואיצטריך דר"נ ואיצטריך דר"ל
(b)

We need to hear Reish Lakish's law and Rav Nachman's (1:a, when a ring of idolatry fell into the sea);

דאי מדר"נ הוה אמינא ה"מ <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} דאין לה מתירין אבל תרומה דיש לה מתירין לא
1.

Had we heard only Rav Nachman's law, one might have thought that this applies only to idolatry, for Ein Lo Matirim (there is no way to permit it other than Bitul), but we do not permit Terumah in this way, for Yesh Lo Matirim (Kohanim may eat it);

ואי מדר"ל ה"א חבית דמינכרא נפילתה אבל טבעת דלא מינכרא נפילתה לא צריכי
2.

Had we heard only Reish Lakish's law, one might have thought that this applies only when a barrel falls in, for this is recognizable, but people do not notice when a ring falls. If we permit the rest, onlookers will think that a mixture is permitted even if one did not fall.

אמר רבה לא התיר ר"ל אלא חבית דמינכרא נפילתה אבל תאינה לא
(c)

(Rabah): Reish Lakish permits only regarding a barrel, for this is recognizable, but he would not permit regarding a fig.

ורב יוסף אמר אפילו תאינה כנפילתה כך עלייתה
(d)

(Rav Yosef): He permits even regarding a fig. Just like when it is mixed in, it is significant enough to forbid the mixture, when one falls to the sea, it is significant enough to permit the rest.

א"ר אלעזר חבית של תרומה שנפלה בק' חביות פותח אחד מהן ונוטל הימנה כדי דימועה ושותה
(e)

(R. Elazar): If a barrel of Terumah became mixed with 100 barrels, we open one of them, remove Kedai Dimu'a (the proportionate amount of Terumah, i.e. one part in 101 (Rashi; Shitah Mekubetzes - one part in 100)) and one may drink the rest of the barrel.

יתיב רב דימי וקאמר לה להא שמעתא א"ל ר"נ גמע ושתי קא חזינא הכא
(f)

Objection (Rav Nachman): This cannot be! (If so, closed barrels are not Mekadesh.)

אלא אימא נפתחה אחת מהן נוטל הימנה כדי דימוע ושותה
(g)

Correction: Rather, if one of them was opened, we remove Kedai Dimu'a, and one may drink the rest of it.

א"ר אושעיא חבית של תרומה שנתערבה במאה וחמשים חביות ונפתחו מאה מהן נוטל הימנה כדי דימועה ושותה
(h)

(R. Oshaya): If a barrel of Terumah became mixed with 150 barrels, and 100 of them were opened, we remove Kedai Dimu'a from each and the rest of the open barrels is permitted;

ושאר אסורין עד שיפתחו לא אמרינן איסורא ברובא איתיה:
1.

The other 50 barrels are forbidden until they are opened. We do not assume that the Terumah was among the majority of barrels that were opened.

3)

HOW A TEREIFAH BECAME MIXED

הרובע והנרבע כו':
(a)

(Mishnah): The animal was Nirva or Rove'a...

בשלמא כולהו לא ידיע אלא האי טריפה היכי דמי
(b)

Question: (With the exception of Treifah,) all of these are not recognizable, so we understand how they are mixed. However, what is the case of Treifah?

אי ידיע ליה ליתי ולישקליה
1.

If it is recognizably Treifah, we can remove it and offer the others;

אי לא ידע ליה מנא ידע דאיערב
2.

If it is not recognizably Treifah, how do we know that a Treifah is among them?

אמרי דבי רבי ינאי הכא במאי עסקינן כגון דאיערב נקובת הקוץ בדרוסת הזאב
(c)

Answer #1 (d'Vei R. Yanai): The case is, a wolf was Dores (scratched with its venomous claws) an animal, and that animal was mixed with animals scratched by a thorn. (The scratches look the same, but only the first animal is a Tereifah.)

ריש לקיש אמר [כגון] דאיערב בנפולה
(d)

Answer #2 (Reish Lakish): An animal that fell (from the roof) became mixed with other animals.

נפולה נמי ליבדקה
1.

Question: If an animal fell, and later walked, this shows that it is Kosher!

קסבר עמדה צריכה מעת לעת הלכה צריכה בדיקה
2.

Answer: Reish Lakish holds that even if it stood up, we must wait 24 hours before slaughtering it, and even if it walked, we must check it (internally, after Shechitah. The answer is based on the latter law. Waiting 24 hours is not pertinent to the question.)

רבי ירמיה אמר כגון דאיעריב בולד טריפה ור' אליעזר היא דאמר ולד טריפה לא יקרב לגבי מזבח
(e)

Answer #3 (R. Yirmeyah): The child of a Treifah became mixed with other animals. The Mishnah is like R. Eliezer, who disqualifies such an animal for a Korban.

כולהו כרבי ינאי לא אמרי בין נקובת הקוץ לדרוסת הזאב מידע ידיע האי משיך והאי עגיל
1.

The other (i.e. last two) opinions did not say like D'Vei R. Yanai, for they hold that the scars are recognizable. Drisah is a long scratch, but a thorn makes a circular cut;

כריש לקיש לא אמרי קסברי עמדה אינה צריכה מעת לעת הלכה אינה צריכה בדיקה
2.

The others opinions did not say like Reish Lakish, for they hold that if it stood up, we need not wait 24 hours. If it walked, we need not check it, and it is Kosher. (Therefore, all animals in the mixture that can walk are Kesherim);

כר' ירמיה לא אמרי כרבי אליעזר לא מוקמי:
3.

The others did not say like R. Yirmeyah, for they do not want to establish a Stam Mishnah like R. Eliezer.

4)

KODSHIM THAT BECAME MIXED

קדשים בקדשים מין במינו כו':
(a)

(Mishnah): If Kodshim became mixed with Kodshim, Min b'Mino (we offer each (Tosfos - Stam, which is) l'Shem its owner...)

והא בעי סמיכה
(b)

Question: The owner cannot do Semichah (press down on the neck of the Korban! One may support himself on a Korban only when it is a Mitzvah, i.e. one's own Korban. Here, no one knows which Korban is his!)

אמר רב יוסף בקרבן נשים
(c)

Answer (Rav Yosef): The Mishnah discusses Korbanos of women. (They are exempt from Semichah.)

אבל בקרבן אנשים לא
(d)

Inference: We would not offer Korbanos of men (because Semichah is required, but it cannot be done)!