1)

TOSFOS DH Yerushalayim Lo Nischalkah li'Shvatim

תוספות ד"ה ירושלים לא נתחלקה לשבטים

(SUMMARY: Tosfos asks from Zevachim, which implies that the Yesod depended on which Shevet owned the area, and answers this.)

תימה דבפרק איזהו מקומן (זבחים דף נג:) אמרינן דקרן דרומית מזרחית לא היה לו יסוד לפי שלא היה בחלקו של

(a)

Question: In Zevachim (53b), we say that the southeast corner of the Mizbe'ach did not have a Yesod (base), because it was not in the portion of "[Binyamin Ze'ev] Toref";

וא"כ למ"ד לא נתחלקה מאי שנא דשאר מקומות של המזבח היה להם יסוד ומזרחית דרומית לא היה לה יסוד

1.

If so, according to the opinion that Yerushalayim was not divided among the Shevatim, why is it different than other parts of the Mizbe'ach? They had a Yesod, but the southeast corner did not!

ואין לתרץ דלדידיה היה להם יסוד מכל צדדיו

2.

Suggestion: This opinion holds that there was a Yesod on all sides of the Mizbe'ach.

דאם כן אל יסוד מזבח העולה מאי עביד ליה דמשמע שיש ליתן אותו במקום שיש לו מכלל דאיכא דוכתא דלא היה לו יסוד

3.

Rejection: If so, how does he expound "El Yesod Mizbach ha'Olah"? The verse connotes that we put the blood where there is a Yesod, which implies that there is a place without a Yesod.

וי"ל הכי גמירי שלא לעשות יסוד למזרחית דרומית כדכתיב [דה"א כח] הכל בכתב.

(b)

Answer: There was a tradition not to make a Yesod for the southeast corner - "ha'Kol bi'Chsav."

2)

TOSFOS DH Ha di'Chrachim Ha di'Kfarim

תוספות ד"ה הא דכרכים הא דכפרים

(SUMMARY: Tosfos explains that both Beraisos are like Rabanan, and explains the coming question according to this.)

- לכאורה תרוייהו כרבנן מוקי להו

(a)

Assertion: Seemingly, we establish both Beraisos like Rabanan.

דאי אידי ואידי כרבי מאיר אם כן כיון דאיבעית אימא קמא אידי ואידי כרבנן מוקי להו והשתא מוקי תרוייהו כר' מאיר הוה ליה למימר ואי בעית אימא אידי ואידי כר"מ

1.

If both of them were like R. Meir, since in the first answer we said "both of them are like Rabanan", and now we establish both like R. Meir, the Gemara should have said "alternatively, both of them are like R. Meir."

ועוד כי פריך לקמן ודכפרים מי מטמא בנגעים והתניא לאחוזה וכו' לימא ההיא רבנן היא

(b)

Support: Below, we ask "do those of villages really receive Tum'as Negaim?", and challenge this from the Beraisa "l'Achuzah..." [If the above Beraisos are like R. Meir,] we should answer that the Beraisa "l'Achuzah..." is like Chachamim! (However, if they are both Chachamim, we cannot answer that the Beraisa "l'Achuzah..." is like R. Meir, for a Stam Sifra (Beraisa that expounds a verse of Vayikra) is R. Yehudah, who normally argues with R. Meir.)

ותימה לי א"כ פלוגתייהו דרבי מאיר ורבנן בדכרכים

(c)

Question #1: If so, R. Meir and Rabanan argue about those of cities;

ומאי פריך תו מרבי יהודה דאמר אני לא שמעתי אלא מקום מקדש דילמא כר"מ סבירא ליה

1.

If so, what was the question from R. Yehudah, who heard [to exempt] only the Mikdash? Perhaps he holds like R. Meir!

ועוד קשה לי דעל כרחך מתרוייהו פריך דממילתא דת"ק נמי דייק ירושלים דוקא אינה מטמא'

(d)

Question #2: We must say that we ask from both of them. The first Tana taught that Yerushalayim does not receive Tum'as Nega'im;

הא בתי כנסיות ובתי מדרשות מטמאים

1.

Inference: Batei Keneseiyos and Batei Medrash receive Tum'ah.

ואם כן כי משני אימא מקום מקודש בלבד אכתי מת"ק תיקשי

2.

If so, even after we answer that R. Yehudah meant "Kodesh places", the question remains from the first Tana!

אלא על כרחך משום הכי לא פריך מת"ק דמצי לשנויי דכרבי מאיר סבירא ליה א"כ דרבי יהודה נמי לישני הכי

3.

Rather, you must say that we did not ask from the first Tana because we could have answered that he holds like R. Meir. If so, we can answer that also R. Yehudah holds like R. Meir!

מיהו הא לא קשיא דמת"ק ליכא למידק מידי הא בתי כנסיות ובתי מדרשות מטמאים

(e)

Answer (to Question #2): The latter question is not difficult. We cannot infer from the first Tana that hat Batei Keneseiyos and Batei Medrash receive Tum'ah.

דדילמא נקט ירושלים אף על גב דלא קדישא כולי האי כמו בתי כנסיות ובתי מדרשות לכמה ענינים וכ"ש בתי כנסיות ומדרשות

1.

Perhaps he taught about Yerushalayim, even though it is not as Kodesh as Batei Keneseiyos and Batei Medrash in several ways, and all the more so Batei Keneseiyos and Batei Medrash [do not receive Tum'ah]!

מיהו הא קשיא ומאי פריך מרבי יהודה

(f)

Repeat of Question #1: However, what was the question from R. Yehudah?

וי"ל כיון דלא הוזכרו שום תנאים דפליגי בהא מילתא כי אם רבי מאיר ורבי יהודה מסתמא בר פלוגתא דרבי מאיר הוא ר' יהודה והיינו רבנן דברייתא דלעיל ובר פלוגתיה דרבי יהודה הוא ר"מ

(g)

Answer: Since the only Tana'im mentioned who argue about this are R. Meir and R. Yehudah, presumably the one who argues with R. Meir is R. Yehudah, i.e. Rabanan of the above Beraisa, and the one who argues with R. Yehudah is R. Meir.

3)

TOSFOS DH b'Mai Ka Mifalgei

תוספות ד"ה במאי קא מיפלגי

(SUMMARY: Tosfos explains how we understand before this, and after this.)

בשלמא מעיקרא כי הוה ס"ד דר' יהודה מקום מקדש דוקא קאמר

(a)

Implied question: When we thought that R. Yehudah meant the place of the Mikdash, how could we explain the argument?

איכא למימר דפליגי בהא ת"ק סבר כל ירושלים אין מטמא בנגעים משום דקדישא לאכילת קדשים קלים ומעשר שני

(b)

Answer: We could say that the first Tana holds that all of Yerushalayim is not Metamei through Nega'im, because it is Kodesh for eating Kodshim Kalim and Ma'aser Sheni.

וכיון דמיוחדת לקדשי גבוה לא חשיבא ליה אחוזתכם

1.

Since it is special for Kodshim of Hash-m, it is not considered Achuzaschem (your inheritance);

ורבי יהודה סבר דווקא מקום מקדש שהוא מחנה שכינה לאכילת קדשי קדשים אבל ירושלים מטמאה וכל שכן בתי כנסיות ומדרשות

2.

R. Yehudah holds that only the place of the Mikdash, which is Machaneh Shechinah for eating Kodshei Kodoshim [is excluded], but [the rest of] Yerushalayim receives Tum'ah, and all the more so Batei Keneseiyos and Batei Medrash.

אבל השתא דאמרינן דרבי יהודה אמר אני לא שמעתי אלא מקום מקודש בלבד ובכלל זה יש כמו כן בתי כנסיות ומדרשות

(c)

Explanation: However, now we say that R. Yehudah means Kodesh places, which includes Batei Keneseiyos and Batei Medrash...

אם איתא דטעמא דת"ק הוי משום דירושלים קדושה לאכילת קדשים קלים ומעשר שני

1.

Suggestion: Perhaps the first Tana holds like we said, that Yerushalayim is not Metamei because it is Kodesh for eating Kodshim Kalim and Ma'aser Sheni.

לא הוי ליה לר' יהודה למימר האי לישנא אלא מקום מקודש כיון דטעמא דת"ק נמי הוי משום דירושלים מקום מקודש היא

2.

Rejection: If so, R. Yehudah should not have said "only a Kodesh place", since this is also the first Tana's reason!

להכי איצטריך למימר דפליגי במילתא אחריתי.

i.

Therefore, we needed to explain that they argue about another matter.

12b----------------------------------------12b

4)

TOSFOS DH Ela Lav b'Yom ha'Kipurim

תוספות ד"ה אלא לאו ביום הכפורים

(SUMMARY: Tosfos explains why the Mitznefes was not considered a difference between them.)

- לפירוש ריב"א דפירש הא דגבי כהן גדול כתב מצנפת ובכהן הדיוט כתב מגבעות לפי ששל כהן גדול היתה קצרה שהיה צריך להניח תפילין וציץ

(a)

Riva's opinion: Regarding the Kohen Gadol it says Mitznefes, and regarding a Kohen Hedyot it says Migba'os, because the Kohen Gadol's turban was short, because he needed to wear Tefilin and the Tzitz;

אבל של כהן הדיוט היתה רחבה שלא היה מניח ציץ

1.

A Kohen Gadol's turban was wide, for he did not wear a Tzitz.

אין להקשות א"כ לימא דהא איכא בינייהו

(b)

Implied question: We should say that this is a difference between them!

די"ל כיון דאידי ואידי ממין אחד אף על גב דזו רחבה וזו קצרה לא קא חשיב

(c)

Answer: Since both of them are the same material, even though one is wide and one is thin, this is not considered [a difference].

ולעיל נמי דפריך במה מחנכין אותו לא בעי לשנויי במצנפת

(d)

Support - Implied question: Above, when we asked how we inaugurate him (the Kohen Gadol), why didn't we say that it is through the Mitznefes?

דהא לא חשיב חינוך כיון דשוין הן אלא שזו קצרה וזו רחבה

1.

Answer: This is not considered Chinuch, since they are the same, just this is narrow and this is wide.

5)

TOSFOS DH Yilbash Lerabos ha'Sechakin

תוספות ד"ה ילבש לרבות השחקין

(SUMMARY: Tosfos explains why we would think that worn out garments are Pasul.)

- ואיצטריך קרא דלא תימא כי היכי דמטושטשין או מקורעין פסולין בפ' שני דזבחים (דף יח:) דכתב בהו (שמות כה) לכבוד ולתפארת ה"נ שחקים ליפסלו דאין עניות במקום עשירות

(a)

Explanation: We need the verse so we will not say that just like dirty or torn garments are Pasul, which we learn in Zevachim 18b from "l'Chavod ul'Sif'ares", also worn out garments are Pasul, for there is no poverty in the place of wealth;

וסלקא דעתך אמינא דבכל שנה יעשו בגדים חדשים

1.

Suggestion: Perhaps every year we make new garments!

קא משמע לן

2.

The verse teaches that we need not.

ובפרק ב' דזבחים (שם) תניא משוחקין כשירים

(b)

Citation (Zevachim 18b - Beraisa): Worn out garments are Kosher.

וזה משמע כגירסת רש"י דאיצטריך לאשמועינן דאפילו שחקים כשירים

(c)

Observation: This is like Rashi's text, which says that it needs to teach that even worn out garments are Kosher.

1.

Note: Tosfos means that the text supports Rashi's Perush, that even worn out garments are Kosher, unlike those who require worn out garments.

6)

TOSFOS DH Kohen Gadol Mishum Eibah

תוספות ד"ה כהן גדול משום איבה

(SUMMARY: Tosfos explains why we need this reason.)

הקשה ר"י מדקאמר טעמא משום איבה מכלל דמן הדין ראוי להיות כהן גדול מדאורייתא אלא גזרו ביה רבנן משום איבה

(a)

Question (Ri): Since we say that the reason is due to enmity, this implies that letter of the law, he may be Kohen Gadol mid'Oraisa, just Chachamim decreed due to enmity;

ותימה אם כן מאי איצטריך לפרושי טעמא דכהן הדיוט משום מעלין בקדש וכו'

1.

If so, why must we explain that he cannot serve as Kohen Hedyot because we rise in Kedushah...?

תיפוק ליה מדילפינן מקרא בפרק שני דזבחים (דף יח.) דכהן גדול שלבש בגדי כהן הדיוט ועבד עבודתו פסולה משום מחוסר בגדים

2.

We already know this from a verse, which teaches (Zevachim 18a) that if a Kohen Gadol served in the garments of a Kohen Hedyot, his Avodah is Pasul due to Mechushar Begadim!

וליכא למימר דהא דקאמר דלא חזי להיות כהן גדול משום איבה היינו לאחר מיתת הראשון

3.

Suggestion: We say that he is not proper to be Kohen Gadol due to enmity, i.e. after the first dies.

דהא מודה רבי יוסי דאם מת ראשון שני חוזר לעבודתו

4.

Rejection: R. Yosi agrees that after the first dies, the second resumes serving.

וי"ל דכהן גדול מתמנה בפה ומסתלק בפה ובירושלמי דריש ליה מקרא

(b)

Answer: A Kohen Gadol is appointed verbally and deposed verbally. (I.e. he could be deposed and returned to be a Kohen Hedyot. We do not do so, because we do not descend in Kedushah - Sefas Emes.) The Yerushalmi expounds this from a verse.

ומסתברא שהדבר תלוי במלך ובאחיו הכהנים כדאמר בפרק הבא על יבמתו (יבמות דף סא.) דינאי מלכא אוקמיה ליהושע בן גמלא בכהני רברבי

(c)

Assertion: Presumably, it depends on the king and the other Kohanim, like it says in Yevamos (61a) that Yanai ha'Melech appointed Yehoshua ben Gamla to be Kohen Gadol.

ואמר בתוספתא [פ"א] ובירושלמי ביוסף בן אלם מציפורי שאירע פסול בכהן גדול ושימש תחתיו

1.

Citation (Tosefta and Yerushalmi): Once the Kohen Gadol became Pasul, and Yosef ben Elem served in place of him;

ולאחר שיצא אמר אדוני המלך פר ואיל (הגהת הרש"ש) שקרבין היום משל מי משלי או משל כהן גדול

2.

Citation (cont.): After he left, he said "my master, the king! The bull and ram offered today - are they from me, or from the Kohen Gadol?" (If they were his, this would mean that he will remain Kohen Gadol.)

אמר לו המלך לא דייך ששימשת שעה אחת לפני מי שאמר והיה העולם וכו' עד וידע שהוסע מן הכהונה.

3.

Citation (cont.): The king said "it is not enough that you served once in front of the One who said, and the world came into existence?!..." Yosef understood that he was deposed from Kehunah.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF