PEREK SHIV'AS YAMIM
1)

MISHNAH: PREPARING THE KOHEN GADOL

(דף ב,א משנה) שבעת ימים קודם יום הכפורים מפרישין כהן גדול מביתו ללשכת פרהדרין
(a)

Seven days before Yom Kippur we segregate the Kohen Gadol.

ומתקינין לו כהן אחר תחתיו שמא יארע בו פסול
(b)

A substitute Kohen is designated.

ר' יהודה אומר אף אשה אחרת מתקינין לו שמא תמות אשתו שנאמר (ויקרא טז) וכפר בעדו ובעד ביתו ביתו זו אשתו
(c)

(R. Yehudah): A substitute wife is also designated.

אמרו לו אם כן אין לדבר סוף:
(d)

(Chachamim): There would then be no limit.

2)

PREPARING THE KOHEN FOR THE PARAH ADUMAH

תנן התם שבעת ימים קודם שריפת הפרה היו מפרישין כהן השורף את הפרה מביתו
(a)

Seven days prior to the burning of the Parah Adumah we segregate the Kohen who will burn it.

ללשכה שעל פני הבירה צפונה מזרחה ולשכת בית האבן היתה נקראת
(b)

He is brought to the Lishkah in the Northeast corner facing the Birah, called the Lishkas Beis ha'Even.

ולמה נקרא שמה לשכת בית האבן
(c)

Question: Why is it called that?

שכל מעשיה בכלי גללים בכלי אבנים ובכלי אדמה
(d)

Answer: Because the activities there were conducted in utensils which cannot become Tamei, such as stone.

מאי טעמא
(e)

Question: Why is this stringency needed?

כיון דטבול יום כשר בפרה
(f)

Answer: Owing to the leniency of T'vul Yom.

דתנן מטמאין היו הכהן השורף את הפרה ומטבילין אותו
1.

We learnt that this leniency became a point of contention with the Tzedukim. As such, we would make the Kohen Tamei.

להוציא מלבן של צדוקין שהיו אומרים במעורבי השמש היתה נעשית
2.

In order to show that the Parah may be brought by a person who became Tahor today and did not yet wait until nightfall, unlike what the Tzedukim taught.

תקינו לה רבנן כלי גללים כלי אבנים וכלי אדמה דלא ליקבלו טומאה כי היכי דלא ליזלזלו בה
3.

This stringency (of the utensils) was instituted to prevent the Parah Adumah from being treated lightly.

מאי שנא צפונה מזרחה
(g)

Question: Why was the Northeast selected?

כיון דחטאת היא וחטאת טעונה צפונה וכתיב בה (במדבר יט) אל נכח פני אהל מועד תקינו לה רבנן לשכה צפונה מזרחה כי היכי דלהוי לה היכירא
(h)

Answer: A Chatas (so the Parah is called) is in the North and P'nei Ohel Moed brings us to the East (thus alerting the Kohen to aspects of his upcoming Avodah).

מאי בירה
(i)

Question: What is Birah?

אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן מקום היה בהר הבית ובירה שמו
(j)

Answer #1: A place on Har ha'Bayis.

ור"ל אמר כל המקדש כולו קרוי בירה שנאמר (דברי הימים א כט) הבירה אשר הכינותי
(k)

Answer #2: The entire Mikdash is called Birah (based on the Pasuk).

3)

THE SOURCE FOR SEGREGATING THE KOHEN GADOL

מנא הני מילי
(a)

Question: What is the source for a seven day separation?

א"ר מניומי בר חלקיה א"ר מחסיא בר אידי א"ר יוחנן אמר קרא (ויקרא ח) כאשר עשה ביום הזה צוה ה' לעשת לכפר עליכם
(b)

Answer: It is learned from the seven days of Miluim.

לעשת אלו מעשי פרה
1.

"La'asos" refers to the Parah Adumah.

לכפר אלו מעשי יום הכפורים
2.

"Lechaper" refers to the Avodah of Yom ha'Kipurim.

בשלמא כוליה קרא בפרה לא מתוקם לכפר כתיב ופרה לאו בת כפרה היא אלא אימא כוליה קרא ביום הכפורים כתיב
(c)

Question: Given that the Pasuk cannot be entirely referring to Parah Adumah; but may it not all refer to Yom ha'Kipurim?

אמרי יליף צוה צוה כתיב הכא צוה ה' לעשת וכתיב התם (במדבר יט) זאת חקת התורה אשר צוה ה' לאמר מה להלן פרה אף כאן פרה ומה כאן פרישה אף להלן פרישה
(d)

Answer: Gezeirah Shavah of "Tzivah-Tzivah".

2b----------------------------------------2b
(דף ב,ב) ואימא צוה [צוה] דיום הכפורים דכתיב (ויקרא טז) ויעש כאשר צוה ה' את משה
(e)

Question: But perhaps the connection is only to Yom ha'Kipurim, not to Parah at all?

דנין צוה דלפני עשיה מצוה דלפני עשיה ואין דנין צוה דלאחר עשיה מצוה דלפני עשיה
(f)

Answer: "Tzivah" before the performance is the more reliable connection (over a different Tzivah after its Avodah).

ואימא צוה דקרבנות דכתיב (ויקרא ז) ביום צותו את בני ישראל
(g)

Question: Perhaps we connect to the Tzivah of communal offerings (and the Kohen must separate seven days prior).

דנין צוה מצוה ואין דנין צותו מצוה
(h)

Answer: "Tzivah" does not match "Tzavoso".

ומאי נפקא מינה והתנא דבי רבי ישמעאל (ויקרא יד) ושב הכהן ובא הכהן זו היא שיבה זו היא ביאה
(i)

Question: But we find that topical connections are used?

הני מילי היכא דליכא דדמי ליה אבל היכא דאיכא דדמי ליה מדדמי ליה ילפינן לכפר אלו מעשה יום הכפורים
(j)

Answer: That is only where no identical word connection is to be found.

ואימא כפרה דקרבנות
(k)

Question: Perhaps "Lechaper" refers not to the Avodah of Yom ha'Kipurim but to all Korbanos.

מי ידעינן הי כהן מתרמי דבעי ליה פרישה
(l)

Answer: We would not know which Kohen it will be.

אמרי אלמה לא ניבעי ליה פרישה לכוליה משמרת בית אב
(m)

Question: We should require segregation of the entire Beis Av!?

דנין דבר שקבוע לו זמן מדבר שקבוע לו זמן לאפוקי קרבנות דכל יומא איתנהו
(n)

Answer: It is more logical to connect to Yom ha'Kipurim whose time/date is fixed (unlike daily Korbanos).

ואימא רגלים
(o)

Question: Then connect to the Korbanos of the Regalim!?

דנין דבר שנוהג פעם אחת בשנה מדבר הנוהג פעם אחת בשנה לאפוקי רגלים דלאו פעם אחת בשנה נינהו
(p)

Answer: It is more logical to connect with that which takes place once a year.

ואימא רגל אחד
(q)

Question: Then perhaps we should choose one Regel!?

וכי תימא לא ידעינן הי מינייהו
1.

However we would not know which.

אי חג המצות הואיל ופתח בו הכתוב תחלה
2.

Pesach has the advantage of being first in the Parshah.

אי חג הסוכות הואיל ומרובה מצותו
3.

Sukos has the most Mitzvos.

אלא דנין פרישת שבעה ליום אחד מפרישת שבעה ליום אחד ואין דנין פרישת שבעה לשבעה מפרישת שבעה ליום אחד
(r)

Answer: Connect a seven day separation for a one day Avodah with another of the same (not seven for seven).

ואימא שמיני דפרישת שבעה ליום אחד הוא
(s)

Question: Then connect to Shemini Atzeres (seven for one)?

דנין דבר שאין קדושה לפניו מדבר שאין קדושה לפניו ואין דנין דבר שיש קדושה לפניו מדבר שאין קדושה לפניו
(t)

Answer: Connect to that which does not have Kedushah preceding it (Yom ha'Kipurim) and not to that which does.

ולאו קל וחומר הוא השתא דבר שאין קדושה לפניו בעי פרישה דבר שיש קדושה לפניו לא כל שכן
(u)

Question: But one which does should all the more so require segregation!?

אמר רב משרשיא לא הזה כתיב כזה
(v)

Answer #1: Hazeh teaches that only a similar day requires segregation.

רב אשי אמר מי איכא מידי דעיקר רגל לא בעי פרישה טפל דידיה בעי פרישה
(w)

Answer #2: Shemini Atzeres (the Tafel) could not require more than the (Ikar) Regel itself!

ואפילו למאן דאמר שמיני רגל בפני עצמו הוא הני מילי לענין פז"ר קש"ב
1.

Even according to the opinion that Shemini Atzeres is a separate Regel, that is only regarding PEZER KESHEV.

אבל לענין תשלומין תשלומין דראשון הוא דהא תנן מי שלא חג ביום טוב הראשון של חג חוגג והולך כל הרגל כולו ויום טוב האחרון של חג
2.

Regarding Tashlumin, however, Shemini Atzeres still serves Sukos (as we have learned in the Mishnah).