1)

THE MEASURE OF A QUARTER OF A LOG (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 13b)

תני חצי שמינית טברנית הישנה

(a)

(Beraisa): (A quarter Log is) half of the old Tiverian eighth. (Note: This explanation follows the understanding of the Korban haEidah. Some say that it refers to the volume of a full Log rather than a quarter.)

א"ר יוחנן הדין דידן (הות) היא

(b)

(R. Yochanan): That is the measure that we use nowadays.

ולמה קרי ליה עתיקה

(c)

Question: Why then was it referred to as an old one?

מן בגין דהוה ביומי

(d)

Answer: Because in his day (it was small again).

אית דאמרי דהות זעירא ורבתא

1.

Some say that it had been small and became larger

ואית דאמרי דאזעירא ולא אזעירא כמה דהות

2.

Some say that it became small again.

כמה הוא שיעור של כוס

(e)

Question: What is the size of the cup?

רבי יוסי בשם ר' יוסי בן פזי ור' יוסי בר ביבי בשם ר' שמואל אצבעיים על אצבעיים על רום אצבע ומחצה ושליש אצבע.

(f)

Answer (R. Yosi citing R. Yosi ben Pazi and R. Yosi bar Beivai citing R. Shmuel): Two fingerbreadths by two fingerbreadths by the height of one and five-sixths fingerbreadths.

תני יבש כזית דברי רבי נתן

(g)

(Beraisa- R. Noson): For congealed wine, the size (to be liable for taking out an item into the Reshus HaRabim) is an olive.

רבנן דקיסרין ורבי יוסי בר ביבי בשם שמואל אתיא דר' נתן כר"ש כמה דר"ש אמר ברביעית כן אמר ר' נתן ברביעית לכשיקרש ויהא בו כזית

(h)

(Rabbanan of Kisarin and R. Yosi bar Beivai citing Shmuel): R. Noson follows the opinion of R. Shimon who said that he is liable for a quarter Log; so too R. Nasan says a quarter Log, as when it congeals, it will be the size of a K'zayis.

רבי סימון בשם ריב"ל מעשה בפירדת רבי שמתה וטהרו את דמה משום נבילה

(i)

(R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi): There was once a case of a mule of Rebbi that died and they purified its blood from the Tumah of Neveilah (meaning that its blood is Tahor).

ושאל רבי אליעזר את ר' סימון עד כמה ולא אשגח ביה

1.

R. Eliezer asked R. Simon how much blood there was, but R. Simon did not answer.

ושאל לריב"ל ואמר ליה עד רביעית טהור יותר מרביעית טמא ובאש לר"א על (עד) דלא חזר ליה ר' סימון שמועתא

2.

He then asked R. Yehoshua ben Levi, who answered that until a quarter (Log) is Tahor; more than that is Tamei. R. Eliezer was upset that R. Simon did not answer him.

רב ביבי הוה יתיב מתני הדין עובדא

(j)

Rav Beivai was sitting and teaching this story.

א"ל רבי יצחק בר (ביסנא) כהנה עד רביעית טהור יותר מכאן טמא ובעט ביה

(k)

Question (R. Yitzchak bar Kahanah): Is until a quarter Log, Tahor, but more than that is Tameh? Rav Beivai rejected his question.

אמר ליה רבי זריקא בגין דשאיל לך את בעט ביה

(l)

(R. Zerika to Rav Beivei): Just because he asked you, you reject him?

אמר ליה בגין דלא הות דעתי בי בעיטנא ביה

(m)

(Rav Beivei): I rejected him because my mind was not settled.

דאמר רבי חנן (דברים כח) והיו חייך תלואים לך מנגד זה שלוקח חטים לשנה

1.

As R. Chanan said - (Devarim 28:66), "And your life will hang in suspense before you" - this is a person who buys wheat for a year (as he does not own land);

ופחדת לילה ויום זה הלוקח מן הסדקי

2.

"You will be in fear night and day" - this is person who buys from the dealer;

ולא תאמין בחייך זה הלוקח מן הפלטור ואנא סמיכנא אפלטור

3.

"And you will not believe in your life" - this is a person who buys from the baker (as he must be concerned that the baker might not have bread to sell him). And I rely on the baker!

ומהו כדון

(n)

Question: So what is the law? (Is more than a Log of Neveilah blood Tamei?)

העיד ר' יהושע בן פתורה על דם נבילה שהוא טהור

(o)

Answer (R. Yehoshua ben Petorah): Neveilah blood is Tahor.

מהו טהור

1.

What is the meaning of 'Tahor'?

טהור מלהכשיר אבל לטמות מטמא

2.

Tahor, that it does not (as a liquid) cause things (Machshir) to be able to contract Tumah, but it does impart Tumah to other things.

תמן תנינן דם השרץ כבשרו מטמא ואינו מכשיר ואין לנו כיוצא בו ושיעור טומאתו שדמו מטמא כבשרו

(p)

(Mishnah in Machshirin): The blood of a dead Sheretz has the same law as its flesh - it is Tamei but does not Machshir as a liquid. It is unique in that way. The amount of blood that conveys Tumah is the same as its flesh.

אמר רבי יוסי פליגי בה תרין אמוראין חד אמר טמא וחד אמר טהור

(q)

(R. Yosi): Two Amoraim disagreed - one said that it is Tamei and one said Tahor.

מאן דאמר טמא כרבי יהודה ומ"ד טהור כר' יהושע בן פתורה (נ"א רב אבוה דאימן אחתיה דר' יהודה וכו')

(r)

The one who said Tamei is according to R. Yehuda; the one who said Tahor is according to R. Yehoshua ben Petorah.

אמר ליה רב אבדומה דמן נחותה ויאות דרבי יהודה מוריינא דבי נשיאה הוה:

(s)

(Rav Avduma of Nechusah to R. Yosi): That is correct, as R. Yehuda, who gave the instructions in the House of Rebbi, was the one who ruled that way (when he told them that blood of the mule is Tahor only if less than a quarter of a Log).

2)

AVOIDING THE SUSPICION OF THEFT (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 13b)

שמא יעני ויאמרו כו':

(a)

The Mishnah taught: Perhaps he will become poor and they will say...

תני רבי ישמעאל קווץ לא יתרום מפני החשד

(b)

(Beraisa - R. Yishmael): A person with a lot of hair on his head should not withdraw the funds because it might arouse suspicion (that he hid some of the money in his hair).

תני הגזברין היו מפספסין בקילקין

(c)

(Beraisa): The treasurers would separate the fibers if he was wearing a woolen garment.

תני מדברין היו עמו משעה שהוא נכנס עד שעה שהוא יוצא

(d)

(Beraisa): They would speak to him from when he entered until he left (so that he would not be able to hide coins in his mouth).

וימלא פומיה מוי

(e)

Question: Why not fill his mouth with water?

אמר ר' תנחומא מפני הברכה

(f)

Answer (R. Tanchuma): As he must recite a Brocha upon withdrawing the funds.

רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן בתורה ובנביאים ובכתובים מצאנו שאדם צריך לצאת ידי הבריות כדרך שהוצא צריך לצאת ידי המקום

(g)

(R. Shmuel bar Nachman citing R. Yonasan): In the Torah, in Nevi'im and in Kesuvim, we find that a person must be beyond suspicion with people in the same way that he must be before Hash-m...

בתורה מנין דכתיב (במדבר לב) והייתם נקיים מה' ומישראל

1.

In the Torah, as it is written (Bamidbar 32:22), "And you shall be innocent before Hash-m and before Yisrael."

בנביאים מנין דכתיב (יהושע כב) אל אלהים ה' וגו' וישראל הוא ידע

2.

In the Nevi'im, as it is written (Yehoshua 22:22), "G-d, Elokim, Hash-m...and Yisrael shall know"

בכתובים מניין דכתיב (משלי ג) ומצא חן ושכל טוב בעיני אלהים ואדם

3.

In Kesuvim, as it is written (Mishlei 3:4), "and find favor and good understanding in the eyes of Hash-m and man."

גמליאל זוגא שאל לרבי יוסי בר רבי בון איזהו המחוור שבכולם

(h)

Question (Gamliel Zuga to R. Yosi bar R. Bun): Which of those Pesukim is the clearest?

אמר ליה והייתם נקיים מה' ומישראל

(i)

Answer (R. Yosi bar R. Bun): "And you shall be innocent before Hash-m and before Yisrael".

3)

MISHNAH 3: PROCEDURES FOR THE TERUMAH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 3 Daf 14a)

משנה של בית רבן גמליאל היה נכנס ושקלו בין אצבעותיו וזרקו לפני התורם והתורם מתכווין ודחפו לתוך הקופה

(a)

One of the House of Rabban Gamliel would enter with his Shekel between his fingers and he would throw it before the treasurer, who would intentionally push it into the box (to ensure that it fell into the collection of coins that would be used to buy sacrifices, rather than remain only remnants of the Shekels (known as the Shayarei haLishkah).

אין התורם תורם עד שהוא אומר להם אתרום והן אומרין לו תרום תרום תרום שלשה פעמים

(b)

The treasurer would only withdraw the funds after he said to them, "Shall I withdraw?" and they replied, "Withdraw". This dialogue was said three times.

תרם את הראשונה וחיפה בקטבליאות

(c)

(Before Pesach) he withdrew from the first box and covered the remaining coins with boiled leather covers. (This would cause any new coins donated to be separate from the older coins.)

השנייה וחיפה בקטבליאות השלישית לא היה מחפה

(d)

He would do the same when withdrawing from the second box (before Shavuos); but when withdrawing from the third box (before Succos), he did not cover the remaining coins.

ולמה היה מחפה שמא ישכח ויתרום מן הדבר התרום

(e)

Why did he cover them? Otherwise, perhaps next time he would forget and withdraw coins from that which had already been withdrawn.

תרם את הראשונה לשם ארץ ישראל והשניה לשם כרכים המוקפין לה והשלישית לשם בבל ולשם מדי ולשם מדינות הרחוקות

(f)

He withdrew the first time for the people of Eretz Yisrael; the second time for the people of the walled cities and the third time for the people of Bavel, Madai and of the distant countries.

9b----------------------------------------9b

גמרא של בית ר"ג וכו'. אילו היו שני כריים ותרם מאחד מהן על חבירו שמא לא פטר חבירו

(g)

(Gemara) Question: 'Of the House of Rabban Gamliel'...If there were two piles and a person separated Terumah (Gedolah) from one for the other, would it not exempt the other? (Does the treasurer not take the coins to exempt all of the coins in the Lishkah; so why were the House of Rabban Gamliel so particular to ensure that their coin was actually withdrawn?)

הנחת רוח היא להם שלא יהא קרבן מתקרב אלא משלהן תחילה.

(h)

Answer: They were gladdened to have their money used for the actual Korbanos.

תני שמט את הקטבליאות נעשו כולן שיריים

(i)

(Beraisa): He then removed the covers and all of the coins became Shirayim.

תני שלישית היא היתה עשירה שבכולן שהיו בה (איצטלי) אסטריאות של זהוב ודרכונות של זהוב

(j)

(Beraisa): The third withdrawal was the richest one, as it contained gold Istara coins and golden Darchonos.

תני תרם את הראשונה לשם א"י ולשם כ"י שנייה לשם כרכים המוקפים ולשם כל ישראל והשלישית לשם בבל ומדי ולשם מדינות הרחוקות ולשם כ"י

(k)

(Beraisa): He withdrew the first time for the people of Eretz Yisrael and for all of Yisrael; the second time for the people of the walled cities and for all of Yisrael; and the third time for the people of Bavel, Madai and of the distant countries and for all of Yisrael.

תני נטל מן הראשונה אע"פ שיש בראשונה נוטל מן השנייה נטל מן השנייה אף ע"פ שיש בשנייה נוטל מן השלישית

(l)

(Beraisa): He took from the first box and even though some remained in the first, he then took from the second. And even though some remained in the second, he took from the third.

שלמה שלישית חוזר לשנייה שלמה שנייה חוזר לראשונה שלמו שלשתן חוזר ושוקל

1.

When the third box is complete, he returns to the second. When the second is complete, he returns to the first. When all three are complete, he returns to count them.

רבי מאיר אומר חוזר לשיריים שהיה רבי מאיר אומר מועלים בשיריים שמא יצטרכו להן בסוף

(m)

(R. Meir): He returns for the remainders, as R. Meir says that there is a prohibition of Meilah on them, since they might ultimately be needed.

4)

THE LADDER OF R. PINCHAS BEN YAIR (Yerushalmi Perek 3 Halachah 3 Daf 14b)

וכן היה רבי פינחס בן יאיר אומר זריזות מביאה לידי נקיות

(a)

(Following the Mishnah's (Daf 8 3) (d) 1.) statement that one must be clean before Hash-m and before Yisrael...) And so would say R. Pinchas ben Yair - Zealousness leads to cleanliness;

נקיות מביאה לידי טהרה

1.

Cleanliness leads to purity;

טהרה מביאה לידי קדושה

2.

Purity leads to holiness;

קדושה מביאה לידי ענוה

3.

Holiness leads to humility;

ענוה מביאה לידי יראת חטא

4.

Humility leads to fear of sin;

יראת חטא מביאה לידי חסידות

5.

Fear of sin leads to piousness;

חסידות מביאה לידי רוח הקודש

6.

Piousness leads to the Holy Spirit;

רוח הקודש מביאה לידי תחיית המתים

7.

The Holy Spirit leads to resurrection of the dead;

תה"מ מביאה לידי אליהו זכור לטוב.

8.

Resurrection of the dead leads to Eliyahu, of blessed memory.

זריזות מביאה לידי נקיות דכתיב (ויקרא טז) וכלה מכפר

(b)

Zealousness leads to cleanliness, as it is written (Vayikra 16:20), "And he will complete (i.e. with zeal) his atonement,"

נקיות מביאה לידי טהרה דכתיב (ויקרא יב) וכפר עליה הכהן וטהרה

(c)

Cleanliness leads to purity, as it is written (Vayikra 12:8), "And the Kohen will atone for her and she will be pure".

טהרה מביאה לידי קדושה דכתיב (ויקרא טז) וטהרו וקדשו

(d)

Purity leads to holiness, as it is written (Vayikra 16:19), "And he will purify and he will sanctify it".

קדושה מביאה לידי ענוה דכתיב (ישעיהו נז) כי כה אמר רם ונשא שוכן עד וקדוש שמו מרום וקדוש אשכון ואת דכא ושפל רוח

(e)

Holiness leads to humility, as it is written (Yishayah 57:15), "For so says the High and Elevated One, Who dwells forever and His Name is Holy; among the elevated and Holy I dwell and with the crushed and low of spirit".

ענוה מביאה לידי יראת חטא דכתיב (משלי כב) עקב ענוה יראת ה'

(f)

Humility leads to fear of sin, as it is written (Mishlei 22:4), "In the wake of humility comes fear of Hash-m".

יראת חטא מביאה לידי חסידות דכתיב (תהילים קג) וחסד ה' מעולם ועד עולם על יראיו

(g)

Fear of sin leads to piousness, as it is written (Tehilim 103:17), "And Hash-m's kindness (i.e. piousness) is forever and ever upon those that fear Him".

חסידות מביאה לידי רוח הקדש דכתיב (תהילים פט) אז דברת בחזון לחסידיך

(h)

Piousness leads to the Holy Spirit, as it is written (Tehilim 89:20), "Then You spoke in a vision to Your pious ones".

רוח הקדש מביאה לידי תחיית המתים דכתיב (יחזקאל לז) ונתתי רוחי בכם וחייתם

(i)

The Holy Spirit leads to resurrection of the dead, as it is written (Yechezkel 37:14), "And I shall put My Spirit into you and you will live".

תחיית המתים מביאה לידי אליהו זכור לטוב דכתיב (מלאכי ג) הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בא יום ה' הגדול והנורא

(j)

Resurrection of the dead leads to Eliyahu, of blessed memory, as it is written (Malachi 3:23), "Behold, I am sending to you Elya HaNavi before the great and awesome day of Hash-m comes".

תנא בשם ר"מ (אומר) כל מי שקבוע בארץ ישראל ומדבר בלשון הקודש ואוכל פירותיו בטהרה וקורא ק"ש בבוקר ובערב יהא מבושר שבן עולם הבא הוא

(k)

(Beraisa in the name of R. Meir): Whoever is established in Eretz Yisrael and speaks the Holy language, and eats his produce in purity, and reads the Krias Shema in the morning and evening, it will be announced that he is destined for the world to come.

HADRAN ALACH PEREK B'SHLOSHAH PERAKIM