1)

MORE ON THE RATIONALE BEHIND THE DATES FOR MAASER BEHEIMAH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 1 Daf 12a)

תנינן רמ"א בא' באלול ר"ה למעשר בהמה

(a)

(Mishnah in Bechoros - R. Meir): The 1st of Elul is the New Year for animal tithes.

ר' אלעזר ור' שמעון אומרים באחד בתשרי

(b)

(R. Elazar and R. Shimon): It is the 1st of Tishrei.

בן עזאי אומר האלוליים (הם) מתעשרין בפני עצמן

(c)

(Ben Azai): The animals born in Elul are tithed separately.

א"ר חונה טעמא דר"מ עד כאן הן מתמצות לילך מן הישנות מכאן ואילך הן מתחילות לילד מן החדשות

(d)

(R. Chunah): R. Meir's reason is that until then, they are still giving birth from old (pregnancies). From that point onwards, they begin to give birth from new (pregnancies).

ר' יוסה בר רבי בון בשם רב חונה טעמא דר"א ור"ש (תהילים סה) לבשו כרים הצאן אלו הבכירות ועמקים יעטפו בר אלו האפילות יתרועעו אף ישירו אלו ואלו נכנסים לדיר להתעשר

(e)

(R. Yosa bei R. Bun citing Rav Chunah): R. Elazar and R. Shimon's source is the Pasuk (Tehillim 65:14), "Meadows are clothed with flocks" - these are the early ones (born in Av); "and valleys are enwrapped with grain" - these are the late ones (born in Elul); "they shout for joy, even sing" - both of these enter the pen to be tithed.

אמר לבן עזאי הואיל ואלו אומרים כך ואלו אומרים כך יהו האלוליים מתעשרין בפני עצמן

(f)

And Ben Azai said that since one opinion (R. Meir) says this and one opinion (R. Shimon and R. Elazar) says that; the animals born in Elul should be tithed separately.

הא כיצד נולד לו בה' באב וה' באלול וה' בתשרי אין מצטרפין נולד לו בה' בתשרי וה' באב הרי אלו מצטרפין

1.

How so? If animals were born on the 5th of Av, the 5th of Elul and the 5th of Tishrei, they do not combine. If they were born on the 5th of Tishrei and the 5th of Av, they combine.

ובן עזאי מכריע על דברי תלמידיו

(g)

Question: Would Ben Azai come to find a balance between his own students?

אתא ר' ירמיה ור' מיישא בשם ר' שמואל בר רב יצחק שכן נחלקו עליה אבות העולם

(h)

Answer (R. Yirmiyah and R. Maisha citing R. Shmuel bar Rav Yitzchak): Since great people disagreed over it.

ומאן נינהו אבות העולם

(i)

Question: Who were these great people?

תנא ר' יונה קומי ר' ירמיה ר' ישמעאל ור"ע

(j)

Answer (R. Yona to R. Yirmiyah): R. Yishmael and R. Akiva.

זאת אומרת בן עזאי חבר ותלמיד הוה לר"ע

(k)

This means that Ben Azai was a colleague and student of R. Akiva.

אין תימר רביה אית בר נש אמר לרביה הואיל ואלו אמרו כך ואלו אמרו כך

1.

As if you say that R. Akiva was always his teacher, would a person say about his teacher, "since this opinion says this and this opinion says that" (equating his teacher's opinion with other opinions)?

רבי אבון בשם ר' שמואל בר רב יצחק שמע לה מן הדא אמר לו בן עזאי על החלוקין אנו מצטערין אלא שבאת לחלוק עלינו את השווין

(l)

(R. Avun citing R. Shmuel bar Rav Yitzchak): Learn it from the wording of a Mishnah (in Maseches Bava Basra Daf 158b), "Ben Azai said to R. Akiva - "We are already troubled by the dispute and you are coming to create dispute even amongst those that agree?!"

זאת אומרת בן עזאי חבר ותלמיד הוה לר"ע

1.

This means that Ben Azai was a colleague and student of R. Akiva.

אין תימר רביה אית בר נש אמר לרביה אלא שבאת לחלוק עלינו את השווין

2.

If you say that R. Akiva was always his teacher, would a person say to his teacher, "You are coming to create dispute even amongst those that agree"?

2)

RECKONING MA'ASER BEHEIMAH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 1 Daf 12a)

תמן תנינן כל הנולדין מאחד מתשרי עד כ"ט באלול הרי אלו מצטרפין

(a)

(Mishnah in Bechoros): All animals born between the 1st of Tishrei and the 29th of Elul combine (for Maaser Beheimah).

חמשה לפני ראש השנה וה' לאחר ראש השנה אין מצטרפין

(b)

If five were born before Rosh Hashanah and five after Rosh Hashanah, they do not combine.

ה' לפני הגורן וה' לאחר הגורן הרי אלו מצטרפין

(c)

If five were born before one of the designated dates to tithe and five were born after, they still combine.

א"ר יוסה הדא אומרת מעשר בהמה לא עשו אותו לא כחנט ולא כשליש

(d)

(R. Yosa): This shows that they did not treat Maaser Beheimah like the budding of a fruit nor as the one third growth of a grain.

אין תימר כחנט ליתני כל המעוברים מאחד בתשרי עד עשרים ותשעה באלול

1.

If it would be like budding, it should have taught, 'All that are pregnant between the 1st of Tishrei and the 29th of Elul' (as budding parallels pregnancy).

אין תימר כשליש ליתני כל הנולדים עד עשרים ושנים באלול

2.

If it would be like the one third growth, it should have taught, 'All that are born until the 22nd of Elul. (Just as a grain is considered complete when it is edible, so too an animal is considered complete only when it is usable as a sacrifice. Since one must wait until an animal is eight days old for it to be usable as a sacrifice; if it was born after 22nd Elul. it would not be suitable until the next year of tithing.)

רבי שמאי בשם רבי ביבי ברבי חייא כשליש עשו אותו כרבי שמעון

(e)

(R. Shamai citing R. Beivai b'R. Chiya): They treated it like one third growth, according to R. Shimon.

דאמר ר' שמעון מחוסר זמן נכנס לדיר להתעשר

1.

(R. Shimon): An animal less than eight days old enters the pen to be tithed.

קם רבי מנא עם רבי שמאי א"ל את אמרת הדא מילתא

(f)

Question (R. Mana to R. Shamai): Did you say that law?

תמן תנינן בן עזאי אומר האלוליים מתעשרין לעצמן לא אפילו נולד עד עשרים ותשעה באלול

1.

(Mishnah - Ben Azai): The animals born in Elul are tithed by themselves. Does that not also apply to those born until the 29th of Elul?

אית לך מימר בן עזאי כרבי שמעון ולא כרבנן

2.

Could you say that Ben Azai follows R. Shimon and not Rabbanan?

(כמה דאת אמר על דרבנן מניחן לשנה הבאה והן מתעשרין עם בני שנתן)[כמה דאת אמר על דבן עזאי מניחן לשנה הבאה והן מתעשרין עם בני אלולים] כן את אמר (על דבן עזאי מניחן לגורן הבא והן מתעשרין עם בני אלולים )[על דרבנן מניחן לשנה הבאה והן מתעשרין עם בני שנתן]

3.

Rather, just as you said that according to Ben Azai, you leave them for the following year and they are tithed with those born in Elul; so too you must say about Rabbanan that you leave them for the following year and they are tithed with those born the same year. (Note: The wording in this entry is adjusted according to the text of the Vilna Gaon.)

אמר רבי חייא (חונה) זאת אומרת ימים שהבכור מחוסר זמן בהן עולה לו לתוך שנתו

(g)

(R. Chiya): This shows that days during which a firstborn animal's count is incomplete for sacrifice (i.e. within the first 8 days of its life) are considered part of the first year (in which the Bechor must be eaten by the Kohen). (We do not wait until it is 8 days old to begin the count of its first year.)

אמר רבי מנא אמר ר' יונה אבא שמע לה מן הדא (דברים טו) כל הבכור אשר יולד וגו' הזכר תקדיש

(h)

(R. Mana citing his father R. Yona): Learn this from the Pasuk (Devarim 15:19), "Every firstborn male that is born (of your cattle or of your flock) you shall sanctify"...

הא כיצד משעת לידתו את מונה לו שנה

1.

How is this? You should count its first year from its time of birth.

3)

MISHNAH: HOW THEY TOOK FUNDS FROM THE LISHKAH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 12b)

משנה בשלש קופות של שלש שלש סאין תורמין את הלשכה

(a)

(Mishnah): With three boxes of three Se'ah each, they would withdraw the funds from the Lishkah.

וכתוב עליהן אל"ף בי"ת גימ"ל

(b)

On them was written Alef, Beis and Gimmel.

רבי ישמעאל אומר יונית כתוב עליהן אלפ"א בית"א גמ"א

(c)

(R. Yishmael): Greek was written on them - Alpha, Beta, Gamma.

אין התורם נכנס לא בפרגוד חפות ולא במנעל ולא בסנדל ולא בתפילין ולא בקמיע שמא יעני ויאמרו מעון הלשכה העני או שמא יעשיר ויאמר מתרומת הלשכה העשיר

(d)

The one who withdraws should not enter wearing a hemmed garment, a shoe, a sandal, Tefillin or an amulet, lest he become poor and people will say that it was because he sinned in (stealing from) the Lishkah or perhaps he will become rich and people will say that he became rich (by stealing) from the Lishkah.

שאדם צריך לצאת ידי הבריות כדרך שהוא צריך לצאת ידי המקום שנאמר (במדבר לב) והייתם נקיים מה' ומישראל ואומר (משלי ג) ומצא חן ושכל טוב בעיני אלהים ואדם

1.

This is because a person must be beyond suspicion with people in the same way that he must be before Hash-m, as the Pasuk states (Bamidbar 32:22), "And you shall be innocent before Hash-m and before Yisrael." And it says (Mishlei 3:4), "and find favor and good understanding in the eyes of Hash-m and man."

8b----------------------------------------8b

גמרא תמן תנינן מפנין אפילו ד' וחמש קופות

(e)

(Gemara - Mishnah in Shabbos): One may clear away even four or five boxes.

ר' זעירא שאל את רבי יאשיה כמה היא שיעורן של קופות

(f)

Question (R. Zeira to R. Yoshiyah): What is the size of the boxes?

אמר ליה נלמוד סתום מן המפורש (תני)

(g)

Answer (R. Yoshiyah): Learn the unspecified from the explicit...

דתניא בשלש קופות של שלש שלש סאין שהן תשעה סאין שהן עשרים ושבע סאין תורמין את הלשכה

1.

(Beraisa about Shekalim): With three boxes of three Se'ah each, that is 9 Se'ah (total), that is 27 Se'ah (which is the total of the three withdrawals in the year), they withdraw the funds from the Lishkah.

וכתוב עליהן אל"ף בי"ת גימ"ל

2.

Upon the boxes were written Alef, Beis and Gimmel.

מפני מה כתוב עליהן א' ב' ג' לומר מסתפק מן הראשונה קודם לשנייה ומן השנייה קודם לשלישית

3.

Why was Alef. Beis and Gimmel written on them? To say that they take supplies from the first box before the second and the second before the third. (Note: Some texts have the word 'ein' before 'mistapek', This means that they begin taking from the second before they have completely removed the first etc.)

4)

QUANTITIES OF WINE (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 13a)

תמן תנינן המוציא יין כדי מזיגת הכוס

(a)

(Mishnah in Shabbos): One who takes out (into a Reshus HaRabim - a public domain) enough wine to mix a cup (is liable a Korban Chatas).

רבי זעירא שאל את רבי יאשיה כמה שיעורן של כוס

(b)

Question (R. Zeira to R. Yoshiya): What is the size of the cup?

א"ל נלמד סתום מן המפורש

(c)

Answer (R. Yoshiyah): Learn the unspecified from the explicit...

דתני ר' חייא ארבע כוסות שאמרו ישנן רביעית של יין האיטלקי

1.

Beraisa (R. Chiya): The four cups that they discussed total one quarter (Log) of Italian wine.

אמר רבי יוסי בר אבין משום רבי יוחנן דרבי יהודה היא דתני

(d)

(R. Yosi bar Avin citing R. Yochanan): The Mishnah follows R. Yehuda...

מים כדי גמיעה ר' יהודה אומר כדי לשוף בהן את הקילור (נ"א ר' יהודה אומר כדי מזיגת הכוס)

1.

(Beraisa): (One who takes out) water - enough for a gulp. R. Yehuda says - enough to prepare an eye ointment.

יין כדי גמיעה ר' יהודה אומר כדי מזיגת הכוס

2.

Wine - enough for a gulp. R. Yehuda says - enough to mix the cup.

הדא אמרה מזוג כדי מזיגת הכוס

(e)

This means that even diluted wine has the Shiur of a Revi'is.

כמה שיעורן של כוסות

(f)

Question: What is the size of standard cups?

רבי אבין אמר טיטרטון ורביע

(g)

Answer (R. Avin): One and a quarter Titarton.

מהו לשתותן בכרך אחד

(h)

Question: May one drink all four cups in immediate succession?

מדאמר רבי מנא אמר רבי יוסי הלל אם שמען בבית הכנסת יצא

(i)

Answer (R. Mana citing R. Yosi): If a person heard Hallel in the Beis HaKnesses on the night of the Pesach Seder, he has fulfilled his obligation of reciting Hallel during the Seder (between the cups of wine).

הדא אמרה אם שתאן בכרך אחד יצא

1.

This ruling shows that if one drank the cups in immediate succession, he has fulfilled his obligation (as in R. Mana's case he did not re-recite the Hallel between the cups, so the cups were consecutive).

מהו לשתותן בפיסקין

(j)

Question: May one sip the cups (pausing often during the drinking)?

כלום אמרו שישתה לא כדי שישתה ולא שישתכר אם שתה בפיסקן אף הוא אינו משתכר

(k)

Answer: Did they not say that one must drink but not get drunk? Drinking with pausing prevents one from getting drunk - so it is permitted.

5)

USING SHEVI'IS WINE (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 13a)

מהו לצאת ביין של שביעית

(a)

Question: May one fulfil his obligation of four cups of wine on Pesach night with Shevi'is wine?

תני רב אושעיא יוצאין ביין של שביעית

(b)

Answer (Rav Oshiya): One may fulfil his obligation with Shevi'is wine.

מהו לצאת בקונדיטין

(c)

Question: May one fulfil his obligation with Kunditin (wine mixed with sugar and spices)?

מדתני בר קפרא קונדיטין כיין הדא אמרה יוצאין ביין קונדיטין

(d)

Answer: Bar Kapara taught in a Beraisa that Kunditin is like wine - therefore, one may fulfil his obligation with it.

מהו לצאת ביין מזוגין

(e)

Question: What about diluted wine?

מדתני רב חייא ארבעה כוסות שאמרו יוצאין בהן בין חיין ובין מזוגין ובלבד שיהא בהן טעם ומראה יין

(f)

Answer (Rav Chiya - Beraisa): One may fulfil his obligation of the Four Cups whether they are undiluted or diluted, as long as it has the taste and appearance of wine.

אמר רבי ירמיה מצוה לצאת ביין אדם שנאמר (משלי כג) אל תרא יין כי יתאדם כי יתן בכוס עינו וגומר

(g)

(R. Yirmiyah): It is a Mitzvah to use red wine (for the Four Cups), as it says (Mishlei 23:31), "Do not look at wine when it is red; when he puts his eye on the cup etc."

תאני מבושל כמתובל

(h)

(Beraisa): Cooked wine is like spiced wine.

מהו לצאת ביין מבושל

(i)

Question: May one fulfil his obligation with cooked wine?

אמר רבי יונה יוצאין ביין מבושל

(j)

Answer (R. Yona): Yes.

רבי יונה לטעמיה דרבי יונה כד הוה שתי ארבע כסי דפסחא הוי חזיק רישא עד חגא

(k)

R. Yona follows his reasoning (elsewhere), as after R. Yona would drink the Four Cups on Pesach, he would need to wrap his head until the festival (Shavuos).

ורבי יהודה בי ר' אילעאי שתי ארבעתי כסוי דליליא פסחא וחזק רישא עד חגא

(l)

And R. Yehuda bei Ilai drank the four cups on the night of Pesach and he wrapped up his head (until the festival of Shavuos). (Note: The text of this entry is added by the Vilna Gaon.)

חמיתיה חדא מטרוניתא אפוי נהירין אמרה סבא סבא חדא מהני תלת מילין אית בך או דשתוי חמרא את או דמלוי בריבית את או דמגדל חזירי את

(m)

A Roman matron once saw that his face was shining. She said, "Elder, Elder, you are doing one of these three things - either you drink wine, or you lend on interest, or you breed pigs.

א"ל תיפח רוחא דההיא איתתא דחדא מאלין תלת מילא לית בי אלא אולפני שכיח לי דהכין כתיב (קוהלת ח) חכמת אדם תאיר פניו

(n)

(R. Yehuda bei Ilai): This woman's spirit should leave her as I do not do even one of those things. Rather, it is because I regularly learn, as the Pasuk says (Koheles 8:1), "A man's wisdom enlightens his face".

ר' אבהו אתי לטיבריא חמוניה תלמידוי דר' יוחנן אפוי נהורין אמרון תלמידים לרבי יוחנן אשכח רבי אבהו סימא אתא לגביה א"ל מאי אורייתא חדתא שמעת

(o)

R. Abahu once came to Tiveria. R. Yochanan's students saw that his face was shining. The students told R. Yochanan that R. Abahu must have found a treasure. R. Abahu came before R. Yochanan and R. Yochanan asked him, "Which new Torah teaching did you hear?"

א"ל תוספתא עתיקא

(p)

(R. Abahu): An old Tosefta.

קרא עליה חכמת אדם תאיר פניו

(q)

R. Yochanan applied to him the Pasuk (ibid), "A man's wisdom enlightens his face".

א"ר חנין לוגא דאורייתא תמונתא עתיקא דמורייסא דציפורי

(r)

(R. Chanin): The Torah's Log measure is the old measure that was used to measure brine in Tzipori.

א"ר יונה וחכמנא לה (דב"ש) דבית רבי ינאי הוה מכילין בה דבש

(s)

(R. Yona): I recognize it and the House of R. Yanai would measure honey with it.