1)

TOSFOS DH sheha'Kol Bara li'Chvodo v'Yotzer ha'Adam

תוספות ד"ה שהכל ברא לכבודו ויוצר האדם

(SUMMARY: Tosfos discusses why some of the Berachos begin with Baruch.)

פותחת בברוך אף על פי שכל אחת סמוכה לחבירתה כיון דקצרות הן אם לא היה פותח בברוך היה נראה הכל ברכה אחת

(a)

Explanation: It begins with Baruch, even though each is Samuch l'Chavertah, since they are short. If it would not begin with Baruch, it would seem that it is all one Berachah.

וכן אשר יצר אם לא היה פותח בברוך היה נראה שהיתה מתחלת מברוך יוצר האדם אשר יצר

1.

Similarly, if Asher Yatzar would not begin with Baruch, it would seem that it [is the same Berachah that] began from "Baruch Yotzer ha'Adam Asher Yatzar..."

אבל שוש תשיש שהיא אחר ברכה ארוכה אין צריך לפתוח בברוך

(b)

Distinction: However, "Sos Tasis", which is after a long Berachah, need not begin with Baruch;

ואשר ברא פותחת בברוך לפי שמברכים אותה בפני עצמה כשאין פנים חדשות כדפירש בקונטרס

1.

Asher Bara begins with Baruch because we bless it by itself when there are no Panim Chodoshos, like Rashi explained.

ועל שהכל ברא לכבודו ויוצר האדם פי' בקונטרס טעם אחר

2.

Regarding sheha'Kol Bara li'Chvodo and Yotzer ha'Adam, he gave a different reason [why they begin with Baruch, for they are not related to marriage].

ור"ח פירש דיוצר האדם פותחת בברוך לפי שיש שלא היו אומרים אותה כדאמר בסמוך

3.

R. Chananel explained that Yotzer ha'Adam begins with Baruch because some did not say it, like it says below (on this Amud).

ואור"ת דבפרק קמא דברכות (דף יא:) גבי ברכת התורה גרסי' ר' יוחנן מסיים בה הכי והערב נא דברכה אחת היא

(c)

R. Tam's text: In Berachos (11b), regarding Birkas ha'Torah, the text says "R. Yochanan concluded "v'Ha'arev Na...", for it is one Berachah;

דאי הוו שתי ברכות היה צריך לפתוח בברוך אף על גב דסמוכה לחברתה כיון שאותה שלפניה היא קצרה

1.

If it were two Berachos, it would have to begin with Baruch, even though it is Samuch l'Chavertah, since the Berachah before it is short.

ובתר הכי גרסינן הלכך נימרינהו לתרווייהו ולא גרסינן לכולהו דאם כן הוה משמע דשלש ברכות הן.

2.

Afterwards, the text says "therefore, we say both of them." It does not say "all of them", for this would connote that there are three.

2)

TOSFOS DH Chada Yetzirah Havai

תוספות ד"ה חדא יצירה הואי

(SUMMARY: Tosfos explains that this opinion holds that Adam ha'Rishon had one face.)

צריך לומר דהיינו כמאן דאמר פרצוף אחד מדקאמר בתר הכי דכולי עלמא חדא יצירה הואי מר סבר בתר מחשבה אזלינן

(a)

Explanation: We must say that this is like the opinion that [Adam ha'Rishon] had one face, since it says afterwards "all agree that there was one Yetzirah (formation). One holds that it depends on intent (Hash-m initially intended for two Yetziros)."

ובריש פרק שני דעירובין (דף יח. ושם) משמע בהדיא דלמאן דאמר פרצוף אחד הוה עלה במחשבה להבראות שנים

1.

In Eruvin (18a), it explicitly connotes that according to the opinion that there was one face, Hash-m initially intended to create two;

אבל למאן דאמר התם שני פרצופים לא סבירא ליה הכי

2.

However, the opinion that there were two faces does not hold like this! (Rather, Hash-m initially intended to create one. If so, why does one opinion here say two Berachos?!)

כך פירש רשב"ם.

(b)

Support: The Rashbam explained like this.

3)

TOSFOS DH Rav Tana Hu v'Palig

תוספות ד"ה רב תנא הוא ופליג

(SUMMARY: Tosfos explains why we answered differently for R. Yochanan.)

לא בעי לשנויי כי תניא ההיא בברכת המזון כדמשני רבי יוחנן

(a)

Implied question: Why didn't he answer that the Beraisa discusses Birkas ha'Mazon, like R. Yochanan answers?

דנראה לו דוחק להעמיד כן ונוח לו טפי לומר דפליג

(b)

Answer: He held that it is difficult to establish it like this. He prefers to say that Rav argues with it.

ומדלא קאמר ר' יוחנן תנא ופליג יש להוכיח דר"י אמורא היה דאי הוה תנא הוה משני כדמשני לרב

(c)

Inference: We did not say that R. Yochanan is a Tana, and argues with it. This proves that he is an Amora. If he were a Tana, we would have answered like we answered for Rav!

ואין להקשות דאמאי לא משני רבי יוחנן אנא דאמרי כרב דתנא הוא

(d)

Implied question: Why didn't we answer that R. Yochanan holds like Rav, who is a Tana?

דרבי יוחנן לא היה מחזיק רב כתנא דפליג עליו בכל דוכתא

(e)

Answer: R. Yochanan did not consider Rav to be a Tana. He argues with him everywhere.

ומיהו איכא נמי רבי יוחנן שהיה תנא

(f)

Observation: There was a R. Yochanan who was a Tana;

דתניא בשילהי דנזיר (דף סה. ושם) וכמה שיעור תפיסה פירש רבי יוחנן כו'.

1.

Citation (Nazir 65a - Beraisa): What is the Shi'ur of how much soil [one must take with the Mes]? R. Yochanan says...

8b----------------------------------------8b

4)

TOSFOS DH Ki Tanya ha'Hi b'Birkas ha'Mazon

תוספות ד"ה כי תניא ההיא בברכת המזון

(SUMMARY: Tosfos explains that this is Birkas Avelim in Birkas ha'Mazon.)

פי' בקונטרס להצטרף עם ב' לזימון שהרי הוא חייב בכל המצות

(a)

Explanation #1 (Rashi): This is to join with two others for Birkas ha'Mazon, for he is obligated in all the Mitzvos.

ואין נראה לר"י דא"כ לא אתא לאשמועינן אלא דחייב במצות והוה ליה למימר בהדיא דחייב במצות

(b)

Objection #1 (Ri): If so, he comes to teach only that he is obligated in Mitzvos. He should have explicitly said that he is obligated in Mitzvos!

ועוד דא"כ מאי פריך ליה מברכת אבלים בעשרה ואין אבלים מן המנין דקאמר ברכה בשורה מי איכא

(c)

Objection #2 (Ri): If so, what was the question from "Birkas Avelim is with 10, and Avelim are not counted [towards 10]. Is there a Berachah in the consolation line?!"

אלא ע"כ היינו ברכת המזון והדרן קושיא לדוכתין דקתני ואבלים מן המנין ואוקמינן בברכת המזון

1.

We were forced to say [that R. Yochanan refers to a Berachah in Havra'ah (the Avel's first meal after the burial)), i.e. in] Birkas ha'Mazon. The question returned, for the Beraisa taught that Avelim are counted, and we established it to discuss Birkas ha'Mazon.

ולפירש הקונטרס לא קשיא מידי דכי קתני ואבלים מן המנין היינו להצטרף לזימון לומר נברך שאכלנו משלו

2.

According to Rashi, this is not difficult at all! The Beraisa teaches that Avelim are counted, i.e. to join to a Zimun, to say Baruch she'Achalnu mi'Shelo;

אבל ברכת אבלים שמברכים בברכת המזון קאמר רבי יוחנן דאינו מן המנין

i.

Birkas Avelim that we bless in Birkas ha'Mazon, R. Yochanan said that Avelim are not counted for it!

לכך צריך לפרש כי תניא ההיא בברכת המזון היינו ברכת אבלים שבברכת המזון

(d)

Explanation #2: Rather, we must explain that the Beraisa discusses Birkas ha'Mazon, i.e. Birkas Avelim in Birkas ha'Mazon.

מכאן משמע שברכת אבלים שבברכת המזון לא הוי אלא בעשרה מדסליק אדעתיה דמקשן דאיירי בברכת אבלים שבברכת המזון וקאמר בעשרה

(e)

Inference: From here it connotes that Birkas Avelim in Birkas ha'Mazon is only with 10, since the Makshan thought that [R. Yochanan] discusses Birkas Avelim in Birkas ha'Mazon, and said that it is with 10;

והוה ניחא ליה בהכי אי לאו משום דקתני לעיל בברייתא ואבלים מן המנין

1.

He was happy to say so, if not that the Beraisa said that Avelim are counted.

אם כן צריך עשרה.

2.

Conclusion: This shows that we need 10.

5)

TOSFOS DH Ela Ki Amar R. Yochanan b'Rechavah

תוספות ד"ה אלא כי קאמר ר' יוחנן ברחבה

(SUMMARY: Tosfos explains the need for R. Yochanan's teachings.)

אי גרסינן אלא משמע דההיא דלעיל נמי מעמיד ברחבה

(a)

Observation: If the text says "Ela" (which denotes retraction), this connotes that also the above teaching [of R. Yochanan] we establish to discuss b'Rechavah (Havra'ah).

ותימה למה הוצרכו תרי מילי דר' יוחנן ההיא דלעיל והך

(b)

Question: Why were R. Yochanan's two teachings needed, i.e. above (Sof Amud A, in which he merely said that Avelim do not count), and here (in which he said that it requires 10, and Avelim do not count)?

וצריך לומר דחדא מכלל חברתה אתמר ההיא דלעיל מכללא דהך

(c)

Answer: We must say that [he taught only one of them]. One of them was inferred from the other, i.e. the above teaching was inferred from this [which teaches even more].

אבל אי ל"ג אלא ניחא דלעיל איירי בשורה והכא ברחבה בלא פנים חדשות

(d)

Alternate text: However, if the text does not say "Ela", this is fine. Above, R. Yochanan discusses in the consolation line. Here he discusses b'Rechavah, without Panim Chodoshos.

ומימרא שלישית של רבי יוחנן הוצרך להשמיענו דבפנים חדשות אין אבלים מן המנין

(e)

Explanation: The third teaching of R. Yochanan (in which he said that it requires 10, it is all seven days, and Avelim do not count) was needed to teach that with Panim Chodoshos [there is Birkas Avelim all seven days, and] Avelim do not count.

ואי נקט ההיא

(f)

Implied question: Why didn't the third teaching suffice? (The second follows from it!)

ה"א איפכא דוקא מיום ראשון ואילך אבל ביום ראשון שייכי טפי ומברכים לה בלא י'.

(g)

Answer: One might have thought oppositely, that it is only after the first day, but on the first day, they (Avelim) apply more to it, and we bless [Birkas Avelim] without 10 [consolers, i.e. Avelim join towards 10].