1)

TOSFOS DH EIZEHU KLI SHE'TUM'ASO KODEMES L'PISCHO HEVEI OMER ZEH KLI CHERES

תוס' ד"ה איזהו כלי שטומאתו קודמת לפתחו הוי אומר זה כלי חרס

(SUMMARY: Tosfos explains what would have been had the Torah not written "Pasu'ach").

אבל אי לא כתיב "פתוח", ע"כ הוה מוקמינן ליה בכל הכלים, ולא הוה ידעינן מאי למידרש מ"הוא".

(a)

Clarification: Had it not written "Pasu'ach", we would have had to establish the Pasuk by all vessels, in which case we would not have known what to learn from "Hu".

2)

TOSFOS DH U'MAH KOL HA'KEILIM SHE'EIN MITAM'IN ME'AVIRAN ETC (belongs before previous Dibur).

תוס' ד"ה ומה כל הכלים שאין מיטמאין מאוירן כו'

(SUMMARY: Tosfos presents the problems of learning K'lei Cheres and other Keilim from one another).

וא"ת, מה לכל הכלים שכן נעשין אב הטומאה!

(a)

Question (Part 1): But surely all vessels are different, inasmuch as they can become an Av ha'Tum'ah?

ובסמוך נמי דעבד ק"ו איפכא, שיהו כל הכלים מיטמאין מאויר - איכא למיפרך 'מה לכלי חרס שכן אין לו טהרה במקוה'?

(b)

Question (Part 2): And when the Gemara shortly learns the reverse Kal va'Chomer - that all vessels ought to receive Tum'ah via their air, we can likewise ask that earthenware vessels are different inasmuch as they are not subject to Taharah in a Mikvah.

וי"ל, דלאו מכח כלי עביד ק"ו, אלא מכח גב ואויר.

(c)

Answer: The Kal va'Chomer is not regarding learning one type of K'li from another, but of learning the Dinim of the outside and the air from one another.

ומיהו למאי דפרישית לעיל, דהאי ק"ו הוי כמו מה מצינו, דלא תקשה כל חד וחד תיקום אדוכתיה קשה ...

(d)

Reservation (Part 1): But according to what Tosfos wrote above however, that this Kal va'Chomer is really more like a Mah Matzinu - to avoid asking that one should leave each one as it is and decline to learn one from the other, there is a Kashya ...

דבמה מצינו ליכא למילף ליתן האמור של זה בזה - דאיכא למיפרך כדפרישית?

(e)

Reservation (Part 2): ... in that we cannot apply a Mah Matzinu here, to apply what is written by one to the other - since there is a Pircha (as we just explained).

ויש לומר, כדפרישית לעיל, שיש כאן שום סברא לעשות ק"ו אחד יותר מאחר.

(f)

Answer #1: As we answered above, we must say that there is a S'vara to learn the Kal va'Chomer one way more than the other (see Tosfos 23b, end of DH 'u'Sehei').

ועוד, האי ק"ו דהכא לא נקטיה כלל אלא לרווחא דמילתא, דבסתם כלים כתיב טומאת מגע אף מגבן, "וכל הכלי אשר יגע בו הזב יטמא", דמהיכא נמעט כלי חרס?

(g)

Answer #2 (Part 1): ... and besides, the Gemara only mentioned the current Kal va'Chomer as an extra, seeing as by S'tam Keilim the Torah specifically writes Tum'as Maga, even from the outside, as it states "And every vessel that a Zav touches shall become Tamei" (see Mesoras ha'Shas); and from where will we preclude K'lei Cheres? ...

ולשאר כלים דילפינן טומאת אויר מק"ו, היינו מכח גב ואויר; ולהכי איצטריך 'תוכו של זה ולא תוכו של אחר'.

(h)

Answer #2 (Part 2): ... and as for other Keilim, whose Tum'as Avir we learn from a Kal va'Chomer, that we learn by means of the outside and the air from one another, which is why we need the D'rashah 'Tocho shel Zeh ve'Lo Tocho shel Acher'.

3)

TOSFOS DH V'YIH'YU KOL HA'KEILIM MITAM'IN ME'AVIRAN MI'KAL V'CHOMER

תוס' ד"ה ויהיו כל הכלים מיטמאין מאוירן מק"ו

(SUMMARY: Tosfos explains why the Pasuk "ve'Chol K'li Pasu'ach" is confined to K'lei Cheres exclusively).

ואם תאמר, אם כן לא ליטמא מגבן; דהשתא מיתוקמא בכולהו קרא ד"כל כלי פתוח", דבכולם טומאה קודמת לפתחן?

(a)

Question: In that case, they will not become Tamei from the outside, since then the Pasuk of "Kol K'li Pasu'ach" will be talking about all Keilim, seeing as they too, now belong to the category of 'Tum'ah Kodemes le'Pischeihem'.

וי"ל, דמ"מ לא מוקמינן ליה אלא בכלי חרס, דכתיב ביה טומאת אויר בהדיא.

(b)

Answer: We will nevertheless, establish the Pasuk by K'lei Cheres exclusively, where the Torah writes Tum'as Avir explicitly.

4)

TOSFOS DH V'CHAD L'GEZEIRAH SHAVAH

תוס' ד"ה וחד לגזירה שוה

(SUMMARY: Tosfos explains how "Tocho" is Mufneh).

מופנית היא, דהוה מצי למכתב "וכל אשר יפול מהם בו, כל אשר בו".

(a)

Clarification: It is Mufneh, because it could have written "ve'Chol asher Yipol meihem bo, kol asher bo".

5)

TOSFOS DH V'AFILU K'LI SHETEF MATZIL

תוס' ד"ה ואפילו כלי שטף מציל

(SUMMARY: Tosfos discusses the significance of 'even').

פירש בקונטרס דלא מיבעיא כלי חרס, דאין מיטמא מגבו, אלא אפילו כלי שטף דמיטמא מגבו, מציל ...

(a)

Explanation #1 (Part 1): Rashi explains that it is unnecessary to mention K'lei Cheres which are not subject to Tum'ah from the outside, but even other Keilim which are ... save from Tum'ah, too ...

שגם כלי שטף אינו מקבל טומאה מאויר כלי חרס, כדאמרינן בפסחים (דף כ.).

(b)

Explanation #1 (Part 2): ... since other Keilim do not receive Tum'ah from the air of a K'li Cheres either, like we learned in Pesachim (Daf 20a).

וקשה לפירושו, דאם כן מה חידוש יש בכלי שטף יותר מבכלי חרס?

(c)

Question #1: In that case, what is the Chidush by other Keilim more than by K'lei Cheres?

ועוד, דאיכא חידוש יותר בכלי חרס מבכלי שטף - כגון אם שרץ באויר כלי חרס פנימי, ואוכלין בכלי חרס חיצון, דטהור, אף ע"פ שהפנימי טמא, דהוי רבותא טפי מבכלי שטף, דאינו מקבל טומאה מאויר.

(d)

Question #2: Moreover, there is a bigger Chidush by K'lei Cheres more than by other Keilim - where for example, there is a Sheretz inside the air of the inner K'li Cheres, and there is food in the outer one, that food is Tahor even though the inner K'li is Tamei; which is a bigger Chidush than other Keilim, which do not receive Tum'ah from the air of a K'li Cheres?

ונראה לפרש, דקרא אצטריך לכלי שטף אף על גב דלאו מיניה הוא, מחריב ביה, אבל כלי חרס דמיניה הוא, בלאו קרא ידעינן דחוצץ, ומחריב ביה.

(e)

Explanation #2: It therefore seems that we need a Pasuk for other Keilim, to teach us that even though it is not the same species, it nevertheless stops the Tum'ah; whereas K'lei Cheres, which is the same species, we would know anyway that it interrupts and stops the Tum'ah.

וכן מוכח בשמעתא קמייתא דזבחים (דף ג:) - דפריך 'ומי אמר רבא חטאת ששחטה על מי שמחוייב חטאת פסולה, על מי שמחוייב עולה כשרה?' אלמא, דמינה מחריב בה, דלא מינה לא מחריב בה.

(f)

Proof (Part 1): And this is evident in the first Sugya in Zevachim (3b) where the Gemara asks 'And did Rava say that a Chatas that one Shechted on behalf of someone who is Chayav to bring ... a Chatas is Pasul, ... an Olah, is Kasher? So we see that the same species does stop it; but that a different species, doesn't.

והתניא 'אפילו כלי שטף מציל?'

(g)

Proof (Part 2): And, in answer to the Kashya from the Beraisa 'that even other vessels save from Tum'ah' ...

ומשני, 'התם גלי קראי, דארבעה "תוכו" כתיבי.

(h)

Proof (Part 3): ... it answers that for that we have a Pasuk, since the Torah writes four times "Tocho" (one of them to teach us "Tocho", 've'Lo Toch Tocho", which teaches us even other vessels).

6)

TOSFOS DH L'HATIACH B'TUNES

תוס' ד"ה להטיח בטונס

(SUMMARY: Tosfos reconciles this Beraisa with the Sugya in Sanhedrin, which gives the stage of Kabalas Tum'ah as when they have been smoothened with fish-skin).

הקשה ר"ת, דבפ' שני דסנהדרין (ד' כ:) אמר 'כלי עץ מאימתי מקבלים טומאה? העריסה והמטה משישופם בעור הדג'?

(a)

Question: In the second Perek of Sanhedrin (Daf 20b) the Gemara asks from when wooden vessels are subject to Tum'ah, and it answers 'a cot and a bed from the time that one smoothens them with a fish-skin'?

ותירץ, דשיפה דהתם היינו להסיר את הקסמים הגדולים שמזיקין לישב עליה; אבל שפייה דהכא אינה אלא לנוי בעלמא ,להחליקו ולצחצחו.

(b)

Answer: The smoothening there is to remove the large splinters that can wound or hurt a person who sits on them; whereas the smoothening in our Sugya is merely for looks, to make it smooth and shiny.

25b----------------------------------------25b

7)

TOSFOS DH MAI SH'NA HANI ETC.

תוס' ד"ה מאי שנא הני כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why the Kashya must refer to 'Golmei K'lei Eitz and not to P'shutei K'lei Eitz).

א'גולמייהו קאי ...

(a)

Clarification (Part 1): This refers to 'Gulmei K'lei Eitz' (that are not yet completed) ...

דפשוטייהו פשיטא דכלי עץ הוא דאיתקש לשק.

(b)

Clarification (Part 2): ... because as far as Peshutei K'lei Eitz are concerned, it is obvious that they are Tahor, since they are compared to a sack (which is a receptacle).

8)

TOSFOS DH MI'CHLAL D'CHLI ETZEM MEKABEL TUM'AH

תוס' ד"ה מכלל דכלי עצם מקבלי טומאה

(SUMMARY: Tosfos establishes this by Tum'ah d'Oraysa).

מדאורייתא קא בעי לאתויי, דהא פשיטא שיש בהן טומאה מדרבנן ...

(a)

Clarification: The Gemara is trying to incorporate them into Tum'ah d'Oraysa, because it is obvious that they are subject to Tum'ah de'Rabbanan ...

דמתניתין היא במסכת כלים (פ"ב מ"א), ומייתי לה בפ"ק דשבת (דף טז.) 'כלי עץ וכלי זכוכית וכלי עצם פשוטיהן טהורין ומקבליהן טמאין'.

(b)

Source: ... as we learned in the Mishnah in the second Perek in Keilim (Mishnah 1), which is cited by the Gemara in the first Perek of Shabbos (16a) 'Flat vessels made of wood, glass and bone are Tahor; receptacles are Tamei'.

9)

TOSFOS DH SH'AR BEHEIMAH V'CHAYAH MINAYIN TALMUD LOMAR VECHOL MA'ASEH

תוס' ד"ה שאר בהמה וחיה מנין ת"ל וכל מעשה

(SUMMARY: Tosfos explains why the Gemara needs two Pesukim, one here and one in Shabbos [regarding objects made of hair).

ואם תאמר, דבפרק במה אשה (שבת דף סד.) דריש דבר הבא מזנב הסוס ומזנב הפרה מ"בגד ועור". תיפוק ליה מ"וכל"?

(a)

Question: In Perek Bamah Ishah (Shabbos 64a), the Gemara learns something that is made from the tail of a horse or a cow from "Beged ve'Or". How come that we do not already know that from "ve'Chol"?

וי"ל, דאין לרבות מ"וכל" אלא עצמות שדומין זה לזה - של עזים ושל בהמה, אבל בשער לא דמו.

(b)

Answer: From "ve'Chol", we can only include bones and the like, which are similar to each other - the bones of goats and of other animals, but not hair, which bears no resemblance to them).

ואם תאמר, והכא תיפוק ליה מהתם - מ"בגד ועור"?

(c)

Question: Why here do we not learn from "Beged ve'Or", like we do there?

וי"ל, דלא ידעינן אלא דומיא דבגד ועור.

(d)

Answer: We only know things that are similar to "Beged ve'Or".

10)

TOSFOS DH ZEH V'ZEH L'PETUR

תוס' ד"ה זה וזה לפטור

(SUMMARY: Tosfos queries Rashi's explanation of 'Zeh va'Zeh li'Petur' and ' ... le'Chiyuv' and interprets it differently).

פירוש - 'מרים בין גדולים ובין קטנים': 'גדולים', מפני שמרים ביותר, ו'קטנים' מפני שלא נגמרו.

(a)

Explanation #1 (Part 1): This refers to 'Marim, bein Gedolim u'bein Ketanim': 'the large ones', because they are particularly bitter; 'the small ones', because they are not yet ripe.

'ואמרי לה זה וזה לחיוב' - גדולים, מפני שנגמרו, קטנים לפי שטובים יותר.

(b)

Explanation #1 (Part 2): 'Others say both are Chayav' - 'the large ones', because they are ripe; 'the small ones, because they are exceptionally good-tasting.

ופירוש הקונטרס דחוק - דפירש 'זה וזה לפטור', קטנים מרים ומתוקים, 'זה וזה לחיוב'; גדולים מרים ומתוקים.

(c)

Refutation of Explanation #2: Rashi's explanation (that 'both are Patur' refers to the small ones, both bitter and sweet - and 'both are Chayav' - to the large ones, both bitter and sweet), is forced

והשתא לא הויא מענין אחד.

(d)

Reason #1: Since, firstly, they (the two Leshonos) are not speaking about the same thing?

ועוד, דכי בעי 'גדולים למאי חזו?' הוי ליה לפרושי 'גדולים מרים', כיון דאיירי נמי במתוקים.

(e)

Reason #2: And secondly, when the Gemara asks what purpose the large ones serve, it should have specified 'the large bitter ones, seeing as it is speaking about sweet ones too?

11)

TOSFOS DH HA'TEMED

תוס' ד"ה התמד כו'

(SUMMARY: Tosfos queries Rashi's translation of Temed and translates it differently).

פירש בקונטרס, מים הנתנים בחרצנים.

(a)

Explanation #1: Rashi translates 'Temed' as water that has been added to the grape-pits.

ונראה דמיירי במים הנתנים בשמרים ...

(b)

Explanation #2: It seems however, that it refers to water that has been added to the dregs ...

דומיא ד'המתמד ונתן מים במדה', דמייתי עלה בגמרא, דמיירי דנתנים בשמרים, כדמשמע בפרק המוכר פירות (ב"ב צז.).

(c)

Reason: Similar to the case that the Gemara cites in connection with it 'ha'Metamed, ve'Nasan Mayim be'Midah', which is speaking about adding water to the dregs, as the Gemara implies in Perek ha'Mocher Peiros (Bava Basra 97a) ...

ואינם שוים לגמרי, כדמשמע בפ' אלו עוברין (פסחים מב:).

(d)

Conclusion: ... and the two are not the same, as is implied in Perek Eilu Ovrin (Pesachim 42b).

12)

TOSFOS DH U'POSEL ES HA'MIKVEH

תוס' ד"ה ופוסל את המקוה

(SUMMARY: Tosfos explains why this can only be speaking about a Mikvah that is lacking).

היינו מקוה חסר ...

(a)

Clarification (Part 1): This is speaking about a Mikvah that is lacking (forty Sa'ah) ...

אבל שלם אינו נפסל בשום ענין ...

(b)

Clarification (Part 2): Because a complete Mikvah does not become Pasul under any circumstances ...

כדפירשנו בפרק המוכר את הבית (ב"ב דף סו: ד"ה מכלל).

(c)

Source: As we explained in 'ha'Mocher es ha'Bayis' (Bava Basra 66: DH mi'Chelal').

13)

TOSFOS DH HA'MITAMED V'NASAN MAYIM B'MIDAH

תוס' ד"ה המתמד ונתן מים במדה

(SUMMARY: Tosfos elaborates on the opinion of the Chachamim).

ואם תאמר, ולוקמיה ברמו תלתא ואתא ארבעה?

(a)

Question: Why does the Gemara not establish the Beraisa where he added three Lugin and four emerged?

ויש לומר, דלכולי עלמא חייב, אפילו לא החמיץ.

(b)

Answer: Because then, everybody would agree that it is Chayav (Ma'aser), even if it did not turn sour.

ואם תאמר, ומאי טעמא דרבנן דפטרי שמרים שיש בהם טעם יין, ואף על גב שלא החמיץ; והלא כל איסור שבתורה שלא במינו בנותן טעם, וטבל חמור לענין מינו?

(c)

Question #1: Why do the Rabbanan exempt the dregs which taste like wine, even though it did not turn sour, bearing in mind that all Isurim in the Torah which are of a different species render forbidden when they give taste, and Tevel is more stringent regarding 'be'Mino')?

ועוד שאפילו בהחמיץ פוטרין חכמים - למאן דאמר 'בהחמיץ מחלוקת', ואפילו בטבל ודאי איירי ...

(d)

Question #2: Furthermore, according to the opinion that they are arguing over a case of 'Hichmitz', the Chachamim exempt even there, and the Beraisa is talking even about Tevel Vaday ...

כדמשמע בפ' המוכר פירות (ב"ב דף צז.)?

(e)

Source: ... as is implied in Perek ha'Mocher Peiros (Bava Basra 97a)?

ויש לומר, דיין במים אפילו בפחות מששים, אפילו רמא תלתא ואתא תלתא ופלגא, לא חשיב טעם גמור לרבנן, כבשאר איסורין, דהכא לא הוי אלא קיוהא בעלמא.

(f)

Answer: According to the Rabbanan, when wine is mixed with water, even in less than sixty, and even if one added three Lugin and three and a half emerged, it is not considered a proper taste, as it is by other Isurin; rather they consider it mere Kiyuha (fruit-acid).

14)

TOSFOS DH I REBBI YEHUDAH AF AL GAV D'LO HICHMITZ

תוס' ד"ה אי רבי יהודה אף על גב דלא החמיץ

(SUMMARY: Tosfos elaborates on the opinion of Rebbi Yehudah, and reconciles it with the Gemara in Bava Basra).

אף על גב דרבי יהודה להחמיר איירי - להתחייב במעשר; והכא להקל הוא - דניקח בכסף מעשר ואין פוסל את המקוה?

(a)

Implied Question: Even though Rebbi Yehudah is stringent there - to obligate taking Ma'aser, whereas here he is the one who is lenient - to permit purchasing it with the money of Ma'aser, and that it does not render the Mikvah Pasul ...

קסבר הש"ס דלא שנא.

(b)

Answer: ... the Gemara holds that there is no reason to differentiate.

וקשיא לפירוש רשב"ם - דבהמוכר פירות (דף צו:) גבי פלוגתא דאחרים ורבנן ב'בורא פרי הגפן' ...

1.

Question (Introduction): There is a Kashya on the explanation of the Rashbam in 'ha'Mocher Peiros (Bava Basra 96:), regarding the Machlokes between Acherim and the Rabbanan in connection with the B'rachah of 'Borei P'ri ha'Gafen'.

דקאמר הש"ס ד'ברמא תלתא ואתא תלתא לא פליגי אלא ברמא תלתא ואתא תלתא ופלגא' ...

2.

Sugya Bava Basra [Part 1]): The Gemara states there that if one places three Lugin and three emerge (K'dei Midaso) there is no Machlokes; and that they argue where one places three, and three and a half emerge.

ופריך ליה מהא דפליגי בכדי מדתו ולא יותר; ומשני, ביתר נמי פליגי, ו'כדי מדתו' דנקט להודיעך כחו דרבי יהודה.

3.

Sugya Bava Basra [Part 2]): The Gemara then asks from our Beraisa, where they argue by K'dei Midaso, and it answers that in fact they argue by more than K'dei Midaso as well, and the reason that the Tana mentions 'K'dei Midaso is in order to teach us how far Rebbi Yehudah goes.

והשתא קשיא, דמאי משני? תקשי אמאי לא מוקי נמי פלוגתייהו דרבנן ואחרים בכדי מדתו, כי היכי דפליגי ר' יהודה ורבנן?

4.

Question (Conclusion): The Kashya now is what exactly is the Gemara's answer? We can still ask why the Gemara does not establish the Machlokes between the Rabbanan and Acherim by K'dei Midaso, just like it establishes the Machlokes between Rebbi Yehudah and the Rabbanan?

ותירץ שם רשב"ם, דרבי יהודה דמחייב בכדי מדתו, היינו לחומרא.

5.

Refuted Answer: The Rashbam answers there that when Rebbi Yehudah is Mechayev by K'dei Midaso, that is only because he goes le'Chumra.

ואי אפשר לומר כן, כדמשמע הכא?

6.

Refutation: But it is impossible to say that, as we just explained.

וצריך לפרש דגמרא ס"ל כרבנן, דפטרי בכדי מדתו, ומוקי אחרים ורבנן כרבנן דרבי יהודה.

7.

Answer #2: We must therefore say that the Gemara there holds like the Rabbanan, who rule leniently by K'dei Midaso, and it establishes both Ahcerim and the Rabbanan like the Rabbanan of Rebbi Yehudah.

אי נמי, משמע ליה דרבי יהודה מחייב מדאורייתא ברמא תלתא ואתא תלתא ופלגא, לכך מחמיר מדרבנן בכדי מדתו.

8.

Answer #3 (Part 1): Alternatively, the Gemara understands that Rebbi Yehudah considers where one added three Lugin and three and a half emerged Chayav mi'd'Oraysa; consequently, he is Machmir mi'de'Rabbanan by K'dei Midaso.

ומתניתין ברמא תלתא ואתא תלתא ופלגא.

9.

Answer #3 (Part 2): ... whereas our Mishnah is speaking where he added three and three and a half emerged (where it is subject to Ma'asros mi'd'Oraysa).