1)

ONE MAY NOT EXPOUND WHAT PRECEDED CREATION (Yerushalmi Perek 2 Halachah 1 Daf 9b)

ר' לעזר בשם בר סירה [דף י עמוד א] פליאה ממך מה תדע עמוקה משאול מה תחקור במה שהורשיתה התבונן אין לך ענין בנסתרות

(a)

(R. Lazar citing Bar Sira): What is wondrous to you (Hash-m did not reveal it), what will you know? What is below the grave, what will you investigate? Contemplate what you were authorized - you have no involvement in hidden matters!

1.

Note: Presumably, he cites Sefer Ben Sira, Ben Sira was the son of Yirmeyah ha'Navi, roughly 500 years before R. Lazar.

רב אמר [תהילים לא יט] תאלמנה שפתי שקר יתחרשן (יתפרכן) [צ''ל אתפכרן - אהבת ציון וירושלם] ישתתקן יתחרשן כמה דאת אמר [שמות ד יא] ויאמר ה' אליו מי שם פה וגו' יתפרכן כמה דאת אמר [בראשית לז ז] והנה אנחנו מאלמים אלומים ישתתקן כשמועו [

(b)

(Rav): "Te'alamnah Sifsei Shaker'' - they should be deaf, they should be bound, they should be silent. [The root "Ilem'' hints that] they should be deaf, like it says "va'Yomer Hash-m Elav Mi Sam Peh... [Ilem Oh Cheresh].'' They should be bound, like it says "v'Hinei Anachnu Me'almim Alumim'' (AHAVAS TZIYON VI'YERUSHALAYIM). They should be silent, like the simple meaning.

תהילים לא יט] הדוברות על צדיק עתק הדוברות על צדיקו של עולם דברים שהעתיק מבריותיו

(c)

"Ha'Dovros Al Tzadik Asak'' - they speak [against] the Tzadik of the world, words that He hid from His creations;

בגאוה ובוז זה שהוא מתגאה לומר אני דורש במעשה בראשית סבור שהוא (כמגעה) [צ''ל כמגדלה - פני משה] ואינו אלא כמבזה

1.

"B'Ga'avah va'Vuz'' - this is one who gets haughty, and says "I will expound Ma'aseh Bereishis.'' He thinks that he is like one who raises himself, and he only disgraces himself!

א''ר יוסי בן חנינה המתכבד בקלון חבירו אין לו חלק לעולם הבא המתכבד בכבוד חי העולמים לא כל שכן

(d)

(R. Yosi ben Chaninah): One who gets honor through his colleague's disgrace, he has no share in the world to come. One who gets honor through the honor (this is a euphemism for disgrace) of the Life Source of the world (i.e. he expounds Ma'aseh Bereishis), all the more so!

מה כתיב בתריה [תהילים לא כ] מה רב טובך אשר צפנת ליריאיך אל יהי לו (כמה) [צ''ל במה - שערי תורת ארץ ישראל, הגר''ח קניבסקי שליט''א] רב טובך

1.

What does it say after [the above verse]? "Mah Rav Tuvcha Asher Tzafanta li'Yre'echa'' - he will not have [any share] in "how great is Your Tov''!

[צ''ל למלך שבנה פלטין במקום ביבים במקום אשפות במקום סריות מי שהוא בא ואומר הפלטין הזו במקום ביבין הוא במקום אשפות הוא במקום סריות הוא אינו פוגם - שערי תורת ארץ ישראל]

(e)

[A parable for this is] a king who built a palace on a place of sewage pipes, wasteheaps, or corrosion. One who will come and say "this palace is in a place of sewage pipes, wasteheaps or corrosion'', does he not blemish [its honor]?!

[צ''ל כך מי שהוא אומר בתחילה היה העולם מים במים ה''ז פוגם לפרדיסו של מלך ועלייה בנויה על גביו עליו להציץ אבל לא ליגע - שערי תורת ארץ ישראל]

1.

So, one who says (R. Yudah bar Pazi, 8b) that at the beginning, the world was water on water'', he blemishes the king's orchard. An Aliyah built on top of it is to [stand there and] see [and admire the orchard,] but not to touch [it].

א''ר לוי כתיב [משלי כה ב] כבוד אלהים הסתר דבר וגו' כבוד אלהים הסתר דבר עד שלא נברא העולם כבוד מלכים חקור דבר משנברא העולם

(f)

(R. Levi): It says "Kevod Elokim Hester Davar'' - it honors Hash-m to conceal a matter, i.e. what was before the world was created. (MASA D'YERUSHALAYIM - there is no king without a nation, so before creation He is called Elokim. After creation He is called Melech.) "U'Chevod Melachim Chakor Davar'' - after the world was created.

א''ר לוי כתיב [איוב כ ד] הזאת ידעת מני עד אבל את מני שים אדם עלי ארץ

(g)

(R. Levi): It says "ha'Zos Yadata Mini Ad'' (you do not know what was before the world was created, but you [may contemplate to understand] "Mini Sim Adam Al ha'Aretz.''