1)

EXPOUNDING MA'ASEH MERKAVAH (Yerushalmi Perek 2 Halachah 1 Daf 8b)

ולא במרכבה ביחיד.

(a)

(Mishnah): [We do not expound] about the Merkavah with one.

עוד היא כר' עקיבה

(b)

Assumption: Also this is [only] like R. Akiva.

דברי הכל היא כדי שיהא אדם יודע לחוס על כבוד קונו

(c)

Rejection: It is like everyone, in order that a person will be concerned for the honor of his Maker. (It is Hash-m's honor to conceal such matters.)

לא כן אמר רב אין אדם רשאי לומר דבר כנגד רבו אלא א''כ ראה או שימש כיצד הוא עושה

(d)

Question: (How can the Mishnah say that we expound about the Merkavah only to a Chacham who understands by himself? How can the Rebbi know this about the Talmid? Didn't Rav say that one may not say a matter in front of his Rebbi, except for what he saw or learned from him? How does [the Rebbi test him]?

בתחילה רבו פותח לו ראשי (פסוקים) [צ''ל פרקים - שערי תורת ארץ ישראל] [דף ט עמוד א] ומסכים

(e)

Answer: Initially, the Rebbi begins for him the chapter headings, and [the Talmid completes them, and the Rebbi] agrees (that he understood).

ר' חייה בשם ר''י תלמיד וותיק היה לו לרבי ודרש פרק אחד במעשה המרכבה ולא הסכימה דעתו של רבי ולקה בשחין

(f)

(R. Chiyah citing R. Yochanan): Rebbi had an elder Talmid, and he expounded a chapter in Ma'aseh Merkavah, and Rebbi did not agree, and [the Talmid] was afflicted with boils. (MASA D'YERUSHALAYIM - sometimes Tzara'as comes on people, e.g. Miryam and this Talmid, to show them that they are not yet complete.)

התורה הזו דומה לשני שבילים אחד של אור ואחד של שלג היטה בזה מת באור היטה בזו מת בשלג מה יעשה יהלך באמצע

(g)

This Torah (Ma'aseh Merkavah) resembles two paths - one of fire, and one of snow. If he veered to this, he dies in the fire. If he veered to this, he dies in the snow. What should he do? He walks in the middle.

מעשה ברבן יוחנן בן זכאי שהיה מהלך על הדרך רוכב על החמור ור' לעזר בן ערך מהלך אחריו אמר לו ר' השניני פרק אחד במעשה המרכבה

(h)

A case occurred in which R. Yochanan ben Zakai was going on the road, riding on a donkey. R. Elazar ben Arach was going in back of him. He said to him "Rebbi - teach to me a Perek in Ma'aseh Merkavah!''

אמר לו ולא כך שנו חכמים ולא במרכבה אלא א''כ היה חכם ומבין מדעתו

1.

R. Yochanan ben Zakai: Didn't Chachamim say "and not in Ma'aseh Merkavah, unless he is a Chacham who understands by himself''?

אמר לו ר' תרשיני לומר דבר לפניך אני אמר לו אמור כיון שפתח ר' לעזר בן ערך במעשה המרכבה ירד לו רבן יוחנן בן זכאי מן החמור אמר אינו בדין שאהא שומע כבוד קוני ואני רכוב על החמור

2.

R. Elazar ben Arach asked permission to say something; he granted it. Once R. Elazar began with Ma'aseh Merkavah, R. Yochanan descended from the donkey. He said "it is improper that I hear the honor of my Maker while I ride on a donkey.''

הלכו וישבו להן תחת אילן אחד וירדה אש מן השמים והקיפה אותם והיו מלאכי השרת מקפצין לפניהן כבני חופה שמיחין לפני חתן

3.

They went and sat under one tree, and fire descended from Shamayim and surrounded them, and serving angels were jumping in front of them like people at a Chupah rejoicing in front of a Chasan.

נענה מלאך אחד מתוך האש ואמר כדבריך אלעזר בן ערך כן הוא מעשה המרכבה מיד פתחו כל האילנות פיהן ואמרו שירה [תהילים צו יב] אז ירננו כל עצי יער

4.

One angel answered from the fire, and said "like your words, Elazar ben Arach, so is Ma'aseh ha'Merkavah.'' Immediately all the trees opened their mouths and sang Shirah - "Az Yeranenu Kol Atzei Ya'ar.''

כיון שגמר ר' לעזר בן ערך במעשה המרכבה עמד רבן יוחנן בן זכאי ונשקו על ראשו ואמר ברוך ה' אלהי אברהם יצחק ויעקב שנתן לאברהם אבינו בן חכם יודע לדרוש בכבוד אבינו שבשמים

5.

Once R. Elazar ben Arach finished Ma'aseh ha'Merkavah, R. Yochanan ben Zakai got up and kissed him on his head, and said Baruch Hash-m Elokei Avraham, Yitzchak and Yakov, who gave to Avraham a Chacham son who knows to expound in the honor of our Father in Heaven.

יש לך נאה לדרוש ואינו נאה מקיים נאה מקיים ואינו נאה דורש אלעזר בן ערך נאה דורש ונאה מקיים אשריך אברהם אבינו שיצא מחלציך אלעזר בן ערך

6.

R. Yochanan ben Zakai: Some expound nicely, but do not fulfill nicely. Some fulfill nicely, but do not expound nicely. Elazar ben Arach expounds nicely and fulfills nicely! Fortunate are you, Avraham Avinu, that Elazar ben Arach came from your loins!

וכיון ששמעו ר' יוסף הכהן ור''ש בן נתנאל אף הם פתחו במעשה המרכבה

7.

Once R. Yosef ha'Kohen and R. Shimon ben Nesanel heard, they began [expounding] in Ma'aseh Merkavah.

אמרו יום א' בתקופת תמוז היה ורעשה הארץ ונראתה הקשת בענן ויצאה בת קול ואמרה להן הרי המקום פנוי לכם והטריקלין מוצע לכם אתם ותלמידיכם מזומנין לכת שלישית

8.

They said that it was the first day of Tekufas Tamuz (summer), and the land made noise, and a rainbow was seen in a cloud (which is not normal in summer), and a Bas Kol came out and said "the place is open for you [in the Heavenly Yeshivah], and the hall is spread out for you. You and your Talmidim are invited to the third class (of seven classes that sit in front of the Shechinah).''

ואתיא כמ''ד [שם טז יא] שובע שמחות את פניך שבע כיתות של צדיקים לעתיד לבוא

9.

This is like the opinion [that expounds] "Sova Semachos Es Panecha'' - there are seven classes of Tzadikim in the future.

שוב מעשה בי ר' יהושע שהיה מהלך בדרך ובן זומא בא כנגדו שאל בשלומו ולא השיבו אמר לו מאיין ולאיין בן זומא

(i)

Another case occurred in which R. Yehoshua was going on the road, and Ben Zoma came opposite him. [R. Yehoshua] greeted him; he did not answer. He said "from where [do you come] and to where are you going, Ben Zoma [that you are so distracted that you did not answer me]?''

אמר לו מסתכל הייתי במעשה בראשית ואין בין מים העליונים למים התחתונים אלא כמלא פותח טפח

1.

Ben Zoma: I was looking into Ma'aseh Bereishis, and the distance between the upper and lower waters is only a Tefach.

נאמר כאן ריחוף ונאמר להלן [דברים לב יא] כנשר יעיר קינו על גוזליו ירחף מה ריחוף שנאמר להלן נוגע ואינו נוגע אף ריחוף שנאמר כאן נוגע ואינו נוגע

i.

It says here Richuf (Merachefes), and it says below "k'Nesher Ya'ir Kino Al Gozalav Yerachef.'' Just like Richuf below [almost] touches and does not [truly] touch, also Richuf here touches and does not touch.

א''ר יהושע לתלמידיו הרי בן זומא מבחוץ ולא היו ימים קלים עד שנפטר בן זומא

2.

R. Yehoshua (to his Talmidim): Ben Zoma lost his mind. (HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA - he learns from a verse written about day one, before the upper and lower waters were divided!) It was only a few days until Ben Zoma died.

ר' יודה בר פזי בשם ר' יוסי בי ר' יודה שלשה הרצו תורתן לפני רבן ר' יהושע לפני רבן יוחנן בן זכאי ר' עקיבה לפני ר' יהושע חנניה בן חכיניי לפני ר' עקיבה מיכן והילך אין דעתן נקייה

(j)

(R. Yudah bar Pazi citing R. Yosi bei R. Yehudah): [A chain of] three expounded [in Ma'aseh Merkavah] in front of their Rebbi (and later someone expounded in front of them) - R. Yehoshua in front of R. Yochanan ben Zakai, R. Akiva in front of R. Yehoshua, and Chananyah ben Chakinai in front of R. Akiva. After this, [Chachamim's] minds were not clear enough [to understand properly].

2)

THE STORY OF ACHER (Yerushalmi Perek 2 Halachah 1 Daf 9a)

ארבעה נכנסו לפרדס אחד הציץ ומת אחד הציץ ונפגע אחד הציץ וקיצץ בנטיעות אחד נכנס בשלום ויצא בשלום

(a)

Four [used Hash-m's name, and it is as if they ascended and] entered the Pardes. One looked [towards the side of the Shechinah] and died. One looked and was hurt (went crazy, i.e. Ben Zoma). One looked and cut the saplings (sinned). One entered b'Shalom and left b'Shalom;

בן עזאי הציץ ונפגע עליו הכתוב אומר [משלי כה טז] דבש מצאת אכול דייך בן זומא הציץ ומת עליו הכתוב אומר [תהילים קטז טו] יקר בעיני ה' המותה לחסידיו

1.

Ben Azai looked and was hurt. It says about him "Devash Matzasa Echol Dayeka.'' Ben Zoma looked and died. It says about him "Yakar b'Einei Hash-m ha'Mavsah la'Chasidav'';

אחר הציץ וקיצץ בנטיעות מני אחר אלישע בן אבויה שהיה הורג רבי תורה

2.

Acher looked and cut the saplings. Who is Acher? It is Elisha ben Avuyah, who used to kill people great in Torah;

אמרין כל תלמיד דהוה חמי ליה משבח באוריתא הוה קטיל ליה

i.

They say that any Talmid who was succeeding in Torah, Acher would kill him. (ALEI TAMAR - he informed the Romans when they decreed against learning Torah.)

ולא עוד אלא דהוה עליל לבית וועדא והוה חמי טלייא קומי ספרא והוה אמר מה אילין יתבין עבדין הכא אומנותיה דהן בנאי אומנותיה דהן נגר אומנותיה דהן צייד אומנותיה דהן חייט

ii.

Not only this - rather, also, he would enter the Beis Midrash and see [his] children learning from a Rebbi, and say "what are these doing sitting here? This one will be a builder, this one will be a carpenter, this one will be a hunter, this one will be a tailor.''

וכיון דהוון שמעין כן הוון שבקין ליה ואזלין לון עליו הכתוב אומר [קהלת ה ה] אל תתן את פיך לחטיא את בשרך וגו' שחיבל מעשה ידיו של אותו האיש

iii.

Once they heard this, they abandoned [their Rebbi] and went away. It says about him "Al Titen Es Picha Lachati Es Besarecha...''

אוף בשעת עקתא הוון מטענין לון מטילין והוון מתכוונין מיטעון תרי חד מטול משום שנים שעשו מלאכה אחת אמר אטעוננון יחידאין אזלין ואטעונינון יחידיין

(b)

Even at a time of decrees [against Mitzvos], they used to put loads [on Yisrael on Shabbos], and [Yisrael] coordinated that two carry one load, so it would be two who did one Melachah (to avoid an Isur Torah. Acher) told [the Nochrim] to load them individually;

1.

Note: If the Nochrim intend to make Yisrael transgress, one must be Moser Nefesh! Perhaps the "decree'' was merely to force Yisrael to do work that the Nochrim needed, and Acher persuaded the Nochrim that it is better for them that Yisrael carry in a way that is an Isur Torah.

והוון מתכוונין מיפרוק בכרמלית שלא להוציא מרשות היחיד לרשות הרבים אמר אטעונינון צלוחיין אזלין ואטעונינון צלוחיין

2.

[Yisrael] coordinated to unload in Karmelis, lest they take from Reshus ha'Yachid to Reshus ha'Rabim. [Even though afterwards they take it from Karmelis to Reshus ha'Rabim, this is not a Torah Isur. Acher] told [the Nochrim] to load them with light loads (and then they would not let them unload in the middle). They loaded them with light loads. (We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)

רבי עקיבה נכנס בשלום ויצא בשלום עליו הכתוב אומר [דף ט עמוד ב] [שיר השירים א ד] משכני אחריך נרוצה וגו'

(c)

R. Akiva entered b'Shalom and left b'Shalom. It says about him "Mashcheni Acharecha Narutzah...''

רבי מאיר הוה יתיב דרש בבית מדרשא דטיבריה עבר אלישע רביה רכיב על סוסייא ביום שובתא אתון ואמרין ליה הא רבך לבר פסק ליה מן דרשה ונפק לגביה

(d)

R. Meir was sitting and expounding in the Beis Midrash of Tiverya. His Rebbi Elisha (Acher) passed by riding on a horse on Shabbos. They told him 'your Rebbi is outside.'' He ceased expounding and went outside.

א''ל מה הויתה דרש יומא דין א''ל [איוב מב יב] וה' ברך את אחרית וגו' א''ל ומה פתחת ביה א''ל [שם י] ויוסף ה' את כל אשר לאיוב למשנה שכפל לו את כל ממונו

1.

Acher asked "what were you expounding?'' He said "va'Shem Berach Es Acharis.'' How did you explain it? "Va'Yosef Hash-m Es Kol Asher l'Iyov l'Mishneh'' - he doubled all his money;

אמר ווי דמובדין ולא משכחין עקיבה רבך לא הוה דרש כן אלא [איוב מב יב] וה' ברך את אחרית איוב מראשיתו בזכות מצות ומעשים טובים שהיה בידו מראשיתו א''ל ומה הויתה דריש תובן

2.

Acher: Woe to those who died, and are not found now! (Your Drashah does not teach anything. The latter verse explicitly says so!) Akiva your Rebbi did not expound so. Rather, "va'Shem Berach Es Acharis Iyov me'Reishiso'' - in the merit of Mitzvos and good deeds that he had initially. What else did you expound?

א''ל [קהלת ז ח] טוב אחרית דבר מראשיתו א''ל ומה פתחת ביה א''ל לאדם שהוליד בנים בנערותו ומתו ובזקנותו נתקיימו הוי טוב אחרית דבר מראשיתו

3.

R. Meir: [I expounded] "Tov Acharis Davar me'Reishiso.'' How did you explain it? If a man had children in his youth, and they died, and he had children in his old age, and they lived, this is Tov Acharis Davar me'Reishiso;

לאדם שעשה סחורה בילדותו והפסיד ובזקנותו ונשתכר הוי טוב אחרית דבר מראשיתו לאדם שלמד תורה בנערותו ושכחה ובזקנותו וקיימה הוי טוב אחרית דבר מראשיתו

4.

If a man did business in his youth, and he lost money, and he did business in his old age, and he profited, this is Tov Acharis Davar me'Reishiso. If a man learned Torah in his youth, and he forgot it, and he learned Torah in his old age, and he retained it, this is Tov Acharis Davar me'Reishiso.

אמר ווי דמובדין ולא משכחין עקיבה רבך לא הוה דרש כן אלא טוב אחרית דבר מראשיתו בזמן שהוא טוב מראשיתו

5.

Acher: Woe to those who died, and are not found now! Akiva your Rebbi did not expound so. Rather, Tov Acharis Davar me'Reishiso - when it was good from the beginning;

ובי היה המעשה אבויה אבא מגדולי ירושלם היה ביום שבא למוהליני קרא לכל גדולי ירושלם והושיבן בבית אחד ולרבי אליעזר ולר' יהושע בבית אחד

6.

Acher: This was my episode (my beginning was bad). My father Avuyah was one of the Gedolim of Yerushalayim. On the day of my Bris, he called all of the Gedolim of Yerushalayim, and seated them in one house, and R. Eliezer and R. Yehoshua in another house.

מן דאכלון ושתון שרון מטפחין ומרקד(ק)ין א''ר ליעזר לר' יהושע עד דאינון עסיקין בדידהון נעסוק אנן בדידן

7.

While [in the first house] they ate, drank, sang, clapped and danced, R. Eliezer said to R. Yehoshua "while they engage in their [desires], we will engage in ours!''

וישבו ונתעסקו בדברי תורה מן התורה לנביאים ומן הנביאים לכתובים וירדה אש מן השמים והקיפה אותם אמר להן אבויה רבותיי מה באתם לשרוף את ביתי עלי

8.

They sat and engaged in Divrei Torah - from Torah to Nevi'im, and from Nevi'im to Kesuvim. Fire descended from Shamayim and surrounded them. Avuyah said to them "my Rebbeyim! Did you come to burn my house?!''

אמרו לו חס ושלום אלא יושבין היינו וחוזרין בדברי תורה מן התורה לנביאים ומן הנביאים לכתובים והיו הדברים שמיחים כנתינתן מסיני והיתה האש מלחכת אותן כלחיכתן מסיני

9.

R. Eliezer and Yehoshua: Heaven forbid! Rather, we were sitting and reviewing Divrei Torah, from Torah to Nevi'im and from Nevi'im to Kesuvim, and the words were joyful like when they were given from Sinai, and the fire was licking them, like it licked them on Sinai! (Fire of Shechinah does not burn.)

ועיקר נתינתן מסיני לא ניתנו אלא באש [דברים ד יא] וההר בוער באש עד לב השמים

10.

At the initial giving [of the Torah] from Sinai, was it not given amidst fire - "veha'Har Bo'er ba'Esh Ad Lev ha'Shamayim''!

אמר להן אבויה אבא רבותיי אם כך היא כוחה של תורה אם נתקיים לי בן הזה לתורה אני מפרישו

11.

Avuyah: My Rebbeyim - if this is the power of Torah, if this son will survive, I will separate him for Torah!

לפי שלא היתה כוונתו לשם שמים לפיכך לא נתקיימה באותו האיש

12.

Acher: Since his intent was not [l'Shem] Shamayim, it (Torah) did not endure in that man (me).

א''ל ומה הייתה דורש תובן א''ל [איוב כח יז] לא יערכנה זהב וזכוכית א''ל ומה פתחת ביה

13.

Acher asked "what were you expounding?'' R. Meir said "Lo Ya'archenah Zahav u'Zechuchis.'' How did you explain it?

א''ל דברי תורה קשין לקנות ככלי זהב ונוחין לאבד ככלי זכוכית ומה כלי זהב וכלי זכוכית אם נשתברו יכול הוא לחזור ולעשותן כלים כמו שהיו אף תלמיד חכם ששכח תלמודו יכול הוא לחזור וללמדו כתחילה

14.

R. Meir: Divrei Torah are as hard to acquire as gold Kelim, and as easy to lose as glass Kelim. Just like gold Kelim and glass Kelim, if they are broken, one can return to make them Kelim like they were, also a Chacham who forgot his learning can return to learn like at the beginning.

א''ל דייך מאיר עד כאן תחום שבת א''ל מן הן את ידע א''ל מן טלפי דסוסיי דהוינא מני והולך אלפיים אמה

(e)

Acher: Meir, [you followed me] enough - until here is Techum Shabbos. R. Meir asked how he knew. He said that he was counting the steps of his horse.

א''ל וכל הדא חכמתא אית ביך ולית את חזר בך

1.

R. Meir: You have such Chachmah, and you do not repent?!

i.

Note: It seems that "such Chachmah'' refers to being able to count the horse's steps. Even a child could do so! Perhaps the Chidush is that he was able to do so while having a conversation and bringing Drashos.

א''ל לית אנא יכיל א''ל למה א''ל שפעם אחת הייתי עובר לפני בית קודש הקדשים רכוב על סוסי ביה''כ שחל להיות בשבת ושמעתי בת קול יצאה מבית קודש הקדשים ואומרת שובו בנים חוץ מאלישע בן אבויה שידע כחי ומרד בי

2.

Acher said that he cannot repent. R. Meir asked why. He said, once I passed by the Kodesh ha'Kodoshim while riding on a horse on Yom Kipur that fell on Shabbos, and I heard a Bas Kol leave the Kodesh ha'Kodoshim saying "repent children, except for Elisha ben Avuyah, who knew My strength and rebelled against Me.''

וכל דא מן הן אתת ליה

(f)

Question: How did [Acher] come to such a state?

אלא פעם אחת היה יושב ושונה בבקעת גינוסר וראה אדם אחד עלה לראש הדקל ונטל אם על הבנים וירד משם בשלום למחר ראה אדם אחר שעלה לראש הדקל ונטל את הבנים ושילח את האם וירד משם והכישו נחש ומת

(g)

Answer #1: Once, he was sitting and learning in the valley of Ginosar, and he saw a man ascend to the top of a date tree and take the mother [bird] from on her chicks (or eggs), and he descended safely. The next day he saw a man ascend to the top of a date tree and take the young [after] he sent away the mother, and he descended and a snake bit him and he died;

אמר כתיב [דברים כב ז] שלח תשלח את האם ואת הבנים תקח לך למען ייטב לך והארכת ימים איכן היא טובתו של זה איכן היא אריכות ימיו של זה

1.

He said, it says "Shale'ach Teshalach Es ha'Em v'Es ha'Banim Tikach Lach Lema'an Yitav Lach v'Ha'arachta Yamim'' - where is the length of days of this one?!

ולא היה יודע שדרשה ר' יעקב לפנים ממנו למען ייטב לך לעולם הבא שכולו טוב והארכת ימים לעתיד שכולו ארוך

2.

He did not know that R. Yakov expounded before him "Lema'an Yitav Lach'' - in the world to come, which is totally good. "V'Ha'arachta Yamim'' - in the future, which is totally long (endless).

ויש אומר ע''י שראה לשונו של ר' יהודה הנחתום נתון בפי הכלב שותת דם

(h)

Answer #2: He the tongue of R. Yehudah ha'Nachtom in the mouth of a pig, dripping blood;

אמר זו תורה וזו שכרה זהו הלשון שהיה מוציא דברי תורה כתיקנן זה הוא הלשון שהיה יגע בתורה כל ימיו זו תורה וזו שכרה דומה שאין מתן שכר ואין תחיית המתים

1.

He said, this is Torah and this is its reward?! This is the tongue that used to give out words of Torah - this is the tongue that toiled in Torah all his days - this is Torah and this is its reward?! It seems that there is no reward and no Techiyas ha'Mesim.

וי''א אמו כשהיתה מעוברת בו היתה עוברת על בתי עכו''ם והריחה מאותו המין (והיה אותו הריח) [צ''ל ואכלה והיה אותו המין - תוספות חגיגה טו:א] מפעפע בגופה כאירסה של חכינה

(i)

Answer #3: When his mother was pregnant with him, she passed by houses of idolatry and smelled that species (an offering to idolatry). She ate, and that species penetrated in her body like snake venom.

לאחר ימים חלה אלישע אתון ואמרון לר''מ הא רבך באיש אזל בעי מבקרתיה ואשכחיה באיש א''ל לית את חזר בך

(j)

Days later, Elisha fell sick. They came and told R. Meir "your Rebbi is ill.'' He came to visit him and found him ill. He said to him, do you not repent?

א''ל ואין חזרין מתקבלין

1.

Acher: If I repent [amidst illness], will they accept it?!

א''ל ולא כן כתיב [תהילים צ ג] תשב אנוש עד דכא עד דיכדוכה של נפש מקבלין

2.

R. Meir: Will it not be accepted?! It is written "Tashev Enosh Ad Daka'' - until the Nefesh is crushed (about to die), they accept!

באותה שעה בכה אלישע ונפטר ומת והיה ר''מ שמח בלבו ואומר דומה שמתוך תשובה נפטר ר'

(k)

At that time, Elisha cried and died. R. Meir was happy in his heart, and said "it seems that Rebbi died amidst Teshuvah!''

מן דקברוניה ירדה האש מן השמים ושרפה את קברו אתון ואמרין לר''מ הא קבריה דרבך אייקד נפק בעי מבקרתיה ואשכחין אייקד מה עבד נסב גולתיה ופרסיה עלוי אמר [רות ג יג] ליני הלילה וגו'

(l)

After they buried him, fire descended from Shamayim and burned his grave. They told R. Meir that his Rebbi's grave was burning. He went out to see it, and found it burning. What did he do? He spread his garment over it and said "Lini ha'Laylah...'';

ליני בעולם הזה שדומה ללילה והיה בבוקר זה העולם הבא שכולו בוקר אם יגאלך טוב יגאל זה הקדוש ברוך הוא שהוא טוב דכתיב ביה [תהילים קמה ט] טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו

1.

I.e. spend the night here in this world, which resembles night, and in the morning, in the world to come, which is totally morning, "Im Yig'alech Tov Yig'al'' - this is ha'Kadosh Baruch Hu, who is Tov, for it says "Tov Hash-m la'Kol v'Rachmav Al Kol Ma'asav'';

[רות ג יג] ואם לא יחפוץ לגאלך וגאלתיך אנכי חי ה' ואיטפיית

i.

He said "v'Im Lo Yachpotz Lega'alech u'Ge'altich Anochi Chai Hashem'' (if He does not want to redeem you, I will redeem you). The fire extinguished.

אמרון לר''מ אין אמרין לך בההוא עלמא למאן את בעי (למבקרה) [צ''ל למקרבה - תוספות טו:א] לאבוך או לרבך

2.

Citation (cont.): They said to R. Meir "if they will tell you in that world (to come), whom do you want to draw close to you (to benefit him), your father or your Rebbi [what will you say]''?

אמר לון אנא מיקרב לר' קדמיי ובתר כן לאבא

3.

R. Meir: I will first draw close my Rebbi, and then my father.

אמרון ליה ושמעין לך אמר לון ולא כן תנינן מצילין תיק הספר עם הספר תיק תפילין עם התפילין מצילין לאלישע אחר בזכות תורתו

4.

They asked him "will Shamayim agree?'' He said "we learn this from a Mishnah! We save [from a fire on Shabbos] the case of a Sefer with the Sefer, the case of Tefilin with the Tefilin. [Likewise,] we save Elisha, Acher in the merit of his Torah.''

לאחר ימים הלכו בנותיו ליטול צדקה מר' גזר רבי ואמר [תהילים קט יב] אל יהי לו מושך חסד ואל יהי חונן ליתומיו

(m)

Days later, [Acher's] daughters came to take Tzedakah from Rebbi. Rebbi decreed and said "Al Yehi Lo Moshech Chesed v'Al Yehi Chonen li'Ysomav''!

אמרו לו ר' אל תבט במעשיו הבט בתורתו

1.

His daughters: Rebbi - do not look at his deeds. Look at his Torah!

באותה השעה בכה ר' וגזר עליהן שיתפרנסו אמר מה אם זה שיגע בתורה שלא לשום שמים ראו מה העמיד מי שהוא יגע בתורה לשמה על אחת כמה וכמה

2.

At that time, Rebbi cried and decreed that they be financed. He said, if this one who engaged in Torah Lo l'Shem Shamayim, see what he established (his Talmid R. Meir, or his daughters, who had Chachmah) - one who engages in Torah l'Shem Shamayim, all the more so!