1)

FROM WHAT WE MAY DERIVE HALACHOS (Yerushalmi Perek 1 Halachah 8 Daf 7b)

ר' זעירה בשם שמואל אין מורין לא מן ההלכות ולא מן האגדות ולא מן התוספות אלא מן התלמוד

(a)

(R. Ze'irah citing Shmuel): We do not rule based on [extrapolation from] Halachos (traditions from Sinai), and not from Agados, and not from Tosefta [or Beraisos], rather, from Talmud.

והא תנא רבי חלפתא בר שאול היא שני מיני חיטין היא שני מיני שעורין

(b)

Question: R. Chalifta bar Sha'ul taught that two kinds of wheat [if he made two granaries, a tradition from Sinai obligates leaving Pe'ah from each], the same applies to two kinds of barley!

אמר רבי זעירה כך היתה הלכה בידם ושכחוה היא שני מיני חיטין היא שני מיני שעורין

(c)

Answer (R. Ze'irah): So was the tradition. It was forgotten; [R. Chalifta bar Sha'ul] reminded them that two kinds of wheat, the same applies to two kinds of barley.

והא תנינן המחליק בצלים לחים לשוק (אם קיים) [צ''ל ומקיים - קרבן העדה] יבישין לגורן אית לך מימר שוק וגורן כך היתה הלכה בידם ושכחוה

(d)

(Mishnah): One who divides, and takes moist onions to the market, and keeps dry onions for the granary [he must leave Pe'ah from each]. Can you say that so was the tradition, and they forgot it?! (There are many Halachos like this. Surely they are learned from the tradition about two kinds of wheat!)

רבי חנניה בשם שמואל אין למידין מן ההורייה

(e)

(R. Chananyah citing Shmuel): We do not learn [from Halachos, i.e.] from a ruling [the Halachah follows Ploni].

הכל מודין שאין למידין מן המעשה

(f)

All agree that we do not learn from an episode.

אמר ליה רבי מנא הדא דאת אמר בהוא דלא סבר ברם בהוא דסבר עבד

(g)

R. Mana (to R. Chananyah): [We do not learn from an episode] when the reason was not given. However, if the reason was given, we do [learn from it].

אמר ליה בין דסבר בין דלא סבר

1.

R. Chananyah (to R. Mana): [We do not learn from an episode] whether the reason was given, or if the reason was not given.

בהוא דפליג ברם בהוא דלא פליג בין סבר בין לא סבר עבד

2.

This is when there is an argument about the matter. If there is no argument, whether the reason was given, or the reason was not given, we learn from it.

רבי אבהו בשם רבי יוחנן כל האסורין שריבה עליהן שוגג מותר מזיד אסור

(h)

(R. Avahu citing R. Yochanan): All Isurim that one increased Heter on them [and now there is a Shi'ur for Bitul], if he was Shogeg, it is permitted. If he was Mezid, it is forbidden.

ולא מתניתא היא אם שוגג מותר אם מזיד אסור

(i)

Question: Does not a Mishnah teach this? If he was Shogeg, it is permitted. If he was Mezid, it is forbidden.

מתניתא בתרומה (דרובה) [צ''ל דחמירא - קרבן העדה] אתא מימור לך ואפילו בשאר כל הדברים

(j)

Answer: The Mishnah discusses Terumah, which is stringent. [R. Yochanan] comes to teach even for all other things (if he was Mezid, it is forbidden).

רבי אחא בשם רבי יונתן [דף ח עמוד א] כשם שמצוה לומר על דבר שהוא נעשה כך מצוה שלא לומר על דבר שאינו נעשה

(k)

(R. Acha citing R. Yonason): Just like it is a Mitzvah to say something that will be done (people will accept the rebuke), it is a Mitzvah not to say something that not will be done (people will not accept the rebuke).

א''ר לעזר כשם שאסור לטהר את הטמא כך אסור לטמא את הטהור

(l)

(R. Lazar): Just like it is forbidden to be Metaher what is Tamei, so it is forbidden to be Metamei what is Tahor (falsify the Halachah, even to be more stringent).

ר' אבא בר יעקב בשם רבי יוחנן אם באת הלכה תחת ידיך ואין את יודע אם לתלות אם לשרוף לעולם הוי רץ אחר השריפה יותר מן התלייה שאין לך חביב בתורה מפרים הנשרפין ושעירים הנשרפין והן בשריפה

(m)

(Rav Aba bar Yakov citing R. Yochanan): If a Halachah comes to your hand [about Safek Tum'ah of Terumah], and you do not know whether to be Toleh (suspend - do not eat it, and do not burn it until it is Vadai Tamei) or burn it, always seek to burn rather than suspend, for nothing is dearer in the Torah that Parim ha'Nisrafim and Se'irim ha'Nisrafim, and they are burned.

רבי יוסי בעי ולמידין דבר שאין מצותו לכאן מדבר שמצותו לכאן:

(n)

Question (R. Yosi): Can we learn something that is not its Mitzvah (Terumah should be eaten, and not burned) from something that is its Mitzvah (Parim ha'Nisrafim and Se'irim ha'Nisrafim should be burned)?!

הדרן עלך פרק הכל חייבין
HADRAN ALACH PEREK HA'KOL CHAYAVIN
2)

THE HALACHAH DOES NOT FOLLOW OUR MISHNAH (Yerushalmi Perek 2 Halachah 1 Daf 8a)

מתני' אין דורשין בעריות בשלשה ולא במעשה בראשית בשנים ולא במרכבה ביחיד אלא אם כן היה חכם מבין מדעתו

(a)

(Mishnah): We do not expound about Arayos with three [Talmidim], and not about Ma'aseh Bereishis with two, and not about the Merkavah (that Yeshayahu and Yechezkel saw) with one, unless [the Talmid] is a Chacham who understands by himself [after hearing the chapter headings];

וכל המסתכל בארבעה דברים ראוי לו כאילו לא בא לעולם מה למעלן ומה למטן מה לפנים ומה לאחור

1.

Anyone who looks at four things, it is as if (it would be better if) he did not come to the world - what is above [the heads of the Chayos (a class of angels)], what is below [the ground], what is in front (before creation of the world) and what is in back (after the end of the world);

כל שלא חס על כבוד קונו רתוי לו כאילו לא בא לעולם:

2.

Anyone who is not concerned for the honor of his Maker, it is as if (it would be better if) he did not come to the world.

גמ' ר' בא בשם רב יהודה דרבי עקיבה היא

(b)

(Gemara - R. Ba citing Rav Yehudah): [Our Mishnah] is like R. Akiva [who holds that Lo Dibrah Torah k'Leshon Bnei Adam. It says "Ish Ish El Kol She'er Besaro Lo Sikrevu Legalos Ervah.'' Ish Ish... She'er alludes to three, and it says Lo Sikrevu Legalos (do not expound)];

ברם כר' ישמעאל דר' ישמעאל תני אזהרות [דף ח עמוד ב] לעובדה

1.

However, according to R. Yishmael, that R. Yishmael taught that [also Megadef] is a Lav against serving [idolatry. If so, three expressions of Kares are written says about idolatry - "v'Nichresah... Hikares Tikares'' (Bamidbar 15:30-31). He expounds Kares from this world and the world to come, and Dibrah Torah k'Leshon Bnei Adam. If so, he cannot learn two from Ish Ish!]

מן דר' אמי יתיב מתני אזהרה לשוכב אזהרה לנשכב הדא אמרה הלכה כר' ישמעאל:

(c)

Pesak: Since R. Ami sat and taught [about homosexual relations] "a Lav for Shochev (the one who inserts his Ever, and a separate) Lav for Nishkav'' (he did not learn from the double expression "Lo Sihkav Mishkevei [Ishah]'', i.e. he holds that Dibrah Torah k'Leshon Bnei Adam), this shows that the Halachah follows R. Yishmael. (We explained this like RIDVAZ.)