________________________________________________________

POINT BY POINT SUMMARY OF TOSFOS

Kollel Iyun Hadaf

prepared by Rabbi Eliezer Chrysler of Kollel Iyun Hadaf, Yerushalayim

daf@dafyomi.co.il, www.dafyomi.co.il

Rosh Kollel: Rabbi Mordecai Kornfeld

________________________________________________________

  Previous
Previous
BEITZAH 19 Next
Next
Ask the Kollel
Ask the
Kollel

1) TOSFOS DH AMAR ULA MACHLOKES ETC.

תוס‘ ד"ה אמר עולא מחלוקת כו'

(Summary: Tosfos queries the reasoning of both Beis Shamai and Beis Hillel.)

וא"ת, לב"ש, למה להו למימר טעמא משום "וחגותם", הא קאמרינן לקמן משום "לכם" - ‘ולא לגבוה‘?

(a) Question: Why does Beis Shamai need to give the reason of "ve'Chagosem", since we will later say "Lachem" - 've'Lo li'Gavohah"?

וי"ל, משום דלא תטעה לומר "לה' " - ‘כל דלה' ‘.

(b) Answer: In order not to Darshen erroneously "la'Hashem" - 'Whatever is for Hashem'.

ומ"מ קשיא לב"ה - למה להו למימר ‘כל דלה' ‘, תיפוק ליה משום דאית להו לב"ה ‘מתוך ... ' ...

(c) Question: Nevertheless, the Kashya remains why Beis Hillel needs to say "Whatever is for Hash-m", why is it not permitted anyway, seeing as Beis Hillel holds of 'Mitoch' ...

והוי שפיר צורך קצת, משום שלא יאמרו ‘שלחן שלך מלא ושל רבך ריקן‘, כדפרישית לעיל פ"ק (ד' יב. סד"ה ה"ג)?

1. Reason: And there is a slight necessity, to prevent people from saying that 'Your table is full, and the table of your Master is empty', as Tosfos explained above in the first Perek (on Daf 12. At the end of DH 'Hachi Garsinan').

וי"ל, משום שלא תטעה לומר "וחגותם חג" - ‘חגיגה אין, עולה לא‘.

(d) Answer: In order not to Darshen erroneously "ve'Chagosem Chag" - 'a Chagigah yes, but not an Olah'.

19b----------------------------------------19b

2) TOSFOS DH REBBO SHIMON OMER HAREI HU OMER B'CHAG HA'MATZOS ETC KOL SHE 'BA B'CHAG HA'MATZOS BA B'CHAG HA'SHAVU'OS U'V'CHAG HA'SUCCOS

תוס‘ ד"ה רבי שמעון אומר הרי הוא אומר בחג המצות וגו' כל שבא בחג המצות בא בחג השבועות ובחג הסוכות

(Summary: Tosfos refutes Rashi's text and presents an alternative one.)

כך משמע מתוך פירוש הקונטרס דלקמן, דגריס הכי.

(a) Text #1: From Rashi later this appears to be correct text.

וא"כ לפירוש זה, מעיקרא, דס"ד שבא לומר דנדרים ונדבות אין קרבין בחול המועד - ה"פ ‘כל שאינו בא בחג המצות‘ כגון תודה וכיוצא בה ...

(b) Explanation #1: In that case, initially, when the Gemara thinks that it is coming to teach us that Nedarim and Nedavos cannot be brought on Chol ha'Mo'ed, it means to say that ‘Whatever cannot be brought on Pesach ... ', such as a Todah and whatever is similar to it.

דאליבא דתנא קמא, תודה אינה קרבה בחג המצות, ואפי' בחול המועד.

1. Explanation (cont.): Since, according to the Tana Kama, a Todah cannot be brought on Pesach, even on Chol ha'Mo'ed.

וזהו דוחק, דהיכי משמע ממלתיה דנדרים ונדבות חוץ מתודה אינן באין בחג המצות?

(c) Refutation #1: And this is a Dochek, because how do his (the Tana Kama's) words imply that Nedarim and Nedavos, other than a Todah, cannot be brought on Chol ha'Mo'ed?

וכי תימא ‘כל שאינו בא בחג המצות‘ - ר"ל ביום טוב ...

(d) Suggested Answer: And if you try to say that 'Whatever cannot be brought on Pesach" refers to Yom-Tov (itself) ...

אם כן לא הוי דומיא דחג הסוכות?

1. Refutation: Then it will be similar to Succos?

ועוד, דאם כן, אמאי כתב "בחג השבועות" לומר שאינן באין בחג השבועות, והא אף בחול המועד דסוכות אינן באין?

(e) Refutation #2: Furthermore, if you say that, why does the Torah need to write "be'Chag ha'Shavu'os" to teach us that they cannot be brought on Shavu'os, seeing as they cannot be brought even on Chol ha'Mo'ed Succos.

ועוד, כי גם לפי המסקנא לא אתי שפיר, דקאמר דלענין ‘בל תאחר‘ קאמר ...

(f) Refutation #3: Moreover, it doesn't go well even according to the Gemara's Maskana, which establishes it in connection with 'Bal Te'acher' ...

וה"ק - כל שראוי לבא בחג המצות, שנתחייב בו קודם חג המצות, בא בחג השבועות ובחג הסוכות, שלא יאחר מלהביאו או בעצרת או בסוכות.

1. Refutation #3 (cont.): And what the Beraisa means is - that whatever is fit to be brought on Pesach, with reference to what was due to be brought before Pesach, can be brought on Shavu'os and Succos, meaning that one should delay bringing it either on Shavu'os or on Succos.

ועתה איך יביאנו בעצרת, והלא אין בו חול המועד?

2. Refutation #3 (cont.): But how can he bring it on Shavu'os, seeing as it does not have a Chol ha'Mo'ed?

וכי תימא ד‘נדרים ונדבות קרבין בי"ט‘.

(g) Suggested Answer: And if you try to say that 'Nedarim and Nedavos can be brought on Yom-Tov' ...

הא משמע דבהני תנאי ליכא מאן דסבר ‘קרבין בי"ט‘, רק רבי אלעזר בר' שמעון?

1. Refutation: But the implication is that, apart from Rebbi Elazar b'Rebbi Shimon, none of the Tana'im hold like that?

ודוחק הוא לפרש ‘בא בחג השבועות‘ שכשיבא לרגל יביאנו או קודם לכן או לאחר מכן, ולאו בי"ט קאמר.

(h) Forced Answer: And it is a Dochek to explain 'Ba be'Chag Shavu'os' to mean that when Yom-Tov arrives, he should bring it either before or after Yom-Tov, but not on Yom-Tov itself.

על כן נראה דגרס הכי ‘כל הבא בחג המצות ובחג השבועות, בא בחג הסוכות ... '.

(i) Text #2: The correct text is therefore 'Whatever can be brought on Pesach and on Shavu'os, can be brought on Succos.

והשתא מעיקרא סלקא דעתך ‘כל שאינו בא בחג המצות‘ כגון תודה וכן שאר נדרים ונדבות שאינן באין בחג השבועות, כדקאמר תנא קמא בהדיא, ‘אינן באין בחג הסוכות‘, ואפילו בחול המועד.

(j) Explanation #2: According to the Salka Da'atach 'Whatever cannot be brought on Pesach' i.e. the Todah, and similarly whatever other Nedarim and Nedavos, which cannot be brought on Shavu'os, as the Tana Kama specifically states, 'cannot be brought on Succos', even on Chol ha'Mo'ed.

ולפי המסקנא ה"ק - ‘כל שבא בחג המצות ובחג השבועות‘ - כלומר שראוי לבא בזמן שניהם כלומר שעברו שני רגלים כסדרן, ‘בא בחג הסוכות‘ - פירוש צריך שיביאנו בחול המועד של סוכות.

1. Explanation #2 (cont.): Whereas according to the Maskana, the Gemara is saying that - 'Whatever can be brought on Pesach and on Shavu'os' - i.e. whatever is fit to be brought in the time-frame that covers both of them (in other words, that two Yamim-Tovim have passed in the right order) 'is brought on Succos' (meaning that it must be brought (at the latest) on Chol ha'Mo'ed Succos).

‘וכל שאינו בא ... ' - כלומר שאינו ראוי לבא בשניהם רק בעצרת ולא בחג המצות, אינו חייב להביאו בחג הסוכות זה.

2. Explanation #2 (cont.): 'And whatever is not brought ... ' i.e. Whatever is not fit to be brought on both Yamim-Tovim, only on Shavu'os but not on Pesach, need not be brought on the following Pesach.

ורישא דוקא - פירוש ‘בא בחג הסוכות‘ כלומר חובה להביאו, משום בל תאחר.

3. Explanation #2 (cont.): The earlier phrase - ' ... is brought on Succos' is Davka (i.e. it must be brought ... on account of Bal Te'acher).

וסיפא לאו דוקא - פי' סיפא ‘דאינו בא‘ ר"ל, אם לא ירצה, שהרי הוא יכול להמתין עד סוכות של שנה הבאה.

4. Explanation #2 (cont.): Whereas the latter phrase - ' ... it is not brought on Succos' is not Davka (i.e. he need not bring it if he does not want to), seeing as he has up to the Succos of the following year to bring it).

אבל לעולם אם ירצה יקריב בחול המועד. וקל להבין.

(k) Conclusion: But if one wants, one is permitted to bring it on Chol ha'Mo'ed. And this is easily understood.

Next
Next

Dafyomi Advancement Forum homepage
D.A.F. Homepage


Insights to
the Daf
 •  Background
to the Daf
 •  Review
Questions
 •  Review
Summary
 •  Point by
Point
 •  Halachah
Outlines
 •  English
Charts

Revach
l'Daf
 •  Review
Quiz
 •  Hebrew
Charts
 •  Yosef
Da'as
 •  Chidonim
on the Daf
 •  Galei
Masechta
 •  Video/Audio
Lectures