1)

WHEN DOES ZERIKAH TAKE EFFECT ON EIMURIM?

לימא כתנאי
(a)

Suggestion: Tana'im argue about Ravina's law.

אימורי קדשים קלים שיצאו לפני זריקת דמים ר"א אומר אין מועלין בהן (דף צ,א) ואין חייבין עליהן משום פיגול נותר וטמא
1.

(Beraisa - R. Eliezer): If the Eimurim of Kodshim Kalim left the Azarah before Zerikah, one is not liable for them for the following - Me'ilah, Pigul, Nosar and Tamei;

ר"ע אומר מועלין בהן וחייבין עליהן משום פיגול נותר וטמא
2.

R. Akiva says, all of these apply to them.

מאי לאו בדהדר עיילינהו פליגי ובהא פליגי דמר סבר מיפסלי ביוצא ומר סבר לא מיפסלי ביוצא
3.

Suggestion: They argue about Eimurim returned to the Azarah before Zerikah. R. Eliezer says that they were already Nifsalim through Yotzei, and R. Akiva says that they were not.

אמר רב פפא בדהדר עיילינהו כ"ע לא פליגי
(b)

Rejection (Rav Papa): No, if they were returned to the Azarah before Zerikah, all agree that Me'ilah, Pigul... apply to them. (Rambam (according to Kesef Mishnah) - they were not Nifsalim through Yotzei; Tosfos 26a - this is even though they were Nifsalim through Yotzei);

והכא בדאיתנהו אבראי פליגי ובהא פליגי דמר סבר אין זריקה מועלת ליוצא ומר סבר זריקה מועלת ליוצא
1.

They argue when the Eimurim were not returned to the Azarah before Zerikah. R. Eliezer says that Zerikah does not take effect on what is outside the Azarah, and R. Akiva says that it does.

והא רב פפא הוא דאמר בדאיתנהו אבראי כ"ע לא פליגי
(c)

Question: Rav Papa himself said that R. Eliezer and R. Akiva agree that Zerikas Dam (of the Shalmei Tzibur brought with Shtei ha'Lechem) does not take effect on the Shtei ha'Lechem if they left the Azarah after Shechitah and are still outside at the time of Zerikah;

בדעיילינהו לגוואי פליגי
1.

He says that they argue when the Shtei ha'Lechem were returned to the Azarah before Zerikah!

ה"מ גבי שתי לחם דלאו גופיה דזיבחא
(d)

Answer: Shtei ha'Lechem are different. They are not part of the Shalmei Tzibur.

אבל אימורין דגופיה דזיבחא הוא בדאיתנהו אבראי פליגי:
1.

Eimurim are part of a Zevach. The Tana'im argue about whether Zerikah affects Eimurim outside the Azarah.

2)

PRECEDENCES AMONG MENACHOS

עופות קודמין כו':
(a)

(Mishnah): Birds come before Menachos...

אדרבה מנחות קודמות שכן ישנן בצבור כביחיד
(b)

Question: Menachos should come first, for also the Tzibur brings Menachos!

אפ"ה מיני דמים עדיפי:
(c)

Answer: The fact that birds have blood outweighs this.

מנחת חוטא כו':
(d)

(Mishnah): Minchas Chotei comes before Minchas Nedavah...

אדרבה מנחת נדבה קודמת שכן טעונה שמן ולבונה
(e)

Question: Minchas Nedavah should come first, for it requires oil and frankincense!

אפ"ה מנחת חוטא הבאה על חטא עדיפא דמכפרת
(f)

Answer: The fact that Minchas Chotei is brought due to a transgression outweighs this.

איבעיא להו מנחת סוטה ומנחת נדבה איזו מהן קודמת
(g)

Question: Which comes first, Minchas Sotah or Minchas Nedavah?

מנחת נדבה קדמה שכן טעונה שמן <או> ולבונה
1.

Minchas Nedavah comes first, for it requires oil and frankincense;

או דלמא מנחת סוטה קדמה שכן באה לברר עון
2.

Or, Minchas Sotah comes first, for it clarifies whether or not she is guilty!

ת"ש מנחת חוטא קודמת למנחת נדבה
(h)

Answer #1 (Mishnah): Minchas Chotei comes before Minchas Nedavah.

מנחת חוטא הוא דקדמה למנחת נדבה הא מנחת סוטה לא
1.

Inference: Minchas Chotei comes first (for it atones), but not Minchas Sotah.

מי קתני מפני שהיא מכפרת מפני שהיא באה על חטא קתני והא נמי באה על חטא
(i)

Rejection: The Mishnah does not say that it comes first because it atones, rather, because it comes due to transgression. The same applies to Minchas Sotah!

ת"ש זו קודמת לזו שזו באה מן החיטין וזו באה מן השעורין
(j)

Answer #2 (Beraisa): This (Minchah) comes before this, for the former is made from wheat, and the latter is from barley.

מאי לאו מנחת נדבה למנחת סוטה
1.

Suggestion: It means that Minchas Nedavah comes before Minchas Sotah (for the former is made from wheat, and the latter from barley.)

לא מנחת חוטא למנחת סוטה
(k)

Rejection: No, it means that Minchas Chotei comes before Minchas Sotah.

תיפוק לי דהא מכפרת והא לא מכפרת
(l)

Question: The Beraisa says that it comes first because wheat is more important than barley. Even without this, Minchas Chotei would come first, for it atones, and Minchas Sotah does not!

ואלא מאי מנחת נדבה תיפוק לי דזו טעונה שמן ולבונה וזו אינה טעונה שמן ולבונה
1.

Counter-question: Also if the Beraisa teaches that Minchas Nedavah comes before Minchas Sotah, it should not attribute this to the grain used - Minchas Nedavah comes first because it has oil and frankincense!

אלא חד מתרי טעמי [נקיט]:
(m)

Answer (to both questions): Both are valid reasons why Minchas Sotah comes last. The Beraisa teaches only one of them.

3)

CHATA'OS COME BEFORE OLOS

חטאת העוף קודמת כו':
(a)

(Mishnah): Chatas ha'Of comes before Olas ha'Of.

מנא ה"מ
(b)

Question: What is the source of this?

דת"ר (ויקרא ה) והקריב את אשר לחטאת ראשונה מה ת"ל
(c)

Answer (Beraisa) Question: (When Chatas ha'Of and Olas ha'Of are brought for Oleh v'Yored,) it says "v'Hikriv Es Asher la'Chatas Rishonah." Why must the Torah say this?

שאין ת"ל ללמד שתקרב ראשונה הרי כבר נאמר (ויקרא ה) ואת השני יעשה עולה
1.

Another verse teaches "v'Es ha'Sheni Ya'aseh Olah"!

אלא זה בנה אב לכל חטאות שיקדמו לעולה הבאות עמהן
2.

Answer: This is extra to teach, through Binyan Av, that whenever a Chatas and Olah are brought together, the Chatas comes first;

בין חטאת העוף לעולת העוף בין חטאת בהמה לעולת בהמה ואפי' חטאת העוף לעולת בהמה
3.

This is true whether both are Behemos, or both birds, or (in the case of a rich Yoledes) Chatas ha'Of is brought with Olas Behemah.

הלכך חטאת העוף לעולת העוף מואת השני חטאת בהמה לעולת בהמה מדרבי רחמנא חטאת העוף לעולת בהמה מזה בנה אב
4.

When both are birds, we learn from "v'Es ha'Sheni Ya'aseh Olah." When both are Behemos we learn from "la'Chatas Rishonah." Chatas ha'Of with Olas Behemah is learned from the Binyan Av.

תא שמע ר"א אומר כל מקום שנתחלפה חטאת חטאת קודמת
(d)

Question (Beraisa - R. Eliezer): Whenever birds (i.e. Chatas and Olah) are brought in place of Chatas Behemah, the Chatas is first;

וכאן <ביולדת> עולה קודמת
1.

Regarding (the Korban of a poor) Yoledes, Olas ha'Of is in place of Olas Behemah, so the Olah is first.

כל מקום שבא על חטא חטאת קודמת
2.

Whenever birds are brought due to Chet, the Chatas is first;

וכאן עולה קודמת
3.

Korban Yoledes is not due to Chet, so the Olah is first.

וכל מקום ששנים באים תחת חטאת חטאת קודמת
4.

Whenever both birds are in place of Chatas Behemah, the Chatas is first;

וכאן עולה קודמת
5.

Chatas ha'Of of a Yoledes is not in place of a Behemah (no Yoledes brings Chatas Behemah), so the Olah is first.

אמר רבא למקראה הקדימה הכתוב:
(e)

Answer (Rava): R. Eliezer explains that regarding Yoledes, the Torah puts the Olah first only for Mikra'ah (Rashi - the order in which the Torah mentions them; R. Chayim (in Tosfos) - the order in which one must be Makdish them), but the Chatas is offered first (Shitah Mekubetzes - if if both are in front of us; if she only has one bird now, she may offer it for the Olah and bring the Chatas when she finds another).

תא שמע פרים קודמין לאילים ואילים קודמין לכבשים כבשים לשעירים
(f)

Question (Beraisa): Bulls come before rams, rams come before lambs, and lambs come before goats.

90b----------------------------------------90b
(דף צ,ב) מאי לאו דחג
1.

Suggestion: This refers to the Musafim brought on Sukos. (Even though the goat is a Chatas, the other animals (all Olos) come before it!)

לא לנדבה
(g)

Answer #1: No, it refers to Nedavos:

פרים קודמין לאילים שכן נתרבו בנסכים
1.

Bulls come before rams, because they are accompanied by bigger Nesachim (a Minchah of three Esronim and six Lugim of wine);

וכן אילים לכבשים
2.

For the same reason, rams (accompanied by two Esronim and four Lugim) come before lambs (one Isaron and three Lugim);

כבשים לשעירים שכן נתרבו באליה
3.

Lambs come before goats, for a lamb's tail is part of the Eimurim, but a goat's tail is not.

ת"ש פר כהן משיח קודם לפר העלם דבר של צבור
(h)

Question (Beraisa): If the Par of the Kohen Gadol and the Par of the Tzibur are waiting to be offered, the Kohen Gadol offers his Par first (because he atones, and the Tzibur gets Kaparah);

פר העלם דבר של צבור קודם לפר <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
1.

A Par (of the Tzibur) for a transgression (other than idolatry) comes before the Par for idolatry;

פר <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} קודם לשעירי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
2.

The Par for idolatry precedes the Sa'ir for idolatry, even though the Par is an Olah and the Sa'ir is a Chatas!

דאע"ג דפר <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} עולה ושעירי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} חטאת
3.

Question: (How can we ask from the Seifa of this Beraisa?) The Reisha teaches that a Chatas comes first!

ואימא מרישא פר העלם דבר של צבור קודם לפר <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
i.

(Reisha): A Par (not for idolatry) comes before the Par for idolatry;

בחד מינא מיהא לא קאמרינן דחטאת קדמה כי קאמרינן בתרי מיני אשכחן עולה דקדמה לחטאת
4.

Answer: The one who asked (Question (h)) agrees that a Chatas precedes an Olah of the same species. He brought the Seifa to prove that an Olah of a higher (priority) species comes before a Chatas.

אמרי במערבא משמיה דרבא בר מרי חטאת <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} חסר א' (במדבר טו) לחטת כתיב
(i)

Answer #1 (Chachamim of Eretz Yisrael): The Torah omitted the 'Aleph' from the word 'Chatas' regarding the Chatas brought for Helam Davar of idolatry, to teach that it lacks its usual precedence, the Olah precedes it.

רבינא אמר כמשפט כתיב בהו
(j)

Answer #2 (Ravina): It says "ka'Mishpat" (in the order in which they are written, the Olah is first).

השתא דאתית להכי
(k)

This suggests another answer to Question (f);

אפילו תימא פרים דחג נמי כמשפטם כתיב בהו:
1.

Answer #2: Indeed, the Beraisa refers to Musafim of Sukos. Since it says "ka'Mishpatam", they are offered in the order in which they are written.

איבעיא להו חטאת העוף ועולת בהמה ומעשר איזו מהן קודם
(l)

Question: If Chatas ha'Of, Olas Behemah and Ma'aser are all waiting to be offered, which comes first?

תיקדום חטאת העוף איכא מעשר דקדים לה
1.

Chatas ha'Of cannot be first, for Ma'aser precedes it!

ליקדים מעשר איכא עולת בהמה דקדמה ליה
2.

Ma'aser cannot be first, for Olah precedes it!

תיקדום עולת בהמה איכא חטאת העוף דקדמה לה
3.

Olah cannot be first, for Chatas ha'Of precedes it!

הכא תרגימו מין זבח עדיף
(m)

Answer #1 (Chachamim of Bavel): A Zevach has precedence (therefore, Ma'aser must come before Chatas ha'Of. The Olah must come after the Chatas).

במערבא אמרי עיילא בה עולת בהמה בחטאת העוף ואגבהתה ממעשר:
(n)

Answer #2 (Chachamim of Eretz Yisrael): Since the Chatas ha'Of comes with and precedes the Olah, it receives the importance of the Olah, hence it precedes also Ma'aser.

4)

PRECEDENCE AMONG KORBANOS

(משנה) כל החטאות שבתורה קודמות לאשמות חוץ מאשם מצורע מפני שהוא בא על הכשר
(a)

(Mishnah): Chatas always precedes Asham, except for Asham Metzora, which is Machshir (the Metzora for Kodshim);

כל האשמות שבתורה באין בני שתים ובאין בכסף שקלים חוץ מאשם נזיר ואשם מצורע שהן באין בני שנתן ואין באין בכסף שקלים
(b)

Every Asham must be a second year animal, and it must be bought for at least two Shekalim, except for Asham Nazir and Asham Metzora. They are first year animals, and they need not cost two Shekalim.

כשם שקודמין בהקרבתן קודמין באכילתן
(c)

The precedence to eat them is the same as the precedence to offer them.

שלמים של אמש ושלמים של יום של אמש קודמין לשל יום
(d)

A Shelamim of (i.e. it was brought to the Azarah) yesterday comes (is offered) before a Shelamim of today (it is a disgrace to delay it so long);

שלמים של אמש חטאת ואשם של היום שלמים של אמש קודמין דברי ר"מ
(e)

R. Meir says, a Shelamim of yesterday comes before a Chatas or Asham of today; (Tosfos - the Shelamim may be eaten only until nightfall, but the Chatas or Asham is permitted also at night.)

וחכ"א חטאת קודמת מפני שהיא קדשי קדשים
(f)

Chachamim say, the Chatas or Asham comes first, for it is Kodshei Kodoshim.

וכולן הכהנים רשאין לשנות באכילתן לאכלן צלוין ושלוקין ומבושלין
(g)

Kohanim may eat any Kodshim any way they want, roasted, overcooked or cooked;

לתת לתוכו תבלי חולין ותבלי תרומה דברי ר"ש
(h)

R. Shimon says, they may cook it with Terumah spices;

ר"מ אומר לא יתן לתוכו תבלי תרומה שלא יביא התרומה לידי פסול:
(i)

R. Meir forbids this, lest the Terumah become wasted (it cannot be eaten after the Kodshim becomes Nosar, for it absorbs the taste of Kodshim).

איבעיא להו תדיר ומקודש איזה מהם קודם תדיר קודם משום דתדיר או דלמא מקודש קדים דקדיש
(j)

(Gemara) Question: Which takes precedence, what is more Tadir, or what is more Kadosh?

תא שמע תמידין קודמין למוספין
(k)

Answer #1 (Mishnah): Temidim come before Musafim.

(דף צא,א) ואף ע"ג דמוספין קדישי
1.

Even though Musafim are more Kadosh, Temidim come first, for they are more Tadir.