1)

WHEN IS MEAT ON THE MIZBE'ACH CONSIDERED ME'UKAL?

איתמר פירשו קודם חצות והחזירן אחר חצות רבה אמר (דף פז,א) חצות שני עוכלתן
(a)

(Rabah): If limbs came off (the Ma'arachah) before midnight and were returned after midnight, the following midnight is Ikul (considered final consumption, i.e. after this they need not be returned);

רב חסדא אמר עמוד השחר עוכלתן
(b)

(Rav Chisda): Dawn is Ikul.

אמרי בי רב מאי טעמא דרב חסדא ומה חצות שאין עושה לינה עושה עיכול עמוד השחר שעושה לינה אינו דין שעושה עיכול
(c)

(Bei Rav): Rav Chisda learns from a Kal va'Chomer. Midnight does not disqualify due to Linah (Eimurim may be offered until dawn), yet it makes Ikul. Dawn disqualifies due to Linah, all the more so it makes Ikul!

פירשו קודם חצות והחזירן לאחר עמוד השחר רבה אמר חצות שני עוכלתן
(d)

(Rabah): If they came off before midnight and were returned after dawn, the following midnight is Ikul;

רב חסדא אמר אין בהן עיכול לעולם
(e)

(Rav Chisda): They will never have Ikul (until they become ashes).

מתקיף לה רב יוסף ומאן לימא לן דחצות בראש המזבח משויא להו עיכול דילמא כל היכא דמשכחא להו משויא להו עיכול
(f)

Objection (Rav Yosef): Why do they assume that midnight makes Ikul only for things on the Mizbe'ach? Perhaps it makes Ikul everywhere!

שלחו מתם הלכתא כרב יוסף
(g)

(Chachamim of Eretz Yisrael): Rav Yosef is correct (it makes Ikul everywhere).

איתמר נמי א"ר חייא בר אבא פירשו קודם חצות והחזירן אחר חצות לא נהנין ולא מועלין
(h)

(R. Chiya bar Aba): If they came off before midnight and were returned after midnight, one may not benefit from them, and there is no Me'ilah.

וכן תנא בר קפרא פירשו קודם חצות והחזירן לאחר חצות יוצאין מידי מעילה
(i)

(Bar Kapara): If they came off before midnight and were returned after midnight, there is no Me'ilah.

א"ל רב פפא לאביי וכי מאחר דשלחו מתם הילכתא כרב יוסף וא"ר חייא בר אבא וכן תני בר קפרא רבה ורב חסדא במאי פליגי
(j)

Question (Rav Papa): Chachamim of Eretz Yisrael, R. Chiya bar Aba and Bar Kapara all agree with Rav Yosef. What do Rabah and Rav Chisda argue about? (Surely, also they agree with Rav Yosef!)

אמר ליה בשמנים
(k)

Answer (Abaye): They argue about fatty limbs. (Even when they become hard, this is not Ikul, for the fat prevents them from becoming ashes.)

2)

LINAH ON TOP OF THE MIZBE'ACH

בעא מיניה רבא מרבה לינה מועלת בראשו של מזבח או אינה מועלת בראשו של מזבח
(a)

Question (Rava): Does Linah take effect on top of the Mizbe'ach?

היכי דמי
1.

Question: What is the case?

אילימא דלא ירדו
i.

Suggestion: The limbs are still on top of the Mizbe'ach.

השתא לנו בעזרה אמרת דלא ירדו בראשו של מזבח מיבעיא
ii.

Rejection: If regular Nosar, which was Lan on the floor of the Azarah, came on the Mizbe'ach, Lo Yered. All the more so, something that was Lan on the Mizbe'ach Lo Yered! (This would be obvious to Rava.)

ואלא דירדו
2.

Answer: The case is, after Linah on the Mizbe'ach, it came down.

לשלחן מדמינן לה
3.

Perhaps we compare it to Linah on the Shulchan;

דתנן אפילו הן על השלחן ימים רבים אין בכך כלום
i.

(Mishnah): Even if Lechem ha'Panim was on the Shulchan many days, we are not concerned.

או דילמא לקרקע מדמינן
4.

Or, perhaps we compare it to Linah on the ground.

א"ל אין לינה בראשו של מזבח
(b)

Answer (Rabah): Linah does not take effect on top of the Mizbe'ach.

קיבלה מיניה או לא
(c)

Question: Did Rava accept the answer?

ת"ש
(d)

Answer: We learn from the following (that he did not):

דאיתמר איברים שלנו בעזרה מקטר והולך כל הלילה
1.

If limbs were Lan in the Azarah, they may be offered all night;

לן בראשו של מזבח מקטר והולך לעולם
2.

If they were Lan on the Mizbe'ach, they may be offered at any time;

ירדו רבה אמר יעלו
3.

(Rabah): If they were brought down, Ya'alu;

רבא אמר לא יעלו ש"מ לא קיבלה מיניה ש"מ:
4.

(Rava): If they were brought down, Lo Ya'alu.

3)

CAN KLEI SHARES BE MEKADESH?

כשם שהמזבח מקדש כו':
(a)

(Mishnah): Just like the Mizbe'ach is Mekadesh...

תנו רבנן (שמות כט) הנוגע במזבח אין לי אלא מזבח כבש מנין
(b)

(Beraisa) Question: "Kol ha'Noge'a ba'Mizbe'ach (Yikdash)" - only teaches that the Mizbe'ach is Mekadesh (what touches it). What is the source that the ramp is Mekadesh?

ת"ל את המזבח
1.

Answer: It says "Es ha'Mizbe'ach" (Shitah Mekubetzes - "El ha'Mizbe'ach Lo Ya'alu").

כלי שרת מניין
(c)

(Question): From where do we learn that Klei Shares are Medadesh?

ת"ל (שמות ל) כל הנוגע בהם יקדש
(d)

(Answer): "Kol ha'Noge'a ba'Hem Yikdash".

בעא מיניה ר"ל מר"י כלי שרת מהו שיקדשו את הפסולין
(e)

Version #1 - Rashi - Question (Reish Lakish): Are Klei Shares Mekadesh Pesulim (so that they cannot be redeemed?)

א"ל תניתוה כשם שהמזבח והכבש מקדשין את הראוי להן כך כלים מקדשין
(f)

Answer (R. Yochanan - Mishnah): Just like the Mizbe'ach and ramp are Mekadesh what is fit for them, also Klei Shares.

א"ל לכתחילה ליקרב קמיבעי לי
(g)

Clarification of question (Reish Lakish): I ask whether they are Mekadesh Pesulim to be offered l'Chatchilah.

הא נמי תנינא (דף פז,ב) שקיבלו פסולין וזרקו את דמו
(h)

Answer (R. Yochanan - Mishnah): If Pesulim did Kabalah and Zerikah (was done, (ha'Eimurim) Lo Yerdu).

87b----------------------------------------87b
מאי לאו שקיבלו פסולין וזרקו פסולין
1.

Suggestion: This means that Pesulim did both Kabalah and Zerikah. (However, if Kesherim did Zerikah, the Eimurim are offered l'Chatchilah, because the Kli Shares was Mekadesh the blood to be offered l'Chatchilah!)

לא שקיבלו פסולין א"נ שזרקו פסולין
(i)

Rejection: No, it means that Pesulim did Kabalah or Zerikah.

(j)

Version #2 - Tosfos - Question (Reish Lakish): If Pasul Kodshim are in a Kli Shares (on the Mizbe'ach), is this Mekadesh them? (Does Kedushas Mizbe'ach pass through the Kli?)

(k)

Answer (R. Yochanan - Mishnah): Just like the Mizbe'ach and ramp Mekadesh what is fit for them, also Klei Shares.

(l)

Clarification of question (Reish Lakish): I meant, are Klei Shares (not on the Mizbe'ach) Mekadesh Pesulim to be offered l'Chatchilah? (The Mishnah does not prove this. Perhaps it discusses Kelim on the Mizbe'ach.)

(m)

Answer (R. Yochanan - Mishnah): If Pesulim did Kabalah and Zerikah (was done, Lo Yered).

1.

Inference: 'Zerikah was done' connotes b'Di'eved. L'Chatchilah, since Kabalah was Pasul, Zerikah should not have been done (even though the blood was in a Kli Shares)!

(n)

Rejection: No, it means that was done by Pesulim Kabalah or Zerikah. (Then, the Eimurim Lo Yerdu. However, if Pesulim did Kabalah, we are Zorek l'Chatchilah, for the Kli is Mekadesh the blood). (end of Version #2)

4)

AIRSPACE OF THE MIZBE'ACH

אויר מזבח כמזבח דמי או לא
(a)

Question: Is the airspace above the Mizbe'ach like the Mizbe'ach (to be Mekadesh)?

ת"ש כשם שהמזבח מקדש כך כבש מקדש
(b)

Answer (Mishnah): Just like the Mizbe'ach is Mekadesh, the ramp is Mekadesh;

ואי אמרת אויר מזבח לאו כמזבח דמי אויר כבש נמי לאו ככבש דמי היכי מסיק ליה מכבש למזבח
1.

If the airspace is not like the Mizbe'ach, also the air above the ramp is not (Mekadesh like the) ramp. If so, Kidush of the ramp would never help, for once the Kodesh is lifted off the ramp, it has been taken down from the (Kedushah of) the Mizbe'ach;

הוה ליה ירוד
2.

Once it was Yored, Lo Ya'aleh!

דנגד ליה
(c)

Rejection: Really, the airspace is not like the Mizbe'ach. The case is, the Kodesh (e.g. a limb) was rolled up to the Mizbe'ach. It was never lifted off the ramp.

והא אויר יש בין כבש למזבח
(d)

Question: There is a gap between the ramp and the Mizbe'ach! (When it was over the gap, it left Kedushas Mizbe'ach.)

רובו לכבש ככבש רובו למזבח כמזבח
(e)

Answer: (The limb is more than twice the length of the gap.) When the majority is over the ramp, it is as if it is totally over the ramp. When the majority is over the Mizbe'ach, it is as if it is totally over the Mizbe'ach.

תיפשוט מהא הא דבעי רמי בר חמא
(f)

Question: (We do not consider the part of the limb in the gap by itself, rather, the entire limb has one law.) This should resolve the (unresolved) question of Rami bar Chama!

יש חיבור לעולין או לא תיפשוט דיש חיבור
1.

Question (Rami bar Chama): Are Olim (Kodshei Mizbe'ach) considered connected?

הא לא קשיא תיפשוט
(g)

Answer: Indeed, we could say that the airspace is not like the Mizbe'ach, and Olim are considered connected! (Rami never resolved his question, for he was unsure also about airspace of the Mizbe'ach.)

מתקיף לה רבא בר רב חנן ואי אמרת אויר מזבח כמזבח דמי עולת העוף דפסלה במחשבה היכי משכחת לה
(h)

Objection (Rabah bar Rav Chanan): Surely, the airspace is not like the Mizbe'ach. If it was, how would intent Chutz li'Zmano disqualify Olas ha'Of?!

הא קלטה מזבח
1.

Since it is considered to be on the Mizbe'ach, even after Linah, Lo Yered;

2.

Since Haktarah is permitted at any time, intent for the next (or any other) day should not disqualify!

מתקיף לה רב שימי בר אשי אלמה לא משכחת לה כגון דאמר הריני מולקה על מנת להורידה למחר ולהעלותה ולהקטירה
(i)

Answer (Rav Simi bar Ashi): We can say that he intended to take it down the next day, and then burn it on the Mizbe'ach. (Once it was Yored, Lo Ya'aleh. It is forbidden to offer it.)

הניחא לרבא דאמר לינה מועלת בראש המזבח
(j)

Question: This is like Rava, who says that Linah applies on top of the Mizbe'ach;

אלא לרבה דאמר אין לינה מועלת בראש המזבח ליתא למחשבתו
1.

Rabah says that Linah does not apply on top of the Mizbe'ach, so also this is permitted. How can he answer?

לרבה נמי משכחת לה כגון דאמר הריני מולקה על מנת להורידה קודם עמוד השחר ולהעלותה לאחר עמוד השחר
(k)

Answer: The case is, he intended to take it down before dawn and burn it the next day. (Linah applies, for it is not on the Mizbe'ach at dawn.)