YOMA 73 (13 Tamuz) - Today's Daf is dedicated to the blessed memory of U.S. Army Staff Sgt. Seymour Ira Gottlieb (Yitzchak Shimon ben Chaim Shlomo Yosef ha'Levi, Z"L), who died in Word War II on the 13th of Tamuz 5704 in the battle of St. Lo, France, fighting the Nazis to save his Jewish brethren in Europe.

1)

ASKING THE URIM V'TUMIM (Yerushalmi Perek 7 Halachah 3 Daf 38b)

ולמה נקרא שמם אורים

(a)

Question: Why were the Urim v'Tumim called so?

שהן מאירין לישראל ותומים שהן מתימין לפניהם את הדרך

(b)

Answer: They are Me'ir (illuminate) for Yisrael, and Tumim, that they make the path in front of them corresponding to them (perhaps it is as if Matimim were spelled with an Aleph - PF);

שבעת שהיו ישראל תמימין היו מכוונין להן את הדרך שכן מצאנו שבידו להן בגבע בנימין

1.

At a time when Yisrael were pure, [the Urim v'Tumim] directed them on the [proper] path, for so we find that it falsified (gave the wrong) counsel for them at Geva in [the war against] Binyamin.

א"ר יהודה ח"ו לא בידו להם בגבע בנימין שבראשונה אמר עלה ולא אמר נתתיו ובשנייה אמר עלה ואמר נתתיו

2.

R. Yehudah: Heaven forbid, it did not falsify for them at Geva in Binyamin! Initially (the first two times), it said "ascend" (fight), and it did not say "I will give [victory] to you", and the second (really, third) time [they asked] it said "ascend", and it said "I will give it to you."

ואין נשאלין שתי שאילות כאחת אם נשאלו אית תניי תני משיבו על הראשונה ואין משיבו על השנייה ואית תניי תני משיבו על השנייה ואינו משיבו על הראשונה ואית תניי תני אינו משיבו לא על הראשונה ולא על השנייה

(c)

We do not ask two questions at once. If they asked, some say that it answers the first, and does not answer the second, and some say that it answers the second, and does not answer the first, and some say that it does not answer the first, and not the second.

מ"ד משיבו על הראשונה ואינו משיבו על השנייה מן הדא [שמואל א כג י יא] ויאמר דוד ה' אלהי ישראל וגו' היסגירני בעלי קעילה בידו וגו' הירד שאול

1.

The one who says that it answers the first, and does not answer the second, learns from "va'Yomer David Hash-m Elokei Yisrael... ha'Yasgireni Ba'alei Ke'ilah b‎'Yado... ha'Yered Sha'ul";

דוד לא שאל כהוגן לא צורכא הירד שאול ואם ירד יסגרוני בעלי קעילה בידו

i.

David did not ask properly. He needed to ask [first] will Shmuel descend, and if he will descend [then ask] will people of Ke'ilah hand me over to him. (It answered only "Yered", i.e. to what he should have asked first).

מ"ד משיבו על השנייה ואינו משיבו על הראשונה מן הדא [שם יב] ויאמר דוד היסגרני בעלי קעילה אותי וגו'

2.

The one who says that it answers the second, and does not answer the first, learns from "va'Yomer David... ha'Yasgireni Ba'alei Ke'ilah Osi..." (It answered only the second question that he asked.)

מ"ד אינו משיבו לא על הראשונה ולא על האחרונה [שם ל ח] וישאל דוד בה' לאמר ארדף אחרי הגדוד הזה האשיגנו

(d)

The one who says that it does not answer the first, and not the second [learns from a different episode -] "va'Yish'al David ba'Shem Leimor Erdof Acharei ha'Gedud ha'Zeh ha'Asigenu";

דוד ביקש עליה רחמים [שמואל א כג י יא] ה' אלהי ישראל הגד נא לעבדך

1.

[Initially he was not answered, therefore] David requested mercy - "Hash-m Elokei Yisrael Haged Na l'Avdecha."

תדע לך שהרי שתים שאל והשיבו שלש [שם ל ח] ויאמר לו רדף כי השג תשיג והצל תציל

2.

Proof: [We must say he requested mercy, for] he asked two questions, and received three answers - "va'Yomer Lo Redof Ki Haseg Tasig v'Hatzel Tatzil."

אית תניי תני הקול היה שומע אית תניי תני הכתב בולט

(e)

Some teach that [the Kohen Gadol] heard a voice, and some teach that the writing (letters on Avnei ha'Choshen) stuck out.

מ"ד הקול היה שומע ניחא דכתיב וישמע את הקול

1.

The one who says that he heard a voice, this is fine, for it says "va'Yishma Es ha'Kol" (only Moshe heard Hash-m. Also here, only the Kohen heard).

מ"ד הכתב היה בולט והא לית חי"ת בשבטים ולא צד"י ולא קו"ף בשבטים

(f)

Question: The one who says that the writing stuck out, the letter Ches is not the names of the Shevatim, nor a Tzadi or Kuf! (What would happen if the proper answer had one of these letters?)

אברהם יצחק יעקב כתוב עליהן

(g)

Answer: [Also the names] Avraham, Yitzchak and Yakov were written on [the stones].

והא לית טי"ת בשבטים

(h)

Question: There is no Tes in the names of the Shevatim [or of the Avos]!

[בראשית מט כח] כל אלה שבטי ישראל היה חקוק עליהן:

(i)

Answer: "Kol Eleh Shivtei Yisrael" was engraved on them.

הדרן עלך פרק בא לו כהן גדול

HADRAN ALACH PEREK BA LO KOHEN GADOL

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF