1)

LAWS OF MASHU'ACH MILCHAMAH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 5a)

יכול יהא משוח מלחמה מביא עשירית האיפה

(a)

Suggestion: Perhaps Mashu'ach Milchamah brings Asiris ha'Eifah [every day]!

ת"ל [ויקרא ו טו] תחתיו מבניו את שבנו עובד תחתיו מביא עשירית האיפה יצא משוח מלחמה שאין בנו עובד תחתיו

(b)

Rejection: It says "Tachtav mi'Banav" - one whose son serves after him brings Asiris ha'Eifah [every day]. This excludes Mashu'ach Milchamah, whose son does not serve after him.

ומנין למשוח מלחמה שאין בנו עובד תחתיו

(c)

Question: What is the source that Mashu'ach Milchamah's son does not serve after him?

ת"ל [שמות כט ל] שבעת ימים ילבשם הכהן תחתיו מבניו וגו' את שהוא בא אל אהל מועד לשרת בקדש בנו עובד תחתיו יצא משוח מלחמה שאינו בא אל אהל מועד לשרת בקדש

(d)

Answer: It says "Shiv'as Yamim Yilbeshem ha'Kohen Tachtav mi'Banav..." - one who enters the Ohel Mo'ed to serve in the Kodesh, his son serves after him. This excludes Mashu'ach Milchamah, who does not enter the Ohel Mo'ed to serve in the Kodesh.

ומנין שהוא מתמנה להיות כהן גדול

(e)

Question: What is the source that [Mashu'ach Milchamah] can be appointed Kohen Gadol?

שנאמר [דברי הימים א ט כ] ופינחס בן אלעזר נגיד היה עליהם לפנים ה' עמו

(f)

Answer: It says "Pinchas ben Elazar Nagid Hayah Aleihem Lefanim Hash-m Imo" (he was Kohen Gadol, even though he was Mashu'ach Milchamah in the days of Moshe).

ר' יוסה כד דהוה בעי למקנתרה לר' אלעזר בי ר' יוסי הוה א"ל לפנים עמו לפנים עמו בימי זמרי מיחה ובימי פילגש בגבעה לא מיחה

(g)

When R. Yosah wanted to provoke [his son] R. Eliezer bei R. Yosi [to learn constantly, like in his youth], he would say to him Lefanim Imo - before [Hash-m] was with him, in the days of Zimri, when [Pinchas] protested (and killed Zimri), but in the days of Pilegesh b'Giv'ah, [Pinchas] did not protest (so Hash-m was not with him).

מנין שהוא נשאל בשמונה

(h)

Question: What is the source that they ask [from the Urim v'Tumim through the Mashu'ach Milchamah] when he wears the eight [Bigdei Kohen Gadol]?

ר' חייה בשם רבי יוחנן [שמות כט כט] ובגדי הקדש אשר לאהרן יהיו לבניו אחריו מה ת"ל אחריו אלא לגדולה של אחריו

(i)

Answer (R. Chiyah citing R. Yochanan): "U'Vigdei ha'Kodesh Asher l'Aharon Yihyu l'Vanav Acharav" - why does it say "Acharav"? Rather, it is for the grandeur of the one after him (who is not Kohen Gadol, only Mashu'ach Milchamah. He wears the eight garments when they ask from the Urim v'Tumim).

מנין שהוא עובד בשמונה

(j)

Question: What is the source that he serves wearing the eight [Begadim]?

ר' ירמיה בשם ר' יוחנן ובגדי הקדש אשר לאהרן מה ת"ל אחריו לקדושה של אחריו

(k)

Answer (R. Yirmeyah citing R. Yochanan): "U'Vigdei ha'Kodesh Asher l'Aharon Yihyu l'Vanav" - why does it say "Acharav"? Rather, it is for the Kedushah of the one after him.

א"ל ר' יונה עמך הייתי לא אמר עובד אלא נשאל

(l)

Objection (R. Yonah, to R. Eimi): I was with you [when R. Yochanan said this]. He did not say that he serves [wearing the eight garments], rather, he is asked!

(ובמה נשאל) [צ"ל בכמה הוא עובד - קרבן העדה]

(m)

Question: With how many [garments] does he serve?

אייתי רב הושעיה מתניתא דבר קפרא מן דרומא ותנא וחכמים אומרים אינו עובד לא בשמונה של כהן גדול ולא בארבעה של כהן הדיוט

(n)

Answer: R. Hoshayah brought a Beraisa of Bar Kapara from the south, and it teaches that Chachamim say that he does not serve with the eight of the Kohen Gadol, and not with the four of a Kohen Hedyot.

אמר ר' בא בדין היה שיהא עובד בארבעה ולמה אינו עובד שלא יהו אומרים ראינו כהן גדול פעמים עובד בארבעה פעמים בשמונה

(o)

(R. Ba): It is proper that he serve with the four. Why does he not serve? It is lest people say that "we saw a Kohen Gadol sometimes serve with four, and sometimes serve with eight" (i.e. they saw him wear eight when he was asked).

א"ר יונה ולא מבפנים הוא עובד ולא מבחוץ נשאל וטועין מבפנים לבחוץ

(p)

Question (R. Yonah): Does he not serve inside [the Mikdash], and he is asked outside? Will people err [to confuse something done] inside with [something done] outside?!

וכי רבי טרפון אביהן של כל ישראל לא טעה [דף ה עמוד ב] בין תקיעת הקהל לתקיעת קרבן

(q)

Answer: [Yes!] Didn't R. Tarfon, the father (biggest Chacham) of all Yisrael, err between Teki'ah of Hakhel (when the king reads the Torah on Sukos) and Teki'ah of the Korban?!

דתני [במדבר י ח] ובני אהרן הכהנים יתקעו בחצוצרות תמימים ולא בעלי מומין דברי ר' עקיבה

1.

(Beraisa - R. Akiva): "U'Vnei Aharon ha'Kohanim Yiske'u ba'Chatzotzeros" - they must be Tam, and not Ba'alei Mumim;

אמר לו רבי טרפון אקפח את בניי אם לא ראיתי אחי אמי חיגר באחת מרגליו עומד בעזרה וחצוצרתו בידו ותוקע

2.

R. Tarfon: I will cut off my sons if I did not see my mother's brother, who was lame in one leg, stand in the Azarah with a trumpet in his hand, and blowing!

אמר לו ר' עקיבה רבי שמא לא ראיתה אלא בשעת הקהל ואני אומר בשעת קרבן

3.

R. Akiva Perhaps you saw only at the time of Hakhel, and I say at the time of the Korban!

אמר לו רבי טרפון אקפח את בניי שלא הטיתה ימין ושמאל אני הוא שראיתי את המעשה ושכחתי ולא היה לי לפרש ואתה דורש ומסכים לשמועה הא כל הפורש ממך כפורש מחייו

4.

R. Tarfon: I will cut off my sons [if it is not true] that you did not veer right or left [you are totally correct]! I saw the episode and I forgot, and I could not explain, and you expound and concur with the [received] Halachah! Anyone who departs from you is like one who departs from his life!

[ויקרא טז לב] וכפר הכהן אשר ימשח אתו מה ת"ל

(r)

Question: What do we learn from "v'Chiper ha'Kohen Asher Yimshach Oso"?

לפי שכל הפרשה אמורה באהרן אין לי אלא אהרן עצמו ומניין לרבות כהן אחר ת"ל אשר ימשח אתו משוח בשמן המשחה

(s)

Answer: Because the entire Parshah discusses Aharon. I would know only Aharon himself. What is the source to include another Kohen? It says "Asher Yimshach Oso" [to teach] one who was anointed with Shemen ha'Mishchah;

ומרובה בבגדים מניין ת"ל [ויקרא טז לב] ואשר ימלא את ידו

1.

What is the source for Merubah Begadim (a Kohen not anointed with Shemen ha'Mishchah, rather, his inauguration is through wearing the eight Begadim? The continuation of the above) verse says "va'Asher Yemalei Es Yado."

ומניין לרבות כהן אחר המתמנה

(t)

Question: What is the source to include the Kohen appointed [to substitute for the Kohen Gadol on Yom Kipur if needed, i.e. the Segan? If the Kohen Gadol became Pasul after offering the Tamid, his replacement begins with Avodas Panim in the four garments. He is not inaugurated through the eight garments - HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.]

ת"ל [ויקרא טז לב] וכפר הכהן

(u)

Answer: It says "v'Chiper ha'Kohen."

במה הוא (מתכפר) [צ"ל מתמנה - קרבן העדה]

(v)

Question: How is [the replacement] appointed?

רבנן דקיסרין בשם ר' חייה בר יוסף בפה

(w)

Answer (Rabanan of Kisarin citing R. Chiyah bar Yosef): He is appointed verbally.

אמר ר' זעירה הדא אמרה שממנין זקנים בפה

(x)

Inference (R. Zeirah): This teaches that we may appoint Chachamim verbally [without Semichah].

אמר רבי חייא בר אדא מתניתא אמרה כן חזור בך בד' דברים שהיית אומר ונעשך אב ב"ד על ישראל

(y)

Support (R. Chiya bar Ada): A Mishnah teaches this! [Chachamim told Akavya ben Mehalalel] "retract from four laws that you say, and we will make you Av Beis Din over Yisrael" (you will be Av Beis Din the moment you retract, due to our words).

2)

PREPARING ANOTHER WIFE FOR HIM

מניין כשם שמתקינין לו כהן אחר תחתיו שמא יארע בו פסול כך מקדשין לו אשה אחרת על תנאי שמא יארע דבר באשתו שנאמר [שם ו] וכפר בעדו ובעד ביתו ביתו זו אשתו דברי ר' יהודה

(a)

What is the source that just like we prepare for him another Kohen, lest a Pesul occur in him, we Mekadesh for him another woman on condition, lest something happen to his wife (she die)? "V'Chiper Ba'ado u'V'ad Beiso" - Beiso is his wife. R. Yehudah says so;

אמר לו ר' יוסה אם כן אין לדבר סוף

(b)

R. Yosah (to R. Yehudah): If so, there is no end to the matter!

מהו אין לדבר סוף

(c)

Question: What does it mean "there is no end to the matter"?

שמא תמות אשה זו ותמות אשה אחרת

(d)

Answer: [If you are concerned] lest this woman die, [you should be concerned] lest another woman (the other we are Mekadesh for him) die!

א"ר מנא עד דאת מקשי לה על דרבי יהודה קשייתה על דרבנן שמא יארע קרי לכהן זה ויארע קרי לכהן אחר

(e)

Question (R. Mana): Before you challenge R. Yehudah, it is difficult for Rabanan! [They are concerned] lest this Kohen become Tamei. [They should be concerned] lest another Kohen (prepared to substitute for him) become Tamei!

קרי מצוי מיתה אינה מצויה גזרו על דבר שהוא מצוי ולא גזרו על דבר שאינו מצוי

(f)

Answer: Tum'ah is common. Death is not common. They decreed about something common. They did not decree about something not common.

והא אשכחנן דר' יהודה אמר מיתה מצויה הדא ההוא דתנינן (תמן רבי) [צ"ל דרבי - קרבן העדה] יהודה אומר אף אשה אחרת מתקינין לו שמא תמות אשתו

1.

We find that R. Yehudah said that death is common. This is what our Mishnah teaches, that R. Yehudah says that we prepare for him even another wife, lest his wife die.

תמן תנינן המביא גט והניחו זקן או חולה נותנו לה בחזקת שהוא קיים

(g)

Citation (Mishnah): [A Shali'ach] who brings a Get and left [the husband] old or sick, he gives it with the Chazakah that he is alive.

תמן את אמר אין מיתה מצויה וכא את אמר מיתה מצויה

(h)

Question: There you say that death is not common [even though he is old or sick], and here you say that death is common?!

תמן ביחיד וכאן בציבור חומר הוא בצבור

(i)

Answer: There, [it affects] an individual [his wife]. Here, [the Kohen Gadol atones for the entire] Tzibur.

והא אשכחנן דר' יהודה מחמיר ביחיד

(j)

Question: We find that R. Yehudah is stringent about an individual!

דתני א"ר יהודה לא היה שופר של קינים בירושלם מפני התערובות שמא תמות אחד מהן ונמצא דמי חטאות מיתות מעורבות בקרבן

1.

(Beraisa - R. Yehudah): There was not a box for [people to leave coins for Kohanim to buy and offer obligatory] Kinim (a Ken is two birds, Chatas ha'Of and Olas ha'Of), due to a mixture, lest one of the people [who put in money] die, [and we find out, so her Chatas must die], and money of a Chatas ha'Mesah is mixed with [money that should be used to buy and offer] Korbanos (so we cannot offer anything).

ויקדש מאתמול

(k)

Question: He should be Mekadesh her [without a Tenai - MAR'EH HA'PANIM] from before [Yom Kipur]!

וכפר בעדו ובעד ביתו ולא בעד שני בתים

(l)

Answer: "V'Chiper Ba'ado u'V'ad Beiso", and not for two Batim (wives).

רבי גמליאל בר' איניוני בעא קומי רבי מנא לא נמצא כקונה קיניין בשבת

(m)

Question (R. Gamliel b'Ribi Iniyuni, to R. Mana): [If the Kidushin takes effect on Yom Kipur,] is this not like making a Kinyan on Shabbos [which is forbidden]?!

א"ל משום שבות שהתירו במקדש

(n)

Answer (R. Mana): [Kinyan is forbidden only] due to Shevus (mid'Rabanan). They permitted [Shevus] in the Mikdash [when it is needed for the Avodah].

אמר רבי מנא הדא אמרה אילין דכנסין ארמלן צריך לכונסן מבעוד יום שלא יהא כקונה קניין בשבת:

(o)

(R. Mana): This teaches that one who makes Nisu'in with a widow [on Friday] must do so before Shabbos, lest he be like one who acquires a Kinyan on Shabbos. (Chupah does not acquire a widow.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF