TOSFOS DH Teisiv Gabei mi'Mah Nafshach
תוספות ד"ה תיתיב גביה ממה נפשך
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not ask this regarding the Mishnah.)
פירש בקונטרס ואי קשיא מתני' הבא על הקטנה ואחר כך בא על החרשת פסל את הקטנה
Question (Rashi): The Mishnah connotes unlike this! It says that if one had Bi'ah with the Ketanah, and afterwards with the Chereshes, he disqualified the Ketanah;
ואמאי לא אמר תיתיב גביה הקטנה ממה נפשך אי קנויה היא קנויה היא
Why don't we say that the Ketanah should stay with him in any case! If she (the Ketanah) is acquired, she is acquired (and the Chereshes cannot disqualify her);
ואי לא נכרית בעלמא היא
If not (she is not acquired), she is like a stranger (only the Chereshes fell to Yibum)!
ותירץ דגזרינן דלמא בעיל חרשת ברישא כדלקמן בבריית’
Answer (Rashi): We decree [that the Ketanah may not stay with him] lest he have Bi'ah with the Chereshes first, like in the Beraisa below.
וקשה דקתני בברייתא ואם בא על החרשת נותן לה גט והותרה
Question: The Beraisa says that if he had Bi'ah with the Chereshes, he gives her a Get, and she is permitted;
ואמאי לא גזרינן בא על החרשת אטו מת בעלה של קטנה ובא עליה
Why don't we decree about one who had Bi'ah with the Chereshes, due to when the Ketanah's husband died and he (her Yavam) had Bi'ah with her?
דלא משתריא בגט אלא בחליצה דביאה פסולה לא פטרה כי היכי דגזרינן במתני'
Then she is not permitted through a Get, only with Chalitzah, for Bi'ah Pesulah does not exempt [from Zikah. We should decree in the Beraisa,] just like we decree in the Mishnah!
ושמא כיון שלא היה תקנתא לחרשת לא רצו לאוסרה איסור עולם.
Answer: Perhaps since there would be no solution to permit the Chereshes [if we would decree, Chachamim] did not want to forbid her permanently.
TOSFOS DH Havya Lah Bi'ah Pesulah v'Lo Patrah
תוספות ד"ה הויא לה ביאה פסולה ולא פטרה
(SUMMARY: Tosfos explains why Bi'ah Pesulah does not exempt here.)
וא"ת התינח לעיל פרק ר"ג (דף נ:) דביאה פסולה לא פטרה דגזרינן ביאה אחר הגט אטו ביאה אחר חליצה
Question: Granted, above (50b) we say that Bi'ah Pesulah does not exempt. We decree about Bi'ah after a Get due to Bi'ah after Chalitzah;
אבל הכא מאי חששא איכא
However, here, what concern is there?
וי"ל דהכא נמי אי פטרה אמרי דביאת חרשת ביאה כשירה היא ואף על פי שהיא אחר ביאת הקטנה
Answer: Also here, if [Bi'ah Pesulah] exempts, people will say that Bi'ah of the Chereshes is Kosher Bi'ah, even though it is after Bi'ah of the Ketanah;
ואתי לאיחלופי בגדולה שאחר שבא על הגדולה יחזור ויבא על אחותה.
They will come to confuse her with an adult. After he had Bi'ah with the Gedolah, he will have Bi'ah with her sister.
111b----------------------------------------111b
TOSFOS DH Le'acher Sheloshim Yom Mevakshim Mimenu she'Yachlotz Lah
תוספות ד"ה לאחר שלשים יום מבקשים ממנו שיחלוץ לה
(SUMMARY: Tosfos explains why we don't force him to do Chalitzah.)
ואם תאמר מה הוא מפסיד אם חולץ לה ולמה אין כופין כדי להתירה
Question: What does he lose through doing Chalitzah? Why don't we force him, in order to permit her?
ויש לומר שהוא מתבייש בבית דין לחלוץ לה שתרוק בפניו.
Answer: He is embarrassed to do Chalitzah in Beis Din, for she spits in front of him.
TOSFOS DH Le'acher Misas Ba'alah Mevakshim Mimenu she'Yachlotz Lah
תוספות ד"ה לאחר מיתת בעלה מבקשים ממנו שיחלוץ לה
(SUMMARY: Tosfos explains why we don't force him to do Chalitzah.)
ולא אמרינן כופין שנתן אצבע בין שיניה שלא היפר לה
Implied question: We should force him, for he put a finger between her teeth (and she bit it. This is a metaphor, i.e. he caused the problem), for he did not annul her vow!
שהרי אין יכול להפר עד שיבעול
Answer #1: He cannot annul until [she is his wife, i.e.] after Bi'ah.
ואי סבירא ליה דמצי מיפר דפלוגתא היא בנדרים בפ' נערה (דף עד.) ומייתי לה בפ' ארבעה אחין (לעיל ד' כט:)
Implied question: If the Tana holds like the opinion that a Yavam can annul [how can we answer? Tana'im] argue about this in Nedarim (74a), and above (29b)!
סבירא ליה כמ"ד בכתובות (דף נט:) היא נתנה אצבע בין שיניה ולהכי מבקשים ולא כופין.
Answer: He holds like the opinion (Kesuvos 59b) [that when a woman vowed and her husband did not annul,] it is considered that she put a finger between her teeth. Therefore, we request that he do Chalitzah, but we do not force.
TOSFOS DH Kari Kan Lehakim l'Achiv Shem b'Yisrael v'Hai Lav Bar Hachi Hu
תוספות ד"ה קרי כאן להקים לאחיו שם בישראל והאי לאו בר הכי הוא
(SUMMARY: Tosfos explains why it does not suffice that he will be able to father when he matures.)
ואף על פי שיבא לכלל הקמת שם
Implied question: He will come to establishing a name (when he matures, he can father children)!
לא מהניא כיון שלא היה לו שעת הכושר
Answer: This does not help, since [until now] he was never Kosher (able to father).
כי היכי דפסלינן בהערל (לעיל דף עט:) סריס חמה שלא היה לו שעת הכושר אף על פי (לעיל פ.) שבמינו מתרפאים באלכסנדריא של מצרים
Support: Above (79b) we disqualify a Seris Chamah because he was never Kosher, even though such people can be cured in Alexandria of Mitzrayim.
ומשני אמר קרא כו' ולא דמי לסריס חמה שאין רפואתו ברורה לבוא כמו קטן שיגיע לכלל גדלות.
Explanation: [Abaye] answers that the verse says [any Yavam]; this is unlike a Seris Chamah. His cure is not certain to come, the way a minor will [surely] mature.
TOSFOS DH Yevamah Yavo Aleha Kol d'Hu
תוספות ד"ה יבמה יבא עליה כל דהו
(SUMMARY: Tosfos explains how we learn from this.)
מדלא כתיב אחי המת יבא עליה.
Explanation: We learn from the fact that it did not write Achi ha'Mes Yavo Aleha.
TOSFOS DH Amar Kra Ki Yeshvu Achim Yachdav
תוספות ד"ה אמר קרא כי ישבו אחים יחדו
(SUMMARY: Tosfos explains how we learn from the verse.)
וממעטינן מיניה לעיל בפ"ב (דף יז: ושם) אשת אחיו שלא היה בעולמו
Explanation: Above (17b), we exclude from this verse Eshes Achiv she'Lo Hayah b'Olamo;
מכלל שאם היה בעולמו אפילו יום אחד מייבם
Inference: If they were together in the world, even for one day, he does Yibum.
אבל ליכא למימר דמיחדו דריש
Suggestion: Perhaps we expound from "Yachdav"!
דאם כן אפי' סריס נמי לייבם מהאי טעמא דהא יחדו איתנהו.
Rejection: If so, even a Seris would do Yibum for this reason, for they were together!
TOSFOS DH Ta'anas Besulim Kol Sheloshim Yom
תוספות ד"ה טענת בתולים כל שלשים יום
(SUMMARY: Tosfos explains how long he has to claim.)
אפי' ראינו שנסתרה כבר רבי יוסי אומר נסתרה לאלתר
Explanation: [R. Meir holds that this is] even if we saw that they were secluded. R. Yosi says, if they were secluded, it is immediately.
לאלתר לאו דוקא דאי אפשר לטעון עד שימצא בית דין.
"Immediately" is not literal, for he cannot claim until he finds a Beis Din.
TOSFOS DH Lo Nisterah Afilu Acher Kamah Shanim
תוספות ד"ה לא נסתרה אפי' אחר כמה שנים
(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of "she was not secluded.")
כלומר שאין אנו יודעין שנסתרה אף על פי שנכנסה לחופה
Explanation #1: This means that we do not know that she was secluded, even though she entered Chupah.
ור"מ סבירא ליה דלא מוקי איניש אנפשיה שלא יסתר ויבעול בעילת מצוה
R. Meir holds that one cannot restrain himself not to be secluded and have Bi'as Mitzvah.
אי נמי לא נסתרה שאנו יודעין בודאי שלא נסתרה ובהא לא פליג רבי מאיר.
Explanation #2: "She was secluded" means that we know surely that she was not secluded. R. Meir does not argue about this.