1)

SUPPORTING A SUKAH WITH A BED (Yerushalmi Halachah 2 Daf 8b)

משנה הסומך סוכתו לכרעי המטה כשיר'

(a)

(Mishnah): If one supported his Sukah with the frame of a bed, it is valid.

ר' יהודה אומ' אם אינה יכולה לעמוד בפני עצמה פסולה

(b)

R. Yehuda says - If the Schach cannot stand by itself, it is invalid.

[דף ט עמוד א] גמרא אמר רבי אימי משם שאין ממעי המיטה לסכך עשרה טפחים

(c)

(Gemara - R. Imi): The reason that R. Yehuda disqualifies it is because there is not ten Tefachim from the inside (the mattress) of the bed until the Schach. (But according to the Chachamim, we view the bed as if it is in the Sukah and the height of the Sukah is measured from the actual ground, which means that the height is ten Tefachim.)

אמר ר' בא משם שאין מעמידין על גבי דבר טמא

(d)

Reason #2 (R. Ba): The reasoning of R. Yehuda is that one may not support his Sukah with something that contracts Tumah.

והא תני מעשה באנשי ירושלים שהיו משלשלין מיטותיהן לפני חלונותיהן והיו מסככין על גביהן. אין תימר משם שאין מעמידין על גבי דבר טמא הרי מעמידין על גבי דבר טמא

(e)

Question: The Beraisa teaches that there was a story of the people of Yerushalayim who would stand up their beds in front of their windows and put Schach on top. If you say that R. Yehuda disqualifies because one may not support his Sukah with something that contracts Tumah, how could the people do this?

הוי לית טעמא אלא משם שאין ממעי המיטה לסכך עשרה טפחים

(f)

Rather, the reasoning of R. Yehuda is like R. Imi earlier (c).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF