12th CYCLE DEDICATION
SOTAH 43 (3 Tamuz) - dedicated in honor of the Yahrzeit of the Lubavitcher Rebbi, NBG'M, by one of his Chasidim.

1)

WHEN ONE RETURNS FOR A NEW HOUSE (Yerushalmi Perek 8 Halachah 4 Daf 37a)

מתני' [שם כ ה] ודברו השוטרים אל העם לאמר מי האיש אשר בנה בית חדש ולא חנכו ילך וישוב לביתו וגו'

(a)

(Mishnah): "The Shotrim speak to the nation, saying 'who is the man that built a new house and did not inaugurate it? He should return to his house...'"

אחד הבונה בית חדש ואחד הבונה בית התבן בית הבקר בית העצים בית האוצרות

1.

The same applies to one who built a new house, a storehouse for straw, a cattle pen, or a storehouse for wood, or for grain, wine and oil (he returns for any of them);

אחד הבונה ואחד הלוקח ואחד היורש ואחד שניתן לו במתנה:

2.

The same applies to one who built, bought, inherited, or received it for a gift.

גמ' אשר בנה בית. אין לי אלא אשר בנה. לקח ירש ניתן לו במתנה מניין.

(b)

(Gemara) Question: "Asher Banah" teaches only one who built. If he bought, inherited, or received it for a gift, what is the source?

תלמוד לומר האיש מי האיש.

(c)

Answer: "Ha'Ish" [is extra to include these. It says] "Mi ha'Ish" (it would have sufficed to write 'Mi'.)

מניין הבונה בית התבן בית הבקר בית העצים בית האוצרות מניין

(d)

Question: What is the source for one who built a storehouse for straw, a cattle pen, or a storehouse for wood, or for grain, wine and oil?

תלמוד לומר אשר בנה מכל מקום.

(e)

Answer: "Asher Banah" - in any case.

יכול הבונה בית שער ואכסדרה ומרפסת יהא חוזר

(f)

Suggestion: Perhaps one who builds a Beis Sha'ar (where the Shomer of the Chatzer stays), Achsadra (a house without four walls) or balcony returns!

תלמוד לומר בית. מה בית מיוחד שהוא בית דירה יצאו אלו שאינן בית דירה יצא בית שאין בו ארבע אמות על ארבע אמות.

(g)

Rejection: It says "Bayis" - a house is a place of residence. It excludes these, which are not residences, and excludes a house less than four by four Amos;

דתני בית שאין בו ארבע אמות על ארבע אמות פטור מן המעקה ומן המזוזה ומן העירוב ואינו טובל למעשרות.

1.

(Beraisa): A house less than four by four Amos is exempt from a wall around the roof, from Mezuzah, from Eruv, and [entering food into it] does not Tovel for Ma'aser (forbid eating before tithing);

ואין נותנין לו ארבע אמות לפני פתחו. ואין עושין אותו חיבור לעיר. והנודר מן הבית מותר לישב בו.

2.

[When dividing a Chatzer,] we do not give to it four Amos in front of its opening, and we do not make it a connection to a city [to extend the Techum], and one who vows from [living in] a house may dwell in it;

ואינו צמית ביובל ואינו מיטמא בנגעים. ואין הבעלים חוזרין לו במלחמה.

3.

It does not stay permanently [with the buyer] in Yovel (if it was not redeemed beforehand), and it does not receive Tzara'as, and the owner (who built or bought it...) does not return from war.

מה תלמוד לומר אשר בנה פרט לשנפל ביתו ובנאו.

(h)

Why does it say "Asher Banah"? This excludes one whose house fell, and he rebuilt it.

אמר רבי יוסי זאת אומרת המחזיר את גרושתו לא היה חוזר.

(i)

Inference (R. Yosi): One who remarries his divorcee does not return.

יכול הבונה בית בחוצה לארץ יהא חוזר

(j)

Suggestion: Perhaps one who builds a house in Chutz la'Aretz returns!

תלמוד לומר ולא חנכו. את שמצוה לחנכו יצא זה שאינו מצוה לחנכו.

(k)

Rejection: "V'Lo Chanacho" - a house that it is a Mitzvah to inaugurate it. This excludes [a house in Chutz la'Aretz], that it is not a Mitzvah to inaugurate it.

הקדים לו שכרו כמי שחנכו. נתן לו שכרו לאחר שנים עשר חודש כמי שלא חנכו.

(l)

[If one built a house and rented it out, and the tenant] paid the rental in advance, it is as if he already inaugurated it. [If he will pay the rental only] after 12 months, [until he pays] it is as if he did not inaugurate it.

[דף לז עמוד ב] (נעלו - גליוני הש"ס מוחקו) אם היה בתוכו חפצים את שדרכו ליבטל עליה כמי שחנכו ואם לאו כמי שלא חנכו:

(m)

If there were inside matters [of the owner] that it is normally to be Mevatel them (leave them there permanently, even though others are renting it, it is as if the owner uses it, so) it is as if he already inaugurated it. If not (the matters are there only temporarily) it is as if he did not inaugurate it. (We explained this like GILYONEI HA'SHAS.)

2)

WHEN ONE RETURNS FOR A NEW VINEYARD (Yerushalmi Perek 8 Halachah 5 Daf 37b)

מתני' [דברים כ ו] ומי האיש אשר נטע כרם ולא חיללו וגו' אחד הנוטע את הכרם ואחד הנוטע חמשה אילני מאכל אפילו מחמשת המינים

(a)

(Mishnah): "Who is the man who planted a vineyard and did not redeem [its fruit]..." the same applies to one who planting a vineyard, or five fruit trees, even of five different species (he returns);

אחד הנוטע ואחד המבריך ואחד המרכיב ואחד הלוקח ואחד היורש ואחד שניתן לו במתנה:

1.

The same applies to one who plants, returns shoots into the ground, or grafts. The same applies to one who buys, inherits, or received it for a gift.

גמ' אשר נטע. אין לי אלא אשר נטע. לקח ירש ניתן לו במתנה מניין.

(b)

(Gemara) Question: "Asher Nata" teaches only one who planted. If he bought, inherited, or received it for a gift, what is the source?

תלמוד לומר האיש. מי האיש.

(c)

Answer: "Ha'Ish" [is extra to include these. It says] "Mi ha'Ish" (it would have sufficed to write 'Mi'.)

מניין הנוטע חמשה אילני מאכל אפילו מחמשת המינין.

(d)

Question: What is the source for one who plants five fruit trees, even of five species?

ת"ל אשר נטע מכל מקום.

(e)

Answer: "Asher Nata" - in any case.

יכול ארבעה אילני מאכל או חמשה אילני סרק יהא חוזר

(f)

Suggestion: Perhaps for four fruit trees, or five barren trees, he returns!

ת"ל כרם. מה כרם מיוחד שהוא של חמש גפנים. יצא זה שאינו של חמש גפנים.

(g)

Answer: "Kerem" - a vineyard is of [at least] five vines. This excludes these, which are not of five vines.

שהיין מגיתו שהיין קוסס מערבין בו ומשתתפין בו ומברכין עליו ומזמנין עליו

(h)

Wine straight from the winepress (it did not yet ferment, i.e. grape juice) or Koses (inferior; it will never become proper wine), one may use it for an Eruv or Shituf in the Mavuy, we bless [Borei Peri ha'Gefen] on it, one may make a Zimun (for Birkas ha'Mazon) on it;

ומקדשין בו את הכלה ומנחמין בו את האבל ונמכר בחנות לשם יין והמוכר לחבירו יין סתם (לא מכר לו יין קוסס) [צ"ל ונמצא קוסס הגיעו - קרבן העדה]

1.

We are Mekadesh a bride (say Birkas Eirusin) on it, we console a mourner with it, and one may sell it in a store as 'wine', and one who sold to his friend Stam wine and it was found to be Koses, the sale stands.

ואסור בהורייה ובהיתר נדרים. ועל ביאת המקדש לית לך אלא שהוא אסור על גבי המזבח.

2.

[One who drank it] may not rule, permit vows or enter the Mikdash. There is no [difference between it and proper wine], other than it is forbidden on the Mizbe'ach.

וההן בן סורר ומורה צריכה.

3.

A Ben Sorer u'Moreh [whether or not he is liable for such wine], this is a question.

i.

Note: A Mishnah (Sanhedrin 8:1) teaches that he is liable only for Chetzi Log Yayin ha'Italki. RASHI and the BARTENURA explain that this is quality wine, which is addicting. If so, surely he is exempt for Koses! Rather, the Yerushalmi explains like YAD RAMAH (Sanhedrin 70a), that it is a half Italki Log of wine.

יכול הנוטע כרם בחוצה לארץ יהא חוזר

(i)

Suggestion: Perhaps one who plants a vineyard in Chutz la'Aretz returns!

ת"ל ולא חללו. את שמצוה לחללו יצא זה שאין מצוה לחללו.

(j)

Rejection: "V'Lo Chilelo" - [a vineyard] that it is a Mitzvah to redeem [its fruits]. This excludes [a vineyard in Chutz la'Aretz], that it is not a Mitzvah to redeem it.

תני ר' אליעזר בן יעקב אומר אין משמע אלא כרם

(k)

(Beraisa - R. Eliezer ben Yakov): [The Torah] connotes only a vineyard (but not other fruit trees).

ודכוותה אין משמע אלא נטע.

(l)

Similarly, [the Torah] connotes only if he planted [but not if he returned shoots into the ground, or grafted].

תני ולא חללו פרט למבריך ולמרכיב.

(m)

(Beraisa): "V'Lo Chilelo" excludes if he returned shoots into the ground, or grafted.

א"ר יוחנן דר' אליעזר בן יעקב היא.

(n)

(R. Yochanan): This is like R. Eliezer ben Yakov.

אמר רב חסדא דברי הכל היא. כשהרכיב פירות עבירה.

(o)

(Rav Chisda): It is like everyone, when he grafted Peros b'Aveirah (he transgressed Kil'ayim).

מה אנן קיימין

(p)

Question: What is the case [in our Mishnah, that he returns for grafting]?

אם כשהרכיב אילן מאכל על גבי אילן מאכל מין בשאינו מינו (פירות עבירה הן ואם) [צ"ל או - שערי תורת ארץ ישראל] בשהרכיב אילן מאכל על גבי אילן סרק [צ"ל פירות עבירה הן - שערי תורת ארץ ישראל]

1.

If he grafted a fruit tree onto a fruit tree b'Eino Mino (a different species), or he grafted a fruit tree onto a barren tree (Kil'ayim 1:7 forbids this), these are forbidden fruits (surely he does not return for them)!

(מין במינו) [צ"ל ואם כשהרכיב אילן מאכל על גבי אילן מאכל מין במינו לא - שערי תורת ארץ ישראל] נוטע כבתחילה הן.

2.

If he grafted a fruit tree onto a fruit tree Min b'Mino, this is not like a new tree (surely he does not return for this)!

אלא כן אנן קיימין בשהרכיב תאינה שחורה על גבי תאינה לבנה.

(q)

Answer: Rather, the case is, he grafted a black fig tree onto a white fig tree. (It is permitted like Min b'Mino, but it gives different fruits.)

אימתי הוא מחלל ברביעית ובחמישי'.

(r)

Question: [If he kept his Kerem Revai and did not redeem it], and now is the fifth year, when is the [year of] Chilul (during which he returns from war) - in the fourth, or in the fifth?

[דף לח עמוד א] מסתברא (בחמישית אבל ברביעית) [נראה שצ"ל ברביעית אבל בחמישית] דמים הוא חייב לו.

(s)

Answer: Presumably, it is in the fourth, but in the fifth, [the time of redemption already came;] he owes money!

ורבנן דקיסרין אמרין לא מסתברא אלא ברביעית דכתיב [ויקרא יט כד] ובשנה הרביעית יהיה כל פריו קודש הילולים לי"י:

(t)

Source (Rabanan of Kisarin): Is it not reasonable [a verse teaches that] it is in the fourth - "uva'Shanah ha'Revi'is Yihyeh Kol Piryo Kodesh Hilulim la'Shem." (We explained this based on SEFER NIR.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF