1)

OFFERING MINCHAS SOTAH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 1 Daf 13b)

מתני' היה נוטל את מנחתה מתוך כפיפה מצרית ונותנה לתוך כלי שרת ונותנה על ידיה וכהן מניח את ידו תחתי'

(a)

(Mishnah): [The Kohen] takes her Minchah from the basket, and puts it in a Kli Shares. He puts the Kli in her hands; the Kohen places his hands under her hands, and waves.

ומניפה הניף והגיש קמץ והקטיר והשאר נאכל לכהנים:

(b)

He waves, brings it close to the Mizbe'ach, takes a Kometz, burns the Kometz on the Mizbe'ach, and the rest is eaten by Kohanim.

גמ' כתיב [במדבר ה כה] ולקח הכהן מיד האשה את מנחת הקנאות וכי על ידו הוא מניף. ולא על ידה הוא מניף.

(c)

(Gemara): It says "v'Lakach ha'Kohen mi'Yad ha'Ishah Es Minchas ha'Kena'os" - does he wave it by himself?! Does he not wave it with her? (If so, why does he take it from her?)

אלא מיכן שהוא נוטלה מתוך כלי חול ונותנה בכלי שרת

(d)

Answer: Rather, this teaches that he takes it from a Chulin Kli, and puts it in a Kli Shares.

וכהן מניח את ידו תחתיה ומניפה.

(e)

(Mishnah): The Kohen places his hands under her hands, and waves.

ואין הדבר כאור.

(f)

Question: Is this not repulsive?!

מביא מפה.

(g)

Answer #1: He brings a cloth [and it separates between their hands].

ואינו חוצץ.

(h)

Objection: Is this not a Chatzitzah [between his hands and the Minchah]?!

ומביא כהן זקן

(i)

Answer #2: We bring an old Kohen [who will not be aroused. This is not so repulsive.]

אפי' תימר ילד שאין יצר הרע מצוי לשעה.

(j)

Answer #3: You can even say that [we bring] a young Kohen. The Yetzer ha'Ra is not common in a short time.

תני ר' חייה סוטה גידמ' שני כהנים מניפין על ידיה.

(k)

(R. Chiyah - Beraisa): A Sotah without hands, two Kohanim wave for her (one is in place of her).

אמר רבי יוסי בכל אתר הדא היא מילתא צריכין לרבנן מהו מגיש גופה של מנח' גופה של כלי.

(l)

(R. Yosi): Everywhere, Rabanan ask this - Hagashah (bringing a Minchah close to the Mizbe'ach) - does he bring the Minchah itself close (touch it to the Mizbe'ach), or he brings the Kli [close]?

תנופות מניין שהן קודמות להגשות.

(m)

Question: What is the source that Tenufah precedes Hagashah?

רבי ירמיה בשם רבי פדת מסוטה למדו.

(n)

Answer #1 (R. Yirmeyah citing R. Pedas): [Chachamim] learned from Sotah.

אמר ר' יוסי סוטה לחידושה יצאת ודבר שהוא יוצא לחידושו אין למדין הימינו

(o)

Objection (R. Yosi): Sotah is a Chidush (the Minchah is of barley). We do not learn from a Chidush.

רבי בון בר חייה שמע לה מן הדא [ויקרא ו ז] וזאת תורת המנחה הקרב היכן היא תנופה כבר קדמה.

(p)

Answer #2 (R. Bun bar Chiyah): "Zos Toras ha'Minchah Hakrev" (Hakrev is Hagashah). Where is Tenufah? [It is not mentioned in the Parshah! We must say that Tenufah] already preceded [Hagashah].

אמר ר' יוסי תיפתר במנחות שאינן טעונות תנופה ולית שמע מינה כלום

(q)

Objection (R. Yosi): We can say that it discusses Menachos that do not require Tenufah. We do not learn anything from this.

דף יד עמוד א] ויידא אמרה דא

(r)

Reiteration of Question: From where do we learn this?

מדין [ויקרא ב ח] והבאת לרבות מנחת העומר להגשה והקריבה לרבו' מנחת סוטה להגשה. וכתיב בתרי והרים. והיכן היא תנופה כבר קדמה.

(s)

Answer #3: "V'Haveisa" includes Minchas ha'Omer for Hagashah. "V'Hikrivah" includes Minchas Sotah for Hagashah, and it says afterwards "v'Herim" (the Kometz is taken right after this). Where is Tenufah? [We must say that] it already preceded [Hagashah].

2)

SHIRAYIM OF MINCHAS HA'OMER AND MINCHAS SOTAH ARE EATEN (Yerushalmi Perek 3 Halachah 1 Daf 14a)

תמן תנינן אילו מנחות נקמצות ושיריהן לכהנים.

(a)

(Mishnah): The following Menachos, Kemitzah is taken and the Shirayim are to Kohanim.

רבי בא בר ממל ור' שמואל בר רב יצחק הוון יתיבין. רבי בא בר ממל בעא קומי רבי שמואל בר רב יצחק מנחת העומר מניין ששירי' נאכלין.

(b)

Question: R. Ba bar Mamal and R. Shmuel bar Rav Yitzchak were sitting. R. Ba bar Mamal asked R. Shmuel bar Rav Yitzchak, what is the source that Shirayim of Minchas ha'Omer are eaten?

אמר ליה ולא כן אמר רבי יוחנן בשם ר' ישמעאל מנחת מנחת מה מנחת שנאמר' להלן מן השעורין. אף כאן מן השעורין. מה מנחת סוטה שיריה נאכלין. אף מנחת העומר שיריה נאכלין.

(c)

Answer #1 (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): Didn't R. Yochanan say in the name of R. Yishmael, [there is a Gezeirah Shavah] "Minchas-Minchas" - just like Minchas said there (Sotah) is of barley, also here (ha'Omer) is of barley. Just like Minchas Sotah, the Shirayim are eaten, also Minchas ha'Omer, the Shirayim are eaten.

(אמר רבי עקיבה - ספר ניר מוחקו) מן דקיימין קם רבי בא בר ממל עם ר' ירמיה אמר ליה חמית היך אפרחי הדין דידך מנחת סוטה עצמה מניין ששיריה נאכלין.

(d)

Objection #1: After they stood, R. Ba bar Mamal stood with R. Yirmeyah. [R. Yirmeyah] told him, see how he dispelled you [with an inadequate answer]! Minchas Sotah itself, what is the source that its Shirayim are eaten?!

אייתי ר' זעירא לרבי יצחק עטושיא ותנא ליה [שם ז י] וכל מנחה בלולה בשמן. מה אנן קיימין אם בבלול של חיטין כבר הוא אמור. אלא אם אינו ענין לבלול של חיטין תניהו עניין לבלול של שעורין.

(e)

Answer #2: R. Ze'ira brought R. Yitzchak Atushiya, and taught him "v'Chol Minchah Belulah va'Shemen [va'Charevah l'Chol Bnei Aharon Tihyeh]" - what does this discuss? If it is Balul of wheat (mixed with oil), this was already taught! Rather, if it is not needed for Balul of wheat, use it to teach about Balul of barley (Minchas ha'Omer, and it says that the Shirayim are to Kohanim);

(וחרנה) [צ"ל וחרבה - קרבן העדה] אמר מה אנן קיימין אם בחרב של חיטין כבר הוא אמור. אלא אם אינו עניין לחרב של חיטין תניהו עניין לחרב של שעורין.

1.

"Va'Charevah [l'Chol Bnei Aharon Tihyeh]" - what does this discuss? If it is a dry [Minchah] of wheat (Minchas Chotei), this was already taught! Rather, if it is not needed for dry wheat, use it to teach about a dry [Minchah] of barley (Minchas Sotah, that the Shirayim are to Kohanim).

(דאמר) [צ"ל אמר - קרבן העדה] ר' יוסי בבלול של חיטין ובחרב של (שעורין) חיטין אנן קיימין ולצורך איתאמרת

(f)

Rebuttal (R. Yosi): [The verse teaches about] a Balul [Minchah] of wheat, and a dry [Minchah] of wheat, and it is needed;

[צ"ל יכול יחלקו מנחות כנגד מנחות שעשייתן ביד - קרבן העדה]

1.

Suggestion: Perhaps [Kohanim] can trade Menachos for other Menachos, since their [primary Avodah, i.e. Kemitzah] is done by hand]!

[צ"ל ת"ל וכל מנחה בלולה בשמן לכל בני אהרן תהיה - קרבן העדה]

2.

Rejection: "V'Chol Minchah Velulah va'Shemen... l'Chol Bnei Aharon Tihyeh".

[צ"ל יכול לא יחלקו מחבת כנגד מרחשת אבל יחלקו מחבת נגד מחבת וכו' - קרבן העדה]

3.

Suggestion: Perhaps they may not trade [Menachos cooked in a allow pan, i.e.] Machavas for [those made in a deep pot, i.e.] Marcheshes, but they may trade Machavas for Machavas...!

[צ"ל ת"ל וחרבה - קרבן העדה] [שם ז י] לכל בני אהרן תהיה

4.

Rejection: "...Va'Charevah l'Chol Bnei Aharon Tihyeh." (The verse is not needed for the simple meaning, so it is expounded to teach about trading similar Menachos.)

איש כאחיו. האיש חולק אף על פי שהוא בעל מום. ואין הקטן חולק אף על פי שהוא תמים.

5.

" Ish k'Achiv" - a man receives a share, even if he is a Ba'al Mum. A minor does not receive, even if he is Tam.

אמר רבי יוסי בי רבי בון מפני שריבתה תורה בדבר אחד את מרבה אותה לכל הדברים.

(g)

Objection #2 (to R. Shmuel's answer - R. Yosi bei R. Bun): Because the Torah included [Minchas ha'Omer and Minchas Sotah] for one matter (Hagashah), do you include them for all matters (that the Shirayim are to Kohanim)?!

אלא אזכרה אזכרה. מה אזכרה שנאמר להלן שיריה נאכלין. אף אזכרה שנאמר כאן שיריה נאכלין.

(h)

Answer #3: Rather, we learn from [a Gezeirah Shavah] "Azkarah-Azkarah." Just like Azkarah there (Minchos Nedavah), the Shirayim are eaten, also Azkarah here (Minchas ha'Omer and Minchas Sotah), the Shirayim are eaten.

ויידא אמרה דא והבאת לרבות מנחת העומר להגשה והקריבה לרבות מנחת סוטה להגשה. וכתיב בתריה [שם ב ג] והנותרת מן המנחה לאהרן ולבניו קדש קדשים:

(i)

Answer #4 (Vaida): "V'Haveisa" includes Minchas ha'Omer for Hagashah. "V'Hikrivah" includes Minchas Sotah for Hagashah, and it says afterwards "veha'Noseres Min ha'Minchah l'Aharon ul'Vanav Kodesh Kodoshim." (We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)

3)

WHEN SHE DRINKS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 14a)

מתני' היה משקה ואחר כך מקריב את מנחתה

(a)

(Mishnah): He gives her to drink, then offers her Minchah;

[דף יד עמוד ב] ר"ש אומר מקריב את מנחתה ואח"כ משקה שנא' [במדבר ה כו] ואחר ישקה [צ"ל את] האשה את המים

(b)

R. Shimon says, he offers the Minchah, then gives her to drink, like it says "v'Achar Yashke Es ha'Ishah Es ha'Mayim."

אם השקה ואחר כך הקריב את מנחתה כשירה:

1.

If he gave her to drink and afterwards offered the Minchah, it is valid.

גמ' מה טעמא דרבנין ובאו בה.

(c)

(Gemara): What is the reason of Rabanan? It says "[v'Hishkah...] u'Va'u Vah" (and afterwards, "v'Lakach... Es Minchas..." This is extra, to teach that the water is already in her.)

מה טעמא דר"ש ואחר ישקה את האשה.

(d)

What is the reason of R. Shimon? It says "v'Achar Yashke Es ha'Ishah Es ha'Mayim."

מה מקיים ר"ש טעמא דרבנין

(e)

Question: How does R. Shimon expound the reason (verse) of Rabanan?

ובאו בה כולהון ולא מקצתן

(f)

Answer: "U'Va'u Vah" - all the water (must enter her), and not just part.

מה מקיימין רבנין טעמא דרבי שמעון

(g)

Question: How do Rabanan expound the reason of R. Shimon?

ואחר ישקה את האשה את המים. על כורחה שלא בטובתה.

(h)

Answer: "V'Achar Yashke Es ha'Ishah Es ha'Mayim" - Bal Korchah, not for her benefit.

מודה רבי שמעון לחכמים שאם השקה ואחר כך הקריב מנחתה שהיא כשירה. ומודין חכמים לר' שמעון שאם הקריב מנחתה ואח"כ השקה שהיא כשירה.

(i)

R. Shimon agrees to Chachamim that if he gave her to drink and afterwards offered the Minchah, it is valid. And Chachamim agree to R. Shimon that if he offered the Minchah, and afterwards gave her to drink, it is valid;

מה ביניהן מצוה. רבנין אמרי מנחה היא שהיא בודקתה ורבי שמעון אומר המים הן בודקין אותה.

1.

What do they argue about? The Mitzvah (l'Chatchilah). Rabanan say that the Minchah tests her (immediately after it is offered). R. Shimon says that the water tests her.

מה טעמא דרבנין מנחת זכרון מזכרת עון.

(j)

What is the reason of Rabanan (to say that the Minchah tests her)? It says "Minchas Zikaron Mazkeres Avon."

מה טעמא דרבי שמעון ובאו בה.

(k)

What is the reason of R. Shimon (to say that the water tests her)? It says "u'Va'u Vah."

מה מקיימין רבנין טעמא דר' שמעון

(l)

Question: How do Rabanan expound the reason of R. Shimon?

ובאו בה מלמד שהן מתחלחלין בכל איבריה.

(m)

Answer: "U'Va'u Vah" teaches that [the water] penetrates into all her limbs.

מה מקיים רבי שמעון טעמא דרבנין

(n)

Question: How does R. Shimon expound the reason of Rabanan?

מנחת זכרון מזכר' עון. מלמד שכל עונות שיש לה נזכרין לה באותה שעה.

(o)

Answer: "Minchas Zikaron Mazkeres Avon" teaches that all Aveiros that she has are recalled at that time (to prevent her merits from protecting her).

רבנין אמרי כותב ומוחק ומשקה ומקריב. רבי שמעון אומר כותב ומקריב ומוחק ומשקה.

(p)

Rabanan say, he writes, erases, is Mashkeh and offers. R. Shimon says, he writes, offers, erases, and is Mashkeh.

כל עמא מודיי שמחיקה סמוכה להשקיה אלא דרבנן אמרי כותב ומוחק ומשקה ומקריב. ורבי שמעון אומר כותב ומקריב ומוחק ומשקה.

(q)

All agree that erasing is right before drinking, just Rabanan say that he writes, erases, is Mashkeh and offers, and R. Shimon says, he writes, offers, erases, and is Mashkeh.

תני לעולם היא יכולה לחזור בה עד שלא תקרב מנחתה. קרבה מנחתה ואמרה איני שותה מערערין אותה ומשקין אותה בעל כורחה

(r)

(Beraisa): She can always retract [and not drink] until her Minchah is offered. After her Minchah is offered, if she said 'I will not drink', we contest her and force her to drink Bal Korchah.

כרבי שמעון. ברם כרבנן כבר שתת

(s)

This is like R. Shimon. However, according to Rabanan, she already drank [before her Minchah was offered].

אנן תנינן אינה מספקת לשתות. אית תניי תני לא היתה זזה משם.

(t)

Our text of the Mishnah (Mishnah 4 below) is 'she does not finish drinking [before her face turns yellow...]' Some teach 'she does not budge from there.'

מאן דמר אינה מספקת לשתות רבי שמעון. מאן דמר לא היתה זזה משם רבנין:

(u)

The one who says 'she does not finish drinking' is R. Shimon (her Minchah was already offered, and the water begins to kills her immediately). The one who says 'she does not budge from there' is Rabanan (she is not punished until after her Minchah is offered; she stands still until then).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF