1)

TOSFOS DH SERACH BAS ASHER NISHTAYRAH ME'OSO HA'DOR

תוס' ד"ה סרח בת אשר נשתיירה מאותו הדור

(Summary: Tosfos explains why they went specifically to Serach.)

תימה' והלא מכיר ויאיר בן מנשה נולדו בימי יעקב' והיו מבאי הארץ. למה לא שאלם משה? והם היו מבני בניו של יוסף?

(a)

Question: But Machir and Ya'ir, sons of Menasheh were also born in the lifetime of Ya'akov and entered Eretz Yisrael. Moreover, they were descendents of Yosef. So why did Moshe not ask them?

י"ל, שסוד הגאולה נמסר לסרח, כדאיתא בפירקי ר"א (פרק מח); וכיון שבא משה, הלכו זקני ישראל אצלה ...

(b)

Answer: The secret of the redemption was handed to Serach, as is mentioned in Pirkri de'Rebbi Eliezer (Perel 48). That is why when Moshe arrived, the elders of Yisrael went to her ...

לפי שכבר נכשלו על ידי בני אפרים, שיצאו שלשים שנה לפני הקץ.

(c)

Reason: bearing in mind that they had already slipped up through the B'nei Efrayim, who left Egypt thirty years before the appointed time.

ונמלכו עתה בה, ואמרה להם 'מה לשון אמר לכם המושיע הזה'? אמרו לה "פקוד פקדת". אמרה להם, 'א"כ הוא הוא'.

1.

Answer: So they now consulted her. And when she asked them what expression the savior had used, and they answered "Pakod Pakadti", she replie 'If os, he is the one!'

לכך הלך גם משה אצלה, מתוספת רבי.

(d)

Conclusion: And that explains why Moshe now went to her as well, From the Tosfos of Tosfos' Rebbe.

13b----------------------------------------13b

2)

TOSFOS DH SAMALYON OMER

תוס' ד"ה סמליון אומר

(Summary: Tosfos cites a Machlokes as to who Samalyon was.)

פי' ר"ח, אית דאמרי מלאך, ואית דאמרי שם חכם, ערוך.

(a)

Clarification: The Aruch, citing Rabeinu Chananel, says that according to some he was an angel, whilst others maintain that it is the name of a Chacham.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF