SHEVUOS 25 (5 Teves) - Dedicated by Elliot and Lori Linzer in honor of the Yahrzeit of Meir Menachem ben Shlomo ha'Levi (Turkel).

1)

WHAT IS INCLUDED IN BITUY? (Yerushalmi Halachah 5 Daf 15a)

מתני' אחד דברים של עצמו ואחד דברים של אחרים אחד דברים שיש להן ממש ואחד דברים שאין בהן ממש

(a)

(Mishnah): Oaths of Bituy apply to one's own things, and to other people's; they apply to tangible and intangible things;

כיצד אמר שבועה שאתן לאיש פלוני ושלא אתן שנתתי ושלא נתתי שאישן ושלא אישן שישנתי ושלא ישנתי שאזרוק צרור לים ושלא אזרוק שזרקתי ושלא זרקתי

1.

E.g. he swore 'I will give (or not give) to Ploni', 'I gave (or did not give) to Ploni', 'I will (or will not) sleep', 'I slept (or did not sleep)', 'I will (or will not) throw a rock into the sea', 'I threw (or did not throw) a rock into the sea.'

ר' ישמעאל אומר אינו חייב אלא על העתיד לבוא שנאמר [ויקרא ה ד] להרע או להיטיב

(b)

R. Yishmael says, one is liable [a Korban] only for oaths about the future - "Lehara Oh Leheitiv."

אמר לו רבי עקיבה אם כן אין לי אלא דברים שיש בהן הרעה והטבה דברים שאין בהן הרעה והטבה מניין

(c)

R. Akiva: If so, he should be liable only for Hara'ah or Hatavah (harming or benefiting). What is the source to include neutral things (e.g. throwing a rock into the sea)?

אמר לו מריבוי הכתוב

(d)

R. Yishmael: The Torah includes this ("l'Chol Asher Yivatei").

אמר לו אם ריבוי הכתוב לכך רבוי הכתוב לכך:

(e)

R. Akiva: If the Torah includes for this (neutral things), it includes also for this (oaths about the past)!

[דף טו עמוד ב] גמ' עילה היה רוצה להודות לו.

(f)

(Gemara): He seeks a pretext to admit [that he gave to Ploni, or promised to give to him. This is why he swore.]

ר' בא בשם שמואל שבועה שנתן פלוני לפלוני מנה ונמצא שלא נתן מאחר שאין בידו לבא אין בידו לשעבר

(g)

(R. Ba citing Shmuel): If Reuven swore that Ploni gave to Almoni a Maneh, and it turns out that he did not give, since it is not in Reuven's ability for the future (to force him to give, so he is exempt for a Shevu'ah that Ploni will give), also in the past it is not b'Yado.

התיב רבי יוסי הרי תפילין אין בהן לבא ויש בהן לשעבר

(h)

Question (R. Yosi): There is no Shevu'ah in the future about Tefilin (not to wear them), but there is in the past (I did not wear Tefilin today)!

אמר לו תפילין ממקום אחר באו.

(i)

Answer (R. Ba): There is a different source for Tefilin (one cannot swear in the future not to wear Tefilin, for this is Bitul of a Mitzvah);

להרע או להטיב מה הטבה רשות אף הרעה רשות יצא דבר שהוא של איסור ודבר שהוא של (היתר) [צ"ל מצוה - רידב"ז]

1.

Source: "Lehara Oh Leheitiv" - just like Hatavah is Reshus (optional), also Hara'ah. This excludes a matter or Isur, and a matter of a Mitzvah (Aseh).

[ויקרא ה ד] לכל אשר יבטא פרט לקטן. האדם בשבועה פרט לאנוס. ונעלם ממנו פרט למזיד.

(j)

"L'Chol Asher Yevatei [ha'Adam]" excludes a minor. (Even though a Mufla Samuch l'Ish (a minor in the year before adulthood), his Shevu'ah takes effect, he is not Chayav Korban for it - NO'AM YERUSHALMI.) "Ha'Adam bi'Shevu'ah" excludes Ones (he thinks that he swears Emes). "V'Nelam Mimenu" excludes Mezid.

ונעלם ממנו ונעלמה ממנו שבועה. או יכול ונעלם ממנו החפץ

(k)

Question: Does "v'Nelam Mimenu" mean that he [transgressed because he] forgot the Shevu'ah - or, perhaps it is Helam of the object (he does not think that this is the matter he swore about)!

תלמוד לומר בשבועה ונעלם ממנו על העלם שבועה חייב ואינו חייב על העלם חפץ.

(l)

Answer: "Bi'Shevu'ah v'Nelam Mimenu" - he is liable for Helam Shevu'ah, but not for Helam of the object.

ותן העלם חפץ על העלם שבועה ויהא חייב. ואין ביניהן העלם טומאה על העלם מקדש. ויהא חייב שתים

(m)

Suggestion: We should say that he is liable for Helam of the object in addition to Helam of the Shevu'ah! Why is this unlike [v'Nelam written about Tum'ah? There, he is liable for] Helam Tum'ah in addition to Helam Mikdash!

כרבי ישמעאל דאמר חייב על העלם טומאה ועל העלם מקדש.

1.

He should be liable for both of them according to R. Yishmael, who says that he is liable for Helam Tum'ah and for Helam Mikdash!

תמן כתיב ונעלם ממנו ונעלם ממנו שני פעמי' והכא כתיב ונעלם ממנו אחת

(n)

Answer: There, it says "v'Nelam Mimenu" twice. Here it says v'Nelam Mimenu only once.

יכול הנשבע להרע לאחרים יהא חייב

(o)

Suggestion: Perhaps one who swore to harm others is liable!

תלמוד לומר להרע או להיטיב מה הטבה רשות אף הרעה רשות. אוציא נשבע להרע לאחרים שיהא פטור בהוא דמישתבע דלא מיתן לחבריה מיכול. חמתיה מפרפר ויהב ליה.

(p)

Rejection: "Lehara Oh Leheitiv" - just like Hatavah is Reshus (optional), also Hara'ah is Reshus. I exclude one who swore to harm others, that he is exempt, in a case when he swore not to give to Ploni to eat, and he sees that Ploni is dangerously weak and gives to him.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF