1)

THINGS ONE NEED NOT KNOW (cont.)

ההוא דאמר ליה לחבריה הב לי שית מאה זוזי דמסיקנא בך א"ל ולא פרעתיך מאה קבי (דף מב,א) עפצי דקיימי בשיתא שיתא א"ל לאו בארבעה ארבעה הוו קיימי אתו תרי סהדי ואמרו אין בארבעה ארבעה הוו קיימי
(a)

Levi claimed 600 Zuz from Yehudah. Yehudah said 'I paid you with 100 Kavim of gallnuts. Each Kav was worth six Zuz.' Levi said that a Kav was worth four Zuz, and brought witnesses who said so.

אמר רבא הוחזק כפרן
(b)

(Rava): Yehudah is Huchzak Kafran (therefore, he is not believed to say that he paid the remaining 200 with money).

אמר רמי בר חמא הא אמרת כל מילתא דלא רמיא עליה דאיניש לאו אדעתיה
(c)

Question (Rami bar Chama): You yourself say that anything that is not incumbent on a person (Rashi - Yehudah need not say how he paid; R. Chananel - at the time, the witnesses were not asked to remember the price of gallnuts), he is not mindful about it (therefore, Yehudah is not Huchzak Kafran)!

א"ל רבא קצותא דתרעא מידכר דכירי אינשי
(d)

Answer (Rava): People remember prices (therefore, he is Huchzak Kafran).

2)

QUESTIONABLE DOCUMENTS

ההוא דא"ל לחבריה הב לי מאה זוזי דמסיקנא בך והא שטרא א"ל פרעתיך אמר ליה הנהו סיטראי נינהו
(a)

Reuven claimed a Maneh from Shimon, and showed the loan document. Shimon claimed that he paid him. Reuven said 'you paid a different debt, and not the loan of this document.'

אמר רב נחמן איתרע שטרא
(b)

(Rav Nachman): Reuven's admission that he received money taints the document (Tosfos - he cannot collect with it; R. Chananel - to collect, he must swear that he was not paid).

רב פפא אמר לא איתרע שטרא
(c)

(Rav Papa): The document is not tainted.

ולרב פפא מאי שנא מההוא
(d)

Question: According to Rav Papa, why is this different than the following case (in which the document is tainted)?

דאמר ליה לחבריה הב לי מאה זוזי דמסיקנא בך והא שטרא
1.

Levi claimed a Maneh from Yehudah (from a business venture. Yehudah was supposed to buy cattle, slaughter and sell them), and showed the document.

א"ל לאו אתורי יהבת לי ואתית ואיתיבת אמסחתא וקבילת זוזך
i.

Yehudah: You came to where I was selling, and I paid you!

ואמר ליה הנהו סיטראי נינהו
ii.

Levi: You paid a different debt.

ואמר רב פפא איתרע שטרא
2.

(Rav Papa): The document is tainted.

התם כיון דקאמר אתורי יהבת לי ומתורי שקלת איתרע שטרא
(e)

Answer: There, since the money was given to buy cattle, and he was paid where he was selling them, there are grounds to say that he paid that debt;

הכא אימור סיטראי נינהו
1.

In the previous case, we have no such grounds. (Since he did not take back the document, there are grounds to say that it was for a different debt.)

מאי הוי עלה
(f)

Question: What is the Halachah?

רב פפי אמר לא איתרע שטרא
(g)

Answer #1 (Rav Papi): The document is not tainted.

רב ששת בריה דרב אידי אמר איתרע שטרא
(h)

Answer #2 (Rav Sheshes brei d'Rav Idi): The document is tainted.

והלכתא איתרע שטרא
(i)

The Halachah is, the document is tainted.

והני מילי דפרעיה באפי סהדי ולא אידכר ליה שטרא אבל פרעיה בין דידיה לדידיה מיגו דיכול למימר לא היו דברים מעולם יכול נמי למימר סיטראי נינהו
(j)

This is only if he paid in front of witnesses, without mentioning the document. If he paid without witnesses, Migo that Reuven would be believed to say that he was not paid, he is believed to say that he was paid for a different debt.

וכדאבימי בריה דר' אבהו
1.

Such a case occurred with Avimi brei d'R. Avahu (Kesuvos 85a).

3)

TRUSTING THE LENDER

ההוא דאמר ליה לחבריה מהימנת לי כל אימת דאמרת לי לא פרענא אזל פרעיה באפי סהדי
(a)

Reuven lent money to Shimon. Shimon said, if you will say that I did not pay, I will trust you (i.e. and I will repay you). Shimon brought witnesses who saw him pay.

אביי ורבא דאמרי תרוייהו הא הימניה
(b)

(Abaye and Rava): Shimon said that he will trust him!

מתקיף לה רב פפא נהי דהימניה טפי מנפשיה טפי מסהדי מי הימניה
(c)

Rejection (Rav Papa): He meant only if the two of them will argue, but he did not trust him against witnesses!

ההוא דא"ל לחבריה מהימנת לי כבי תרי כל אימת דאמרת לא פרענא אזל פרעיה באפי תלתא
(d)

Levi lent money to Yehudah. Yehudah said, if you will say that I did not pay, I will trust you like two witnesses. Shimon brought three witnesses who saw him pay.

אמר רב פפא כבי תרי הימניה כבי תלתא לא הימניה
(e)

(Rav Papa): Shimon only trusted him like two witnesses, but not like three!

א"ל רב הונא בריה דרב יהושע לרב פפא אימור דאמרי רבנן דאזלינן בתר רוב דעות ה"מ לענין אומדנא דכמה דנפישי בקיאי טפי
(f)

Version #1 - Rejection (Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): We follow the majority of opinions only regarding estimation (of property value). There, the more opinions, the better the estimate;

אבל לענין עדות מאה כתרי ותרי כמאה
1.

Regarding testimony, two witnesses are as good as 100!

לישנא אחרינא ההוא דא"ל לחבריה מהימנת לי כבי תרי כל אימת דאמרת לא פרענא אזל ופרעיה באפי תלתא אמר רב פפא כבי תרי הימניה כבי תלתא לא הימניה מתקיף לה רב הונא בריה דרב יהושע תרי כמאה ומאה כתרי
(g)

Version #2 - Rejection (Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): Regarding testimony, two witnesses are as good as 100!

ואי א"ל כבי תלתא ואזל פרעיה באפי בי ארבעה
1.

However, if he said 'I will trust you like three witnesses', and Shimon brings four witnesses that saw him pay, he is exempt;

כיון דנחית לדעות נחית לדעות:
2.

Since Shimon specified three witnesses, he showed that he considers more witnesses to be more reliable.

4)

SWEARING TO CHILDREN

אין נשבעין על טענת חרש שוטה וקטן ואין משביעין את הקטן:
(a)

(Mishnah): One need not swear to deny the claim of a child, lunatic or deaf-mute. We do not make a child swear.

מ"ט
(b)

Question: What is the reason?

אמר קרא (שמות כב) כי יתן איש אל רעהו כסף או כלים לשמור ואין נתינת קטן כלום:
(c)

Answer: "Ki Yiten Ish... money or vessels to guard", but when a child gives, nothing takes effect.

אבל נשבעין לקטן ולהקדש:
(d)

(Mishnah): We do swear to a child and to Hekdesh.

והא אמרת רישא אין נשבעין על טענת שוטה וקטן
(e)

Question: The Reisha said that one need not swear to deny the claim of a child, lunatic or deaf-mute!

אמר רב בבא בטענת אביו ור' אליעזר בן יעקב היא
(f)

Answer #1 (Rav): We swear if the child claims money that was owed to his father. The Mishnah is R. Eliezer ben Yakov;

דתניא רבי אליעזר בן יעקב אומר פעמים שאדם נשבע על טענת עצמו כיצד אמר לו מנה לאביך בידי והאכלתיו פרס הרי זה נשבע וזהו שנשבע על טענת עצמו
1.

(Beraisa - R. Eliezer ben Yakov): Sometimes, one swears due to his own claim. If Shimon told Reuven 'your father gave me a Maneh, and I returned half to him', Shimon must swear that he owes only half, due to his own claim;

וחכ"א אינו אלא כמשיב אבידה ופטור
2.

Chachamim exempt him from swearing, like a Meshiv (one who returns an) Aveidah.

ור' אליעזר בן יעקב לית ליה משיב אבידה פטור
3.

Question: Does R. Eliezer ben Yakov obligate a Meshiv Aveidah to swear?! (Rashi - an enactment exempts him; Tosfos - he is believed that he returned everything, Migo (since) he could have kept it all.)

אמר רב בשטענו קטן
4.

Answer #1 (Rav): The case is, a child claims from Shimon.

קטן והאמרת אין נשבעין על טענת חרש שוטה וקטן
5.

Objection: Our Mishnah teaches that we need not swear to deny the claim of a child, lunatic or deaf-mute!

לעולם גדול
6.

Answer: Rav really means that an adult claims (money of his father) from Shimon;

ואמאי קרו ליה קטן דלגבי מילי דאבוה קטן הוא
i.

He calls him a child, because one is (ignorant) like a child regarding his father's affairs.

אי הכי טענת עצמו טענת אחרים היא
7.

Question: In the Beraisa, R. Eliezer said 'sometimes one swears due to his own claim.' This is the case of another's claim!

טענת אחרים והודאת עצמו
8.

Answer: It is another's claim, but his own admission.

42b----------------------------------------42b
(דף מב,ב) כולהו נמי טענת אחרים והודאת עצמו נינהו
9.

Objection: The oath of partial admission always comes through another's claim, and his own admission! (Why did R. Eliezer says sometimes, and why do Chachamim argue?)

אלא בדרבה קמיפלגי
10.

Answer #2 (to Question 3): Rather, R. Eliezer and Chachamim argue about Rabah's law (Rashi - really, a child claims; Tosfos - an adult claims);

דאמר רבה מפני מה אמרה תורה מודה מקצת הטענה ישבע
i.

Question (Rabah): Why did the Torah say that one who partially admits to a claim must swear?

חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו והאי בכולי' בעי דליכפריה והאי דלא כפריה משום דאינו מעיז פניו בפני בעל חובו
ii.

Answer (Rabah): There is a Chazakah that one (Shimon) lacks the audacity to deny the claim of his creditor (Reuven) (Rashi - because Reuven helped him; Tosfos - because Reuven would know that Shimon is lying);

ובכוליה בעי דלודי ליה והאי דלא אודי ליה אישתמוטי הוא דקא משתמיט מיניה סבר עד דהוי לי זוזי ופרענא ליה
iii.

Really, Shimon would like to admit to the entire claim. He admits to only part to stall until he can pay it all;

ורחמנא אמר רמי שבועה עילויה כי היכי דלודי ליה בכוליה
iv.

The Torah imposes this oath on him in order that he will admit to the entire debt.

ר' אליעזר בן יעקב סבר לא שנא בו ולא שנא בבנו אינו מעיז והלכך לאו משיב אבידה הוא
11.

R. Eliezer holds that just like one lacks the audacity to deny the claim of Reuven (his creditor), he cannot deny the claim of Reuven's son. Therefore, Shimon is not like a Meshiv Aveidah;

ורבנן סברי בפניו הוא דאינו מעיז אבל בפני בנו מעיז
12.

Chachamim say, he cannot deny Reuven's claim, but he could deny Reuven's son's claim (Rashi - the son did not help Shimon; Tosfos - the son does not know whether the debt was paid);

ומדלא מעיז משיב אבידה הוא
i.

Since he chose to admit, he is like a Meshiv Aveidah, and he is exempt.

מי מצית מוקמת לה כרבי אליעזר בן יעקב
(g)

Question: The Reisha shows that the Mishnah is not R. Eliezer ben Yakov!

הא קתני רישא מנה לאבא בידך אין לך בידי אלא חמשים דינר פטור מפני שמשיב אבידה הוא
1.

(Reisha): If Reuven claimed 'you owed my father a Maneh' (and I inherited it), and Shimon admitted that he owed 50, he (pays 50 and) need not swear, for he is like a Meshiv Aveidah.

התם דלא אמר ברי לי הכא דאמר ברי לי
(h)

Answer: There, Reuven's claim was uncertain (he does not know whether or not Shimon paid), so Shimon is exempt.

שמואל אמר לקטן ליפרע מנכסי קטן להקדש ליפרע מנכסי הקדש
(i)

Answer #2 (to Question (e) - Shmuel): We swear to children and Hekdesh to collect from their property.

לקטן ליפרע מנכסי קטן תנינא
(j)

Question: Another Mishnah already teaches this!

מנכסי יתומים לא יפרע אלא בשבועה
1.

(Mishnah): One who collects from orphans' property must swear.

תרתי למה לי הא קמשמע לן כדאביי קשישא
(k)

Answer: The repetition teaches Abaye Kashisha's law.

דתני אביי קשישא יתומין שאמרו גדולים ואין צריך לומר קטנים בין לשבועה בין לזיבורית
1.

(Abaye Kashisha - Beraisa): The laws of orphans, i.e. one who collects from orphans' property must swear, and we collect only low quality land from orphans, apply to adult orphans, and all the more so to minors.

להקדש ליפרע מנכסי הקדש תנינא
(l)

Question: Another Mishnah already teaches the law of Hekdesh!

מנכסים משועבדים לא יפרעו אלא בשבועה
1.

(Mishnah): One who collects from Meshubadim (property that the debtor sold or gave to someone else) must swear.

ומה לי משועבדים להדיוט ומה לי משועבדים לגבוה
2.

Why should we distinguish whether the property passed to a person or to Hekdesh?!

איצטריך סלקא דעתך אמינא הדיוט הוא דאדם עושה קנוניא על הדיוט אבל הקדש דאין אדם עושה קנוניא על הקדש קא משמע לן
(m)

Answer: One might have thought that we only swear when a person received it, lest the borrower is scheming with the creditor to improperly take the property from the buyer (e.g. the loan was already paid), but we are not concerned lest one scheme to cheat Hekdesh. The Mishnah teaches that we are concerned even regarding Hekdesh.

והאמר רב הונא שכיב מרע שהקדיש כל נכסיו ואמר מנה לפלוני בידי נאמן חזקה אין אדם עושה קנוניא על הקדש
(n)

Question: Rav Huna taught that if a Shechiv Mera (one who fears lest he die from his illness) made all his property Hekdesh, and said that a Maneh of (what we assumed was) his property belongs to Ploni, he is believed. There is a Chazakah that people do not scheme to cheat Hekdesh!

אמרי ה"מ שכיב מרע דאין אדם חוטא ולא לו
(o)

Answer: That applies only to a Shechiv Mera. He would not lie, for he does not stand to benefit from it;

אבל גבי בריא ודאי חיישינן:
1.

We are concerned lest a healthy person scheme with the one who will take the property from Hekdesh (and they will share it).

5)

THINGS WE DO NOT SWEAR ABOUT

(משנה) ואלו דברים שאין נשבעין עליהן העבדים והשטרות והקרקעות וההקדשות
(a)

(Mishnah): We do not swear about slaves, documents, land and Hekdesh;

אין בהן תשלומי כפל ולא תשלומי ארבעה וחמשה שומר חנם אינו נשבע נושא שכר אינו משלם
(b)

The following laws apply to these. A thief does not pay Kefel (double) for them, nor four or five (if he later slaughtered or sold a stolen (Hekdesh) animal), a Shomer Chinam need not swear about them (even through Gilgul), a Shomer Sachar need not pay for them (in fact, all Shomerim are exempt from swearing and paying for them);

ר' שמעון אומר קדשים שחייב באחריותן נשבעין עליהן ושאינו חייב באחריותן אין נשבעין עליהן
(c)

R. Shimon says, one swears about Kodshim that have Achrayus (a Neder, i.e. a vow to bring a Korban. If the animal is disqualified or lost, he must bring another). One does not swear about Kodshim without Achrayus (a Nedavah, an animal that he made a Korban. If the animal is disqualified or lost, he need not bring another.)

רבי מאיר אומר יש דברים שהן בקרקע ואינן כקרקע ואין חכמים מודים לו
(d)

R. Meir says, some things are like land, but have the law of Metaltelim:

כיצד עשר גפנים טעונות מסרתי לך והלה אומר אינן אלא חמש רבי מאיר מחייב שבועה
1.

If Reuven claimed 'I entrusted you with ten vines laden with grapes', and Shimon said 'you entrusted me with only five', Shimon must swear;

וחכ"א כל המחובר לקרקע הרי הוא כקרקע
2.

Chachamim disagree. Anything connected to land is like land. He need not swear.

אין נשבעין אלא על דבר שבמדה ושבמשקל ושבמנין
(e)

One must swear only about something with a measure, weight or number:

כיצד בית מלא מסרתי לך וכיס מלא מסרתי לך והלה אומר איני יודע אלא מה שהנחת אתה נוטל פטור
1.

If Reuven claimed 'I entrusted you with a full house or wallet (e.g. of grain or coins) and Shimon said 'I don't know how much it was. Take what is there', he is exempt.

זה אומר עד הזיז וזה אומר עד החלון חייב:
2.

If Reuven claimed 'it was full up to the ledge', and Shimon said 'it was up to the window', he is liable.

תשלומי כפל מנלן
(f)

(Gemara) Question: What is the source that Kefel does not apply to these things?

דתנו רבנן (שמות כב) על כל דבר פשע כלל על שור ועל חמור ועל שה ועל שלמה פרט על כל אבדה חזר וכלל
(g)

Answer (Beraisa): "Al Kol Devar Pesha" is a Klal. "Al Shor Al Chamor Al Seh Al Salmah" are Pratim. "Al Kol Aveidah" is another Klal;

כלל ופרט וכלל אי אתה דן אלא כעין הפרט מה הפרט מפורש דבר המטלטל וגופו ממון אף כל דבר המטלטל וגופו ממון
1.

From the Klal u'Frat u'Chlal we learn everything similar to the Pratim, i.e. something that can be moved and has intrinsic value;

יצאו קרקעות שאין מטלטלין יצאו עבדים שהוקשו לקרקעות יצאו שטרות שאע"פ שהן מטלטלין אין גופן ממון הקדש רעהו כתיב:
2.

We exclude land, for it cannot be moved. We exclude slaves, for the Torah equates them to land. We exclude documents, for they lack intrinsic value. "Re'ehu" (his fellowman) excludes Hekdesh.

<ולא תשלומי כפל> ולא ארבעה וחמשה:
(h)

(Mishnah): Nor four or five...

מ"ט
(i)

Question: What is the reason?

תשלומי ארבעה וחמשה אמר רחמנא ולא תשלומי שלשה וארבעה:
(j)

Answer: (The payment of four or five is Kefel, and an added two or three. Since the extra payment of Kefel does not apply, we could only obligate two or three above principal.) The Torah never obligated payment of three (for a Seh) or four (for an ox).