1)

GOATS OFFERED ON THE MO'ADIM

אשכחן שעירי ראשי חדשים דמכפרי על טהור שאכל את הטמא שעירי רגלים דמכפרי על שאין בה ידיעה לא בתחלה ולא בסוף מנלן
(a)

Question: What is R. Shimon's source that goats of the Mo'adim atone for (Tum'ah of the Mikdash or Kodshim) that was not known at the beginning nor at the end?

כדאמר ר' חמא ברבי חנינא
(b)

Answer: He learns like R. Chama b'Rebbi Chanina taught;

שעיר ושעיר ה"נ שעיר ושעיר
1.

(R. Chama b'Rebbi Chanina): It says about the goats of the Mo'adim "u'Se'ir." The extra 'Vov' equates it to the previous matter (the goat of Rosh Chodesh).

(דף י,א) ואיתקוש שעירי הרגלים לשעירי ראשי חדשים מה שעיר דראש חודש במילתא דקודש מכפרי אף שעירי רגלים במילתא דקודש מכפרי
2.

Just like the goat of Rosh Chodesh atones for a matter of Kodshim, also the goats of the Mo'adim.

וכי תימא ניכפרו אדראש חדש
(c)

Suggestion: Perhaps they atone for the same thing as the goat of Rosh Chodesh!

הא אמרינן אותה אותה נושא עון ואין אחר נושא עון
(d)

Rejection: It says about the goat of Rosh Chodesh "Osah" - only the goat bears this sin.

וכי תימא ניכפרו אדיום הכפורים
(e)

Suggestion: Perhaps they atone for the same thing as the outer goat of Yom Kipur!

הא אמרי' (ויקרא טז) אחת בשנה כפרה זו לא תהא אלא אחת בשנה
(f)

Rejection: "Achas b'Shanah" teaches that the atonement of the outer goat comes only once a year.

אמאי מכפרי
(g)

Question: What knowledge was there about the Chata'im it atones for?

אי על שיש בה ידיעה בתחלה ויש בה ידיעה בסוף האי בר קרבן הוא
1.

If he knew at the beginning and at the end, he must bring a Korban!

אי על שיש בה ידיעה בתחלה ואין בה ידיעה בסוף האי שעיר הנעשה בפנים ויום הכפורים תולה
2.

If he knew at the beginning but not at the end, the inner goat and Yom Kipur suspend punishment for this!

אי על שאין בה ידיעה בתחלה אבל יש בה ידיעה בסוף האי שעיר הנעשה בחוץ ויום הכפורים מכפר
3.

If he knew at the end but not at the beginning, the outer goat and Yom Kipur atone for this!

על כרחך אינו מכפר אלא על שאין בה ידיעה לא בתחלה ולא בסוף:
(h)

Answer: We must say that he did not know at the beginning nor at the end.

2)

R. MEIR'S OPINION

ר' מאיר אומר כל השעירים כפרתן שוה כו':
(a)

(Mishnah): R. Meir says, all the goats (of Rosh Chodesh, the Mo'adim and Yom Kipur) atone for the same things (a Tamei person who entered the Mikdash or ate Kodshim, or a Tahor person who ate Tamei Kodshim).

אמר ר' חמא בר ר' חנינא מאי טעמא דר' מאיר
(b)

Question (R. Chama b'Rebbi Chanina): What is R. Meir's reason?

אמר קרא שעיר ושעיר הוקשו כל השעירים זה לזה וי"ו מוסיף על ענין ראשון
(c)

Answer #1 (R. Chama): It says about the goats of the Mo'adim "u'Se'ir." The extra 'Vov' equates it to the previous matter.

קסלקא דעתך כל חד וחד מחבריה גמר
1.

We are thinking that (the first is learned from Rosh Chodesh, and) each (other) is learned from the previous one. (Parshas Pinchas lists the Korbanos brought on Rosh Chodesh and the Mo'adim.)

והאמר ר' יוחנן כל התורה כולה למידין למד מלמד חוץ מקדשים שאין למידין למד מלמד
2.

Question: R. Yochanan taught a general rule, that if matter B was learned from matter A, B can teach about other matters, in all areas of Torah except Kodshim!

הא לא קשיא כולהו מקמא גמרי
3.

Answer: Rather, everything is learned from one source (we learn each Mo'ed directly from Rosh Chodesh).

תינח כל דכתב ביה ושעיר עצרת ויוה"כ דלא כתב ביה ושעיר מנלן
(d)

Objection: Regarding Shavu'os and Yom Kipur it says "Se'ir", and not ''u'Se'ir'. How can we learn these?

אלא אמר ר' יונה אמר קרא (במדבר כט) אלה תעשו לה' במועדיכ' הוקשו כל המועדי' כולן זה לזה:
(e)

Answer #2 (R. Yonah): Rather, "Eleh Ta'asu la'Shem b'Mo'adeichem" equates all the Mo'adim.

והא ר"ח לאו מועד הוא
(f)

Question: Rosh Chodesh is not a Mo'ed!

איברא ר"ח נמי איקרי מועד
(g)

Answer: Indeed, a verse calls it Mo'ed!

כדאמר אביי דאמר אביי תמוז דההיא שתא מלויי מליוהו דכתיב (איכה א) קרא עלי מועד לשבור בחורי
1.

(Abaye): "Kara Alai Mo'ed" - Tamuz (when the Meraglim toured Eretz Yisrael) was a full month of 30 days. This caused them to return (after 40 days) before the eve of the ninth of Av.

אמר רבי יוחנן ומודה ר"מ בשעיר הנעשה בפנים שהוא אינו מכפר כפרתן והן אינן מכפרין כפרתו
(h)

(R. Yochanan): R. Meir admits that the inner goat of Yom Kipur does not atone for what these goats atone for, and vice-versa.

הוא אינו מכפר כפרתן כפרה אחת מכפר ואינו מכפר שתי כפרות
1.

The inner goat of Yom Kipur does not atone for what the others do. "V'Chiper... Achas" teaches that it makes only one atonement;

הן אינן מכפרין כפרתו אמר קרא אחת בשנה כפרה זו לא תהא אלא אחת בשנה
2.

The others do not atone for what the inner goat atones for. "Achas b'Shanah" teaches that the atonement of the inner goat comes only once a year.

תניא נמי הכי על שאין בה ידיעה לא בתחלה ולא בסוף ועל שאין בה ידיעה בתחלה אבל יש בה ידיעה בסוף ועל טהור שאכל את הטמא שעירי הרגלים ושעירי ראשי חדשים ושעיר הנעשה בחוץ מכפרין דברי ר' מאיר
(i)

Support (Beraisa - R. Meir): The goats of Rosh Chodesh, the Mo'adim and the outer goat of Yom Kipur atone for a Tamei person who entered the Mikdash or ate Kodshim if he did not know at the beginning (whether or not he later found out), and for a Tahor person who ate Tamei Kodshim;

ואילו שעיר הנעשה בפנים שיירה וכפרתן נמי שיירה:
1.

The Beraisa omits the inner goat, and what it atones for (if he knew at the beginning but not at the end).

3)

R. SHIMON'S OPINION

היה ר' שמעון אומר שעירי ראשי חדשים מכפרין על טהור שאכל את הטמא כו':
(a)

(Mishnah - R. Shimon): The goat of Rosh Chodesh atones for a Tahor person who ate Tamei Kodshim...

בשלמא דראשי חדשים לא מכפרי אדרגלים דאמר קרא עון עון אחד הוא נושא ואינו נושא שני עונות
(b)

We understand why it does not atone for what the goats of the Mo'adim atone for. "Avon (singular)" connotes that the goat bears only one sin, and not two.

אלא דרגלים ניכפרו אדראשי חדשים
(c)

Question: Why don't the goats of the Mo'adim atone for what the goat of Rosh Chodesh atones for?

אמר קרא אותה אותה נושא עון ואין אחר נושא עון
(d)

Answer: It says about the goat of Rosh Chodesh "Osah (it)." Only the goat bears this sin.

בשלמא דרגלים לא מכפרין אדיום הכפורים דאמר קרא אחת בשנה כפרה זו לא תהא אלא אחת בשנה
(e)

We understand why the goats of the Mo'adim do not atone for what the outer goat of Yom Kipur atones for. "Achas b'Shanah" teaches that the atonement comes only once a year.

אלא דיום הכפורים ניכפרו אדרגלים
(f)

Question: Why doesn't the outer goat atone for what the goats of the Mo'adim do?

אמר קרא אחת כפרה אחת מכפר ואינו מכפר שתי כפרות
(g)

Answer: "V'Chiper... Achas" teaches that it makes only one atonement.

והא כי כתיב אחת בשעיר הנעשה בפנים הוא דכתיב
(h)

Question: That verse is written about the inner goat!

אמר קרא (במדבר כט) מלבד (דף י,ב) חטאת הכפורים ואיתקוש חיצון לפנימי:
(i)

Answer: "Milvad Chatas ha'Kipurim" equates the inner and outer goats.

10b----------------------------------------10b
רבי שמעון בן יהודה אומר משמו כו':
(j)

(R. Shimon ben Yehudah citing R. Shimon): (The goats of Rosh Chodesh atone for a Tahor person who ate Tamei Kodshim. The goats of the Mo'adim atone for this, and also for Tum'ah (of the Mikdash or Kodshim) that was never known. The outer goat atones for both of these, and also for Tum'ah that is known only at the end.)

מאי שנא דראשי חדשים דלא מכפרי אדרגלים דאמר קרא (ויקרא י) עון עון אחד הוא נושא ואינו נושא שני עונות
(k)

Question: Presumably, he learns that the goat of Rosh Chodesh does not make the atonement of the goats of the Mo'adim from "Avon". The goat only bears one sin, and not two;

דרגלים נמי לא ניכפרו אדראשי חדשים דאמר קרא (ויקרא י) אותה אותה הוא נושא עון ואין אחר נושא עון
1.

He should likewise say that the goats of the Mo'adim do not atone for what the goat of Rosh Chodesh atones for. "Osah" teaches that only the goat bears this sin!

אותה לא משמע ליה
(l)

Answer: He does not expound "Osah" this way.

מ"ש דרגלים דלא מכפרי אדיום הכפורים דאמר קרא (שמות ל) אחת בשנה כפרה זו לא תהא אלא אחת בשנה
(m)

Question: Presumably, he learns that the goats of the Mo'adim do not make the atonement of the outer goat from "Achas b'Shanah" - the atonement only comes once a year.

אי הכי דיום הכפורים נמי לא ניכפרו אדרגלים אחת כתיב כפרה אחת מכפר ואינו מכפר שתי כפרות
1.

He should likewise say that the outer goat does not atone for what the goats of the Mo'adim do. "V'Chiper... Achas" connotes that it makes only one atonement!

אחת לא משמע ליה
(n)

Answer #1: He does not expound "v'Chiper... Achas" this way.

אמאי דכי כתיב אחת בשעיר הנעשה בפנים כתיב
(o)

Question: Presumably, this is because that verse is written about the inner goat;

אי הכי דרגלים נמי נכפרו אדיום הכפורים דכי כתיב אחת בשעיר הנעשה בפנים כתיב
1.

Also "Achas b'Shanah" is written about the inner goat, yet he applies it to the outer goat!

לעולם אחת משמע ליה
(p)

Answer #2: Really, he expounds "v'Chiper... Achas";

ושאני הכא דאמר קרא (שמות ל) וכפר אהרן על קרנותיו אחת בשנה קרנותיו דמזבח הפנימי הוא דכפרה אחת מכפר ואינו מכפר שתי כפרות הא דחיצון אפילו שתי כפרות
1.

"V'Chiper... Al Karnosav Achas" teaches that the atonement on its (the inner Altar's) corners makes only one atonement, but the atonement on the outer Altar makes more than one atonement.

4)

DOES KEDUSHAH VANISH?

אמר עולא אמר רבי יוחנן תמידין שלא הוצרכו לצבור נפדין תמימים
(a)

(Ula): (Starting in Nisan, Korbanos Tzibur must be bought from the Shekalim collected for the coming year.) When Nisan comes, remaining lambs bought for the Tamid (daily offering) are redeemed Tam (without a blemish).

יתיב רבה וקאמר לה להא שמעתא א"ל רב חסדא מאן ציית לך ולר' יוחנן רבך וכי קדושה שבהן להיכן הלכה
(b)

Question (Rav Chisda): Did the Kedushah vanish? (Why can they be redeemed Tam?!)

אמר ליה את לא תסברא דלא אמרינן קדושה שבהן להיכן הלכה
1.

Counter-question (Rabah): How can you argue? A Mishnah teaches this!

והתנן מותר הקטורת מה היו עושין בה מפרישין ממנה שכר האומנין ומחללין אותה על מעות האומנין ונותנין אותה לאומנין בשכרן וחוזרין ולוקחין אותה מתרומה חדשה ואמאי נימא קדושה שבהן להיכן הלכה
i.

(Mishnah): We redeem extra Ketores (incense) (that was not used before Nisan) on money owed to those who made it. We give the Ketores to the workers, and buy it back using the new Shekalim.

א"ל קטורת קאמרת שאני קטורת (דף יא,א) דקדושת דמים הוא
2.

Answer (Rav Chisda): Ketores has only monetary Kedushah, therefore its Kedushah vanishes.