1)

WHAT WE MAY DO FOR A CIRCUMCISED BABY (Yerushalmi Perek 9 Halachah 3 Daf 60a)

רבי יעקב בר אחא אמר רבי אלעזר ורבי יוחנן מפקידין לחייתא כל שיקויין דאתון עבדין בחולא עבדין בשובתא. לכן צריכה אפי' ביום השלישי שחל להיות בשבת.

(a)

(R. Yakov bar Acha): R. Elazar and R. Yochanan commanded women who gave birth "all remedies that you do [for a circumcised baby] during the week, do them on Shabbos. He needs to teach that even when the third day is on Shabbos [do them for him].

שמואל אמר מפני הסכנה.

(b)

(Shmuel): [Our Mishnah permits] due to danger.

רבי יוסה בעי אם מפני סכנה מחמין לו חמין

(c)

Question (R. Yosah): If it is due to danger, [why does it say only that we bathe him? We may even] heat water for him!

. ר''י בי ר' בון בשם רבנן דתמן מחמין לו חמין בשבת

(d)

(R. Yosi bei R. Bun citing Rabanan there (in Bavel)): We may heat water for him on Shabbos.

ותני כן מחמם הוא אדם לונטית ונותנה ע''ג (מכה) [צ''ל מעיים - הגר''ח קניבסקי שליט''א] בשבת. לא יטול אדם עריבה מליאה חמין ויתננה ע''ג מעיו בשבת.

(e)

Question (Beraisa): One may heat a towel and put it on the stomach on Shabbos. One may not take a bowl full of hot water and put it on one's stomach on Shabbos. (This is forbidden due to Refu'ah on Shabbos, or lest it spill, and he bathes in water heated on Shabbos, or he will come to squeeze.)

ריב''ל אמר לית כאן אלא מותר.

(f)

Answer (R. Yehoshua ben Levi): Here (the stomach) there is no [danger, only pain]. However, [a circumcised baby is in danger, so] it is permitted. (We explained this based on ALEI TAMAR 19:3, with some changes.)