1)

THE LAW OF A GREAT CHAIR (Yerushalmi Perek 3 Halachah 7 Daf 27b)

רבי בא בר חייא בשם רבי יוחנן תרכוס אסור לטלטלו.

(a)

(R. Ba bar Chiya citing R. Yochanan): It is forbidden to move Tarchus (a great chair) [on Shabbos. Since it is heavy, people fix a place for it.]

הורי רבי אמי מותר.

(b)

R. Ami ruled that it is permitted.

רבי ירמיה חמי לון מטלטלין ליה גו סדרא רובא ולא הוה ממחה בידון.

(c)

R. Yirmeyah saw people moving it in the great Beis Midrash. He did not protest (perhaps the Halachah follows R. Ami).

דבית רבי ינאי אמרין עד ג' ככסא מיכן והילך כסולם.

(d)

(People of R. Yanai's academy): If it has up to three [steps], it is considered a chair. More than this, it is considered a ladder. (We will discuss the relevance of this.)

א"ר יוסה בי ר' בון מאן דשרי כר"ש

(e)

(R. Yosah bei R. Bun): The one who permits [Tarchus] holds like R. Shimon;

דתני לא יגרר אדם את המטה ואת הכסא ואת הספסל ואת הקתידרה. מפני שהוא עושה חריץ. ור"ש מתיר.

1.

(Tosefta): One may not drag [on the ground] a bed, chair, bench or special chair [for women to ride on], because he makes a furrow. R. Shimon permits.

ר' בא בשם ר' חונא ר' חגיי בשם ר' זעירא רבי יוסי בשם רבי אילא מודין חכמים לר"ש בכסא שרגליו משוקעת בטיט שמותר לטלטלו.

(f)

(R. Ba citing R. Chunah, R. Chagai citing R. Ze'ira and R. Yosi citing R. Ila): Chachamim agree to R. Shimon about a chair whose legs are sunk in mud, that one may move it.

כמה דתימר מותר לטלטלו ודכוותה מותר להחזירו.

1.

Just like one may move it, one may return it.

א"ר יוסי אף אנן נמי תנינן ניטלין בשבת.

(g)

Support #1 (for R. Ila - R. Yosi - Mishnah): [A radish or turnip buried under a vine, if some of the leaves are exposed,] one may take it on Shabbos. (Likewise, one may move a chair whose legs are sunk in mud.)

א"ר יוסי בי רבי בון דר"ש היא.

(h)

Rebuttal (R. Yosi bei R. Bun): [The Mishnah] is like R. Shimon [but Chachamim, who forbid Davar she'Eino Miskaven, forbid.]

א"ר יוסי (בי ר' בון - נראה שצריך למוחקו,ע"פ לעיל כג:א) מתניתא אמרה כן כל הכלים אינן נגררין חוץ מן העגלה מפני שהיא כובשת.

(i)

Support #2 (R. Yosi - Mishnah): All Kelim may not be dragged [on the ground], except for a wagon, for it compresses [the earth underneath, but does not make a furrow. This is like R. Yehudah, who forbids Davar she'Eino Miskaven, and he permits even though he moves earth!]

ר' הונא בשם ר' לענין שבת איתאמרת.

(j)

(Rav Huna citing Rebbi): It was said [that up to three steps, it is considered a chair, and past this it is a ladder] regarding [moving it on] Shabbos.

חזקיה בשם דבית רבי ינאי לענין חזקות איתאמרת.

(k)

(Chizkiyah citing d'Veis R. Yanai): It was said regarding Chazakos (one who puts a big ladder in his neighbor's Chatzer in order to get to his roof, if the neighbor did not protest initially, afterwards he cannot protest).

רבי יוסה משום דבית רבי ינאי לענין טומאה איתאמרת.

(l)

(R. Yosah citing d'Veis R. Yanai): It was said regarding Tum'ah (Tum'as Midras applies to a chair, but not to a ladder).

רבי אחא בר חיננא רבי יסא בשם רבי יוחנן מנורה קטנה מותר לטלטלה.

(m)

(Rav Acha bar Chinena citing R. Yosa citing R. Yochanan): One may move a small candelabra.

ולא כלי הוא ולא כל מה שבבית מן המוכן הוא.

(n)

Question: (What is the Chidush?) Is it not a Kli? Is not everything in the house Muchan? (Rather, we must say that it was burning at the start of Shabbos, and R. Yochanan holds like R. Shimon. However, above he ruled like R. Yehudah!)

א"ר יוסי בי רבי בון תיפתר שלקחה עמו לסחורה. או שבאת ע"ש עם חשיכה ולא שמעת מינה כלום:

(o)

Answer (R. Yosi bei R. Bun): The case is, he took it with him to sell, or it came [to his house] just before Shabbos. [He did not intend to use it, so it is a Chidush that it is permitted tven though it was burning on Shabbos,] and you cannot learn from this anything [about whether R. Yochanan holds like R. Shimon].

2)

PUTTING A KLI TO CATCH SPARKS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 8 Daf 27b)

מתני' נותנין כלי תחת הנר לקבל ניצוצות ולא יתן לתוכו מים מפני שהוא מכבה:

(a)

(Mishnah): [On Shabbos] one may put a Kli under a Ner to catch sparks. One may not put water in it, for this extinguishes.

גמ' הכא את אמר (אין - קרבן העדה מוחקו) נותנין כלי תחת הנר לקבל ניצוצו' ולא יתן לתוכו מים מפני שהוא מכבה. והכא את אמר [צ"ל אין - קרבן העדה] נותנין כלי תחת הנר

(b)

(Gemara) Question: Here you say that one may put a Kli under a Ner to catch sparks, and one may not put water in it, for this extinguishes, and here (Mishnah 6) you say that one may not put a Kli under a Ner [on Shabbos, to catch oil]!

כאן שיש לו צורך בשמן וכאן [דף כח עמוד א] אין לו צורך בניצוצות:

(c)

Answer: Here, he needs the oil (so the Kli becomes a Bosis for it, and he is Mevatel it from its Hachanah, which is forbidden). Here, he does not need the sparks.

ולא יתן לתוכו מים מפני שהוא מכבה.

(d)

(Mishnah): One may not put water in it, for this extinguishes.

רבי שמואל בשם רבי זעירא דרבי יוסי היא.

(e)

(R. Shmuel citing R. Ze'ira): This is like R. Yosi [who forbids putting new Klei Cheres full of water around a fire, for they will break, and he causes the fire to extinguish].

(דא"ר) [צ"ל א"ר - הגר"ח קניבסקי שליט"א] יוסי הוינן סברין מימר מה פליגין רבי (מאיר) [צ"ל יוסי - קרבן העדה] ורבנן בשעשה מחיצה של כלים. אבל אם עשה מחיצה של מים לא.

(f)

(R. Yosi): We wanted to say that R. Yosi and Rabanan argue about when one made a wall of Kelim [full of water around a fire], but a wall of water (e.g. snow or hail), no (all forbid).

מן מה דמר רבי שמואל בשם רבי זעירא דרבי יוסי היא. הדא אמרה אפילו עשה מחיצה של מים היא המחלוקת:

(g)

Retraction: However, since R. Shmuel said in the name of R. Ze'ira that [our Mishnah] is R. Yosi, this teaches that they argue even about one who made a wall of water.

הדרן עלך פרק כירה

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF