1)

OTHER MATTERS DECREED THAT DAY (Yerushalmi Perek 1 Halachah 4 Daf 10b)

בנותיהן

(a)

[One of the decrees was] their daughters.

א"ר לעזר בשבעה מקומות כתיב [דברים ז ג] לא תתחתן בם.

(b)

Question (R. Lazar): In seven places it is written "Lo Sischaten Bam" (i.e. Isurim to marry Nochrim. The Torah forbids them!)

א"ר אבין לוסר שבעה עממין

(c)

Answer (R. Avin): [The verses] forbid the seven [Kena'ani] nations. (Chachamim decreed about all other nations.)

תנא ר' יהושע (אונייא) [צ"ל אמר שני פעמים כתובין עופות טמאין - חומת ירושלים] לוסר את ביציהן.

(d)

(Beraisa - R. Yehoshua): The Tamei birds are written twice (in Parshas Shemini and in Re'eh) to forbid their eggs. (CHOMAS YERUSHALAYIM - this is brought here for it is like the previous Drashah, which expounds repetition.)

תנא ר' ישמעאל [ויקרא יא טז] ואת בת היענה זו ביצת הנעמית.

(e)

(Beraisa - R. Yishmael): "V'Es Bas ha'Ya'anah" is an ostrich egg. (This is his source to forbid eggs of Tamei birds, unlike R. Yehoshua.)

שכבת זרען.

(f)

Their semen [is Tamei].

ולא כן א"ר אחא ר' חיננא בשם רבי יוחנן שכבת זרעו של עכו"ם טהורה

(g)

Question: Didn't R. Acha say in the name of R. Chinena citing R. Yochanan that semen of Nochrim is Tahor?

שא"א לשכבת זרע לצאת בלא מימי רגלים

(h)

Answer: [They decreed about their semen,] for it is impossible for semen to leave without drops of urine [and they decreed that their urine is Tamei].

ועל הלכות בעל קרי

(i)

[They decreed] laws of a Ba'al Keri.

רבי בא בר אחא בשם רבי שונה הלכות ואינו שונה אגדות.

(j)

(R. Ba bar Acha citing Rebbi): He may learn Halachos, but he may not learn Agados.

ובלבד שלא יציע את משנתו תני בשם רבי יוסי שונה הלכות [דף יא עמוד א] רוגליות.

(k)

(Beraisa - in the name of R. Yosi): He may learn Halachos fluent in his mouth (he need not elaborate), as long as he does not explain their reasons.

ואית דבעי מימר ובלבד שלא יזכיר את האזכרות

(l)

Some say, [it is permitted] only if he does not mention names of Hash-m [in verses expounded].

ועל הילכות ארץ העמים

(m)

[They decreed] laws of Chutz la'Aretz.

ולא כן א"ר זעירא בר אבונא בשם רב ירמיה יוסף בן יועזר איש צרידה ויוסי בן יוחנן איש ירושלים גזרו טומאה על ארץ העמים ועל כלי זכוכית.

(n)

Question: Didn't R. Ze'ira bar Avuna say in the name of R. Yirmeyah that Yosef ben Yo'ezer Ish Tzereida and Yosi ben Yochanan Ish Yerushalayim decreed Tum'ah on Chutz la'Aretz and glass Kelim? [They were before Beis Shamai and Beis Hillel!]

רבי יונה אמר ר' יהודה בן טבאי ר' יוסי אמר ר' יהודה בן טבאי ושמעון בן שטח גזרו טומאה על כלי מתכות. הלל ושמאי גזרו על טהרת הידים.

1.

R. Yonah said that R. Yehudah ben Tabai [alone], and R. Yosi said that R. Yehudah ben Tabai and Shimon ben Shetach, decreed Tum'ah on metal Kelim, and Hillel and Shamai decreed about Taharas Yadayim.

ר' יוסי בי ר' בון בשם ר' לוי כך היתה הלכה בידן ושכחוה. ועמדו (השנים) [צ"ל השניים - רידב"ז] והסכימו על דעת הראשונים.

(o)

Answer (R. Yosi bei R. Bun citing R. Levi): We knew this Halachah (it was decreed earlier), and forgot it. The second (latter Chachamim) concurred with the earlier [Chachamim, i.e. also they decreed Tum'ah on Chutz la'Aretz].

ללמדך שכל דבר שנותנין ב"ד נפשן עליו סופו להתקיים בידן כמה שנאמר למשה בסיני.

1.

This teaches you that anything that Beis Din puts their souls (all their efforts), ultimately it will be established for them like it was said to Moshe on Sinai.

ואתייא כיי דמר ר' מנא. [דברים לב מז] כי לא דבר רק הוא מכם ואם דבר רק הוא מכם למה הוא שאין אתם יגיעין בו.

2.

This is like R. Mana said "Ki Lo Davar Rek Hu Mikem" - if [Torah] is empty, it is from (due to) you, that you do not exert in it.

כי הוא חייכם אימתי הוא חייכם בשעה שאתם יגיעין בו.

3.

"Ki Hi Chayeichem" - when is it your life? It is when you exert in it.

שמואל אמר לא שנו אלא בתוך שמונה עשרה. הא חוץ לי"ח אפילו קטן מבטל.

(p)

Version #1 (Shmuel): We learned [that Beis Din cannot be Mevatel the words of another Beis Din, unless it is greater in Chachmah and number] only regarding the 18 matters. Outside of the 18 matters, even a smaller Beis Din may annul.

התיבון הרי שביעית הרי חוץ לי"ח דבר. ורבי (יוחנן) [צ"ל יונתן - קרבן העדה, רידב"ז] מקשי לה.

(q)

Question: Shevi'is was outside of the 18 matters, and R. Yonason questioned [the Heter for] it!

ר' קריספדא בשם ר' יוחנן רבן גמליאל ובית דינו התירו באיסור שני פרקים הראשונים.

1.

(R. Krispada citing R. Yochanan): R. Gamliel and his Beis Din permitted the Isur of [plowing] in two earlier periods (in Erev Shemitah - from Pesach for a grain field, and from Shavu'os for a tree field).

ר' יונתן בעי ולא כן תניין שאין ב"ד יכול לבטל את דברי ב"ד חבירו אלא אם כן גדול ממנו בחכמה ובמנין.

2.

Question (R. Yonason): Did we not learn that Beis Din cannot be Mevatel the words of another Beis Din, unless it is greater in Chachmah and number?!

אתא רב אבון רב יהודה בשם שמואל לא שנו אלא חוץ לשמונה עשרה. הא בתוך שמונה עשרה אפילו גדול אינו מבטל מפני שעמדה להן בנפשותיהן.

(r)

Version #2 (R. Avun citing Rav Yehudah citing Shmuel): We learned [that Beis Din can be Mevatel the words of another Beis Din if it is greater in Chachmah and number] only outside the 18 matters. Within of the 18 matters, even a greater Beis Din cannot annul, for they gave their souls [for those decrees].

א"ר מנא לא מסתברא דלא הואיל והיא אונס בטל.

(s)

Objection (R. Mana): It is not reasonable to say no (rather, like the first version of Shmuel?! Since there was coercion [for the 18 matters, even a smaller Beis Din can make it] Batel!

התיבון הרי שמן. הרי בתוך שמונה עשרה. ורבי יונתן מקשי לה.

(t)

Question (against R. Mana): Oil was amidst the 18, and R. Yonason challenged [how Rebbi could permit it]!

רב כהנא (בריה דרבי) [צ"ל בשם רבי - שערי תורת ארץ ישראל] חייא בר אבא רבי אחא מטי בה בשם רבי יוחנן שמן ביטלו מבוטל.

(u)

Answer #2 (to R. Yonason's question above (10b) - Rav Kahana citing R. Chiya bar Aba, and R. Acha citing R. Yochanan): The decree about oil [was made on condition that if a later Beis Din wants to] annul it, it is annulled.

נחמן בריה דרבי שמואל בר נחמני בשם רבי שמואל בר נחמני חמש חטאות מיתות רצו בית דין לבטל מבטלין.

(v)

(Nachman brei d'R. Shmuel bar Nachmeni citing R. Shmuel bar Nachmeni): The five Chata'os ha'Mesos (they cannot be offered, so they must die) - if a Beis Din wants to] annul it, it is annulled.

אמר רבי חייא בר אדא הדא דאת אמר שלא ידחו למיתה ויפלו לנדבה. אבל ליקרב על גבי המזבח אין חטאת מיתה קריבה:

(w)

Limitation (R. Chiya bar Ada): This means that they will not die, rather, [they graze until they get a Mum, and the redemption money] goes for [Olos] Nedavah [of the Tzibur, i.e. Kitz ha'Mizbe'ach], but not to offer [the initial] animals, for a Chatas ha'Mesah may not be offered. (This is a tradition from Sinai. Chachamim enacted that they die without redemption.)

2)

THE ARGUMENT OF BEIS SHAMAI AND BEIS HILLEL (Yerushalmi Perek 1 Halachah 5 Daf 11b)

[דף יא עמוד ב] מתני' ב"ש אומרים אין שורין דיו וסממנים וכרשינן אלא כדי שישורו מבעוד יום

(a)

(Mishnah - Beis Shamai): On Erev Shabbos, one may not soak dye, ingredients [for dye] or vetch (horsebean, for animals to eat) unless it will get soaked before Shabbos;

וב"ה מתירין:

(b)

Beis Hillel permit [in any case].

גמ' ומה טעמהון דבית שמאי

(c)

(Gemara) Question: What is Beis Shamai's reason?

[שמות כ ט] ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך. כל מלאכתך גומרה מבעוד יום.

(d)

Answer: "Sheshes Yamim Ta'avod v'Asisa Kol Melachtecha" - you must finish all your work during the day (before Shabbos).

ומה טעמהון דב"ה.

(e)

Question: What is Beis Hillel's reason?

ששת ימים תעשה מעשיך וביום.

(f)

Answer: "Sheshes Yamim Ta'aseh Ma'asecha uv'Yom [ha'Shevi'i", i.e. your work may finish by itself on Shabbos - PNEI MOSHE].

מה מקיימין ב"ה טעמון דבית שמאי ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך

(g)

Question: How do Beis Hillel expound Beis Shamai's verse "Sheshes Yamim Ta'avod v'Asisa Kol Melachtecha"?

בעובדי ביידן.

(h)

Answer: It refers to what we must do (but not what finishes by itself).

ומה מקיימין ב"ש טעמון דב"ה ששת ימים תעשה מעשיך וביום

(i)

Question: How do Beis Shamai expound Beis Hillel's verse "Sheshes Yamim Ta'aseh Ma'asecha uv'Yom"?

כהדא דתני פותקין אמת המים לגינה מערב שבת והיא שותה והולכת בשבת. נותנין קילורית על גבי העין מע"ש והיא מתרפא והולכת בשבת. נותנין רטייה על גבי מכה מע"ש והיא מתרפא והולכת בשבת.

(j)

Answer: It is like it was taught "one may open an irrigation channel to a garden on Erev Shabbos, and it is watered during Shabbos. One may put a potion on the eye on Erev Shabbos, and it heals during Shabbos. One may put a bandage on a wound on Erev Shabbos, and it heals during Shabbos;

נותנין מגמר תחת הכלים מע"ש והן מתעשנין והולכין בשבת. נותנין גפרית תחת הכלים מע"ש והן מתגפרין והולכין בשבת.

1.

One may put incense [over a fire and] under garments, and they receive [a nice scent] from the smoke during Shabbos. One may put sulfur [over a fire and] under garments on Erev Shabbos, and it blackens [the crevices] during Shabbos.

אין נותנין חיטים לריחים של מים אלא כדי שיטחנו כל צורכן מבע"י.

(k)

One may put wheat in a water mill [on Erev Shabbos] only if it will be ground as much as needed during the day.

א"ר חגיי מפני שהן משמיעות את הקול.

(l)

Explanation #1: (R. Chagai): This is because [the mill] makes noise.

א"ל ר' יוסי יאות רבי סבר כר' יהודה.

(m)

Explanation #2 (R. Yosi): Rebbi (i.e. you) say properly according to R. Yehudah [who permits leaving on Erev Shabbos a punctured eggshell with oil, and on Shabbos the oil drips into a burning lamp];

ברם כרבנין כמה דאינון אמרין תמן משום לא הותחל בכל טפה וטפה. כן אינון אמרין הכא משום לא הותחל בכל חטה וחטה.

1.

However, according to Rabanan, who [forbid] there, because each drop (in the eggshell did not yet start [to burn] - so they would say here [it is forbidden even without the noise,] for each kernel of wheat did not yet start [to be ground]!

א"ר יוסי בי רבי בון מפני שהוא שכח ותוקע את היתד.

(n)

Explanation #3 (R. Yosi bei R. Bun): [It is forbidden] lest he forget, and forcefully insert a peg (to fix or stop operation of the mill).

ב"ש אמרו לב"ה דבר אחד ולא יכלו להשיבן. ב"ה אמרו לב"ש דבר אחד ולא יכלו להשיבן.

(o)

Beis Shamai said one matter to Beis Hillel, and they could not answer them. Beis Hillel said one matter to Beis Shamai, and they could not answer them.

אמרו להן ב"ה לב"ש. אין אתם מודין לנו שטוענין קורת בית הבד ובעיגולי הגת עם חשיכה. ולא יכלו להשיבן.

1.

Beis Hillel said to Beis Shamai, "don't you admit to us that one may place the beam in the olivepress or winepress [to press on the olives or grapes] just before dark?" They could not answer them.

א"ר זעירא אילולא דלא מעלה רישי ביני ארייותא הוינא אמר טעמא. תמן כבר נעקרה כל טיפה וטיפה ממקומה. הכא מה אית לך מימר.

i.

(R. Ze'ira): If not that I fear to enter my head among lions, I would give a reason [for Beis Shamai]. There, every drop [of oil or grape juice that will come out on Shabbos, it was already uprooted from its place [in the olive or grape before Shabbos]. Here (dye, ingredients or vetch), what [reason] can you say (to permit)?

ב"ש אמרו לב"ה דבר אחד ולא יכלו להשיבן. אמרו בית שמאי לבית הלל אין אתם מודין לנו שאין צולין בשר בצל וביצה אלא כדי שיצולו כל צורכן [דף יב עמוד א] מבעוד יום ולא יכלו להשיבן.

2.

Beis Shamai said one matter to Beis Hillel, and they could not answer them. Beis Shamai said to Beis Hillel, "don't you admit to us that [on Erev Shabbos] one may not [put to] roast meat, onions or an egg, unless there is time for them to roast fully before Shabbos?" They could not answer them.

א"ר זעירא אילולי דלא מעלה רישי ביני ארייותא הוינא אמר טעמא. תמן בצל בשר וביצה דרכן להתהפך. הכא מה אית לך מימר.

i.

(R. Ze'ira): If not that I fear to enter my head among lions, I would give a reason [for Beis Hillel]. There, meat, onions and an egg, it is normal to flip them over (perhaps he will forget and do like he normally does - PNEI MOSHE). Here, what can you say? (It is not normal to engage with the dye, ingredients or vetch. There is no reason to forbid!)

א"ר יודן נצלו כאכילת בן דרוסאי. אסרו דבר שדרכו להתהפך עד כדי שיצלה כל צורכן מבע"י.

(p)

(R. Yudan): If [food] was roasted k'Ma'achal Ben Drusai (like a certain thief used to eat, a third or half cooked, Chachamim) forbade something that it is normal to flip them over, unless there is time to roast fully during the day.

א"ר מנא לא מסתברא דלא מותר דינון יכלין למימר לון היאך אתם משיבין לנו מדבר שדרכו לצלות כל צורכו מבעוד יום. על דבר שאין דרכו להשרות כל צורכו מבעוד יום:

(q)

Rebuttal (R. Mana): This is unreasonable. If it were not permitted, [Beis Hillel] could answer [Beis Shamai] "how do you challenge us from something (e.g. meat) that is normally fully roasted during the day, to something (e.g. dye) that is not normally fully soaked during the day?" (Beis Hillel permit other matters that began during the day. If they forbid meat, surely this shows that it is different, for it is normal to flip it over! This is based on HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF