SANHEDRIN 86 (13 Adar) - Today's learning is dedicated to the Neshama of Larry Gottlieb (Yehudah Leib ben Chaim Shlomo Yosef HaLevi Z"L) of Los Angeles, on his 1st Yartzeit, by his fond nephew, Seymour.
1)

LIABILITY FOR KIDNAPPING [line 1]

(דף פו,א) תני תנא קמיה דרב ששת א"ל אני שונה רבי שמעון אומר מאחיו עד שיוציאנו מרשות אחיו ואת אמרת חייב
(a)

(A reciter of Beraisos - R. Shimon): "Me'Echav" teaches that he must remove him from his brother's premises. He is exempt for selling to relatives!

תני פטור
(b)

(Rav Sheshes): Indeed, Beraisa #2 should say that he is exempt for selling to relatives.

מאי קושיא דילמא הא ר"ש הא רבנן
(c)

Question: Why change the Beraisa? Perhaps it is like Chachamim who argue with R. Shimon!

לא ס"ד
(d)

Answer: The Beraisa is part of Sifri (which expounds verses in Bamdbar and Devarim). We may assume that it is like R. Shimon;

דאמר ר' יוחנן סתם מתני' ר' מאיר
1.

(R. Yochanan): A Stam Mishnah is assumed to be R. Meir;

סתם תוספתא ר' נחמיה
2.

A Stam Tosefta is assumed to be R. Nechemyah;

סתם ספרא רבי יהודה
3.

A Stam Sifra (i.e. Toras Kohanim, which expounds verses in Vayikra) is assumed to be R. Yehudah;

סתם ספרי ר"ש
4.

A Stam Sifri is assumed to be R. Shimon;

וכולהו אליבא דר"ע:
5.

All of these are assumed to be according to R. Akiva (all of these were his Talmidim).

הגונב בנו:
(e)

(Mishnah): If one kidnaps his son...

מאי טעמא דרבנן
(f)

Question: What is Chachamim's reason (to exempt)?

אמר אביי דאמר קרא (דברים כד) כי ימצא פרט למצוי
(g)

Answer (Abaye): "Ki Yimatzei" excludes one who is normally found by the kidnapper (e.g. his son).

א"ל רב פפא לאביי אלא מעתה (דברים כב) כי ימצא איש שוכב עם אשה בעולת בעל הכי נמי כי ימצא פרט למצוי כגון של בית פלוני דשכיחן גבייהו הכי נמי דפטירי
(h)

Question (Rav Papa): If so, does "Ki Yimatzei Ish Shochev Im Ishah Be'ulas Ba'al" exclude the house of Ploni (a certain house) in which men and women cohabit?

א"ל אנא מונמצא בידו קאמינא
(i)

Answer (Abaye): I learn from "v'Nimtza b'Yado."

אמר רבא הלכך הני מיקרי דרדקי ומתנו רבנן כמצויין בידן דמו ופטירי:
(j)

(Rava): Children and Talmidim are normally by their Rebbi, therefore he would be exempt for kidnapping them.

גנב מי שחציו וכו':
(k)

(Mishnah): If one kidnaps a half-slave...

תנן התם רבי יהודה אומר אין לעבדים בושת
(l)

(Mishnah - R. Yehudah): Embarrassment does not apply to slaves.

מאי טעמא דר' יהודה
(m)

Question: What is R. Yehudah's reason?

אמר קרא (דברים כה) כי ינצו אנשים יחדיו איש ואחיו מי שיש לו אחוה יצא עבד שאין לו אחוה
(n)

Answer: "Ki Yinatzu... Ish v'Achiv" refers to people who have (Halachic) brothers. It excludes slaves.

ורבנן אחיו הוא במצות
1.

Chachamim disagree. Since also a slave is commanded to keep Mitzvos, he is called a brother of a Yisrael.

והכא היכי דריש
(o)

Question: What is R. Yehudah's source to obligate for kidnapping a half-slave?

ר' יהודה סבר מאחיו לאפוקי עבדים בני ישראל למעוטי מי שחציו עבד וחציו בן חורין מבני ישראל למעוטי מי שחציו עבד וחציו בן חורין
(p)

Answer: "Me'Echav" excludes a slave. "Bnei Yisrael" excludes a half-slave. Also "mi'Bnei Yisrael" excludes a half-slave;

הוי מיעוט אחר מיעוט ואין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות
1.

Two exclusions, one after the other, always come to include.

ורבנן מאחיו לאפוקי עבדים לא משמע להו דהא אחיו הוא במצות
(q)

Chachamim say, "me'Echav" does not exclude a slave, for he is a brother in Mitzvos;

בני ישראל מבני ישראל חד למעוטי עבד וחד למעוטי מי שחציו עבד וחציו בן חורין
1.

"Bnei Yisrael" excludes a slave, and "mi'Bnei Yisrael" excludes a half-slave.

2)

THE WARNING NOT TO KIDNAP [line 29]

אזהרה לגונב נפש מנין
(a)

Question: Which verse forbids kidnapping?

רבי יאשיה אמר (שמות כ) מלא תגנב
(b)

Answer #1 (R. Yoshiyah): It is "Lo Signov (in the 10 utterances)."

רבי יוחנן אמר (ויקרא כה) מלא ימכרו ממכרת עבד
(c)

Answer #2 (R. Yonason): It is "Lo Yimachru Mimkeres Aved."

ולא פליגי מר קא חשיב לאו דגניבה ומר קא חשיב לאו דמכירה
1.

They do not argue. R. Yoshiyah gives the Lav not to kidnap, and R. Yonason gives the Lav not to sell.

ת"ר (שמות כ) לא תגנוב בגונב נפשות הכתוב מדבר
(d)

(Beraisa #1): "Lo Signov" forbids kidnapping.

אתה אומר בגונב נפשות או אינו אלא בגונב ממון
1.

Question: Perhaps it forbids stealing money!

אמרת צא ולמד משלש עשרה מדות שהתורה נדרשת בהן דבר הלמד מעניינו במה הכתוב מדבר בנפשות אף כאן בנפשות
2.

Answer: One of (R. Yishmael's) 13 methods of expounding is to learn from the context. The previous Mitzvos (murder and adultery) are Chayavei Misos, so presumably "Lo Signov" is also.

תניא אידך (ויקרא יט) לא תגנובו בגונב ממון הכתוב מדבר
(e)

(Beraisa #2): "Lo Tignovu (in Parshas Kedoshim)" forbids stealing money.

אתה אומר בגונב ממון או אינו אלא בגונב נפשות
1.

Question: Perhaps it forbids kidnapping!

אמרת צא ולמד משלש עשרה מדות שהתורה נדרשת בהן דבר הלמד מעניינו במה הכתוב מדבר בממון אף כאן בממון
2.

Answer: One of the 13 methods of expounding is to learn from the context. The verse is followed by monetary laws.

3)

TESTIMONY ABOUT A CHATZI-DAVAR [line 44]

איתמר עידי גניבה ועידי מכירה בנפש שהוזמו חזקיה אמר אין נהרגין
(a)

(Chizkiyah): If two witnesses testified that Reuven kidnapped, and two others testified that he sold, and all were Huzmu, they are not killed (therefore, the testimony is Iy Efshar Lehazimo. Even if they are not Huzmu, Reuven is not killed);

רבי יוחנן אמר נהרגין
(b)

(R. Yochanan): They are killed.

חזקיה דאמר כר"ע דאמר דבר ולא חצי דבר
1.

Chizkiyah holds like R. Akiva, who says that testimony must be a (full) Davar (matter), and not a half-Davar;

ורבי יוחנן אמר כרבנן דאמרי דבר ואפי' חצי דבר
2.

R. Yochanan holds like Chachamim, who say that testimony can even be a half-Davar.

ומודה חזקיה בעדים האחרונים של בן סורר ומורה שהוזמו שנהרגין
(c)

Chizkiyah admits that if witnesses who testified about the second time a Ben Sorer u'Moreh stole and ate (for which he is killed) were Huzmu, they are killed;

86b----------------------------------------86b
מתוך שיכולים לומר הראשונים (דף פו,ב) להלקותו באנו והני אחריני כולי דבר קא עבדי ליה
1.

Since the witnesses who testified about the first theft suffice to lash him, also the testimony of the latter witnesses is considered a (full) 'Davar.'

מתקיף לה רב פפא אי הכי עידי מכירה נמי ליקטליה מתוך שיכולין עידי גניבה לומר להלקותו באנו
(d)

Question (Rav Papa): If so, Chizkiyah should admit also about kidnapping! Since the witnesses who testify about the kidnapping suffice to lash him, also the testimony about the sale is a 'Davar'!

וכי תימא דקסבר חזקיה דלא לקי
1.

Suggestion: Perhaps Chizkiyah holds that one is not lashed for kidnapping (without selling).

והא איתמר עידי גניבה בנפש שהוזמו חזקיה ורבי יוחנן חד אמר לוקין וחד אמר אין לוקין
2.

Rejection: Chizkiyah and R. Yochanan argued whether or not Edim Zomemim who testified about kidnapping are lashed;

ואמרינן תסתיים דחזקיה דאמר לוקין מדאמר חזקיה אין נהרגין דאי ר' יוחנן כיון דאמר נהרגין הוה ליה לאו שניתן לאזהרת מיתת ב"ד
i.

We concluded that Chizkiyah must say that they are lashed. According to R. Yochanan, they could be killed (if witnesses will testify that he sold, and all will be Huzmu after the final verdict) for Lo Sa'aneh, which forbids false testimony);

וכל לאו שניתן לאזהרת מיתת ב"ד אין לוקין עליו איהו לא לקי אינהו היכי לקו
ii.

One (in this case, a witness) is not lashed for a Lav that can obligate Misah!

אלא אמר רב פפא בעידי מכירה דכולי עלמא לא פליגי דנהרגין כי פליגי בעידי גניבה
(e)

(Rav Papa): Rather, all agree that witnesses of the sale are killed (if they are Huzmu after the final verdict). They argue about witnesses of the kidnapping:

חזקיה אמר אין נהרגין גניבה לחודה קיימא ומכירה לחודה קיימא
1.

Chizkiyah says that they are not killed. Kidnapping is considered an independent matter. It is not a transgression of Misah;

ר' יוחנן אמר נהרגין גניבה אתחלתא דמכירה היא
2.

R. Yochanan says that they are killed. Kidnapping is the first half of the transgression (which culminates with the sale).

ומודה רבי יוחנן בעדים הראשונים של בן סורר ומורה שהוזמו שאין נהרגין מתוך שיכולין לומר להלקותו באנו
(f)

R. Yochanan admits that if witnesses who testify about the first time a Ben Sorer u'Moreh stole were Huzmu, they are not killed, for they can say that they only intended to lash him.

אמר אביי הכל מודים בבן סורר ומורה והכל מודים בבן סורר ומורה ומחלוקת בבן סורר ומורה
(g)

(Abaye): All agree about Ben Sorer u'Moreh (sometimes, the witnesses are exempt), all agree about Ben Sorer u'Moreh (sometimes, the witnesses are liable), and they argue about (liability of the witnesses in a third scenario of) Ben Sorer u'Moreh:

הכל מודים בבן סורר ומורה בעדים הראשונים שאין נהרגין מתוך שיכולין לומר להלקותו באנו
1.

All agree that the first witnesses (who testify about the first time he stole and ate) are not killed, for they can say that they intended only to lash him;

והכל מודים בבן סורר ומורה בעדים אחרונים שנהרגים מתוך שעדים הראשונים יכולין לומר להלקותו באנו והני כוליה דבר קא עבדי ליה
2.

All agree that the latter witnesses (who testify about the second time he stole and ate) are killed, for the first witnesses can say that they intended only to lash him, so the Chiyuv Misah is totally due to the latter witnesses;

ומחלוקת בבן סורר ומורה שנים אומרים בפנינו גנב ושנים אומרים בפנינו אכל
3.

The argument about Ben Sorer u'Moreh is when two witnesses say that they saw him steal the second time, and two others say that they saw him eat the second time. (Chidushei ha'Ran - Chizkiyah holds like R. Akiva, who says that the testimony of the theft is invalid, for it is a half-Davar, for it does not obligate even lashes without the latter testimony. It does not obligate money, for it is considered part of capital testimony. R. Yochanan holds like Chachamim, who accept the testimony.)

אמר רב אסי עידי מכירה בנפש שהוזמו אין נהרגין מתוך שיכול לומר עבדי מכרתי
(h)

(Rav Asi): If witnesses testify that Reuven sold someone (and they were Huzmu), they are exempt, for he can say that he sold his slave.

אמר רב יוסף כמאן אזלא הא שמעתא דרב אסי כר"ע דאמר דבר ולא חצי דבר
(i)

(Rav Yosef): This is like R. Akiva, who invalidates testimony about a half-Davar.

א"ל אביי דאי כרבנן נהרגין הא מתוך קאמר אלא אפילו תימא רבנן ובדלא אתו עידי גניבה
(j)

Rejection (Abaye): Rav Asi said that they are exempt because he can say that he sold his slave. Chachamim agree with this. The case is, there are no witnesses that he kidnapped.

אי הכי מאי למימרא
(k)

Question: If so, obviously they are exempt!

לא צריכא דאע"ג דאתו לבסוף
(l)

Answer: The case is, witnesses of kidnapping came later (and Reuven was convicted, and later the witnesses were Huzmu).

ואכתי מאי למימרא
(m)

Question: Still, it is obvious that they are exempt, for when they testified, there were no witnesses of kidnapping!

לא צריכא דקא מרמזי רמוזי
(n)

Answer: The case is, the witnesses gestured to each other;

מהו דתימא רמיזא מילתא היא קמ"ל רמיזא לאו כלום הוא:
1.

One might have thought that this shows that they collaborated with each other (and the witnesses of the sale are also liable). Rav Asi teaches that this is not so.

4)

ZAKEN MAMREI [line 39]

(משנה) זקן ממרא על פי ב"ד שנאמר (דברים יז) כי יפלא ממך דבר למשפט שלשה בתי דינין היו שם
(a)

(Mishnah): Zaken Mamrei is one who rebels against the Great Sanhedrin - "Ki Yipalei... (v'Alisa El ha'Makom... v'El ha'Shofet)." The verse discusses three Sanhedriyos;

אחד יושב על פתח הר הבית ואחד יושב על פתח העזרה ואחד יושב בלשכת הגזית
1.

One sits at the entrance to Har ha'Bayis, one sits at the entrance to the Azarah, and one sits in Lishkas ha'Gazis.

באין לזה שעל פתח הר הבית ואומר כך דרשתי וכך דרשו חבירי כך לימדתי וכך לימדו חבירי אם שמעו אמר להם ואם לאו באין להן לאותן שעל פתח עזרה
(b)

If a Chacham opposed the Beis Din of his city, they go to the Sanhedrin at the entrance to Har ha'Bayis. He says 'this is how I expounded. This is how they expounded. This is how I learned. This is how they learned.' If the Sanhedrin has a tradition for the law, they give it. If not, they go to the Sanhedrin at the entrance to the Azarah.

ואומר כך דרשתי וכך דרשו חבירי כך לימדתי וכך לימדו חבירי אם שמעו אמר להם ואם לאו אלו ואלו באין לב"ד הגדול שבלשכת הגזית שממנו יוצא תורה לכל ישראל שנאמר (דברים יז) מן המקום ההוא אשר יבחר ה'
(c)

If also this Sanhedrin has no tradition, they all go to the Great Sanhedrin in Lishkas ha'Gazis which teaches Torah to Yisrael - "Min ha'Makom Asher Yivchar Hash-m." (The Great Sanhedrin rules on the issue.)

חזר לעירו שנה ולמד בדרך שהיה למד פטור ואם הורה לעשות חייב שנאמר (דברים יז) והאיש אשר יעשה בזדון אינו חייב עד שיורה לעשות
(d)

If the Chacham returns to his city and learns as he did before, he is exempt. If he rules (for others to follow in practice) he is liable. "Asher Ya'aseh v'Zadon" shows that he is liable only if he teaches for others to follow.

תלמיד שהורה לעשות פטור
(e)

If a Talmid (not qualified to rule) rules for others to follow, he is exempt;

נמצא חומרו קולו:
1.

His disqualification exempts him.