1)

R. YISHMAEL'S OPINION (cont.) [last line on previous Amud]

ורבי ישמעאל (דף נב,א) האי (ויקרא כא) את אביה היא מחללת מאי דריש ביה
(a)

Question: How does R. Yishmael expound "Es Aviha Hi Mechaleles"?

מבעי ליה לכדתניא
(b)

Answer: He expounds like R. Meir.

היה רבי מאיר אומר מה ת"ל את אביה היא מחללת
1.

(Beraisa - R. Meir): "Es Aviha Hi Mechaleles" teaches that we no longer treat her father honorably (like other Kohanim):

שאם היו נוהגין בו קודש נוהגין בו חול כבוד נוהגין בו בזיון
2.

If we used to treat him like someone Kodesh, we treat him like Chulin. If we used honor him, we disgrace him;

אומרין ארור שזו ילד ארור שזו גידל ארור שיצא זו מחלציו
3.

We say 'cursed is the one who fathered such a girl, who raised such a girl.

אמר רב אשי כמאן קרינן רשיעא בר רשיעא ואפי' לרשיעא בר צדיקא כמאן כהאי תנא:
(c)

(Rav Ashi): Even if a Rasha's father is a Tzadik, we call him a Rasha ben Rasha. This is like R. Meir.

זו מצות הנסקלין:
(d)

(Mishnah): This is the Mitzvah of stoning.

מאי תנא דקתני זו מצות הנסקלין
(e)

Question: Why does it say 'this is the Mitzvah of stoning?' (The Mishnah listed all the Misos!)

משום דתנא נגמר הדין מוציאין אותו לסקלו בית הסקילה היה גבוה שתי קומות
(f)

Answer: The previous Perek taught that after the final verdict, he is taken to be stoned. Beis ha'Skilah was twice one's height;

ואיידי דקא בעי למיתנא מצות הנשרפין תנא נמי זו מצות הנסקלין:
1.

Since we will next teach about burning, our Mishnah concluded 'this is the Mitzvah of stoning.'

2)

THE MITZVAH OF BURNING [line 13]

(משנה) מצות הנשרפין היו משקעין אותו בזבל עד ארכובותיו ונותנין סודר קשה לתוך הרכה וכורך על צוארו זה מושך אצלו וזה מושך אצלו עד שפותח את פיו ומדליק את הפתילה וזורקה לתוך פיו ויורדת לתוך מעיו וחומרת את בני מעיו
(a)

(Mishnah): For the Mitzvah of burning, we insert him in manure up to his knees. We put a hard garment inside a soft garment, and wrap them around his neck. The witnesses pull in both directions, making his mouth open. One lights a Pesilah (this usually means a wick) and throws it into his mouth. This burns his innards.

ר' יהודה אומר אף הוא אם מת בידם לא היו מקיימין בו מצות שריפה
(b)

R. Yehudah says, perhaps they will strangle him, and the Mitzvah will not be fulfilled!

אלא פותח את פיו בצבת שלא בטובתו ומדליק את הפתילה וזורקה לתוך פיו ויורדת לתוך מעיו וחומרת את בני מעיו
1.

Rather, we use tongs to force his mouth open, and throw in the Pesilah as above.

אמר רבי אלעזר <בן> [ברבי] צדוק מעשה בבת כהן אחת שזינתה והקיפוה חבילי זמורות ושרפוה
(c)

R. Eliezer b'Rebbi Tzadok says, a case occurred in which a Bas Kohen was Mezanah. They surrounded her with bundles of twigs and burned her.

אמר<ו> לו מפני שלא היה בית דין של אותה שעה בקי:
(d)

Chachamim: This was incorrect. The Beis Din was not learned.

מאי פתילה
(e)

(Gemara) Question: What is 'Pesilah'?

אמר רב מתנה פתילה של אבר
(f)

Answer (Rav Masnah): It is (molten) lead.

מנא לן
(g)

Question: What is the source of this?

אתיא שריפה שריפה מעדת קרח מה להלן שריפת נשמה וגוף קיים אף כאן שריפת נשמה וגוף קיים
(h)

Answer #1: We learn a Gezerah Shavah "Sereifah-Sereifah" from Korach's congregation. Just like there the Neshamah was burned, but not the body (this will be explained), also (Misas) Sereifah.

רבי אלעזר אמר אתיא שריפה שריפה מבני אהרן מה להלן שריפת נשמה וגוף קיים אף כאן שריפת נשמה וגוף קיים
(i)

Answer #2 (R. Elazar): We learn a Gezerah Shavah "Sereifah-Sereifah" from Nadav and Avihu. Just like there the Neshamah was burned, and not the body (this will be explained), also Sereifah.

מאן דיליף מעדת קרח מנא ליה
(j)

Question: How does the first opinion know that in Korach's congregation only the Neshamah was burned, and not the body?

דכתיב (במדבר יז) ואת מחתות החטאים האלה בנפשותם שנשמתן נשרפת וגוף קיים
(k)

Answer: It says "Es Machtos ha'Chata'im Ha'elu b'Nafshosam" - their Neshamos were burned, and not their bodies.

ואידך ההיא שריפה ממש היא
1.

R. Elazar says, a regular fire consumed them (with their bodies);

ומאי בנפשותם שנתחייבו שריפה על עסקי נפשותם
2.

"Ha'Chata'im Ha'elu b'Nafshosam" teaches that they were burned due to their Neshamos.

כדריש לקיש דאמר ריש לקיש מאי דכתיב (תהילים לה) בחנפי לעגי מעוג חרק עלי שנימו בשביל חנופה שהחניפו לקרח על עסקי לגימה חרק עליהן שר של גיהנם שניו
3.

(Reish Lakish): "B'Chanfei La'agei Ma'og Charok Alai Shineimo" - due to flattery of food (Korach gave food and drink to people, therefore they supported him), the minister of Gehinom gnashed his teeth at them.

ומאן דיליף מבני אהרן מנא ליה
(l)

Question: How does R. Elazar know that only the Neshamos of Nadav and Avihu were burned, but not their bodies?

דכתי' (ויקרא י) וימותו לפני ה' כעין מיתה
(m)

Answer: "Va'Yamusu" - it was like (regular) death (their bodies remained intact).

ואידך ההוא שריפה ממש הואי ומאי דכתיב וימותו דאתחיל בהו מגואי כעין מיתה
1.

The first opinion holds that a regular fire consumed them. "Va'Yamusu" teaches that the fire started form their insides, like (regular) death (which results from something internal).

דתניא אבא יוסי בן דוסתאי אומר שני חוטין של אש יצאו מבית קודש הקדשים ונחלקו לארבע ונכנסו שנים בחוטמו של זה ושנים בחוטמו של זה ושרפום
2.

(Beraisa - Aba Yosi ben Dosta'i): Two strings of fire came from the Kodesh ha'Kodoshim. Each split into two and entered the nostrils of one of them and killed him.

והכתיב (ויקרא י) ותאכל אותם
3.

Question (against the first opinion): It says "va'Tochal Osam"! (If fire consumed them, what is excluded?)

אותם ולא בגדיהם
4.

Answer: It consumed them, but not their garments.

ונילף מפרים הנשרפים מה להלן שריפה ממש אף כאן שריפה ממש
(n)

Question: Why don't we learn from bulls (whose blood is sprinkled in the Kodesh ha'Kodoshim) that are burned? They are truly burned!

מסתברא מאדם הוה ליה למילף שכן
(o)

Answer: It is better to learn from people (Korach's congregation or Nadav and Avihu). They resemble Sereifah of Misas Beis Din in these ways:

אדם חוטא נשמה פיגול
1.

They pertain to people, they pertain to sinners, Neshamos are taken, and Pigul does not apply.

אדרבה מפרים הנשרפים הוה ליה למילף שכן מכשיר לדורות
2.

Question: Rather, we should learn from bulls. They are burned according to Halachah, and they apply to all generations!

הנך נפישין
3.

Answer: There are more similarities to people.

מאן דיליף מעדת קרח מאי טעמא לא יליף מבני אהרן
(p)

Question: Why didn't the first opinion learn from Nadav and Avihu?

ההוא שריפה ממש הואי
(q)

Answer: He holds that they were truly burned.

ונילף מינה
(r)

Question: Let us learn from them that indeed, we truly burn people!

אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה אמר קרא (ויקרא יט) ואהבת לרעך כמוך ברור לו מיתה יפה
(s)

Answer (Rav Nachman): "V'Ohavta l'Re'acha Kamocha" - choose a nice death for him.

וכי מאחר דאיכא דרב נחמן גזירה שוה למה לי
(t)

Question: If we learn from there, why do we need the Gezerah Shavah?

אי לאו גזירה שוה הוה אמינא שריפת נשמה וגוף קיים לאו שריפה היא כלל
(u)

Answer: One might have thought that if only the Neshamah is burned but not the body, this is not considered burning. The Gezerah Shavah teaches that it is.

ואי משום ואהבת לרעך כמוך לפיש ליה חבילי זמורות כי היכי דלישרוף לעגל קמ"ל:
1.

One could fulfill "v'Ohavta l'Re'acha Kamocha" by making a great fire that will burn the person very quickly.

3)

NADAV AND AVIHU [4 lines from end]

וכבר היו משה ואהרן מהלכין בדרך ונדב ואביהוא מהלכין אחריהן וכל ישראל אחריהן
(a)

Moshe and Aharon were walking. Nadav and Avihu were in back of them, and all of Yisrael were in back of them.

אמר לו נדב לאביהוא אימתי ימותו שני זקנים הללו ואני ואתה ננהיג את הדור
1.

Nadav (to Avihu): When will these elders (Moshe and Aharon) die? Then, we will lead the generation!

אמר להן הקב"ה הנראה מי קובר את מי
2.

Hash-m: We shall see who will die first!

אמר רב פפא היינו דאמרי אינשי נפישי גמלי סבי דטעיני משכי דהוגני
(b)

(Rav Papa): This is like people say 'many old camels carry the skins of young camels' (that died because they were not trained to bear a burden).

52b----------------------------------------52b
אמר רבי <אליעזר> [אלעזר] (דף נב,ב) למה תלמיד חכם דומה לפני עם הארץ בתחלה דומה לקיתון של זהב
(c)

(R. Elazar): At first, an ignoramus sees a Chacham like a golden flask;

סיפר הימנו דומה לקיתון של כסף
1.

After the Chacham talks with him (about secular matters), the Chacham appears like a silver flask;

נהנה ממנו דומה לקיתון של חרש כיון שנשבר שוב אין לו תקנה
2.

After the Chacham benefits from him, he appears like a broken earthenware flask, which cannot be fixed.

אימרתא בת טלי בת כהן שזינתה הואי אקפה רב חמא בר טוביה חבילי זמורות ושרפה
(d)

A certain Bas Kohen was Mezanah. Rav Chama bar Tuvya burned her in a fire of sticks.

אמר רב יוסף טעה בתרתי טעה בדרב מתנה וטעה בדתניא
(e)

Rav Yosef: He made two mistakes. He erred about Rav Masnah's teaching (that the Pesilah for Sereifah is molten lead), and about a Beraisa:

(דברים יז) ובאת אל הכהנים הלוים ואל השופט אשר יהיה בימים ההם בזמן שיש כהן יש משפט בזמן שאין כהן אין משפט:
1.

(Beraisa): "U'Vosa El ha'Kohanim ha'Leviyim v'El ha'Shofet Asher Yihyeh ba'Yomim ha'Hem" - we judge capital cases only at a time when there are (Shoftim, i.e. the Sanhedrin in Lishkas ha'Gazis, near the) Kohanim.

אמר רבי אלעזר ברבי צדוק מעשה בבת כהן שזינתה וכו':
(f)

(Mishnah - R. Eliezer b'Rebbi Tzadok): A case occurred in which a Bas Kohen was Mezanah... (they truly burned her. Chachamim said, the Beis Din was not learned.)

אמר רב יוסף בית דין של צדוקים הוה
(g)

(Rav Yosef): It was a Beis Din of Tzedukim.

הכי אמר להו והכי אהדרו ליה
(h)

Question: Was this really Chachamim's rebuttal of R. Eliezer?!

והתניא אמר רבי אלעזר ברבי צדוק זכורני כשהייתי תינוק ומורכב על כתיפו של אבא והביאו בת כהן שזינתה והקיפוה חבילי זמורות ושרפוה
1.

(Beraisa - R. Eliezer b'Rebbi Tzadok): I remember when I was a boy on my father's shoulder, that a Bas Kohen was Mezanah. They surrounded her with bundles of twigs and burned her.

אמרו לו קטן היית ואין מביאין ראיה מן הקטן
2.

Chachamim: We do not bring proof from (something witnessed by) a minor (even after he matures).

שני מעשים הוו
(i)

Answer: He saw this on two occasions. (Chachamim rejected his two testimonies for different reasons.)

הי אמר להו ברישא
(j)

Question: Which did he testify about first?

אילימא הא קמייתא אמר להו ברישא א"ל כשהוא גדול ולא אשגחו ביה אמר להו כשהוא קטן ואשגחו ביה
1.

If he first testified about the one he saw in adulthood (and Chachamim said that the Beis Din was not learned), he would not bother to testify later about what he saw as a child!

אלא הא אמר להו ברישא ואמרו ליה קטן היית
(k)

Answer: He first testified about what he saw when he was a child. Chachamim said that we do not bring proof from a minor;

ואמר להו כשהוא גדול ואמרו ליה מפני שלא היה בית דין של אותה שעה בקי:
1.

He saw another case when he was an adult, and Chachamim said that the Beis Din was not learned.

4)

BEHEADING [line 25]

(משנה) מצות הנהרגין היו מתיזין את ראשו בסייף כדרך שהמלכות עושה
(a)

(Mishnah): Beheading - they behead him (from a standing position) like kingdoms do.

רבי יהודה אומר ניוול הוא לו אלא מניחין את ראשו על הסדן וקוצץ בקופיץ
(b)

R. Yehudah: That is disgraceful! Rather, we rest his head on a block and cut it with a chopping knife.

אמרו לו אין מיתה מנוולת מזו:
(c)

Chachamim: That is the most disgraceful death!

תניא אמר להן רבי יהודה לחכמים אף אני יודע שמיתה מנוולת היא אבל מה אעשה שהרי אמרה תורה (ויקרא יח) ובחקותיהם לא תלכו
(d)

(Gemara - Beraisa - R. Yehudah): I agree that this is disgraceful, but we cannot kill like the kingdom - "uv'Chukoseihem Lo Selechu"!

ורבנן כיון דכתיב סייף באורייתא לא מינייהו קא גמרינן
(e)

Chachamim: Since the Torah teaches that a sword should be used, we did not learn from the Nochrim.

דאי לא תימא הכי
1.

Surely, anything learned from Torah is not forbidden due to "uv'Chukoseihem Lo Selechu";

הא דתניא שורפין על המלכים ולא מדרכי האמורי
2.

(Beraisa): We burn after a king dies. This is not forbidden due to 'Darchei ha'Emori' (doing like the Kena'anim).

היכי שרפינן והכתיב ובחקותיהם לא תלכו
3.

Question: This should be forbidden due to "uv'Chukoseihem Lo Selechu"!

אלא כיון דכתיב שריפה באורייתא דכתיב (ירמיהו לד) ובמשרפות אבותיך וגו' לאו מינייהו קא גמרינן והכא נמי כיון דכתיב סייף באורייתא לאו מינייהו קא גמרינן
4.

Answer: Since we learn from Torah, "uv'Misrefos Avosecha...", it is permitted.

והא דתנן באידך פירקין אלו הן הנהרגין הרוצח ואנשי עיר הנדחת
(f)

(Mishnah): The following are beheaded: a murderer and people of an Ir ha'Nidachas.

בשלמא עיר הנדחת כתיב בהו (דברים יג) לפי חרב
1.

Regarding Ir ha'Nidachas, it explicitly says "l'Fi Charev";

אלא רוצח מנלן
(g)

Question: What is the source that a murderer is beheaded by a sword?

דתניא (שמות כא) נקם ינקם נקימה זו איני יודע מה הוא
(h)

Answer (Beraisa): "Nakom Yinakem" does not specify which Misah;

כשהוא אומר (ויקרא כו) והבאתי עליכם חרב נוקמת נקם ברית הוי אומר נקימה זו סייף
1.

Therefore, it says "Cherev Nokemes Nekam Bris" to teach that it refers to a sword.

ואימא דבריז ליה מיברז
(i)

Question: Perhaps we stab with a sword!

לפי חרב כתיב
(j)

Answer: It says "l'Fi Charev" (the edge of a sword, and not the point).

ואימא דעביד ליה גיסטרא
(k)

Question: Perhaps we cut the person lengthwise!

אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה אמר קרא (ויקרא יט) ואהבת לרעך כמוך ברור לו מיתה יפה
(l)

Answer (Rav Nachman): "V'Ohavta l'Re'acha Kamocha" - choose a nice death for him.

אשכחן דקטל עבדא בר חורין מנא לן
(m)

Question: "Nakom Yinakem" refers to one who killed a slave. What is the source that one who killed a Yisrael is beheaded? (There, it says "Yumas", which refers to choking.)

ולאו קל וחומר הוא קטל עבדא בסייף בר חורין בחנק
(n)

Answer #1: We learn from a Kal va'Chomer. One who killed a slave is beheaded, and all the more so one who killed a Yisrael!

הניחא למאן דאמר חנק קל אלא למ"ד חנק חמור מאי איכא למימר
(o)

Question: This is like the opinion that beheading is more severe than choking. like the opinion that choking is more severe, how can we answer?

נפקא ליה מדתניא (דברים כא) ואתה תבער הדם הנקי מקרבך הוקשו כל שופכי דמים לעגלה ערופה מה להלן בסייף ומן הצואר אף כאן בסייף ומן הצואר
(p)

Answer #2 (Beraisa): "V'Atah Teva'er ha'Dam ha'Naki mi'Kirbecha" - murderers (about whom it similarly says "u'Bi'arta ha'Ra mi'Kirbecha") are equated to Eglah Arufah, which is killed by a knife through the neck.

אי מה להלן בקופיץ וממול עורף אף כאן בקופיץ וממול עורף
(q)

Question: If we learn from Eglah Arufah, we should use a chopping knife and cut from the back of the neck!

אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה אמר קרא ואהבת לרעך כמוך ברור לו מיתה יפה:
(r)

Answer (Rav Nachman): "V'Ohavta l'Re'acha Kamocha" - choose a nice death for him.

5)

CHOKING [line 47]

(משנה) מצות הנחנקין היו משקעין אותו בזבל עד ארכובותיו ונותן סודר קשה לתוך הרכה וכורך על צוארו זה מושך אצלו וזה מושך אצלו עד שנפשו יוצאת:
(a)

(Mishnah): The Mitzvah of choking: we insert him in manure up to his knees, we put a hard garment inside a soft garment, and wrap them around his neck. The witnesses pull in both directions, until he dies.

תנו רבנן (ויקרא כ) איש פרט לקטן
(b)

(Gemara - Beraisa): "Ish (a man who transgresses adultery)" excludes a minor;

(ויקרא כ) אשר ינאף את אשת איש פרט לאשת קטן
1.

"Asher Yin'af Es Eshes Ish" excludes a minor's wife (i.e. a minor cannot Mekadesh);

(ויקרא יט) אשת רעהו פרט לאשת אחרים
2.

"Eshes Re'ehu" excludes a Nochri's wife (a Nochri cannot be Mekadesh).

(ויקרא כ) מות יומת בחנק
3.

"Mos Yumas" - he is choked.

אתה אומר בחנק או אינו אלא באחת מכל מיתות האמורות בתורה
4.

Question: Perhaps this refers to a different Misah!

אמרת כל מקום שנאמר מיתה בתורה סתם אין אתה רשאי למושכה להחמיר עליה אלא להקל עליה דברי רבי יאשיה
5.

Answer #1 (R. Yoshiyah): Whenever the Torah does not specify which Misah, we give the lightest (choking).

רבי יונתן אומר לא מפני שהיא קלה אלא כל מיתה האמורה בתורה סתם אינה אלא חנק
6.

Answer #2 (R. Yonason): Unspecified Misah refers to choking, even though it is not the lightest (this will be explained).

רבי אומר נאמר מיתה בידי שמים ונאמר מיתה בידי אדם
7.

Rebbi: He learns from Misah bi'Ydei Shamayim (which is also unspecified);

מה מיתה האמורה בידי שמים מיתה שאין בה רושם אף מיתה האמורה בידי אדם מיתה שאין בה רושם
i.

Just like Misah bi'Ydei Shamayim (Aruch - natural death; Rashi - Onan's death) is not noticeable on the body, also Misas Beis Din.

ואימא שריפה
8.

Question: Perhaps it refers to burning, which does not mar the body!

מדאמר רחמנא בת כהן בשריפה מכלל דהא לאו בת שריפה היא
9.

Answer: Since the Torah says that a Bas Kohen is burned for Zenus, this implies that a Bas Yisrael (about whom it says "Mos Yumas") is not burned.