1)

CAPITAL CASES ARE FINISHED DURING THE DAY [line 3 from end on previous Amud]

דיני נפשות דנין ביום וכו':
(a)

(Mishnah): Monetary cases must be started during the day....[Capital cases are started and finished during the day.]

מנהני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

אמר רב שימי בר חייא אמר קרא (במדבר כה) והוקע אותם לה' נגד השמש
(c)

Answer (Rav Simi bar Chiya): "V'Hoka Osam la'Shem Neged ha'Shemesh."

א"ר חסדא מניין להוקעה שהיא תלייה דכתיב (שמואל ב כא) והוקענום לה' בגבעת שאול בחיר ה' (דף לה,א) וכתיב (שמואל ב כא) ותקח רצפה בת איה את השק ותטהו לה אל הצור בתחלת קציר
(d)

(Rav Chisda): "V'Hoka" means hanging. It says "v'Hokanum la'Shem b'Giv'as Sha'ul", and it says "va'Tikach... ha'Sak va'Tatehu" (the bodies were exposed, because they were hanging).

וכתיב (במדבר כה) ויאמר ה' אל משה קח את כל ראשי העם
1.

Also, it says "Kach Es Kol Roshei ha'Am."

אם העם חטאו ראשי העם מה חטאו
2.

Question: The people sinned (with the women of Midyan and served Ba'al Pe'or), and not the leaders!

אמר רב יהודה אמר רב אמר לו הקב"ה למשה חלק להם בתי דינין
3.

Answer (Rav Yehudah): Hash-m told Moshe to set up many Batei Din to judge the sinners.

מ"ט
4.

Question: What is the reason?

אילימא משום שאין דנין שנים ביום אחד
i.

Suggestion: One Beis Din may judge only one capital case at a time.

והאמר רב חסדא לא שנו אלא בשתי מיתות אבל במיתה אחת דנין
ii.

Rejection: It may not judge capital cases of different death penalties (or transgressions), but it may judge many similar cases (i.e. of the same transgression).

אלא כדי שישוב חרון אף מישראל:
5.

Answer: Involving many people in punishing the sinners would assuage Hash-m's anger at Yisrael.

2)

WHEN MAY WE GIVE THE FINAL VERDICT IN CAPITAL CASES? [line 10]

דיני ממונות גומרין בו ביום כו':
(a)

(Mishnah): Monetary cases can be finished on the same day for Zechus (and on the morrow for Chiyuv).

מנהני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

א"ר חנינא דאמר קרא (ישעיהו א) מלאתי משפט צדק ילין בה ועתה מרצחים
(c)

Answer #1 (R. Chanina): "Mele'asi Mishpat Tzedek Yalin Bah v'Atah Meratzechim" (postponing the verdict until the morrow was good. Now they do not. This is like murder!)

ורבא אמר מהכא (ישעיהו א) אשרו חמוץ אשרו דיין שמחמץ את דינו
(d)

Answer #2 (Rava): "Ashru Chamutz" - support a judge (some texts - happy is a judge) who delays giving the verdict.

ואידך אשרו חמוץ ולא חומץ
1.

R. Chanina expounds, "Ashru Chamutz", but not Chometz (vinegar, i.e. do not help the thief to keep his theft).

ואידך האי מלאתי משפט מאי עביד ליה
(e)

Question: How does Rava expound "Mele'asi Mishpat..."?

כדר' אלעזר אמר ר' יצחק
(f)

Answer: He expounds like R. Elazar;

דא"ר אלעזר אמר רבי יצחק כל תענית שמלינין בו את הצדקה כאילו שופך דמים שנאמר מלאתי משפט צדק וגו'
1.

(R. Elazar): If Tzedakah is not given on the night after a fast (as is usual), rather the next day, it is like bloodshed - "...Tzedek Yalin Bah v'Atah Meratzechim."

וה"מ בריפתא ותמרי אבל בזוזי חיטי ושערי לית לן בה:
2.

This is only where they normally give bread and dates (for then, the poor expected to receive it, and did not prepare food to break the fast), but where they give money or grain, it is not a problem.

לפיכך אין דנין כו':
(g)

(Mishnah): Therefore, we do not begin on Erev Shabbos (or Erev Yom Tov).

מ"ט
(h)

Question: What is the reason?

משום דלא אפשר
(i)

Answer: (If he is liable,) we would not be able to finish the case properly.

היכי ליעבד לידייניה במעלי שבתא וליגמריה לדיניה במעלי שבתא דילמא חזו טעם לחובה ובעו למיעבד הלנת דין
1.

We cannot plan to finish on Erev Shabbos. If the majority are Mechayev, we need Halanas Din!

לדייניה במעלי שבתא וליגמריה בשבתא וליקטליה בשבתא אין רציחה דוחה את שבת
2.

We cannot give the verdict and execute on the next day. Misas Beis Din does not override Shabbos!

וליקטליה לאורתא נגד השמש בעינן
3.

We cannot execute right after Shabbos, for this is not "Neged ha'Shemesh" (during the day).

וליגמרי' לדיניה בשבתא וליקטליה בחד בשבתא נמצא אתה מענה את דינו
4.

We cannot kill him on Sunday, for this delays his execution after the sentence!

נידייניה במעלי שבתא ונגמריה בחד בשבתא מינשו טעמייהו
5.

We cannot finish judging on Sunday, lest the judges forget their reasoning!

אף על גב דשני סופרי הדיינין עומדים לפניהם וכותבין דברי המזכין ודברי המחייבין נהי דבפומא כתבין ליבא דאינשי אינשי הלכך לא אפשר
i.

Even though we write their words, we cannot write how each understood in his heart. This might be forgotten.

3)

DOES MISAS BEIS DIN OVERRIDE SHABBOS? [line 34]

א"ל ר"ל לר' יוחנן ותהא קבורת מת מצוה דוחה שבת מק"ו
(a)

Question (Reish Lakish): A Kal va'Chomer should teach that burying a Mes Mitzvah overrides Shabbos!

ומה עבודה שדוחה שבת קבורת מת מצוה דוחה אותה מולאחותו
1.

Avodah (in the Mikdash, e.g. offering Korbanos of the Tzibur) overrides Shabbos, and burying a Mes Mitzvah overrides Avodah (as we now explain);

כדתני' (במדבר ו) לאביו ולאמו לאחיו ולאחותו מה ת"ל
i.

(Beraisa) Question: What do we learn from "l'Aviv... ul'Achoso Lo Yitama"?

הרי שהיה הולך לשחוט את פסחו ולמול את בנו (דף לה,ב) ושמע שמת לו מת יכול יטמא
ii.

Answer - Suggestion: If someone (Tosfos; Rashi - the Kohen Gadol, who was a Nazir) was going to slaughter his Korban Pesach or circumcise his son, and he heard that a relative died, perhaps he should (engage in the burial and) become Tamei!

35b----------------------------------------35b
אמרת לא יטמא
iii.

Rejection: "Lo Yitama."

יכול כשם שאינו מטמא לאחותו כך אינו מטמא למת מצוה
iv.

Suggestion: Perhaps, just like he does not become Tamei for his sister, he does not become Tamei for a Mes Mitzvah!

ת"ל ולאחותו לאחותו הוא דאינו מטמא אבל מטמא למת מצוה
v.

Rejection: "Ul'Achoso" - for his sister he does not become Tamei, but he becomes Tamei for a Mes Mitzvah.

שבת שנידחת מפני עבודה אינו דין שתהא קבורת מת מצוה דוחה אותה
2.

Since burying a Mes Mitzvah overrides Avodah (he will be unable to offer Korban Pesach), and Avodah overrides Shabbos, and all the more so burying a Mes Mitzvah should override Shabbos!

א"ל רציחה תוכיח שדוחה את העבודה ואינה דוחה את השבת
(b)

Answer (R. Yochanan): Misas Beis Din disproves this, for it overrides Avodah, but it does not override Shabbos.

רציחה גופה תדחה את השבת מק"ו
(c)

Question (Reish Lakish): A Kal va'Chomer should teach that Misas Beis Din overrides Shabbos!

מה עבודה שדוחה את השבת רציחה דוחה אותה שנאמר (שמות כא) מעם מזבחי תקחנו למות
1.

Avodah (in the Mikdash) overrides Shabbos, and Misas Beis Din overrides Avodah - "me'Im Mizbechi Tikachenu Lamus" (if a Kohen who is Chayav Misah wants to do Avodah, we do not allow him. We judge him immediately);

שבת שנידחת מפני עבודה אינו דין שתהא רציחה דוחה אותה
2.

All the more so, Misas Beis Din should override Shabbos!

אמר רבא כבר פסקה תנא דבי רבי ישמעאל
(d)

Answer (Rava): Tana d'Vei R. Yishmael teaches that it does not.

דתנא דבי רבי ישמעאל (שמות לה) לא תבערו אש מה ת"ל
(e)

(Tana d'Vei R. Yishmael) Question: What do we learn from "Lo Seva'aru Esh b'Chol Moshevoseichem b'Yom ha'Shabbos"?

מה ת"ל אי לר' יוסי ללאו יצאת אי לרבי נתן לחלק יצאת
1.

Objection: We know what it teaches! R. Yosi holds that it teaches that burning is only a Lav, and R. Nasan holds that it separates the Melachos of Shabbos!

כדתניא הבערה ללאו יצאת דברי ר' יוסי
i.

(Beraisa - R. Yosi): The Torah forbids all Melachos. It specifically forbids burning to teach that it is only a Lav, and one is not Chayav Misah for it;

ר' נתן אומר לחלק יצאת
ii.

R. Nasan says, it is taught by itself to separate the Melachos (to teach that one is liable for a single Melachah, and to obligate a Korban for every Melachah done b'Shogeg).

אלא אמר רבא תנא מושבות קשיא ליה מושבות מה ת"ל
2.

Correction (Rava): Tana d'Vei R. Yishmael asks why the Torah forbids burning "b'Chol Moshevoseichem" (in all your dwellings, i.e. even in Chutz la'Aretz);

מכדי שבת חובת הגוף היא וחובת הגוף נוהגת בין בארץ בין בחו"ל (שמות לה) מושבות דכתב רחמנא למה לי
i.

Shabbos is an obligation on people (it does not depend on land). We know that such Mitzvos apply everywhere!

משום רבי ישמעאל אמר תלמיד אחד לפי שנאמר (דברים כא) כי יהיה באיש חטא משפט מות והומת שומע אני בין בחול בין בשבת
(f)

Answer (a Talmid citing R. Yishmael) Suggestion: "...B'Ish Chet Mishpat Maves v'Humas" - perhaps one can be executed on a weekday or Shabbos!

והא מה אני מקיים (שמות לא) מחלליה מות יומת
1.

Question: Surely it is forbidden on Shabbos - "Mechalaleha Mos Yumas" (killing is a Melachah)!

בשאר מלאכות חוץ ממיתת בית דין
2.

Answer: Perhaps that applies to Melachos other than Misas Beis Din.

או אינו אלא אפי' מיתת ב"ד ומה אני מקיים והומת בחול אבל לא בשבת
3.

Suggestion: Perhaps it includes Misas Beis Din, and "v'Humas" applies only on a weekday!

או אינו אלא אפילו בשבת
i.

Suggestion: Or, perhaps "v'Humas" applies even on Shabbos!

ת"ל לא תבערו אש בכל מושבותיכם ולהלן הוא אומר (במדבר לה) והיו אלה לכם לחקת משפט לדורותיכם בכל מושבותיכם מה מושבות האמור להלן ב"ד אף מושבות האמור כאן בית דין ואמר רחמנא לא תבערו אש בכל מושבותיכם
(g)

Conclusion: It says "Lo Seva'aru Esh b'Chol Moshevoseichem", and it says "l'Chukas Mishpat l'Doroseichem b'Chol Moshevoseichem." Just like 'Moshevos' in the latter verse refers to Beis Din, also in the former (i.e. it forbids burning in Beis Din to execute).

4)

DOES MISAS BEIS DIN OVERRIDE AVODAH? [line 34]

אמר אביי השתא דאמרת אין רציחה דוחה את השבת אין רציחה דוחה את העבודה מקל וחומר
(a)

Question (Abaye): Since Misas Beis Din does not override Shabbos, a Kal va'Chomer should teach that Misas Beis Din does not override Avodah!

ומה שבת שנידחית מפני העבודה אין רציחה דוחה אותה עבודה שהיא דוחה את השבת אינו דין שלא תהא רציחה דוחה אותה
1.

Avodah overrides Shabbos, but Misas Beis Din does not override Shabbos. All the more so, Misas Beis Din does not override Avodah!

אלא הא דכתיב מעם מזבחי תקחנו למות
2.

Question: It says "me'Im Mizbechi Tikachenu Lamus"!

ההוא לקרבן יחיד דלא דחי שבת
3.

Answer: That refers to a Korban Yachid, which does not override Shabbos (therefore, Misas Beis Din overrides it, but Misas Beis Din should not override a Korban Tzibur)!