1)

THE PROHIBITION OF "LO YERAEH LECHA'' (Yerushalmi Halachah 2 Daf 14a)

[דף יד עמוד א] מאן תנא לא יראה לך

(a)

Question: Who is the tanna who holds that if the prohibition of "lo yeraeh lecha'' - "it may not be seen in your possession'' was transgressed, the prohibition (lo sa'aseh) applies even after Pesach?

ר' יודה דתני

(b)

Answer: It is R' Yehudah, as the Beraisa teaches,

האוכל חמץ משש שעות ולמעלה וכן חמץ שעבר עליו הפסח הרי זה בלא תעשה ואין בו כרת דברי ר' יודה.

1.

R' Yehudah says that one who eats Chametz after the 6th hour or Chametz that was owned by a Jew during Pesach both entail a negative commandment that does not involve the punishment of kares.

[דף טז עמוד א (עוז והדר)] רבי שמעון אומר כל שאין בו כרת אין בו בלא תעשה

2.

R' Shimon says that if there is no kares, there is no negative commandment.

מודה רבי שמעון באסור שהוא אסור

3.

R' Shimon agrees that there is, however, a prohibition.

איסורו מהו

(c)

Question: (According to R' Shimon) is the prohibition Rabbinic or from the Torah?

ר' ירמיה אמר איסורו דבר תורה רבי יונה ורבי יוסה תריהון אמרין איסורו מדבריהן

(d)

Answer: R' Yirmiyah said that it is from the Torah. R' Yonah and R' Yosa say that it is Rabbinic.

מה טעמא דר' יודה (שמות יג) לא יאכל חמץ היום. מה אנן קיימין אם בתוך המועד כבר כתיב לא תאכל עליו חמץ אלא אם אינו ענין בתוך המועד תניהו לאחר המועד

(e)

Question: What is R' Yehuda' source? (Shemos 13, 3-4) "..And Chametz may not be eaten...today''. What is the case? If it refers to during Pesach, the verse already states, "you may not eat upon it Chametz''. Rather, if it is not referring to during Pesach, it must be teaching about after Pesach.

. מה מקיים ר''ש טעמא דר' יודה לא יאכל חמץ היום

(f)

Question: What does R' Shimon do with R' Yehuda's verse "and Chametz may not be eaten...today''?

א''ר בון בר חייה פתר לה כר''י הגלילי דתני ר''י הגלילי אומר אומר אני שלא היה פסח במצרים אלא יום אחד בלבד שנאמר לא יאכל חמץ היום

(g)

Answer (R' Bun bar Chiya): He explains like R' Yosi HaGalili (Beraisa) "I say that Pesach in Egypt only lasted one day, as the verse states, "and Chametz may not be eaten...today''.