1)

TOSFOS DH SHAMA'S MINAH YESH B'REIRAH

תוס' ד"ה שמעת מינה יש ברירה

(SUMMARY: Tosfos explains why the Gemara does not answer here like it answered earlier.)

הכא לא שייך 'מאי רוצה - בשעת שחיטה'.

(a)

Refuted Explanation: One cannot say here 'What does Rotzeh mean - at the time of Shechitah.

דבשלמא לעיל, אשמעינן דאי לא ביררה בשעת שחיטה, אינה אוכלת כלל, אע"ג דס"ד דבתר בעלה גרירא טפי.

1.

Refuted Explanation (cont.): Because it was alright to say this above, where it came to teach us that in the event that she did not choose at the time of Shechitah she cannot eat at all, despite the fact that we thought that she instinctively prefers to follow her husband.

אבל הכא אם רוצה בשעת שחיטה, מאי קמ"ל.

2.

Refuted Explanation (concl.): But here, if she wants at the time of Shechitah, what will the be coming to teach us?

2)

TOSFOS DH SEH LA'BAYIS MI'KOL MAKOM

תוס' ד"ה שה לבית מ"מ

(SUMMARY: Tosfos clarifies the reason behind the Gemara's answer, and after pointing out that that is the opinion of Rebbi Zeira's opinion elsewhere, explains how it is permitted to feed Ketanim the Pesach even though they are not designated on it.)

פי' משום ד'שה לבית לאו' דאורייתא.

(a)

Clarification: This is because 'Seh le'Beis Avos' is not d'Oraysa.

והכי אית ליה לר"ז גופיה בפרק אין בין המודר (נדרים דף לו.).

1.

Support: And this is what Rebbi Zeira himself holds in Perek Ein bein ha'Mudar (Nedarim, Daf 36.).

ואם תאמר, והיאך מאכיל פסח שלא למנויו ...

(b)

Question: How can one then feed the Pesach to someone who has not been designated to eat it ...

נהי דקטן אוכל נבילות אין ב"ד מצווין להפרישו, לספות לו בידים אסור, כדאמר בפ' חרש (יבמות דף קיד.)?

1.

Question (cont.): Granted, 'Beis-Din are not obligated to stop a Katan from eating Neveilos', nevertheless to feed him with one's hands is forbidden, as we learned in Perek Cheiresh (Yevamos, Daf 114.)

ואור"י, דהתם ילפינן מ"לא תאכלום", ולא אסור אלא דומיא דשרצים ונבילות, אבל כה"ג דאיכא חנוך מצוה, שרי.

(c)

Answer: The Ri explains that we learn (the Isur) case there from "Lo Sochlum", in which case it is only Asur if it is similar to Sheratzim and Neveilos (which are intrinsically forbidden), but in a case like ours, which involves Chinuch Mitzvah, it is permitted.

3)

TOSFOS DH AL-Y'DEI B'NO U'BITO HA'KETANIM

תוס' ד"ה על ידי בנו ובתו הקטנים

(SUMMARY: Tosfos explains why here, 'Ketanim' can only be understood literally.)'

בפ"ק דב"מ (דף יב:) גבי מציאה, איכא למאן דאמר דלא קטן קטן ממש - אלא גדול וסמוך על שלחן אביו, זהו קטן.

(a)

Clarification: In the first Perek of Bava Metzi'a (Daf 12:) in connection with a Metzi'ah, there is an opinion which interprets 'Katan', not literally, but even as a Gadol who eats at his father's table.

הכא ע"כ קטן ממש, מדאמרי' בין מדעתו בין שלא מדעתו, ושלא מדעתו אמרינן בסמוך היינו דאמרי 'לא!' ...

(b)

Proof: Here however, it can only mean literally, a Katan, seeing as the Gemara says 'whether it is with his will or against it. Now the Gemara will shortly explain that 'against his will' means where he says 'No!'

וגדולים פשיטא דיש בידם למחות אפי' סמוכין על שלחן אביהן.

1.

Conclusion: And as far as Gedolim is concerned, it is obvious that they have the right to object, even if they are eating at their father's table.

4)

TOSFOS DH V'CHULAN SHE'SHACHTU

תוס' ד"ה וכולן ששחטו כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why the Tana speaks even by S'tam.)

קמ"ל אפי' סתמא, כיון דשחטו אין לך מיחוי גדול מזה, כדאמרינן בסמוך.

(a)

Clarification: This teaches us even if he did so S'tam, since there is no bigger objection than actually Shechting one's own Pesach.

5)

TOSFOS DH MASNISIN BI'D'KAPDI AHADADI

תוס' ד"ה מתניתין בדקפדי אהדדי

(SUMMARY: Tosfos proves Rashi's interpretation of 'Kapdi a'Hadadi' to be correct.)

אין לפ' 'דקפדי' - שאין כל אחד רוצה לההנות את חבירו ...

(a)

Refuted Explanation: One cannot explains 'de'Kapdi' to mean that each master does not want to give the other one pleasure ...

ולכך אפילו חלקו לא יאכל, דאי אפשר שלא יהנה גם חלק חבירו.

(b)

Refuted Explanation (cont.): And therefore he cannot even eat from his portion, since it is impossible not to give his friend's portion benefit simultaneously.

א"כ, כל אחד ששוחט עליו, וכי השוחט שוטה הוא סבור שיהנה חלקו משלו ולא יהנה חלק חבירו ...

1.

Refutation #1: Because if so, when each one Shechts for him, is he stupid, that he thinks that his part of the Eved will benefit from his Pesach and not his friend's part?

דמסתמא מיירי כששחט עליו רבו דומיא דרישא 'יתום ששחטו עליו ... '.

2.

Refutation #1 (cont.): Since presumably it speaks where his master Shechted on his behalf, similar to the Reisha 'Yasom she'Shachtu alav ... '?

ועוד, דמי שחציו עבד, אמאי לא יאכל משל עצמו אף למשנה ראשונה, דדעתו ודאי לההנות אף חלק רבו כדי לצאת ידי חובה?

3.

Refutation #2: Furthermore, why can the Chatzi Eved .... not eat from his own Pesach, even according to the Mishnah Rishonah, since he wants to give his Eved the benefit of what he has in him, in order that the Eved should be Yotzei the Korban Pesach?

לכך נראה כפי' הקונטרס - דקפדי שכל אחד אינו רוצה שיהנה חלקו משל חבירו, ושוחט אף על חלק חבירו, וסבור שחבירו אינו מקפיד אם יאכל חלקו משלו.

(c)

Correct Explanation: Therefore the explanation is like that of Rashi, who explains that each master is particular that his portion in the Eved should not benefit from his friend's Korban. Nevertheless he Shechts on the understanding that his friend will not mind if his portion in the Eved benefits from his Korban Pesach.

ולכך חציו עבד לא יאכל למשנה ראשונה אף משל עצמו.

(d)

Correct Explanation (cont.): And this explains why the Chatzi Eved cannot eat even from his own Pesach, according to the Mishnah Rishonah.

6)

TOSFOS DH LISA SHIFCHAH EINO YACHOL This Dibur belongs to Amud Beis)

תוס' ד"ה לישא שפחה אינו יכול

(SUMMARY: Tosfos explains why the Asei of "P'ru u'Revu" does not override the La'av of "Lo Yih'yeh Kadesh", and clarifies many related issues.)

ואם תאמר, וליתי עשה ד"פרו ורבו" (בראשית ט) וידחה לאו ד"לא יהיה קדש" (דברים כג)?

(a)

Question: Let the Asei of "P'ru u'Revu" (Bereishis 9) come and override the La'v of "Lo Yih'yeh Kadeish" (Devarim 23)?

וי"ל, משום דידה דליכא עשה, דאפשר לה בעבד.

(b)

Answer: Because by her, there is no Mitzvah, since she can live with an Eved.

ועוד, דבתחלת ביאה מיעקר לאו, ולא מיקיים עשה אלא בהוצאת זרע.

(c)

Answer #2: Moreover the La'v has already been transgressed at the beginning of the Bi'ah, whereas he only fulfils the Asei at the end.

וא"ת, וימכור עצמו בעבד עברי, ויהיה מותר בשפחה?

(d)

Question: Let him sell himself as an Eved Ivri, in which case he will permitted to live with a Shfchah?

וי"ל, בזמן שאין היובל נוהג, דאז נמי אינו נוהג עבד עברי.

(e)

Answer: It speaks at a time when the Yovel is not in force, in which case the Din of Eved Ivri does apply either.

ועוד אומר ר"י, דאסור למכור עצמו בעבד עברי, כדאמרי' בפ"ק דקדושין (דף כב:).

(f)

Answer #2: Furthermore, says the Ri, It is forbidden to sell oneself as an Eved Ivri, as the Gemara explains in the first Perek of Kidushin (Daf 22:)

וא"ת, ישא חציה שפחה וחציה בת חורין?

(g)

Question: Let him marry a woman who is half a Shifchah and half set-free?

וי"ל, דאתי צד עבדות ומשתמש בצד חירות.

(h)

Answer: The part of him that is an Eved will be having relations with the part of her that is free (and vice-versa).

ואם תאמר, וישא ממזרת, דממזר מותר בשפחה, דבפרק האומר (שם דף סט.) 'אמר רבי טרפון, יכולים ממזרים ליטהר'.

(i)

Question: Let him marry a Mamzeres, since a Mamzer is permitted to marry a Shifchah, as Rebbi Tarfon said in Perk ha'Omer (Ibid 69.) 'Mamzerim can become permitted ...

כיצד? ממזר נושא שפחה, ומותר נמי בצד חירות, דחרורי וממזירי מותרים לבא זה בזה?

1.

Question (cont.): How is that? A Mamzer can marry a Shifchah'. And he is permitted even to the part of her that is free. Since Charuri (Meshuchrarim) and Mamzerim are permitted to marry one another?

וי"ל, אי חציו עבד קדושין תופסין, אתי צד עבדות ומשתמש בצד אשת איש, ואי לא תפסי, אם כן, בעילתו בעילת זנות.

(j)

Answer: If Kidushin takes effect on a Chatzi Eved, then the part of him that is an Eved will be intimate with the part of the woman that is an Eishes Ish, and if it doesn't, then his Bi'ah is a Bi'as Z'nus.

ובהשולח (גיטין מג.) מספקא ליה אי תפסי אי לא.

(k)

Conclusion: And in 'ha'Shole'ach' in Gitin (Daf 43.) the Gemara is not sure whether Kidushin takes effect or not.

ועוד אור"ת, דאין זו תקנה להרבות ממזרין.

(l)

Answer #2: Moreover, says Rabeinu Tam, it is not a good Takanah to increase Mamzerim.

ואם תאמר, וישא נתינה - דחרורי ונתיני מותרים לבא זה בזה?

(m)

Question: Why can he not marry a Nesinah, since Charurim and Nesinim are permitted to intermarry?

וי"ל, דאף על גב דממזר מותר בשפחה, נתין אפשר דאסור בה ...

(n)

Answer: It may well be that even though a Mamzer may marry a Shifchah, a Nasin may not ...

דקדש ועומד הוא הממזר שנוצר מאיסור דלא תפסי קדושין, ולכך מותר בלאו ד"לא יהיה קדש"

1.

Reason: Because a Mamzer is permitted to a Shifchah due to the fact that he already has a status of "Kadeish" by virtue of the fact that he is born from an Isur where Kidushin did not take effect. Consequently, he is not subject to "Lo Yih'yeh Kadeish".

והא דאמרינן ביש מותרות (יבמות דף פה:) ד'ממזרת ונתינה מרגלא ליה לישראל ' ...

(o)

Implied Question: When the Gemara says in Yesh Mutaros (Yevamos Daf 85:) that a Mamzeres and a Nesinah talks a Yisrael into it' ...

לפי שיכול להכשיר זרעו שישא בנו שפחה

(p)

Answer: That is because he is able to render his children Kasher if his son marries a Shifchah.

ואף על גב דנתין אסור בשפחה ...

(q)

Implied Question: Even though a Nasin is forbidden to marry a Shifchah ...

האי גברא לא אכפת ליה באיסור, דהא קא נסיב נתינה.

(r)

Answer: The man doesn't care about the Isur, seeing as he married a Nesinah.

88b----------------------------------------88b

7)

TOSFOS DH KOFIN ES RABO

תוס' ד"ה כופין את רבו

(SUMMARY: Tosfos first explains the difference between an Eved Cana'ani and a Shifchah Cana'anis in this matter, and then why one forces the master to perform a sin so that the Eved may benefit.)

בחציה שפחה אין כופין את רבה אלא היכא דנהגו בה מנהג הפקר ...

(a)

Implied Question: In the case of half a Shifchah one does not force her master unless she is being sexually abused.

היינו משום דכשישחררה שמא לא תקיים כיון דלא מיחייבה.

(b)

Answer: That is because even once she has been set free, she may well not fulfil (the Mitzvah of "Lasheves Yetzarah") since she is not commanded to do so.

וא"ת, אמאי כופין, וכי אומר לו לאדם חטא בשביל שיזכה חבירו, דהמשחרר עבדו עובר בעשה?

(c)

Question: Why does one force (in the case of an Eved) since when do we tell a man to sin in order that his friend should merit, seeing as someone who sets free an Eved transgresses an Asei?

וי"ל, מצוה רבה שאני ד"לא תהו בראה, לשבת יצרה" ...

(d)

Answer: An important Mitzvah like "Lo Sohu Bera'ah, Lasheves Yetzarah" is different ...

כדמשני (ברכות דף מז:) גבי ר"א ששיחרר עבדו - 'מצוה דרבים שאני'.

1.

Precedent: Like Te Gemara answers in B'rachos, in connection with Rebbi Eliezer who set free his Eved (in order to make up a Minyan) 'A communal Mitzvah is different!'

8)

TOSFOS DH V'HA'TANYA EIN NIMNIN AL SH'NEI PESACHIM K'ECHAD

תוס' ד"ה והתניא אין נמנין על שני פסחים כאחד

(SUMMARY: Tosfos clarifies the Gemara's answers.)

פירש בקונטרס, דברייתא סברה ד'אין ברירה'.

(a)

Clarification: Rashi explains that the Beraisa holds 'Ein B'reirah'.

ולא מצי לשנויי דמתניתין קסבר ד'יש ברירה' ...

(b)

Refuted Answer: One cannot however, answer that our Mishnah holds 'Yesh B'reirah' ...

דאם כן, הוה ליה למיתני 'מאיזה שירצה יאכל'.

(c)

Refutation: Because if it did, it ought to have ruled that he may eat from which one he wants.

וא"ת, ואמאי לא משני דברייתא קתני כשנמנה על ב' פסחים כא', והתם ודאי לא יאכל משניהם, אבל מתניתין כשהמנוהו זה אחר זה, דדעתו על הראשון?

(d)

Question: Why does the Gemara not answer that the Beraisa speaks where he was designated on two Pesachim at the same time, in which case he is certainly not permitted to eat from them both, whereas the Mishnah speaks where they designated for him one after the other, where he has in mind to eat from the first one?

וי"ל, דמתני' קאמר 'ראשון' לשחיטה, אע"פ שהמנה עליו לבסוף.

(e)

Answer: The Mishnah is referring to 'the first one' to be Shechted, even though he was designated on it last.

9)

TOSFOS DH B'MELECH U'MALKAH

תוס' ד"ה במלך ומלכה

(SUMMARY: Tosfos explains why a king and queen are different inthis regard.)

שיש להם רוב מעדנים, ולא קפדי אם גדי ואם טלה, אם שמן אם כחוש.

(a)

Clarification: Who have many side dishes, and do not therefore care whether it is a kid-goat or a lamb, whether it is fat or thin.

10)

TOSFOS DH AL M'NAS SHE'EIN L'RABO R'SHUS BO

תוס' ד"ה על מנת שאין לרבו רשות בו

(SUMMARY: Tosfos reconciles our Sugya with the second opinion in Kidushin

ולמאן דאמר בפ"ק דקדושין (דף כג:) דקני רביה עד שיתן על מנת שיצא בו לחירות, ה"נ יפרש שיתן לו שיצא בו חובת פסח.

(a)

Clarification: According to the opinion in Kidushin (Daf 23:) that his master acquires it unless one gives the Eved the money on the express condition that he will purchase his freedom with it, it speaks here where he is given the money on condition that he will be Yotzei the Mitzvah of Pesach with it.

11)

TOSFOS DH KAMEI SH'MAYA GALYA

תוס' ד"ה קמי שמיא גליא

(SUMMARY: Tosfos explains why this case is different.)

פירוש - ולא פסיל כל כך, הואיל ואינו בגוף הקרבן.

(a)

Clarification: And it is not so quickly Pasul, seeing as the P'sul does not lie in the actual Korban.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF