12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
PESACHIM 12-15 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the sixth Yahrzeit of her father, Reb Mordechai ben Eliezer Zvi (Rebbi Morton Weiner) Z'L, who passed away 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study, which was so important to him, during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

TOSFOS DH ELA AMAR RAVA LE'DIVREI REBBI MEIR ADAM TO'EH SH'TEI SHA'OS CHASER MASHENU

תוס' ד"ה אלא אמר רבא לדברי ר' מאיר אדם טועה ב' שעות חסר משהו

(SUMMARY: Tosfos explains why, in the case where one of the witnesses says 'in three hours', and the other, 'in five ... ', the testimony is invalid, is spite of a number of reasons, why, according to Rebbi Meir, it ought not to be.)

ואם תאמר, א"כ 'אחד אומר 'בג'' וא' אומר 'בה'', אמאי עדותן בטילה, נימא דעובדא ברביעית הוה?

(a)

Question: In that case, if one of the witnesses says 'in three hours', and the other, 'in five ... ', why is their testimony invalid? Why do we not say that it took place in the fourth hour?

וי"ל, דסבר רבא דאין לתלות הטעות בשניהם.

(b)

Answer: Rava maintains that we do not attribute the error to both witnesses.

אך יש להקשות 'אחד אומר בג', וא' אומר בה', אמאי עדותן בטילה, אילו דייקת בהני סהדי, דילמא האי דקאמר בג' בסוף ג'?

(c)

Question: The question remains however, that where one says 'three hours' and the other, 'five', if one were to examine their testimonies, perhaps the one who said 'three' meant at the end of three hours?

ויש לומר, דלהחמיר ולקיים עדותן, לא בדקינן להו.

(d)

Answer: We do not examine their testimony in order uphold it where it means being strict with the defendant.

2)

TOSFOS DH BE'EIZEH YOM

תוס' ד"ה באיזה יום

(SUMMARY: Tosfos explains why, having already given the date, why it is necessary to then ask them about the day.)

תימה, כיון דכבר כיוונו יום אחד לחדש, למה למשיילינהו באיזה יום? והלא אפי' לא כיוונו איזה יום, ה"ל חוזרין ומגידין, ואין יכולין לחזור בהם אחר 'כדי דבור'?

(a)

Question: Seeing as they have already given the date, why do we then ask them which day? Even if they err with regard to the day, they will be considered as having retracted, which they cannot do after 'K'dei Dibur'?

ויש לומר, כיון דז' חקירות ילפינן מקראי בפרק היו בודקים (סנהדרין דף מ'.), צרי' שלא יכחישו זה את זה, ושלא יכחישו את עצמן.

(b)

Answer #1: Since we learn the seven questions from Pesukim (in Perek Hayu Bodkim (Sanhedrin 40.), they are not permitted to contradict either each other or themselves.

א"נ, נפקא מינה, לאחד אומר בב' בחודש ואחד אומר בג', כדפרישית.

(c)

Answer #2: Alternatively, the difference will manifest itself where one of the witnesses says two hours and the other, three, as Tosfos explained (on 11. DH 'Zeh').

3)

TOSFOS DH LE'REBBI MEIR YAHAVINAN L'HU MI'TECHILAS SHA'AH RISHONAH AD SOF CHAMISHIS

תוס' ד"ה לרבי מאיר יהבינן להו מתחילת שעה ראשונה עד סוף ה'

(SUMMARY: Tosfos discusses why we do not ascribe the error to the Mazimin?)

הקשה ריב"א, אמאי לא נתלה הטעות במזימים, וכשאומרים המזימים 'עמנו הייתם עד סוף ה'' נאמר שטעו וקרו לד' ה' - והמעשה היה בה', ולא יהיו מוזמים בכך ...

(a)

Question: The Riva asks why we do not attribute the error to the Mazimin, who called it the fourth hour, when really it took place in the fifth, in which case the witnesses will not be Zom'min ...

ונהי שהעדות מוכחשת היא, שהרי אותו שאמר שתים לא היה יכול לטעות עד ה', מ"מ מוזמים לא יהיו?

1.

Question (cont.); Granted, their testimony is contradictory, but Eidim Zom'min they are not?

ואור"י, דלא תלינן הטעות כלל בשני עדים, כדפרישית לעיל.

(b)

Answer: The Ri replied that one does not attribute the error to both witnesses, as Tosfos wrote earlier.

12b----------------------------------------12b

4)

TOSFOS DH NEDICHOL KULAH SHIS

תוס' ד"ה ניכול כולה שית

(SUMMARY: Tosfos qualifies 'sixth'.)

לאו דוקא כולה שית ...

(a)

Clarification: Not Davka the entire sixth hour ...

דהא צריך לשרוף תוך שש.

1.

Reason: Since one needs to burn the Chametz during the sixth hour.

5)

TOSFOS DH I'LE'HACH LISHNA DE'ADAM TO'EH SHA'AH U'MASHEHU NEICHOL AD SOF CHAMESH

תוס' ד"ה ולהך לישנא דאדם טועה שעה ומשהו ניכול עד סוף חמש

(SUMMARY: Tosfos explains why the Gemara could have asked the same question, even if one would err by two hours.)

אפי' טעה בשתי שעות היה יכול להקשות 'ניכול עד סוף חמש?' ...

(a)

Clarification: The Gemara could have asked even if people would err by two hours why one cannot eat it until the end of the fifth hour?

שבחמש חמה במזרח ובשבע חמה במערב.

1.

Reason: Since in the fifth hour, the sun is in the east and in the seventh hour it is in the west.

6)

TOSFOS DH BE'SHIS CHAMAH BEI KARN'SA KA'I

תוס' ד"ה בשית חמה בי קרנתא קאי

(SUMMARY: Tosfos discusses why, according to Abaye, we cannot reconcile the testimony of the two witnesses.)

הקשה ריב"א, לאביי, דאמר לר' יהודה 'אדם טועה חצי שעה, ותלינן הטעות בשניהן', אם כן 'אחד אומר בה' ואחד אומר בשבע', אמאי עדותן בטלה ...

(a)

Question: The Riva asks that, according to Abaye, who maintains that, according to Rebbi Yehudah, a person will err by up to half an hour, and that we do ascribe the error to both witnesses, where one witness says that it occurred in the fifth hour and one says in the seventh, why is their testimony disqualified ...

כיון דאין הכירא בין תחילת שש לז', נימא האי דקאמר ה' בסוף ה' והאי דקאמר ז' בתחילת ז', ועובדא הוה בפלגא דשית, וטעה כל אחד חצי שעה?

1.

Question (cont.): Seeing as there is no big distinction between the beginning of the sixth hour and the seventh, why do we not say that the first witness meant at the end of the fifth hour, the second witness meant at the beginning of the seventh hour, and that it actually took place at in the middle of the sixth hour?,

וי"ל, דהא דקאמר 'שית חמה בי קרנתא קאי, וטעו בין תחילת שש לז''היינו חמץ - דלכל מסור ...

(b)

Answer #1: Because, when the Gemara says that in the sixth hour, the sun is in the middle of the sky and people tend to err between the beginning of the sixth hour and the seventh, that with reference to Chametz, which affects everybody ...

אבל עדות מסורה לזריזין.

1.

Answer #1 (cont.): But not to testimony, which is in the hands of people who are careful.

אי נמי, הך שינויא דקאמר 'בי קרנתא קאי', לית ליה לאביי.

(c)

Answer #2: Alternatively, Abaye does not concur with the answer 'The sun is in the middle of the sky'.

7)

TOSFOS DH EIMASAI SHE'LO BE'SHA'AS BI'URO

תוס' ד"ה אימתי שלא בשעת ביעורו

(SUMMARY: Tosfos disagrees with Rashi's interpretation of 'she'Lo be'Sha'as Bi'uro' and 'be'Sha'as Bi'uro'.)

פירש הקונטרס - 'שלא בשעת ביעורו', בשש; ו'בשעת ביעורו', מכאן ואילך.

(a)

Explanation #1: Rashi explains 'she'Lo be'Sha'as Bi'uro' to mean in the sixth hour, and 'be'Sha'as Bi'uro', after that.

ופריך 'הואיל ובשעת ביעורו השבתתו בכל דבר, ימתין עד שבע'?

1.

Explanation #1 (cont.): And the Gemara's Kashya is that 'Since during Sha'as Bi'uro, Chametz is destroyed in any way that one pleases, why not wait until the seventh hour before burning it'?'

וקשה לר"ת, היכי ימתין עד שבע לבערו, הא אסקינן לעיל (ד' י:) דגזר ר' יהודה בשעת איסורו לבדוק, דילמא אתי למיכל מיניה?

(b)

Question #1: Rabeinu Tam asks on this - how one can possibly wait until the seventh hour before burning it? Did we not conclude above (Daf 10:) that Rebbi Yehudah forbade searching for Chametz once it becomes Asur, in case one comes to eat it?

ועוד, 'שעת ביעורו' דמתני', היינו בשש?

(c)

Question #2: Moreover, 'Sha'as Bi'uro' in the Mishnah refers to the sixth hour (not the seventh)?

ועוד, דמנותר יליף ר' יהודה דחמץ בשריפה, ונותר אחר עיסורו טעון שריפה, וכמו כן חמץ?

(d)

Question #3: Furthermore, it is from Nosar that R. Yehudah learns that Chametz must be burned, and Nosar is burned after it becomes Asur, in which case, so must Chametz?

ומפר"ת ד'שלא בשעת ביעורו' היינו אחר שש, שרוב העולם מבערין בשש, כתיקון חכמים; וטעמם משום דיליף מנותר, והיינו לאחר איסורו.

(e)

Explanation #2: Rabeinu Tam therefore explains that 'she'Lo be'Sha'as Bi'uro' refers to after the sixth hour, since most people destroy their Chametz during the sixth hour, as the Chachamim instituted. And their reason is because they learned from Nosar, which is intrinsically after it becomes Asur.

אבל בשעת ביעורו - דהיינו בשש, כיון שאינה מצוה לבערו אלא מדרבנן, השבתתו בכל דבר.

1.

Explanation #2 (cont.): Whereas 'be'Sha'as Bi'uro' - (the sixth hour), it may be destroyed in any manner that one chooses, seeing as the Mitzvah to burn it then is only mi'de'Rabbanan.

וכן איתא בירושלמי פרק כל שעה.

(f)

Conclusion: And this is also how the Yerushalmi explains it in Perek Kol Sha'ah

8)

TOSFOS DH ARBA Z'MAN SE'UDAH LA'KOL HI

תוס' ד"ה ארבע זמן סעודה לכל היא

(SUMMARY: Tosfos restricts this reason to eating.)

לא שייך האי טעמא אלא לענין אכילה, אבל לענין עדות לא.

(a)

Clarification: This reason is confined to eating; it does not apply to testimony.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF