1)

HATFASAH IN MATTERS WITH KEDUSHAH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 3 Daf 4a)

[דף ד עמוד א] מתני' לא חולין לא אוכל לך לא כשר לא דכי טהור וטמא נותר ופיגול אסור

(a)

(Mishnah): If one said 'la'Chulin (is) what I will eat from you', or 'not Kosher', 'not Dachi (Tahor)', 'Tahor', 'Tamei', 'Nosar', or 'Pigul', he is forbidden;

כאימרא כדיריים כעצים כאישים כמזבח כהיכל כירושלים נדר באחד מכל משמשי המזבח אף על פי שלא הזכיר קרבן הרי זה נדר בקרבן

(b)

If one said 'like Imra (a lamb)', 'like pens (of animals)', 'like wood', 'like (things that go on the) fires', 'like the Mizbe'ach', 'like the Heichal', or 'like Yerushalayim', he vowed [to forbid] through a Korban.

ר' יהודה אומר האומר ירושלים לא אמר כלום:

(c)

R. Yehudah says, one who says 'Yerushalayim' it has no effect.

גמ' הא מה דנא אכיל מן דידך לא יהו חולין אלא קרבן לא כשר לי אלא למזבח. לא דכי לי אלא למזבח. טהור למזבח ולא לי טמא לי ולא למזבח.

(d)

(Gemara): ['La'Chulin means that] what I will eat from you will not be Chulin, rather, [forbidden] like a Korban. [Lo Kosher means that what I will eat from you is] not Kosher for me, rather, [it is like Kodshim Kosher] for the Mizbe'ach. 'Not Tahor' for me, rather, for the Mizbe'ach. 'Tahor' for the Mizbe'ach, but not for me. 'Tamei' for me, but not for the Mizbe'ach.

כשר ודכי מטהור וטמא לא (כשר לא דכי מליטהר וטמא) [צ"ל טהור ולא טמא מלא כשר מלא דכי - הג"ר מאיר שמחה]

(e)

We learn 'Kosher' and 'Dachi' from 'Tahor' and 'Tamei', and from 'not Kosher' and 'not Dachi' we learn 'not Tahor', and 'not Tamei.' (RIDVAZ)

פיגול. לא שנייה היא פיגול של עולה היא פגול של שלמים.

(f)

Pigul - there is no difference [of which Korban]; Pigul of Olah is the same as Pigul of Shelamim.

נותר של עולה [צ"ל לא] היה לו שעת כושר.

(g)

(Regarding Nosar, there is a difference.) Nosar of Olah did not have Sha'as ha'Kosher (it was never permitted to people. Hatfasah in it is Hatfasah in Devar ha'Nadur, and forbids.)

נותר של שלמים (לא - קרבן העדה מוחקו) היה לו שעת כושר. אמר הרי עלי כנותר של שלמים מהו

(h)

Question: Nosar of Shelamim had Sha'as ha'Kosher (before it became Nosar). If one said Harei Alai like Nosar of Shelamim, what is the law? (Now it is not Devar ha'Nadur, rather, Devar ha'Asur, and Hatfasah in it does not work. However, perhaps he is Matfis in the original Kedushah (before Zerikah), when it was Devar ha'Nadur.)