1)

WHAT IS ISAR? (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 1b)

אי זה איסר ככר זה עלי כיום שמת בו אבא כיום שנהרג בו פלוני כיום שראיתי ירושלים חריבה זהו איסר שאמרה התורה.

(a)

What is Isar? 'This loaf is forbidden to me like the day that father died, like the day that Ploni was killed, like the day that I saw Yerushalayim in ruins, this is Isar that the Torah said. (RASHBA 12a - he is Matfis in (forbids like) something forbidden only to himself.)

ר' בא בשם רבי יוחנן ורב תריהון אמרין והוא שיהא נדור באותו היום.

(b)

(R. Ba citing R. Yochanan, and Rav): This is if he had vowed [not to eat] on that day. (He forbids the loaf like something forbidden through a vow.)

ר' יוסי בעי אם בשיהא נדור באותו היום למה לי איסר וימר כאותו היום.

(c)

Question (R. Yosi): If he had vowed about that day, why does he need 'Isar' (to say 'Asur like the day...')? He should say 'like that day'! (PNEI MOSHE)

איסר זו שבועה מבטא זו שבועה.

(d)

(Beraisa): Isar (if one said 'this loaf is Isar, that I will not eat it'), this is [like] a Shevu'ah. Mivta (if one said 'this loaf is Mivta, that I will not eat it'), this is [like] a Shevu'ah.

אם אומר את איסר זו שבועה חייב על כל איסר ואיסר ועל כל שבועה ושבועה אם את אומר (איסר) [צ"ל אין איסר זה - קרבן העדה] מין שבועה חייב על זה בפני עצמו ועל זה בפני עצמו.

(e)

If you say that Isar is a Shevu'ah, he is liable for each Isar and Isar, and for each Shevu'ah and Shevu'ah. If you say that Isar is not a kind of Shevu'ah, (if he forbade through Isar and also swore), he is liable for this (Isar) by itself and for this (Shevu'ah) by itself.

איסר זו שבועה ותמר אם אומר את כן.

(f)

Question: [The Reisha said that] Isar is a Shevu'ah, and then it says 'if you say so...'?

א"ר אלעזר תרין תניין אינון.

(g)

Answer #1 (R. Elazar): Two Tana'im [taught the Reisha and Seifa. The first Tana was sure, and the second Tana was unsure.]

א"ר ירמיה חד תניי הוא אמרו בלשון נדר את תופסו בלשון נדר. אמרו בלשון שבועה את תופסו בלשון שבועה.

(h)

Answer #2 (R. Yirmeyah): [The entire Beraisa] is one Tana. If he said in an expression of Neder, you obligate him like for a Neder. If he said in an expression of Shevu'ah, you obligate him like for a Shevu'ah.

[דף ב עמוד א] אסר הרי הוא (על ידי את תופסו בלשון נדר. אסר ואיני) [צ"ל עלי את תופסו בלשון נדר איסר שאיני - קרבן העדה] טועמו את תופסו במקום שבועה.

1.

If he said 'Isar, it is Alai' (he forbade the object), you obligate him like for a Neder. If he said 'Isar, that I will not taste it' (he forbade himself), you obligate him in place of a Shevu'ah.

אם אומר את אסר מין שבועה חייב על כל איסר ואיסר ועל כל שבועה ושבועה.

(i)

(Beraisa): If you say that Isar is a kind of Shevu'ah, he is liable for each Isar and Isar, and for each Shevu'ah and Shevu'ah.

אמר רבי יוסי לא אתייא אלא בחמשה ככרין אבל בככר א' מכיון שהזכיר עליו שבועה עשאו כנבילה (מיכן ואילך כמחייל שבועות על האיסרין) [צ"ל מכאן ואילך כמיחל שבועות על האיסורים - קרבן העדה] ואין שבועות חלות על (האסרין) [נראה שצ"ל האיסורים]

(j)

(R. Yosi): This applies only with five loaves (he forbade one, and then forbade the second like the first...), but with one loaf, once he mentioned Shevu'ah about it, he made it like Neveilah. From now and onwards, he is like one who puts Shevu'os on Isurim, and Shevu'os do not take effect on Isurim.

אמר רבי חנניה אפי' בככר אחד אתייא היא כהדא דתני

(k)

(R. Chananyah): It is even with one loaf, like the following Beraisa;

זה חומר לשעבר מלבא שאם אמר לא אכלתי לא אכלתי חב על כל א' וא". לא אוכל לא אוכל אינו חב אלא אחת

1.

(Beraisa): This is a stringency of [Shevu'os] about the past over the future. If he said (falsely swore) 'I did not eat it, I did not eat it', he is liable for each one. 'I will not eat it, I will not eat it', he is liable only once. (After the first, he is obligated to eat it, so additional Shevu'os do not take effect.)

אם אומר את אין אסר מין שבועה חב על זה בפני עצמו ועל זה בפני עצמו.

(l)

(Beraisa): If you say that Isar is not a kind of Shevu'ah, he is liable for this (Isar) by itself and for this (Shevu'ah) by itself.