NAZIR 59 (7 Cheshvan) - in honor of the Yahrzeit of ha'Gaon Rav Meir Shapiro, founder of the renowned Yeshivas Chachmei Lublin, representative of the Jewish community in the Polish parliament, and creator of the DAFYOMI STUDY CYCLE (see www.dafyomi.co.il/dafyomi.htm for more about him). Dedicated by Mr. and Mrs. Shmuel Kovacs of Ramat Beit Shemesh, Israel - may the great Gaon be a Melitz Yosher for the Kovacs children to grow up with love of Torah and Yir'as Shamayim and succeed in all that they do, and may the Zechus of the great Tzadik stand for Klal Yisrael to merit a complete redemption speedily, in our days!

נזיר דף נט. א

המעביר שער בית השחי ובית הערוה מכח מה הוא לוקה?

מה דינו
לר' חייא בר אבא בלישנא קמא ולברייתא (-מיתיבי, ת"ק) מכת מרדות מדרבנן [1]
לר' חייא באיכא דאמרי, לברייתא השניה, ר' אליעזר בן יעקב [2] לוקה מה"ת
משום "לא ילבש"

מה הדין לגלח שער בית השחי ובית הערוה ושאר שער הגוף? [תוד"ה אמר, ובעי].

בית השחי ובית הערוה שאר שער הגוף
לגריסת ספרים שלנו בתער אסור במספרים מותר אפי' בתער מותר
לבעל הלכות גדולות אפי' במספרים אסור בתער אסור במספרים מותר

נזיר דף נט: א

שני נזירים שאמר להם אחד שנטמא אחד מהן ואינו יודע מי, ומת אחד מהן מה יעשו?

אחר ל' יום הראשונים אחר ל' יום השניים
לר' יהושע [3] מביאין קרבן טומאה וקרבן טהרה [4] מביאין רק קרבן טהרה אחד [5]
לבן זומא [6] מביא חטאת העוף ועולת בהמה [7] מביא עולה חטאת ושלמים [8]
-------------------------------------------------

[1] וקרא ד"לא ילבש" מיירי בכה"ג שלובש בגדי אשה ויושב בין הנשים כדי לזנות עמהם. וההוכחה לכך - דבהכי מיירי קרא - דהרי כתיב "תועבה", ובלובש בגדי אשה גרידא אין כאן מעשה תועבה.

[2] דרש מ"לא ילבש" דלא יתקן איש תיקוני אשה, והמסיר שער בית השחי וכו' - הוא מתקן תיקוני אשה.

[3] צריך אחד מן השוק שידור עמו בנזיר, ואומר "אם טמא הייתי - הרי שאתה תהיה נזיר מיד (כדי שבסוף שלשים יהיה הקרבן הטהרה בשבילו), ואם טהור הייתי הרי שאתה תידור להיות נזיר בעוד שלשים יום". [אכן בגמ' מבואר שגם ר' יהושע מודה לבן זומא, ולא אמר את דבריו אלא לחדד את התלמידים].

[4] קרבן טהרה הוא עולה חטאת ושלמים, וקרבן טומאה הוא חטאת העוף (ואשם אינו מעכב אם לא הביאו). ואומר "אם אני הייתי הנזיר הטמא - קרבן טומאה שלי וקרבן טהרה שלך, ואם אני הוא הטהור קרבן טהרה שלי, וקרבן טומאה אינו כלום" - כיון שהוא חטאת העוף שבאה על הספק ואפשר לעשות עמה תנאי זה.

[5] ואומר "אם אני הטמא קרבן טומאה שלי וקרבן טהרה שלך וזה קרבן טהרתי, ואם אני הוא הטהור קרבן טהרה שלי וקרבן טומאה בספק וזהו קרבן טהרתך".

[6] הקשה בן זומא על עצתו של ר' יהושע, דבמציאות איך ימצא אחד שיסכים לידור עמו בנזיר, ולכן על כרחנו צריכים למצוא תקנה איך שיביא קרבנותיו לבד.

[7] ואומר "אם טמא הייתי, החטאת תעלה לקרבן טומאה שלי (ואשם אינו מעכב אם לא הביאו), והעולה תהיה נדבה. ואם טהור אני העולה מחובתי (מתוך ג' הבהמות שנזיר טהור מביא והם: חטאת עולה ושלמים), והחטאת העוף אינה כלום", דבאה על הספק וכנ"ל.

[8] ואומר "אם טמא הייתי - העולה הראשונה נדבה, וזו שאני מביא אותה אחר הנזירות השניה שלי תהיה לחובה. ואם טהור הייתי העולה הראשונה חובה וזו העולה שהבאתי עכשיו היא לנדבה, וזו - דהיינו החטאת והשלמים - שאר קרבני". והגם שבאופן זה מביא קרבנותיו לחצאים, חצי עכשיו וחצי לפני חודש לא איכפת לן.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף