english

שאלות על רש"י

1)

רש"י: משננער לצאת: למה אין בו יצר במעי אמו?

1.

גור אריה: היצר שייך בדבר חסר המבקש למלאות את החסרון אליו הוא מתאוה, וזה שייך רק בדבר שיש בו שלמות במידת מה ומאידך יש בו חסרון, והעובר אמנם מתנועע אל השלמות אבל כעת אין בו שלמות כלל, ולכן אין בו יצר. 1

2.

גור אריה: בבטן אמו טבעו שהוא חסר ולכן אין חסרון בכך שהוא איננו שלם, ולכן אין בו מקום ליצר.


1

נראה לפרש שהיצר קיים רק בדבר חסר כי הוא כח של חסרון, שהרי הוא גם השטן ומלאך המות, עי' בדרך חיים פ"ב מ"ב עמ' עא ד"ה ועוד. לכן כתב המהר"ל שבעובר אין יצר כי כאשר הגוף שלם אז דבק בו ההעדר, וקודם שיצא לאויר העולם הוא עדין לא שלם, עי' במהר"ל (אור חדש עמ' קסד ד"ה אם) שהאריך בביאור מימרא הזו.

2)

רש"י: משננער לצאת: מצאנו במקומות אחרים צדיקים ורשעים מרחם?

1.

גור אריה: באותם מקומות מדובר על מי שנמשך מטבעו אל מעשה רע או טוב, אבל היצר הטוב והרע שכאן הם המחשבה הנכספת לטוב או רע. 1


1

ידוע מה שכתב רבינו ישראל סלנטר באגרת המוסר שיש באדם יצר טבעי המושכו למעשים טובים או רעים, ויש יצר טוב ורע רוחני. אולי זו כוונת הגור אריה כאן לחלק שרק היצרים הטבעיים הם שנמצאים באדם קודם לידתו.

3)

רש"י: כפל הדבר לשבועה: למה כפילות הלשון יש בה שבועה?

1.

גור אריה: הכפילות באה לחזק את הדבר, וזהו ענין השבועה, שהרי תרגום של שבועה הוא 'קיימא'.

4)

רש"י: כפל הדבר לשבועה: לכאורה השבועה מפורשת לקמ' (ט,ט וברש"י שם) שהקב"ה כרת ברית עם נח שלא יביא מבול?

1.

רא"ם: שם משמע שהקב"ה מסכים לעשות ברית אבל עשיית הברית בפועל נאמרה כאן, וזה נכתב כאן להודיע שהברית נכרתה בעקבות הקרבנות.

2.

גור אריה: לקמן אין שבועה אלא ברית, ובזה יפה כח השבועה, שבברית- אם צד אחד מיפר ברית גם השני איננו מחויב לה- וכדי לקיים את הברית צריך שישאר לכל הפחות צדיק אחד, אבל שבועה איננה תלויה במעשים.

5)

רש"י: אשר נשבעתי מעבור מי נח: למה ה' מעניש את הרשעים (כגון בדור אנוש ובמבול) דוקא במים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע ד"ה ובבראשית): המים הם ניגרים וחסרי צורה ולפיכך לא נאמר בהם בריאה ויצירה, לכן גדול שבח ה' כאשר הוא בא על ידי האדם שיש לו מעלת הצורה, אבל כשמחמת מעלתו חוטא האדם, עדיף ששבח ה' יבא מהמים חסרי הצורה.

6)

רש"י: אשר נשבעתי מעבור מי נח: מה התועלת בשבועה זו והרי ה' יכול להענישם בעונשים אחרים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע ד"ה ובבראשית): העברת העולם צריכה להיות דוקא על ידי המים שהם חסרי צורה [ולכן אין צד להעביר את העולם על ידי אש]. 1


1

עי' מה שהובא בשאלה הקודמת מהמהר"ל למה התייחדו המים לעניין זה.

7)

רש"י: אשר נשבעתי מעבור מי נח: א"כ, כיצד נענשו המצרים במים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע' ד"ה ובבראשית): השבועה הייתה לכלל, לא לפרט.

2.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע' ד"ה ובבראשית): השבועה הייתה שלא להגביר את המים על היצורים, ואילו את המצרים ה' זרק לתוך המים וזה כמו כל פורענות.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים