1) TOSFOS DH Simana b'Alma

תוספות ד"ה סימנא בעלמא

(SUMMARY: Tosfos explains why he gave a Siman.)

לגירסא שלא תטעה ושלא תשכח באיזה מנחה א''ר יהודה כי על ידי טעם זה אתו לאדכורי גמרא:

(a) Explanation: [He gives a mere Siman] for the text, lest one err or forget which Minchah R. Yehudah said. Through this reason, people will remember the teaching.

2) TOSFOS DH l'Macharas Mevi Ashamo v'Lugo

תוספות ד"ה למחרת מביא אשמו ולוגו

(SUMMARY: Tosfos explains the Taharah of a Safek Nazir Tamei, Safek Metzora Muchlat.)

פירש בקונטרס למחרת יום ששים

(a) Explanation #1 (Rashi): [He brings the Asham and oil] on the morrow of day 60.

ובזבחים (דף עו.) פירש למחרת יום שמיני

(b) Explanation #2 (Rashi in Zevachim 76a): [He brings them] on the morrow of day eight.

והכל אחד דאספק נזיר טמא ואספק מצורע טמא קאי כדמוכח בתוספתא דנזיר פרק בתרא

(c) Resolution: Both of these are the same. It refers to a Safek Nazir Tamei, Safek Metzora Tamei, like is proven in the Tosefta of Nazir (6:1);

והכי איתא התם ספק נזיר טמא וספק נזיר טהור אבל נזיר ודאי היה ספק מצורע טמא פי' מוחלט ספק מצורע טהור פי' (שטהור) [צ"ל שטיהר - שיטה מקובצת] כבר אבל מצורע ודאי היה פי' בחד גברא איירי שיש בו ספיקות הללו

1. It says there that a Safek Nazir Tamei, Safek Metzora Tamei, but he was a Vadai Nazir. He was a Safek Metzora Tamei, i.e. a Muchlat, and a Safek Metzora Tahor, i.e. that he became Tahor already, but he Vadai was a Metzora. I.e. we discuss one person with all these Sefekos.

אוכל בקדשים לאחר ששים יום ושותה יין ומיטמא למתים לאחר ק''כ יום כיצד אמרו לו נזיר טמא אתה [ואין נזיר טמא מגלח אלא עד שבעה] צא ומנה שבעה הזה ושנה וגלח והבא קרבן

2. Citation (6:1): He eats Kodshim after 60 days, and may drink wine and become Tamei Mes after 120 days. How is this? They tell him "you are a Nazir Tamei, and a Nazir Tamei may not shave until seven days. Go count seven, receive Haza'ah [of Mei Chatas on day three] and again [on day seven], shave and bring the Korban."

מנה שבעה [צ"ל והזה ושנה - צאן קדשים בזבחים] ומבקש לגלח אמרו לו נזיר טהור אתה ואין טהור מגלח פחות מל' יום צא ומנה כ''ג להשלים (לז') [צ"ל ל' - שיטה מקובצת, צאן קדשים]

3. Citation (cont.): He counted seven, received Haza'ah and repeated, and he wants to shave. They tell him "you are a Nazir Tahor, and a Nazir Tahor may not shave before 30 days. Go count [another] 23 days to complete the 30."

מנה ל' ומבקש לגלח א''ל נזיר טהור אתה ואין טהור מגלח אלא על הדמים פירוש (שלש) [צ"ל עד שיזרוק עליו הדם דשלש - צאן קדשים] בהמות חייב להביא חטאת עולה ושלמים ועל אחד מהם יכול לגלח

4. Citation (cont.): He counted [the rest of the] 30, and he wants to shave. They tell him "you are a Nazir Tahor, and a Nazir Tahor may shave only on blood", i.e. after they did Zerikas Dam for him, for he must bring three animals - Chatas, Olah and Shelamim. He can shave on [any] one of them.

וחטאת בהמה אינה באה על הספק ושלמי נזיר נמי טעון תנופה וזה אין יכול להניף מפני שהוא ספק מצורע טמא אבל עולה יכול להביא על תנאי

5. Explanation: Chatas Behemah is not brought amidst Safek. And also Shalmei Nazir requires Tenufah, and he cannot wave, for he is a Safek Metzora Tamei (he cannot enter the Azarah). However, he can bring Olah with a stipulation;

והיינו דקתני כיצד הוא עושה מביא עולת בהמה ומתנה עליה ואומר אם טהור אני הרי זו חובה ואם לאו הרי זו נדבה

6. Support: This is what it teaches [there] 'how does he do? He brings Olas Behemah and stipulates about it, and says "if I am Tahor, this is Chovah. If not, it is Nedavah."'

כיצד הוא עושה להחמיר עליו מביא פיילי של חרס חדשה ונותנין לתוכה רביעית מים חיים ומביא שני ציפורי דרור פירוש כדין כל מצורעין ביום תגלחתם וחטאת העוף

7. [The Tosefta continues] what does he do to be stringent about [the Safek]? He brings a new flask of Cheres, and puts a Revi'is of Mayim Chayim (flowing water) in it, like the law of any Metzora on the day he shaves, and Chatas ha'Of;

פי' כדין נזיר טמא דשמא טמא הוא ותגלחת זו של טומאה ואינו מתחיל נזירות טהרה עד שיביא חטאתו של טומאה שחטאתו מעכבתו מלמנות נזירות טהרה

i. Explanation: [Chatas ha'Of] is like the law of a Nazir Tamei, for perhaps he is Tamei, and this is Tiglachas Tum'ah. He does not begin Nezirus Taharah until he brings his Chatas of Tum'ah, for his Chatas is Me'akev him from counting Nezirus Taharah;

אבל אשמו אינו מעכבו ומשיגלח תגלחת טומאה הוא אסור לגלח עד שימנה נזירות טהרה

ii. However, his Asham is not Me'akev him, and from when he shaves Tiglachas Tum'ah he may not shave until he counts [and finishes] Nezirus Taharah.

ולהכי צריך להביא חטאת נזירות טומאה למנות נזירות טהרה ולגלח בסופה לטהרת צרעתו

(d) Explanation: Therefore, he needs to bring a Chatas of Nezirus Tum'ah in order to count Nezirus Taharah and to shave at the end for Taharah from his Tzara'as;

ואשם ישהה עד תגלחת (הטומאה) [צ"ל שנייה - צאן קדשים בזבחים] שיעשה אחרי טהרתו בודאי מן הצרעת שאותה תעלה לו ודאי לטומאת נזרו כמו שמפרש בסוף הברייתא

1. He delays the Asham until the second shaving that he does after Vadai Taharah from Tzara'as, for that Vadai counts for him for his Tum'ah of Nezirus, like it explains at the end of the Beraisa;

דימי צרעתו אין עולין לו לימי נזרו ותגלחת צרעתו אינה עולה לתגלחת נזרו כדאמר בפרק מי שאמר הריני נזיר מגלח (נזיר יז:) ובפרק שני נזירים (שם )סט:) [נראה שצ"ל ס:])

2. This is because the days of his Tzara'as do not count for the days of his Nezirus, and the Tiglachas for Tzara'as does not count for the shaving needed for for his Nezirus, like it says in Nazir (17b, 60b).

ומה שמביא חטאתו ביום תגלחתו

(e) Implied question: Why does he bring his Chatas on the day he shaves?

היינו כרבי עקיבא דאמר במסכת נזיר (דף מד:) אם גילח בשמיני מביא קרבנותיו בו ביום והכי נמי הוי כגילח בשמיני שהרי שיהה תגלחתו

(f) Answer: This is like R. Akiva, who says in Nazir (44b) that if he shaved on the eighth day he brings his Korbanos that day. Also here it is as if he shaved on the eighth day, for he delayed his shaving.

ומתנה על חטאתו ואומר אם טמא אני חטאת מחובתי ועולה נדבה פי' עולה שאמרנו למעלה

(g) Explanation (cont.): He stipulates about his Chatas, and says "if I am Tamei, the Chatas is my Chiyuv, and the Olah is Nedavah." This refers to the Olah mentioned above;

ואם טהור אני עולה מחובתי וחטאת העוף ספק מגלח ראשו וזקנו וגבות עיניו כדרך שהמצורעים מגלחין

1. "And if I am Tahor, the Olah is my Chiyuv, and Chatas ha'Of is [permitted to bring amidst] Safek." He shaves his head, beard, and eyebrows, the way Metzora'im shave.

i. Note: Since he is only a Safek Metzora, he has no Heter to shave his beard! Avnei Nezer (YD 86:6, b'Hagahah) says that he uses a potion to make the hair of the beard fall out, and also the Pe'os, and shaves the rest. (The first Tiglachas is a Mitzvah, and overrides the Isur to cut the Pe'os, but perhaps the second shaving is not a Mitzvah, e.g. he was a Nazir Tahor and not a Metzora.) A potion is needed only for the five corners of the beard. Tosfos means that he shaves the rest. (Then, they knew where the corners are.) In Nazir 57b, Shmuel said that we discuss a woman or minor. We need not say that he excludes a man using a potion. Rather, he teaches unlike the version that permits a male adult Safek Nazir to shave, i.e. for the Torah permits Hakafah of the entire head. (This answers the Magihah's question against the Avnei Nezer.)

[צ"ל וסופר שלשים יום - צאן קדשים, טהרת הקודש] ומביא עולת בהמה ומתנה עליה כו' (וסופר שלשים יום ומביא עולת בהמה כו' - צאן קדשים, טהרת הקודש מוחקו) שהרי ספק נזירות טהרה הוא מונה ואינו יכול לגלח תגלחת שניה לצרעתו עד שיזרוק עליו אחד מן הדמים

2. He counts 30 days and brings Olas Behemah and stipulates about it, for he counts Safek Nezirus Taharah, and he cannot shave the second shaving for his Tzara'as until one of the bloods is thrown for him;

ומביא עולה וחטאת (ושלמים ודאי עולת בהמה וישהה( [צ"ל העוף ושלמים ישהה - טהרת הקודש] עד סוף נזירות טהרה שאחר טהרת צרעתו שעולה בודאי

3. He brings Olas and Chatas ha'Of, and he delays Shelamim until the end of Nezirus Taharah, which is after Vadai Taharah from his Tzara'as. (Really, he delays it until the fourth shaving.)

ואומר אם טמא אני פירוש אם טמא הייתי בתגלחת ראשונה העולה ראשונה נדבה היתה וזו תהיה חובה וחטאת העוף שהבאתי בתגלחת ראשונה מחובתי

4. He says "if I am Tamei", i.e. if I was Tamei at the first Tiglachas, the first Olah was Nedavah, and this is Chovah, and the Chatas ha'Of I brought at the first shaving was my Chovah;

ואם טהור אני עולה ראשונה חובה וזו נדבה שתגלחת זו של עכשיו אינה כלום וחטאת העוף ספק ומגלח ראשו וזקנו וגבות עיניו כדרך מצורעים

5. And if I am Tahor, the first Olah was Chovah, and this is Nedavah, for the Tiglachas now is not anything, and Chatas ha'Of is Safek. He shaves his head, beard, and eyebrows, the way Metzora'im shave.

ותגלחת זו היתה ראויה לעשות בסוף ז' ימי ספירה תגלחתו ראשונה אבל לא היה יכול משום דגילוח ספק מצורע אינו דוחה איסור גילוח דנזיר

6. It was proper that this Tiglachas be at the end of seven days of Sefirah from the first Tiglachas, but he could not, because shaving a Safek Metzora does not override shaving a Nazir. (This Dibur continues on Amud B.)

105b----------------------------------------105b

רבי שמעון אומר למחרת מביא אשמו ולוגו עמו בידו כדין מצורע בשמיני שלו והוא יום אחד וששים ומתנה עליו לפי שהוא ספק מצורע

(h) Explanation (cont.): R. Shimon says, the next day he brings his Asham and its Log [of oil] with him in his hand, like the law of a Metzora on his eighth day. It is day 61. He stipulates about it, for he is a Safek Metzora;

וחטאת מצורע שמעכבת טהרתו אינו יכול להביא מבהמה שאין חטאת בהמה באה על הספק לפיכך יביא חטאת העוף

1. Chatas Metzora, which is Me'akev his Taharah, he cannot bring from an animal, for Chatas Behemah is not brought amidst Safek. Therefore, he brings Chatas ha'Of;

ואם הוא עשיר יכתוב נכסיו לאחר ויהא עני ויביא קרבן עני דהיינו עוף ור''ש לטעמיה דאמר במסכת ערכין (דף יז:) אפי' היה עשיר בשעה שהביא ציפוריו או בשעת הבאת אשם והעני הכל הולך אחר החטאת

i. If he is rich, he writes [that he gives] his property to someone else, and then he is an Oni, and he brings Korban Oni, i.e. birds. R. Shimon holds like he taught elsewhere, in Erchin (19b), that even if he was rich at the time he brought [wild] birds, or at the time he brought the Asham, and [afterwards] he became poor, [his Korban] depends on [his wealth] at the time of the Chatas.

ואפילו לתנאי דפליגי עליה איכא לאוקומה להא דהכא ולפרושי יכתוב נכסיו לאחר מעיקרו

ii. And even according to the Tana'im who argue with him, we can establish this here, and explain "he writes his property to someone else" from the beginning.

ומתנה על חטאת העוף ואומר אם טמא הוא פירוש אם מצורע הוא הרי זו חובתו ואם לאו הרי זו ספיקו

2. He stipulates about Chatas ha'Of, and says that if he is Tamei, i.e. if he is a Metzora, this is his Chovah. If not, it is [merely brought due to] his Safek.

ואוכל בקדשים מיד אבל לשתות יין וליטמא למתים אינו יכול שאין ימי נזרו עולין לו (לימי) [צ"ל מתוך - ישר וטוב] צרעתו

(i) Explanation (cont.): He may eat Kodshim immediately [after these Korbanos], but he may not drink wine or become Tamei Mes, for his days of Nezirus amidst Tzara'as do not count for him [towards Nezirus].

כיצד יעשה פירוש לדברי בן זומא שאין מצריך לבקש אחד מן השוק לידור כנגדו בנזיר כמו שמצריך רבי יהושע בפרק שני נזירין (נזיר נט:)

1. [The Tosefta says] how does he do? I.e. according to Ben Zoma, who says that he need not ask someone from the market (i.e. someone else) to vow corresponding to him to be a Nazir (i.e. I am a Nazir if and only if he is not a Nazir), the way that R. Yehoshua requires, in Nazir (59b)...

סופר שלשים ומביא עולת בהמה ומגלח פי' ספק תגלחת טומאה וספק תגלחת טהרה דשמא מצורע היה ונזיר טמא ולא עלו לו אחת מתגלחותיו (לנזירותיו רק מצרעתו) [צ"ל לנזירותו רק לצרעתו - שיטה מקובצת כתב יד] שאין ימי נזרו עולין מתוך ימי צרעתו

2. He counts 30, brings Olas Behemah and shaves. I.e. it is Safek Tiglachas Tum'ah, Safek Tiglachas Taharah, for perhaps he was a Metzora and a Nazir Tamei, and neither of the first [two] shavings counted for his Nezirus, only for his Tzara'as, for his days of Nezirus amidst Tzara'as do not count [towards Nezirus].

ולסוף שבעה אחר ימי טהרת צרעתו אינו יכול לגלח דשמא נזיר טהור הוא אבל הזאה לא בעי שכבר הזה ושנה ואפילו לסוף ל'

3. At the end of seven days after the days of Taharas Tzara'as [ended], he cannot shave [the third time], for perhaps he was a Nazir Tahor. However, he does not need Haza'ah, for he already received Haza'ah and repeated at the end of 30 days.

אינו יכול לגלח עד שיזרוק עליו אחד מן הדמים ומביא חטאת העוף משום ספק תגלחת טומאה שאינו יכול להתחיל מנין נזירות טהרה עד שיביא חטאתו כדפרישית

4. He cannot shave until one of the bloods is thrown for him. He brings Chatas ha'Of due to Safek Tiglachas Tum'ah, for he cannot begin the count of Nezirus Taharah until he brings his Chatas, like I explained.

ומתנה עליו כתנאי שלמעלה בתגלחת ראשונה והוא הדין שיש להתנות שאם אינו נזיר עכשיו כלל שכלתה נזירותיו מתגלחת שלמעלה העולה נדבה וחטאת העוף ספיקו אך התנא לא חש לפרש כל זה

5. He stipulates about it like the Tenai above at the first Tiglachas. Likewise, he stipulates that if now he is not a Nazir at all, for his Nezirus ended in a previous Tiglachas, the Olah is Nedavah, and Chatas ha'Of is [permitted amidst] Safek. However, the Tana was not concerned to explain all this.

וסופר שלשים יום ומביא קרבנותיו שלמים ודאי ועולת בהמה ספק ומתנה עליה ואומר אם טמא הייתי בתגלחת שלישית העולה ראשונה נדבה וזו חובה וחטאת העוף מחובתי

6. He counts 30 days and brings his Korbanos - Shelamim Vadai and Olas Behemah Safek and stipulates about it, and says "if I was Tamei at the third Tiglachas (i.e. it was for Nezirus Tum'ah), the first Olah was Nedavah and this is Chovah, and Chatas ha'Of is my Chovah;

ואם טהור אני העולה ראשונה חובה וזו נדבה וחטאת העוף ספק והוא הדין נמי דמתנה אם כלתה נזירות מתגלחת שניה שתיהן עולת נדבה וחטאת העוף ספק אך לא חשש לפרש [צ"ל כל - ישר וטוב] כך ושותה יין ומיטמא למתים

7. And if I am Tahor, the first Olah was Chovah and this is Nedavah, and Chatas ha'Of is Safek, just the Tana was not concerned to explain so much. He drinks wine and may become Tamei Mes.

תימה למה לא הזכיר בקרבנות תגלחת רביעית זו חטאת [בהמה] שהרי ודאי נזיר היה ועדיין לא הביא חטאת הבהמה בשום פעם

(j) Question: Why didn't he mention in the Korbanos of the fourth Tiglachas "this is Chatas Behemah"? He surely was a Nazir, and he did not yet bring Chatas Behemah at any time!

ואם באנו לפרש רישא דברייתא ספק נזיר [צ"ל טמא - שיטה מקובצת] וספק אינו נזיר כלל עכשיו (אבל נזיר ודאי היה) ולכך לא יביא חטאת בהמה שהרי אינה באה על הספק

1. Suggestion: We can explain the beginning of the Beraisa "Safek Nazir Tamei, Safek he is not a Nazir at all now", but he was a Vadai Nazir, therefore he does not bring Chatas Behemah, for is not brought amidst Safek.

לא משתמע הכי דא''כ הוה ליה לפרושי בהדיא

2. Rejection #1: It does not connote like this, for if so it should have explained explicitly!

ועוד א''כ בשלמים הוה ליה למיתני תנאי או למיהוי (עולת) [צ"ל שלמי - שיטה מקובצת, צאן קדשים] נדבה או שלמי נזיר לענין [המורם מהם] דבהאי חזה ושוק ובהאי זרוע בשילה

3. Rejection #2: If so, for Shelamim it should have taught a Tenai, that it is either Shalmei Nedavah or Shalmei Nazir, regarding what is taken [from it and given to the Kohen]! From this (Shalmei Nedavah) we take off Chazah v'Shok, and from this (Shalmei Nazir) Zero'a Besheilah.

במה דברים אמורים בזמן שנדר שלשים אבל נדר שנים עשר חדש אוכל בקדשים לאחר שתי שנים ושותה יין ומיטמא למתים לאחר ארבעה שנים באותו ענין ובאותה שיטה שאמרנו

(k) Citation (cont.): What is the case? This is when he vowed [Nezirus] 30 days. However, if he vowed 12 months, he eats Kodshim after two years, and drinks wine and becomes Tamei Mes after four years, in the same way that we said;

מגלח לסוף שנה באותה של סוף שלשים ובאותו תנאי ולסוף שתי שנים בשניה ולבסוף ג' שנים בשלישית ולבסוף ארבעה שנים ברביעית

1. Explanation: He shaves at the end of a year like [the Tiglachas we explained] at the end of 30, and with the same Tenai, and [he shaves] at the end of two years the second time and at the end of three years the third time and at the end of four years the fourth time.

טמא בספק ומוחלט בודאי אוכל בקדשים לאחר שמונה ימים

(l) Citation (cont.): If he was Safek [Nazir] Tamei and a Vadai [Metzora] Muchlat, he eats Kodshim after eight days;

דתגלחת מצורע ודאי דוחה איסור גילוח דנזיר ומיד כשיבא לפנינו מגלח ראשונה ובשביעי תגלחת שניה ובשמיני מכניס ידיו לבהונות

1. Explanation: Tiglachas Metzora Vadai overrides the Isur of a Nazir to shave, and immediately when he comes to in front of us he may shave the first time, and on day seven the second time. On the eighth day he enters his Behonos (to put Dam Asham on them).

ושותה יין ומיטמא למתים לאחר ל''ז כך כתוב בתוספתא ונראה דגרסינן ששים ושבעה לפי שיטה שפירשנו

(m) Citation (cont.): He drinks wine and become Tamei Mes after 37 days. So is written in the Tosefta. It seems that the text says "67", according to how we explained.

טמא בודאי ומוחלט בספק אוכל בקדשים לאחר שלשים ושבעה יום ושותה ביין ומיטמא למתים לאחר ע''ד יום טמא בודאי ומוחלט בודאי אוכל בקדשים לאחר שמונה ימים ושותה יין ומטמא למתים לאחר ארבעה וארבעים יום

(n) Citation (cont.): If he was Vadai [Nazir] Tamei and a Safek Muchlat, he eats Kodshim after 37 days, and drinks wine and become Tamei Mes after 74 days. If he was Vadai Tamei and Vadai Muchlat, he eats Kodshim after eight days, and drinks wine and become Tamei Mes after 44 days.

3) TOSFOS DH Asham Zeh Yehei Shalmei Nedavah

תוספות ד"ה אשם זה יהא שלמי נדבה

(SUMMARY: Tosfos discusses how Kabalas Dam is done.)

וא''ת והא אמרינן בפרק איזהו מקומן (זבחים דף מז:) דאשם מצורע שני כהנים מקבלין את הדם אחד ביד ואחד בכלי ושלמים אמרינן דצריך שיקבל כל דמו של פר

(a) Question: We say in Zevachim (47b) that two Kohanim receive the blood of Asham Metzora - one in the hand and one in a Kli. For Shelamim, we say that he must receive all the blood of the bull [in a Kli]!

ויש לומר דתקוני גברא שאני כדאמרינן בפרק התערובות (זבחים דף עו:)

(b) Answer: To fix a person [enable him to eat Kodshim] is different, like we say in Zevachim (76b. They receive like for Asham, even though if it is Shelamim, this is b'Di'eved.)

4) TOSFOS DH u'Semichah

תוספות ד"ה וסמיכה

(SUMMARY: Tosfos discusses the Semichah required.)

למ''ד אשם מצורע לאו דאורייתא הוי באקפויי ידיו

(a) Explanation: According to the opinion that [Semichah] on Asham Metzora is mid'Oraisa, it is with soft hands (he does not lean on the animal).

ואע''ג דשלמים בעו סמיכה גמורה ואשכחן בפסחים בפרק האשה (דף פט:) גבי חמשה שנתערבו עורות פסחיהן דנמנעין מלעשות פסח שני מחמת סמיכה

(b) Implied question: Shelamim requires proper Semichah, and we find in Pesachim (89b) regarding five groups that their Pesachim became mixed (and a Mum was found on one, and we are unsure who was Yotzei), they refrain from doing Pesach Sheni, due to Semichah (if they would be Makdish Pesach Sheni on Tenai that if they were Yotzei on Pesach Rishon, it is a Shelamim, they cannot do Semichah mi'Safek)!

משום תקוני גברא התירו

(c) Answer: To fix a person is different.

ולמ''ד דאורייתא הזכיר בחנם סמיכה וכן נסכים דבין שלמים בין אשם מצורע טעונין סמיכה ונסכים

(d) Implied question: According to the opinion that [Semichah on Asham Metzora] is mid'Oraisa, Semichah and Nesachim were mentioned without need. Whether it is Shelamim or Asham Metzora, it needs Semichah and Nesachim!

ומיהו נסכים מצינו למימר דנקט משום שאר אשמות דלא בעו נסכים

(e) Partial Answer: We can say that it mentioned Nesachim due to other Ashamos, which do not require Nesachim.

5) TOSFOS DH u'Tenufas Chazah v'Shok

תוספות ד"ה ותנופת חזה ושוק

(SUMMARY: Tosfos asks why Tenufah while alive was not taught.)

תימה דלא תני תנופה מחיים דבעי אשם מצורע כדתנן בפרק כל המנחות באות מצה (לעיל סא.)

(a) Question: Why did it not teach Tenufah while alive, which Asham Metzora requires, like the Mishnah above (61a) teaches?

6) TOSFOS DH v'Ne'echal l'Yom va'Laylah

תוספות ד"ה ונאכל ליום ולילה

(SUMMARY: Tosfos explains why he cannot stipulate about Todah.)

ובתודה דאין נאכלת אלא ליום ולילה

(a) Implied suggestion: [He can stipulate that if he does not need Asham Metzora,] it is a Todah, which is eaten for one day and a night!

אין יכול להתנות משום דבעיא לחם ובלחם אי אפשר לעשות תקנה כדמוכח בפרק התודה (לעיל פ.)

(b) Rejection: He cannot stipulate [about Todah], for it requires bread, and there is no solution [to bring it amidst Safek], like is proven above (80a).

7) TOSFOS DH Sham'inan Lei l'R. Shimon...

תוספות ד"ה שמעינן ליה לרבי שמעון...

(SUMMARY: Tosfos discusses how we know that R. Shimon holds like this.)

פי' בקונטרס לא איתפריש

(a) Opinion #1 (Rashi): It was not explained [where he said so].

ויש לדקדק מדקסבר מדת יבש לא נתקדשה דמכשר שתי הלחם ולחם הפנים אבית פאגי שמעת מינה דלא חייש בעשרון משתי עשרונות

(b) Opinion #2: We can deduce this, for he [must] hold that dry measures were not made Kadosh, since he is Machshir Shtei ha'Lechem and Lechem ha'Panim [baked] in Beis Pagi. (If the dry Isaron measure was Mekudash, they would be Pasul outside the Azarah. Rather, it is not Mekudash. For the same reason,) this shows that he is not concerned for an Isaron from two Esronim.

ומיהו לוג אחד מב' לוגין לא שמעינן מינה דכולהו מודו במדת הלח דנתקדשה:

(c) Limitation: However, we cannot learn from there [a Heter to bring] one Log from two Lugim, for all agree that the wet measures were Mekudash!

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF