1) TOSFOS DH V'Chiper Es Mikdash ha'Kodesh Zeh Lifnai v'Lifnim Ohel Mo'ed...

תוספות ד"ה וכפר את מקדש הקודש זה לפני ולפנים אהל מועד...

(SUMMARY: Tosfos explains that the goat atoned for Tum'ah in these places.)

בפ''ק דשבועות (דף יג:) פירש בקונטרס דמיירי בטמא ששימש לפני ולפנים או בהיכל או במזבח

(a) Explanation (Rashi in Shevuos 13b): This discusses a Tamei who served in the Kodesh ha'Kodoshim, or in the Heichal, or on the Mizbe'ach.

ותימה דלא אשכחן דמכפר שעיר הנעשה בפנים אמשמש בטומאה וכאן פירש בקונטרס דמיירי בטמא שנכנס לפני ולפנים או נגע במזבח

(b) Question: We do not find that the inner goat atones for Tum'ah, and here Rashi explained that we discuss a Tamei who entered inside or touched the Mizbe'ach!

וקשה דאמאי בעי קרא הכא אכל חד וחד הא בפ''ב דשבועות (דף טז:) נפקא כרת בכולהו מחד קרא מדכתיב משכן ומקדש אם אינו ענין לטומאה שבחוץ תנהו ענין לטומאה שבפנים

(c) Question: Why do we need a verse here each one? In Shevuos (16b) we learn that there is Kares for all of them from one verse, since it says "Mishkan" and "Mikdash". If it is not needed for Tum'ah outside, use it to teach about Tum'ah inside!

ושמא מאחר דנפקא לן הכא בכולהו דמתכפרין לא מיבעי לענין כרת אלא חד קרא

(d) Answer: Perhaps after we learn here that all of them get Kaparah [through the goat], we require for Kares only one verse. (Yashar v'Tov - since all need Kaparah, this shows that all are as severe as the Kodesh ha'Kodoshim.)

ועוד קשה הא דתניא בפ''ק דשבועות (דף ז:) וכפר על הקודש מטומאות בני ישראל שיש לי בענין הזה להביא שלש טומאות טומאת עבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכות דמים וקאמר רבי שמעון ממקומו הוא מוכרח

(e) Question: A Beraisa in Shevuos (7b) teaches "v'Chiper Al ha'Kodesh mi'Tum'os Bnei Yisrael" - perhaps I should include three [Aveiros] that are called Tum'os - idolatry, Arayos and murder, and R. Shimon said, it is proven from its place [unlike this];

הוה ליה למימר מהכא דעל כרחך בטומאת הקודש הכתוב מדבר

1. He should have said [that it is proven] from here. You are forced to say that it refers to Tum'ah of Kodesh!

ועוד דבסוף הוציאו לו (יומא סא.) מייתי לה אמתני' בנשפך הדם יביא אחר ויחזור ויזה תחלה בפנים וכן בהיכל וכן במזבח הזהב

(f) Question: Also, in Yoma (61a, this Drashah) is brought regarding the Mishnah of "if the blood spilled, he brings another [animal] and returns and sprinkles first in the Kodesh ha'Kodoshim, and similarly in the Heichal, and similarly on the gold Mizbe'ach";

משמע בהדיא דלענין הזאות דריש דמזה על בין הבדים ועל הפרוכת ועל מזבח הזהב ושירי הדם על יסוד מזבח החיצון

1. This explicitly connotes that he expounds about Haza'os. He sprinkles between the staves of the Aron, on (towards) the Paroches and on the gold Mizbe'ach, and Shirayim on the Yesod of the outer Mizbe'ach;

וקרי ליה למזבח החיצון עזרות לפי שהיה בעזרה דאיכא עזרת כהנים ועזרת ישראל דקדושתם שוה ליחשב מחנה שכינה [צ"ל בפרק ב' דשבועות (דף טז.) - בארות המים]

2. The outer Mizbe'ach is called "Azaros" because it was in the Azarah, that there are there Ezras Kohanim and Ezras Yisrael. Their Kedushah is equal to be considered Machaneh Shechinah in Shevuos (16a).

ואע''ג דכולהו הזאות כבר כתיבי ואפילו עיכובא דרשינן מוכלה (בפרק ב' דשבועות (דף טז) - בארות המים מוחקו) אם כילה כיפר ואם לא כילה לא כיפר

(g) Implied question: All of the Haza'os are already written, and we even expound that they are Me'akev, since it says "v'Chilah" - if he finished [the Haza'os], he was Mechaper. If he did not finish, he was not Mechaper!

איצטריך האי קרא דלא תימא הני מילי אהרן להכי כתב רחמנא וכפר הכהן אשר ימשח אותו ואשר ימלא כדדרשינן בתורת כהנים וכתיב בתריה וכפר את מקדש הקודש

(h) Answer: We need this verse, lest we say that this is only Aharon. Therefore, the Torah wrote v'Chiper ha'Kohen Asher Yimshach Oso va'Asher Yemalei" (to include future Kohanim Gedolim), like we expound in Toras Kohanim, and it says afterwards "v'Chiper Es Mikdash ha'Kodesh."

2) TOSFOS DH Hushvu Kulan l'Kaparah Achas she'Miskaprin b'Se'ir ha'Mishtale'ach

תוספות ד"ה הושוו כולן לכפרה אחת שמתכפרין בשעיר המשתלח

(SUMMARY: Tosfos discusses Kaparah of the inner goat.)

אבל בשעיר הנעשה בפנים לא הושוו דאין כהנים מתכפרים כדדרשינן בפ''ק דשבועות (דף יג:) דכתיב אשר לעם

(a) Distinction: However, they are not the same regarding the inner goat. Kohanim do not get Kaparah [through it], like we expound in Shevuos (13b), for it says "Asher la'Am."

ואם תאמר ולוים במה מתכפרים אי בשעיר הנעשה בפנים אשר לעם כתיב ואיכא למאן דאמר בפרק הזרוע (חולין קלא:) לוים לא איקרו עם

(b) Question: How do Leviyim get Kaparah? If it is through the inner goat, [this cannot be, for] it says "Asher la'Am", and there is an opinion in Chulin (131b) that Leviyim are not called "Am"!

ואי בפרו של אהרן ביתו כתיב דהיינו כהנים

1. And if it is through Aharon's bull, [this cannot be, for] it says "Beiso", i.e. Kohanim!

ויש לומר דמתכפרין בשעיר הנעשה בפנים מאחר דכתיב יכפר אלו הלוים דאשמועינן קרא דמתכפרין

(c) Answer: They get Kaparah through the inner goat, since it is written "Yechaper" - these are the Leviyim. The verse teaches that they get Kaparah.

3) TOSFOS DH v'Ein Se'irei Avodas Kochavim Te'unin Semichah

תוספות ד"ה ואין שעירי עבודת כוכבים טעונין סמיכה

(SUMMARY: Tosfos discusses the need for the verse, and why we do not learn oppositely.)

ואיצטריך קרא למעוטי דלא תילף מפר העלם דבר של צבור דזה צבור והאי צבור

(a) Explanation #1: We need the verse to exclude, lest we learn from Par Helam Davar of the Tzibur, for this is of the Tzibur and this is of the Tzibur.

אי נמי משום דר' שמעון מרבי להו בסמוך מדכתיב (ויקרא ד) וסמך ידו על ראש השעיר ור' יהודה מוקי לה לרבות שעיר נחשון

(b) Explanation #2: It is because R. Shimon includes them from "v'Samach Yado Al Rosh ha'Sa'ir", and R. Yehudah establishes it to include Se'ir Nachshon.

ואיפכא לא מסתברא ליה למימר דמהחי ממעט שעיר נחשון ומהשעיר ירבה שעירי עבודת כוכבים

(c) Implied question: Why didn't he want to say oppositely, that we exclude Se'ir Nachshon from ha'Chai, and "ha'Sa'ir" includes Se'irei Avodas Kochavim?

משום דמהשעיר דכתי' גבי נשיא אית לן לרבויי טפי נמי שעיר נשיא כמו שעיר דנחשון

(d) Answer #1: Because "ha'Sa'ir" is written regarding a Nasi, it is more reasonable to include the goat of a Nasi, like Se'ir Nachshon.

ולי נראה דלהכי ליכא למימר חי למעט [שעיר] נחשון משום דאי אמרת בשלמא לרבות שפיר

(e) Answer #2: It seems to me we cannot say that ha'Chai excludes Se'ir Nachshon, for granted, if you will say that it includes, it is fine;

אלא אי אמרת למעט לשתוק קרא מיניה דשעה מדורות לא ילפינן כדאמר פ' כל המנחות באות מצה (לעיל דף נט.) גבי מנחת שמיני ללבונה:

1. However, if you will say that it excludes, the verse should not have mentioned this, and we do not learn Sha'ah (what applied only once) from Doros (what applies to all generations), like it says above (59a) regarding the Minchah of the eighth day [of Chanukas ha'Mishkan] for Levonah.

92b----------------------------------------92b

4) TOSFOS DH Ha l'R. Shimon Semichah b'Ba'alim Ba'inan

תוספות ד"ה הא לרבי שמעון סמיכה בבעלים בעינן

(SUMMARY: Tosfos discusses who is considered the owner.)

ואהרן לאו בעלים הוא

(a) Explanation: Aharon (the Kohen Gadol) is not the owner.

דאי משום שמתכפר עם כל ישראל

(b) Implied question: [He should be considered the owner, for] he gets Kaparah through it with all of Yisrael!

הא אמר ר' שמעון במסכת הוריות (דף ה.) פר ושעיר לכל שבט

(c) Answer: R. Shimon said in Horiyos (5a) that each Shevet brings a bull and goat. (Surely he does not get Kaparah through Korbanos for other Shevatim.)

והא דחשיבי זקנים בעלים אע''פ שיש פר ושעיר לבית דין בפני עצמן

(d) Implied question: The [Sanhedrin] are considered the owners [of all of them], even though there is a bull and goat for Beis Din by themselves!

כיון דעל ידיהן נעשה החטא קרי להו בעלים

(e) Answer: Since the sin was done through them, they are called owners.

5) TOSFOS DH Girsa b'Alma

תוספות ד"ה גירסא בעלמא

(SUMMARY: Tosfos brings two opinions about what this refers to.)

ל''א פירש בקונטרס כלומר דרבי יהודה לית ליה הלכה למשה מסיני בשתי סמיכות אלא בגירסא בעלמא נקט להו ויליף להו מקראי

(a) Version #1 (Rashi): I.e. R. Yehudah does not have a tradition from Sinai for two Semichos [b'Tzibur], rather, he said so for a mere Girsa (text that helps to remember the Halachah), and [really] he learns them from verses.

וקשה דבפרק כל המנחות באות מצה (לעיל סב:) פריך ויהו זבחי שלמי צבור טעונין סמיכה מק''ו ומשני גמירי שתי סמיכות בצבור

(b) Question: Above (62b) it asks that Zivchei Shalmei Tzibur should require Semichah based on a Kal v'Chomer, and it says that we have a tradition from Sinai [that there are only] two Semichos b'Tzibur!

וי''ל דהתם מיירי לר' שמעון דאית ליה גמרא כדאמר נמי בסמוך לרבינא ורבי יהודה הוה ממעט זבחי שלמי צבור מהפר

(c) Answer: There it discusses according to R. Shimon, who has a tradition, like it says below according to Ravina. R. Yehudah would exclude Zivchei Shalmei Tzibur from "ha'Par".

עוד פירש לשון אחר גירסא בעלמא קראי אסמכתא בעלמא לאוקמי גירסא לסימנא

(d) Version #2 (Rashi): It is mere Girsa, i.e. the verses are a mere Asmachta, to establish a text for a Siman (to remember the Halachah).

6) TOSFOS DH Ika Lemifrach

תוספות ד"ה איכא למיפרך

(SUMMARY: Tosfos asks why we do not learn from the Hekesh of all Korbanos.)

תימה נילף מהקישא דכל הקרבנות כדדרשינן (זבחים דף ז:) ביום צוותו זה בכור מעשר ופסח

(a) Question: We should learn from the Hekesh of all Korbanos, like we expound (Zevachim 7b) 'b'Yom Tzavoso" - this is Bechor, Ma'aser and Pesach.

7) TOSFOS DH she'Chen Te'unin Nesachim u'Tenufas Chazah v'Shok

תוספות ד"ה שכן טעונין נסכים ותנופת חזה ושוק

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot learn from a Tzad ha'Shavah.)

וכי תימא חטאת ואשם יוכיחו

(a) Question: Chatas and Asham should be Yochi'ach (prove that the law does not depend on this)!

מה לכולהו דמתן דמים מרובה למזבח תאמר בהני דבמתנה אחת:

(b) Answer: You cannot learn from all of them, which have many Matanos of Dam (four, or two that are four), to these (Bechor, Ma'aser and Pesach), which have one Matanah.

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF