1) TOSFOS DH Lerabos Se'irei Avodas Kochavim li'Semichah

תוספות ד"ה לרבות שעירי עבודת כוכבים לסמיכה

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not know them from a Hekesh.)

תימה תיפוק ליה מדאיתקוש לפר העלם דבר של ציבור כדאמרי' בפרק ב''ש (זבחים דף מא.) החטאת אלו שעירי עבודת כוכבים והתם מוכח דלרבי שמעון נמי אתיא

(a) Question: We should already know this, for they are equated to Par Helam Davar of the Tzibur, like we say in Zevachim (31a) "ha'Chatas" - these are Se'irei Avodas Kochavim. And there it is proven that it is also like R. Shimon!

וי''ל דההוא היקישא ליתא אלא לגבי הזאה דווקא

(b) Answer #1: That Hekesh is only for Haza'ah.

אי נמי מהיקישא לא הוה ידעינן משום דכתיב החי והוה מוקמינן למעוטי שעירי עבודת כוכבים

(c) Answer #2: We would not know from the Hekesh, because it is written "ha'Chai", and we would establish it to exclude Se'irei Avodas Kochavim.

וכן מוכח לקמן פרק שתי מדות (דף צב.):

(d) Support: It is proven like this below (92a).

2) TOSFOS DH l'R. Shimon Mai Ika Lemeimar

תוספות ד"ה לר' שמעון מאי איכא למימר

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not exclude Se'irei Avodas Kochavim.)

דלמעט שעירי עבודת כוכבים לא מסתבר לאוקמי כיון שהם כשאר חטאות דעלמא

(a) Explanation: It is unreasonable to establish it to exclude Se'irei Avodas Kochavim, since they are like other Chata'os [that atone].

3) TOSFOS DH Ela Sha'ah mi'Doros Lo Yalfinan

תוספות ד"ה אלא שעה מדורות לא ילפינן

(SUMMARY: Tosfos explains why elsewhere the Gemara was unsure about this.)

והא דמיבעיא לן בפ''ק דסנהדרין (דף טו:) שור סיני בכמה מי גמרינן שעה מדורות או לא

(a) Implied question: In Sanhedrin (15b) we asked how many judges are needed to convict an ox [that alighted on] Har Sinai. Do we learn from Sha'ah from Doros, or not?

התם גלויי מילתא בעלמא הוא

(b) Answer: There it is a mere Giluy Milsa.

4) TOSFOS DH Shochet mid'R. Achiya Nafka

תוספות ד"ה שוחט מדרבי אחייה נפקא

(SUMMARY: Tosfos justifies learning from Olah.)

תימה ההיא בעולה כתיב והכא בחטאת

(a) Question: That is written regarding Olah, and here it is Chatas!

ואע''ג דתלא רחמנא חטאת בעולה

1. Suggestion: The Torah made Chatas dependent on Olah.

מ''מ לא גמרי' דאיצטריך בפ' איזהו מקומן (זבחים ד' מח:) עיכובא בעולה ולא גמרינן מחטאת

2. Rejection: In any case, we do not learn [Chatas from Olah], for in Zevachim (48b) we require an Ikuv for Olah, and we do not learn from Chatas.

ומיהו לכולי טעמי דהתם ניחא דלמאי דמפרש התם טעמא שלא יהא טפל חמור מן העיקר ה''נ מהאי טעמא לא יהא שוחט (חטאת) בצפון

(b) Answer #1: According to all the reasons there it is fine, for according to what [Rava] explains there that the reason is we never find Tafel Chamur Min ha'Ikar (what is secondary is more stringent than what is primary), for the same reason one who slaughters Chatas need not be in the north. (We learn Chatas from Olah regarding the north, and for Olah the Shochet need not be in the north (and not even Lifnei Hash-m, like we expound in Zevachim 32b).)

ולמאי דמפרש נמי משום דכתיב העולה במקומה תהא מהאי טעמא נמי לא יהא שוחט בצפון

(c) Answer #2: Also according to what it explains [that Shechitah and Kabalah of an Olah in the north are Me'akev] because it is written "ha'Olah" - bi'Mkomah Tehei (it will be in its place), also for this reason the Shochet need not be in the north. (Perhaps Tosfos explains that we move the initial Hei of ha'Olah to the end of previous word, and we read bi'Mkom ha'Olah like bi'Mkomah Olah. The simple reading of the verse teaches that Chatas is in the place of Olah, and this Drashah teaches that Olah is in the place of Chatas - PF. I.e. they are totally equated regarding what requires the north, and also for Ikuv - Yashar v'Tov.)

5) TOSFOS DH Mah l'Ben Tzon she'Chen Kava Lo Kli

תוספות ד"ה מה לבן צאן שכן קבע לו כלי

(SUMMARY: Tosfos explains why elsewhere we do not ask this.)

וכן פריך בריש איזהו מקומן (גם זה שם)

(a) Observation: We ask this also in Zevachim there.

ותימה דלא פריך הכי בפ''ק דקדושין (ד' לו:) דיליף בן עוף מקל וחומר מבן צאן שלא קבע לו כהן לשחיטתו וקבע לו כהן להזאתו

(b) Question: It does not ask this in Kidushin (36b), that it learns a bird from a Kal v'Chomer from a Seh, which the Torah did not obligate a Kohen to slaughter it, and it obligated a Kohen for its Haza'ah!

וי''ל דגבי צפון שייכא הך פירכא דכלי אבל התם דבעי למילף כהונה לא דשמעינן שהצריך הכתוב בבן עוף יותר מבן צאן

(c) Answer: Regarding the north, this question [that the Torah obligated] a Kli applies, but there that we want to learn Kehunah, we do not learn that the Torah obligated a bird more than a Seh.

6) TOSFOS DH mi'Chatas she'Chen Mechaperes v'Chulei

תוספות ד"ה מחטאת שכן מכפרת כו'

(SUMMARY: Tosfos justifies the Dichuy.)

חטאת גופה מהיקישא דעולה אתיא ובעיא היא בריש איזהו מקומן (זבחים דף נ.) אי דבר הלמד בהיקש שחוזר ומלמד בבנין אב

(a) Explanation: Chatas itself we learn from a Hekesh to Olah, and it is a question in Zevachim (50a) whether something learned from a Hekesh returns to teach through a Binyan Av. (Therefore, it suffices to refute the Kal v'Chomer. Do not ask that we can learn from a Binyan Av, for if so, we would have resolved the question in Zevachim!)

7) TOSFOS DH Ela Ein ha'Shochet b'Tzafon Aval ha'Mekabel b'Tzafon

תוספות ד"ה אלא אין השוחט בצפון אבל המקבל בצפון

(SUMMARY: Tosfos discusses whether it is more reasonable to expound about the Shochet or the Mekabel.)

השתא משמע דלא מצי למדרש אבל מקבל בצפון אלא משום דלא איצטריך למעוטי שוחט דנפקא מדר' אחייה א''כ תחילה אית לן למידרש אין השוחט בצפון מקמי דנידרוש אבל מקבל בצפון

(a) Inference: Now it connotes that we can expound "but the Mekabel is in the north" only because we do not need to exclude the Shochet, for we learn from R. Achiya. If so, first we should expound the Shochet is not in the north before we expound "but the Mekabel is in the north." (Taharos ha'Kodesh and others - Tosfos' text did not say "R. Achiya does not come to exclude that the Shochet in Tzafon, rather... but the Mekabel must be in the north.")

ותימה דמשמע לעיל בברייתא דלא איצטריך קרא למעוטי שוחט מצפון אלא לפי שמצינו במקבל שעומד בצפון וא''כ לא ליכתוב אלא חד קרא ואנא ידענא דללמד על מקבל אתי דלשוחט לא איצטריך

(b) Question: It connotes in the Beraisa above that we need the verse to exclude the Shochet (he need not be) in the north only because we find that the Mekabel stands in the north. If so, it should write only one verse, and I would know that it comes to teach about the Mekabel (that he stands in the north), for I do not need for the Shochet!

וי''ל דלית ליה השתא ההיא סברא אלא לעולם איצטריך קרא לשוחט

(c) Answer: Now he does not hold like that reasoning. Rather, really, he needs the verse for the Shochet;

ובברייתא נמי מצינו למימר דלפי שמצינו לאו דווקא דמסברא אית לן למימר כיון שהשחיטה בצפון הוא הדין שוחט וכן המקבל דמאי שנא

1. Also in the Beraisa we can say that "because we find" is not precise, for from reasoning we should say that since Shechitah is in the north, the same applies to the Shochet, and also the Mekabel, for why should they be different?

8) TOSFOS DH Af'ah Lokeh Shetayim

תוספות ד"ה אפאה לוקה שתים

(SUMMARY: Tosfos explains the following question and answer unlike Rashi.)

פירש בקונטרס דאפייה גמר עריכה היא ופריך והאמרת מעשה יחידי

(a) Explanation #1 (Rashi): Baking is the completion of arranging. [The Gemara] asks "you said an individual action!"

ותימה מאי קמשני הא דערך הוא ואפאה הוא הא דערך חבריה ואפאה הוא אכתי מעשה יחידי מיהא לא הוי דאיכא עריכה בהדה

(b) Question: What was the answer "this is when he arranged and baked, and this is when his friend arranged and he baked"? Still, it is not a lone action, for there is arranging with it!

ונראה לפרש דחייב שתים משום עריכה מועטת שעושה האופה בשעת אפייה ואינה גמר עריכה

(c) Explanation #2: It seems that he is liable twice due to a small amount of arranging that the baker does at the time of baking, and it is not the completion of arranging;

ופריך ממעשה יחידי דמשמע שאין מלאכה אחרת עמה ואין חייבין עליה אלא אחת ומשני דערך הוא ואפה הוא כלומר שעשה גמר העריכה שבשעת האפייה

1. It asks from a lone action, for it connotes that there is no other action with it, and he is liable only once, and it answers that he arranged and baked. I.e. he did the final arranging, which is at the time of baking;

והא דקרי לה מעשה יחידי (משמע) [צ"ל דמשמע - בארות המים, גליונות קהילת יעקב] דלא מיחייב אלא אחת

(d) Implied question: Why is it called a lone action, which connotes that he is liable only once?

בשערך חבירו שגמר הכל אפילו עריכה דבהדי אפייה דהשתא ליכא שום עשייה בהדי אפייה אלא מעשה יחידי הוא

(e) Answer: This is when his friend arranged, that he finished everything, even arranging that is with baking. Now there is no action with the baking. It is a lone action.

וקצת קשיא לפ''ז דחנם נקט הא דערך חבריה כו' דהכי הוה ליה למימר הא דעביד גמר עריכה הא דלא עביד גמר עריכה

(f) Question: According to this, there was no need to say that his friend arranged... it should have said that this is when he did final arranging, and this is when he did not do final arranging!

9) TOSFOS DH R. Shimon Omer Af Nishchat Al Oso Mum

תוספות ד"ה רבי שמעון אומר אף נשחט על אותו מום

(SUMMARY: Tosfos contrasts the argument in the Mishnah and in the Beraisa.)

פירש בקונטרס רבי שמעון לטעמיה דאמר דבר שאין מתכוין מותר וזה לא נתכוין להטיל בו מום על מנת לשחוט עליו

(a) Explanation #1 (Rashi): R. Shimon holds like he taught elsewhere, that Davar she'Eino Miskaven is permitted. He did not intend to blemish it in order to slaughter it.

וקשיא דתנן במסכת בכורות בפ' כל פסולי המוקדשין (דף לג:) בכור שאחזו דם אפי' מת אין מקיזין לו דם דברי רבי יהודה

(b) Question: A Mishnah in Bechoros (33b) says that if a Bechor is sick due to excess blood, even if it will die, one may not let blood. R. Yehudah says so;

וחכ''א יקיז ובלבד שלא יעשה לו מום ואם עשה בו מום הרי זה לא ישחוט עליו ר' שמעון אומר יקיז אע''פ שעושה בו מום

1. Chachamim say, he may let blood, as long as he does not make a Mum. If he made a Mum, he may not slaughter due to it. R. Shimon says, he may let blood, even if he makes a Mum.

ומייתי בגמ' ברייתא דשמעתין ומסקינן בסוף הסוגיא אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כר' שמעון

2. The Gemara brings the Beraisa of our Sugya, and concludes at the end of the Sugya (34a) that Rav Yehudah said in the name of Shmuel that the Halachah follows R. Shimon;

ופריך הי ר' שמעון אילימא ר' שמעון דמתני' עד השתא לא (שמעינן) [צ"ל אשמעינן - שיטה מקובצת כתב יד] שמואל דבר שאין מתכוין מותר אלא הלכה כר' שמעון דברייתא

3. [The Gemara] asks, like which [teaching] of R. Shimon [does he rule]? If it is R. Shimon of our Mishnah, until now, did Shmuel not teach that Davar she'Eino Miskaven is permitted?! Rather, the Halachah follows R. Shimon of the Beraisa.

אלמא לא שרי ר' שמעון בברייתא מטעם דבר שאין מתכוין אלא אפי' במתכוין נמי שרי

i. Inference: In the Beraisa, R. Shimon does not permit due to Davar she'Eino Miskaven. Rather, even if he intends it is permitted! (This Dibur continues on the next Amud.)

56b----------------------------------------56b

ותדע דהא מפרש בשמעתין דפליגי במטיל מום בבעל מום דרבי מאיר אסר ורבנן שרו כדאמרינן יקיז אע''פ שעושה בו מום דתמים יהיה לרצון כתיב ובלבד שלא ישחוט עליו דגזרינן דלמא אתי לאערומי ולהקיז אפי' בלא אחזו דם

(c) Support: In our Sugya it explains that they argue about one who blemishes a Ba'al Mum. R. Meir forbids and Chachamim permit, like we say "he may let blood, even if he makes a Mum", for it says "Tamim Yihyeh l'Ratzon", as long as he does not slaughter due to it. We decree lest he come to scheme and let blood even if is not sick due to excess blood;

ורבי שמעון מיקל טפי דלא גזר ושרי אף לשחוט עליו אע''פ שעשה מום במתכוין

1. R. Shimon is more lenient and does not decree, and permits even to slaughter due to it, even though he intentionally makes a Mum.

והא דמפרשינן טעמא דר' שמעון במתניתין משום דבר שאין מתכוין היינו טעמא

(d) Implied question: Why do we explain R. Shimon's reason in our Mishnah due to Davar she'Eino Miskaven? (We can say that also in our Mishnah they argue about the Drashah, and whether or not we decree!)

משום דעל כרחיך מתני' לא איירי כעין ברייתא דבמתני' תנן וחכ''א יקיז ובלבד שלא יעשה בו מום ובברייתא קתני וחכ''א יקיז אף ע''פ שעושה בו מום

(e) Answer: You are forced to say that our Mishnah is unlike the Beraisa. In our Mishnah it teaches "and Chachamim say, he lets blood as long as he does not make a Mum", and the Beraisa teaches "and Chachamim say, he lets blood even though he makes a Mum";

אלא היינו טעמא משום דברייתא מיירי בשאין לו רפואה אא''כ יקיז במקום שיעשה בו מום כמו באוזן או בניב שפתים

1. Rather, the reason is because the Beraisa discusses when it has no cure unless he lets blood in a place that makes a Mum, e.g. in the ear or the upper lip;

הלכך חשיב הך אחיזת דם כמום והוה ליה כמטיל מום בבעל מום ואפילו במתכוין נמי שרי מאחר דאין לו רפואה אלא אם יעשה לו מום

2. Therefore, being sick due to excess blood is like a Mum, and [letting blood in a place that makes a Mum] is like blemishing a Ba'al Mum, which is permitted, and even intentionally it is permitted, since it has no cure unless he makes a Mum;

אלא דגזרינן לשחוט עליו דלמא אתי לעשות בו מום כשיש לו רפואה בענין אחר ורבי שמעון לא גזר

i. However, we decree not to slaughter based on it, lest people come to make a Mum when there is a cure in another way. R. Shimon does not decree.

אבל במתני' כשיש לו רפואה בהקזת הגוף שאין עושה מום ואפי' הכי אסר ר' יהודה דגזר מקום שאין עושה בו מום אטו מקום שעושה בו מום

(f) Distinction: However, in our Mishnah, when it has a cure through letting blood from the body [in a place] that does not make a Mum, and even so R. Yehudah forbids. He decrees a place that does not make a Mum due to a place that makes a Mum;

ורבנן שרו במקום שאין עושה בו מום דלא גזור

1. Rabanan permit in a place that does not make a Mum. They do not decree.

רבי שמעון אומר יקיז אע''פ שעושה בו מום כלומר אף במקום שיכול לבא לידי מום ולא שיהא פסיק רישיה ושרי דר' שמעון לטעמיה דאמר דבר שאין מתכוין מותר

2. R. Shimon says, he lets blood even though he makes a Mum. I.e. even in a place that can come to a Mum, but not that it is a Pesik Reishei (inevitable consequence), and it is permitted. This is like he taught elsewhere, for R. Shimon permits Davar she'Eino Miskaven.

והשתא ניחא ההיא דפ''ק דפסחים (דף יא.) דמייתי התם מתני' דבכורות ומפרש טעמא דר' יהודה מתוך שאדם בהול על ממונו אי שרית ליה במקום שאין עושין בו מום אתי למיעבד במקום שעושין בו מום

(g) Support: Now it is fine in Pesachim (11a). It brings there our Mishnah in Bechoros and explains R. Yehudah's reason because a person is frantic about his money. If you permit to him a place that does not make a Mum, he will come to do in a place that makes a Mum;

ורבנן כל שכן דאי לא שרית ליה אתי למיעבד

1. Rabanan say that all the more so, if you do not permit him, he will come to do [in a place that makes a Mum].

והשתא מה צריך לטעמא דרבנן הול''ל דרבנן שרו משום דאפילו מטיל מום במתכוין ליכא איסורא דאורייתא כדדרשינן תמים יהיה לרצון

2. Question: Why do we need to teach this reason for Rabanan? We should say that Rabanan permit because even one who intentionally blemishes a Ba'al Mum, there is no Isur Torah, like we expound "Tamim Yihyeh l'Ratzon"!

אלא היינו טעמא כדפרישית דהתם מיירי בשיש לו רפואה ע''י הקזת הגוף שאין עושה בו מום

3. Answer: Rather, the reason is like I explained. There we discuss when it has a cure through letting blood from the body that does not make a Mum.

וקצת קשיא מתורת כהנים דדריש התם קראי ומייתי עלה פלוגתא דמתני' דהוה ליה לאיתויי פלוגתא דברייתא

(h) Question: Toras Kohanim expounds the verses there and brings the argument of our Mishnah. It should have brought the argument of the Beraisa!

והכי איתא בפרשת אמור אל הכהנים תמים יהיה לרצון אין לי אלא עשה לא תעשה מנין ת''ל כל מום לא יהיה בו

1. Citation (Toras Kohanim in Parshas Emor): "Tamim Yihyeh l'Ratzon" is an Aseh. What is the source for a Lav? "Kol Mum Lo Yihyeh Vo";

יכול נפל מן הגג (או נשבר) [צ"ל ונשתבר - צאן קדשים] יהא עובר עליו ת''ל לא יהיה בו מום אל תתן בו מום מכאן אמרו בכור שאחזו דם כו' כדאיתא בבכורות (דף לד.)

2. Citation (cont.): If it fell from the roof and became broken, perhaps one transgresses for it! It says "Lo Yihyeh Vo" - do not put a Mum in it. From here they said that if a Bechor is sick due to excess blood... like it says in Bechoros (34a).

10) TOSFOS DH ha'Kol Modim b'Mechametz Acher Mechametz she'Hu Chayav

תוספות ד"ה הכל מודים במחמץ אחר מחמץ שהוא חייב

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Avodah Zarah.)

הקשה הרב רבינו יעקב מאורליינ''ש מהא דאמרינן פ''ק דע''ז (דף יג:) (גמרא עיר) [צ"ל בגמרא דעיר - בארות המים] שיש בה עבודת כוכבים גבי מקדיש בזמן הזה דקאמרינן נועל דלת בפניה והיא מתה מאליה

(a) Question (Ri of Orlins): We say in Avodah Zarah (13b) in the Gemara [on the Mishnah of] an city that has idolatry in it, regarding one who is Makdish [an animal] nowadays, that he locks a door in front of it and it dies by itself;

ופריך ונישוייה גיסטרא ומשני רבא שנראה כמטיל מום בקדשים ופריך נראה מטיל מום מעלייא הוא ומשני כאן בזמן שבית המקדש קיים כו'

1. The Gemara asks that we should cut it into two halves, and Rava answered that this would look like blemishing Kodshim. [The Gemara] asked that it does not merely appear so. It is truly blemishing!, and answers [that is] when the Mikdash stands [but nowadays that the animal cannot be offered, it merely looks like blemishing Kodshim].

ופריך וליהוי כמטיל מום בבעל מום דאע''ג דלא חזי להקרבה אסור ומשני בעל מום אע''ג דלא חזי לגופיה לדמיה חזי לאפוקי הכא דלא חזי לא לגופיה ולא לדמיה

2. [The Gemara] asks that this should be like blemishing a Ba'al Mum. Even though it cannot be offered, one may not blemish it further, and answers that a Ba'al Mum, even though it itself cannot be offered, its [redemption] money can be offered. Here (nowadays), we cannot offer the animal or its value.

והשתא הרי מחמץ אחר מחמץ דלא חזי לא לגופיה ולא לדמיה וחייב

3. Summation of question: Now, we find that Mechametz after Mechametz, [even though] it (the Minchah) cannot be offered, and not its value (there is no Pidyon for a Minchah after Kedushas Kli - below, 100b), and one is liable!

וי''ל דבזמן הזה יש לפטור יותר

(b) Answer #1: Nowadays there is more reason to exempt.

ועוד דבמחמץ מיחייבי טפי כדאמר הכא דאפילו מאן דפטר מטיל מום בבעל מום מודה במחמץ אחר מחמץ דחייב

(c) Answer #2: One is liable more for Chimutz, like it says here, for even the one who exempts one who blemishes a Ba'al Mum, he agrees that Mechametz after Mechametz is liable.

11) TOSFOS DH Lehavi Nosek Acher Kores

תוספות ד"ה להביא נותק אחר כורת

(SUMMARY: Tosfos concludes that even after Nosek, they are still in the sac.)

פי' בקונטרס בא אחד וכרת את הביצים והניחם תלויים בכיס ובא אחר ונתקן לגמרי

(a) Explanation #1 (Rashi): Someone came and cut the Beitzim (Kores), and left them hanging in the sac, and another came and totally cut them (Nosek).

ואי אפשר לומר כן דבבכורות פרק על אלו מומין (דף לט:) אמרינן דנתוק וכרות לא הוו מומין פירוש משום דאיתנהו בכיס

(b) Rebuttal: One cannot say so, for in Bechoros (39b) we say that Nosek and Kores are not Mumim, i.e. because [the Beitzim] are in the sac!

ונראה דכורת היינו שכרתו ממקום חיבורו ולא שנכרתו לגמרי

(c) Explanation #2: It seems that Kores is when they are cut from where they are connected, but they are not totally cut off. (Nosek totally cuts them off, but they are still in the sac.)

12) TOSFOS DH Ela Lemi'utei Pesulei ha'Mukdashim Le'acher Pidyonam

תוספות ד"ה אלא למעוטי פסולי המוקדשין לאחר פדיונם

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not answer differently.)

הוה מצי למימר למעוטי בזמן הזה דחשיב ליה בפ''ק דע''ז (דף יג:) נראה בעלמא

(a) Implied question: He could have said to exclude [blemishing a Korban] nowadays, which is considered in Avodah Zarah (13b) to merely look like [blemishing a Korban]!

ושמא לא צריך קרא להכי

(b) Answer: Perhaps we do not need a verse for this.

13) TOSFOS DH Amar Mum v'Amar Kol Mum

תוספות ד"ה אמר מום ואמר כל מום

(SUMMARY: Tosfos discusses the argument about expounding "Kol".)

השתא דרשי כולהו תנאי כל

(a) Explanation #1: Now, all the Tana'im expound "Kol".

ותימה דבריש אלו עוברין (פסחים מג:) דפריך ורבי אליעזר אימא כל לרבות את הנשים כי כל לרבות עירובו

(b) Question: In Pesachim (43b, the Makshan) asks that R. Eliezer should say that "Kol" includes women, and "Ki Kol" includes a mixture [of Chametz];

וכי תימא רבי אליעזר לא דריש כי כל והתניא כו' מאן שמעת ליה דדריש כל ר' אליעזר

1. Citation (43b): Perhaps R. Eliezer does not expound "Ki Kol"! (This cannot be, for) a Beraisa teaches... who expounds "Kol"? It is R. Eliezer;

מאי קושיא הא איכא תנאי טובא דדרשי כל וכן ר' עקיבא בפרק התערובות (זבחים דף פב.) גבי כל חטאת

2. What was the difficulty (i.e. proof that it must be R. Eliezer)? Many Tana'im expound Kol, and similarly R. Akiva in Zevachim (82a) regarding "Kol Chatas"!

וי''ל דמ''מ קשיא ליה התם דלא משתמיט תנא בשום דוכתא [שיסבור] דתערובת חמץ בכרת

(c) Answer #1: In any case it is difficult for [the Makshan] there, for we never find a Tana anywhere who holds that there is Kares for a mixture of Chametz.

ועוד אע''ג דלא דרשי רבנן התם כל יש מקומות דדרשינן כגון במרובה (ב''ק דף סג.) דאמר כל רבויא הוא

(d) Answer #2: Even though Rabanan do not expound there Kol, there are places where they expound, e.g. in Bava Kama (63a). It says "Kol" is a Ribuy (inclusion);

ובפרק ב' דסוכה (דף כז:) דריש כל האזרח בישראל ישבו בסוכות מלמד שכל ישראל יושבין בסוכה אחת

1. And in Sukah (27b, Chachamim) expound "Kol ha'Ezrach b'Yisrael Yeshvu ba'Sukos" teaches that all of Yisrael can sit in one Sukah (even though not everyone owns a Perutah of it).

ור' יהודה דריש הכא כל מום למטיל מום בבעל מום לא דריש התם כל בריש אלו עוברין (פסחים דף מג:) ובפרק קמא דכריתות (דף ד:) נמי דריש ר' יהודה כל דם

(e) Support: And R. Yehudah expounds here "Kol Mum" for one who blemishes a Ba'al Mum. He does not expound there Kol in Pesachim (43b). And also in Kerisus (4b), R. Yehudah expounds "Kol Dam"!

לכך נראה דהתם כולה בדבר שאין סברא לרבות כגון עירובו וכגון נשים משום היקש וכגון מקצתו דבל תקטירו

(f) Explanation #2: There (in Pesachim), the entire [question] is about something unreasonable to include, such as a mixture [of Chametz], or women, due to the Hekesh (to eating Matzah; normally, women are exempt from a Mitzvas Aseh sheha'Zman Gerama), or partial Haktarah (of Se'or).

הני דוקא שייך לדמות ועל זה קאמר כמאן כר' אליעזר דדריש כל לרבות דבר שאין סברא לרבות

1. Only these it is feasible to compare. Regarding this it says 'like whom is this? It is R. Eliezer, who expounds "Kol"', i.e. to include something unreasonable to include;

ועל זה נמי קאמר ורבנן כל לא דרשי לרבות דבר שאין סברא לרבות

2. Also about this it says that Rabanan do not expound Kol, to include something unreasonable to include.

14) TOSFOS DH Hini'ach Se'or Al Gabei Isah... v'Nischamtzah me'Eleha

תוספות ד"ה הניח שאור על גבי עיסה והלך וישב לו ונתחמצה מאליה

(SUMMARY: Tosfos explains why one is liable.)

ואע''ג דכתיב בקרא לא תעשה ולא תאפה משמע מידי דעשייה כגון לישה ועריכה ואפייה וקיטוף

(a) Implied question: It is written Lo Sa'aseh and Lo Se'afeh, which connote action, e.g. kneading, arranging, baking and Kituf (smoothing the surface of the dough with water, or taking pieces for individual loaves from the big dough)!

הכי נמי לא תעשה קרינן ביה

(b) Answer: We pronounce it Lo Sei'aseh (it will not become Chametz, i.e. even passively).

15) TOSFOS DH u'Ma'aseh Shabbos Ki Hai Gavna Mi Michayev v'Chulei

תוספות ד"ה ומעשה שבת כי האי גוונא מי מיחייב כו'

(SUMMARY: Tosfos justifies the comparison to Shabbos.)

אע''ג דהדביק פת בתנור מיחייב

(a) Implied question: One who stuck bread on [the wall of] an oven is liable (on Shabbos, even though it bakes by itself)!

התם משום דדרכו לאפות (כולו) [צ"ל בכך - שיטה מקובצת]

(b) Answer: There it is because it is normal to bake like this;

אבל כאן כשאדם מניח (לפת שאור שלם) [צ"ל שאור] ע''ג עיסה אין דרכה להתחמץ כולה אלא אותו צד לחודיה שנוגע בשאור ואותו צד עצמו אין דרכו להתחמץ חימוץ גמור (דכי ה''ג לא בעינא) [צ"ל בכי ה''ג אלא כעין - צאן קדשים, חק נתן] חמץ נוקשה דדמי למאכל בן דרוסאי

1. However, here, when a person puts Se'or on a dough, it does not normally ferment all of it, only the side that touches the Se'or, and that side itself does not normally become total Chametz in such a case, rather, like Chametz Nuksheh, which is k'Ma'achal Ben Drusai (partially cooked);

לפיכך מדמי לה מעשה צלי של שבת דהיפך בו חייב לא היפך בו פטור דכל בצד אחד כמאכל בן דרוסאי לאו כלום הוא:

2. Therefore, it compares it to an act of roasting on Shabbos, if he flipped [over the meat] he is liable. If he did not flip he is exempt, for anything [that cooks] on one side k'Ma'achal Ben Drusai has no significance.

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF