1)

ASHAM METZORA SHE'LO LISHMAH

ר' אבא אמר בשלמא הנך עולות נינהו (דף צ,א) אי לא חזו לעולת חובה קרבי לעולת נדבה
(a)

Answer #2 (Rava): The lambs of the Omer and Tamid are Olos. If they are not brought like Chovos (like their original laws), they are Nedavos;

אלא הכא אי לא מוקמית ליה במילתיה אשם נדבה מי איכא
1.

R. Yochanan specifically taught Asham Metzora. If it is not brought like Chovah (with Nesachim), it cannot be a Nedavah.

תניא כוותיה דרבי יוחנן אשם מצורע ששחטו שלא לשמו או שלא נתן מדמו על גבי בהונות הרי זו עולה לגבי מזבח וטעון נסכים וצריך אשם אחר להתירו:
(b)

Support (for R. Yochanan - Beraisa): If Asham Metzora was slaughtered Lo Lishmah, or if its blood was not put on the Behonos, it is offered on the Mizbe'ach, and it requires Nesachim. The Metzora must bring another Asham.

2)

MIDOS GEDUSHOS AND MIDOS MECHUKOS

(משנה) כל מדות שבמקדש היו נגדשות חוץ משל כהן גדול שהיה גודשה לתוכה
(a)

(Mishnah): All the measures in the Mikdash were Gedushos (when they are overflowing, the measure is complete), except (those used for Chavitim) of the Kohen Gadol, which were Mechukos (they properly contain the full measure).

מדת הלח בירוציהן קדש ומדת היבש בירוציהן חול
(b)

Birutzim (the excess above the brim; alternatively, the foam) of wet measures are Kodesh. Those of dry measures are Chulin;

רבי עקיבא אומר מדת הלח קדש לפיכך בירוציהן קדש מדת היבש חול לפיכך בירוציהן חול
(c)

R. Akiva says, wet measures are Kodesh, therefore their Birutzim are Kodesh. Dry measures are Chulin, therefore their Birutzim are Chulin;

רבי יוסי אומר לא משום זה אלא שהלח נעקר והיבש אינו נעקר:
(d)

R. Yosi says, this is not the reason. Rather, liquids are Ne'ekarim. (When a Kli is filled to overflowing, liquid that was inside is pushed outside. It already became Kodesh.) Solids are not Ne'ekarim.

מני
(e)

(Gemara) Question: (The Mishnah says that all the measures were Gedushos, except of the Kohen Gadol.) Who is the Tana?

אי רבי מאיר חד גדוש הוה
1.

This is unlike R. Meir. He holds that there was only one Gadush measure (an Isaron, and two Mechukos for Chavitim, Isaron and half-Isaron);

אי רבנן חדא ומחוק הוה
2.

This is unlike Chachamim. They hold that there was only one measure (other than the Machuk half-Isaron for Chavitim), and (also) it was Machuk!

אמר רב חסדא לעולם רבי מאיר ומאי כל מדות כל מדידות:
(f)

Answer (Rav Chisda): It is like R. Meir. It means that all the measurings were Gedushos...

3)

BIRUTZEI MIDOS

מדת הלח בירוציהן קדש:
(a)

(Mishnah): Birutzim of wet measures are Kodesh.

במאי קא מיפלגי
(b)

Question: What do they argue about?

תנא קמא סבר מדת הלח נמשחה בין מבפנים בין מבחוץ מדת יבש נמשחה מבפנים ולא נמשחה מבחוץ
(c)

Answer: The first Tana holds that wet measures were Mekudashos (with Shemen ha'Mishchah) on the inside and outside, and dry measures were Mekudashos only on the inside;

ורבי עקיבא סבר מדת הלח נמשחה בין מבפנים בין מבחוץ מדת יבש לא נמשחה כל עיקר
1.

R. Akiva holds that wet measures were Mekudashos on the inside and outside, and dry measures were not Mekudashos at all. (What is put inside gets only Kedushas Peh, i.e. the person says that it should be Kodesh. He is Mekadesh only what he needs, but not Birutzim);

ורבי יוסי סבר אידי ואידי נמשחה מבפנים ולא נמשחה מבחוץ והכא היינו טעמא דלח נעקר ומגווה דמנא קא אתי והיבש אינו נעקר
2.

R. Yosi holds that both of them were Mekudashos only on the inside. Birutzim of wet measures are Kodesh because liquids are Ne'ekarim; they were once in the Kli.

וכי נעקר מאי הוי גברא למאי דצריך קא מכוין א
(d)

Question: One intends to be Mekadesh only what he needs. Being Ne'ekar does not make things Kodesh!

מר רב דימי בר שישנא משמיה דרב זאת אומרת כלי שרת מקדשין שלא מדעת
(e)

Answer #1 (Rav Dimi bar Shishna): This teaches that Klei Shares are Mekadesh without one's intent.

רבינא אמר לעולם אימא לך כלי שרת אין מקדשין אלא מדעת וגזרה שמא יאמרו מוציאין מכלי שרת לחול
(f)

Answer #2 (Ravina): We can say that Klei Shares are not Mekadesh without intent. Chachamim decreed that Birutzim of wet measures are Kodesh, lest people think that we may use (for Chulin) things that were in a Kli Shares.

מותיב ר' זירא סידר את הלחם ואת הבזיכין לאחר השבת והקטיר את הבזיכין בשבת פסולה
(g)

Question (R. Zeira - Mishnah): If Lechem ha'Panim was put on the Shulchan after Shabbos and the Bazichei Levonah were Huktar the following Shabbos, the bread is Pasul;

כיצד יעשה יניחנו לשבת הבאה שאפילו הוא על שלחן ימים רבים אין בכך כלום
1.

Rather, the bread must be left on the Shulchan from Shabbos to Shabbos (in this case, 13 days after it was put there. Only then we are Maktir the Levonah.) It is no problem to leave the bread on the Shulchan for many days.

ואמאי התם נמי לימא גזירה שמא יאמרו מפקידין בכלי שרת
2.

According to Ravina, we should decree to disqualify it, lest people think that Linah does not apply to something in a Kli Shares, even if left longer than is proper!

פנים אחוץ קא רמית פנים לאו כולי עלמא ידעי חוץ כולי עלמא ידעי
(h)

Answer: That does not disprove Ravina. Lechem ha'Panim is in the Heichal. Only Kohanim know how long it was there. (They are zealous, so we are not concerned lest they err.) Measures are used outside the Heichal. Everyone can see Birutzim being used for Chulin, so people will err.

תנן התם מותר נסכים לקיץ המזבח
(i)

(Mishnah): Mosar (extra) Nesachim are used to buy Kitz ha'Mizbe'ach (Olos Tzibur to bring when the Mizbe'ach is idle).

מאי מותר נסכים
(j)

Question: What is Mosar Nesachim?

רבי חייא בר יוסף אמר בירוצי מדות
(k)

Answer #1 (R. Chiya bar Yosef): It is Birutzei Midos.

ר' יוחנן אמר כאותה ששנינו
(l)

Answer #2 (R. Yochanan): It is Hekdesh's profit from changing prices (like the following):

המקבל עליו לספק סלתות מארבע ועמדו בשלש יספק מארבע
1.

(Mishnah): If Ploni agreed to supply Soles (to Hekdesh) at the price of four (Sa'im per Sela), and the price rose to three, he supplies at the rate of four;

90b----------------------------------------90b
(דף צ,ב) משלש ועמדו מארבע מספק מארבע
2.

If he agreed to supply at the price of three, and the price declined to four, he supplies at the rate of four;

שיד הקדש על העליונה
3.

This is because Hekdesh has the upper hand.

תניא כוותיה דרבי חייא בר יוסף תניא כוותיה דרבי יוחנן
(m)

One Beraisa supports R. Chiya bar Yosef, and one supports R. Yochanan.

תניא כוותיה דרבי חייא בר יוסף בירוצי מידות הללו מה היו עושין בהן אם יש זבח אחר יקריבו עמו
(n)

(Beraisa #1): If there is a Korban in the Azarah (without Nesachim), Birutzei Midos may be used for it;

ואם לנו יפסלו בלינה
1.

If Lanu (our text, i.e. they were left overnight; the text in the Tosefta is 'Lav', i.e. if they were not used for it), they are Nifsalim due to Linah;

ואם לאו מקיצין בהן את המזבח וקיץ זה מהו עולות הבשר לשם ועורות לכהנים
2.

If no Korban is around, they are (redeemed and) used for Kitz ha'Mizbe'ach, i.e. Olos. The meat is Huktar, the Kohanim receive the skin

תניא כוותיה דרבי יוחנן המקבל עליו לספק סלתות מארבע ועמדו משלש מספק מארבע משלש ועמדו מארבע מספק מארבע שיד הקדש על העליונה
(o)

(Beraisa #2): If Ploni agreed to supply (to Hekdesh) at the price of four and the price rose to three, or vice-versa, he supplies at the rate of four. This is because Hekdesh has the upper hand;

וזהו ששנינו מותר נסכים לקיץ המזבח:
1.

About this profit we learned 'Mosar Nesachim are used to buy Kitz ha'Mizbe'ach.'

4)

WHICH KORBANOS REQUIRE NESACHIM?

(משנה) כל קרבנות הציבור והיחיד טעונין נסכים חוץ מן הבכור והמעשר והפסח והחטאת והאשם
(a)

(Mishnah): All Korbanos, of the Tzibur or of individuals, require Nesachim, except for Bechor, Ma'aser, Pesach, and (most cases of) Chatas and Asham;

אלא שחטאתו של מצורע ואשמו טעונין נסכים:
1.

The Chatas and Asham of a Metzora require Nesachim.

תנו רבנן (במדבר טו) ועשיתם אשה לה' יכול כל העולה לאישים יהא טעון נסכים אפילו מנחה
(b)

(Gemara - Beraisa) Suggestion: Perhaps "va'Asisem Isheh la'Shem" teaches that everything Huktar requires Nesachim, even a Minchah!

תלמוד לומר (במדבר טו) עולה
1.

Rejection: It says "Olah".

שלמים מנין
2.

Question: What is the source that Shelamim requires Nesachim?

תלמוד לומר זבח
3.

Answer: It says "Zevach".

תודה מנין
4.

Question: What is the source that Todah requires Nesachim?

ת"ל או זבח
5.

Answer: "Oh Zevach" includes it.

יכול שאני מרבה אף בכור ומעשר ופסח וחטאת ואשם
6.

Suggestion: Perhaps we include even Bechor, Ma'aser, Pesach, Chatas and Asham!

תלמוד לומר (במדבר טו) לפלא נדר או בנדבה בא בנדר ונדבה טעון נסכים שאינו בא בנדר ונדבה אין טעון נסכים משמע להוציא את אלו
7.

Rejection: "Lefalei Neder Oh vi'Ndavah" this teaches that only Korbanos that can be brought for Nedavah require Nesachim.

אוציא את חובות הבאות מחמת הרגל ברגל ומאי נינהו עולות ראייה ושלמי חגיגה
8.

Suggestion: We should exclude obligatory Korbanos of the festivals, i.e. Olos Re'iyah and Shalmei Chagigah!

ת"ל (במדבר טו) או במועדיכם כל הבא במועדיכם טעון נסכים משמע להביא את אלו
9.

Rejection: "Oh b'Mo'adeichem" teaches that anything (that must be) brought on the festival requires Nesachim.

אביא שעירי חטאת הואיל ובאין חובה ברגל
10.

Suggestion: We should include the Chatas (goat) that is part of Musaf on each day of the festival. It is obligatory!

תלמוד לומר (במדבר טו) וכי תעשה בן בקר בן בקר בכלל היה ולמה יצא
11.

Rejection - Question: "V'Chi Sa'aseh Ven Bakar" - the Parshah already mentioned cattle and flock. Why does it mention cattle again?

להקיש אליו מה בן בקר מיוחד בא בנדר ונדבה אף כל בא בנדר ונדבה
i.

Answer: The verse discusses a bull brought for Nedavah. It teaches that only (kinds of) Korbanos that can be brought for Nedavah require Nesachim (e.g. Olos and Shelamim, even Chovos of the festival, but not Chata'os)

(במדבר טו) לעשות ריח ניחוח לה' מן הבקר או מן הצאן מה ת"ל
12.

Question: What do we learn from "La'asos Re'ach Nicho'ach la'Shem Min ha'Bakar Oh Min ha'Tzon"?

לפי שנאמר עולה שומע אני אפי' עולת העוף במשמע
13.

Answer #1 (R. Yoshiyah) Suggestion: Perhaps "Olah" includes even Olas ha'Of!

ת"ל מן הבקר או מן הצאן דברי ר' יאשיה
i.

Rejection: "Min ha'Bakar Oh Min ha'Tzon" (teaches only animals, but not birds.)

רבי יונתן אומר אינו צריך הרי הוא אומר זבח ועוף אינו זבח
14.

Objection (R. Yonason): We do not need this to exclude birds. It says "Zevach". Korbanos ha'Of are not slaughtered!

אם כן מה ת"ל מן הבקר או מן הצאן
15.

Question: What does R. Yonason learn from "La'asos Re'ach... Min ha'Bakar Oh Min ha'Tzon"?

לפי שנאמר (ויקרא א) אדם כי יקריב מכם קרבן לה' מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן יכול האומר הרי עלי עולה יביא משניהם ת"ל מן הבקר או מן הצאן רצה אחד מביא רצה שנים מביא
16.

Answer: Since it says "Adam Ki Yakriv... Min ha'Behemah Min ha'Bakar u'Min ha'Tzon", one might have thought that one who vows to bring an Olah must bring a bull and Seh. "Min ha'Bakar Oh Min ha'Tzon" teaches that it suffices to bring one of them.

ורבי יונתן למה לי קרא האמר עד שיפרוט לך הכתוב יחדו
17.

Question: According to R. Yonason, why must it say "Oh"? He holds that even (the prefix) 'Vov' connotes 'or', unless it explicitly says 'Yachdav' (together, like it says regarding Kilayim)!

איצטריך סלקא דעתך אמינא (דף צא,א) הואיל וכתיב ומן הצאן כמאן דכתיב יחדו דמי
18.

Answer: Since it says "Adam... u'Min ha'Tzon" (and it could have omitted the 'Vov'), it is as if it says 'Yachdav'.