1)

WHICH PRODUCE BECOMES PERMITTED?

בעי רמי בר חמא שתי הלחם הנצה שריא או חנטה שרייה
(a)

Question (Rami bar Chama): How developed must fruits be in order that Shtei ha'Lechem will permit it? Do we require Hanatzah (sprouting) or Chanatah (budding)?

מאי הנצה ומאי חנטה
1.

Question: Which Hanatzah and Chanatah does he refer to?

אילימא הנצה דפירא וחנטה דפירא
i.

Suggestion: He refers to that of the fruit.

השתא השרשה שריא הנצה וחנטה מיבעיא
ii.

Rejection: Hashrashah suffices for grain to be permitted by the Omer. Surely Hanatzah and (all the more so) Chanatah permit fruit!

אלא הנצה דעלה וחנטה דעלה
2.

Answer: He refers to that of the leaves;

מי הוי כי השרשה או לא
i.

He asks whether Hanatzah of leaves is like Hashrashah, or if Chanatah is like Hashrashah.

תיקו
(b)

This question is not resolved.

2)

IS PLANTED WHEAT LIKE LAND?

בעי רבא בר רב חנן חטין שזרען בקרקע עומר מתירן או אין עומר מתירן
(a)

Question #1 (Rava bar bar Rav Chanan): If (harvested) wheat was replanted in the ground, does the Omer permit it?

היכי דמי אי דאשרוש תנינא אי דלא אשרוש תנינא
1.

Question: Whether or not it took root, a Mishnah answers this!

דתנן אם השרישו קודם לעומר עומר מתירן ואם לאו אסורין עד שיבא עומר הבא
i.

(Mishnah): If it took root before the Omer, the Omer permits it. If not, it is forbidden until next year's Omer.

לא צריכא דחצדינהו וזרעינהו קודם לעומר ואתא עומר וחליף עלייהו וקא מיבעיא ליה מהו לנקוטי ומיכל מינייהו
2.

Answer: The case is, he harvested and planted it before the Omer, and the Omer passed (before Hashrashah). May he uproot it and eat it?

כמאן דשדייא בכדא דמיא ושרינהו עומר או דלמא בטיל להו לגבי ארעא
i.

If it is as if the wheat is in a box, the Omer permits it. If it is Batel to the ground (like wheat that is growing), it is forbidden until the next Omer.

יש להן אונאה או אין להן אונאה
(b)

Question #2: Does Ona'ah (overcharging) apply to it?

היכי דמי
1.

Question: What is the case?

אילימא דאמר ליה שדאי בה שיתא ואתו סהדי ואמרי דלא שדא בה אלא חמשה
2.

Answer #1: Reuven paid Shimon to plant six measures of wheat and witnesses testify that he planted only five.

והאמר רבא
3.

Rejection: Surely Reuven does not pardon the missing measure!

כל דבר שבמדה ושבמשקל ושבמנין אפי' פחות מכדי אונאה חוזר
i.

(Rava): If the wrong measure, weight or number was given, even if the error is less than a sixth, the sale is invalid (Rashi; Rambam - the sale stands, but the additional amount must be given or returned).

אלא דאמר ליה שדאי בה כדבעי לה ואתו סהדי ואמרי דלא שדא בה כדבעי לה
4.

Answer #2: Reuven paid Shimon to plant his field properly, witnesses testify that he planted improperly.

יש להן אונאה דכמאן דשדייא בכדא דמיא ויש להן אונאה
i.

If we consider the wheat to be in a box, Ona'ah applies to it (like all other Metaltelim, i.e. movable objects);

או דלמא בטיל להו לגבי ארעא
ii.

If it is Batel to the ground, it is like land, so Ona'ah does not apply to it.

נשבעין עליהן או אין נשבעין עליהן
(c)

Question #3: Does one swear about it?

כדשדייא בכדא דמיא וכמטלטלי דמו ונשבעין עליהן
1.

If it is like wheat in a box, it is Metaltelim, so we swear about it;

או דלמא בטיל להו אגב ארעא וכמקרקעי דמו ואין נשבעין עליהן
2.

If it is Batel to the ground, it is like land, so we do not swear about it.

תיקו
(d)

These questions are not resolved.

3)

WASTE AFTER DIGESTION

בעי רמי בר חמא חטין שבגללי בקר ושעורין שבגללי בהמה מהו
(a)

Question (Rami bar Chama): If wheat or barley is in animal excrement, what is the law?

למאי
1.

Question: What does he ask about?

אילימא לטמויי טומאת אוכלין
2.

Answer #1: He asks whether it has Tum'as Ochlim.

תנינא
3.

Rejection: A Mishnah teaches this!

חטין שברעי בקר ושעורין שבגללי בהמה חישב עליהן לאכילה אין מטמא טומאת אוכלין
i.

(Mishnah): If wheat or barley is in animal excrement and one intended to eat it, it is not Mekabel Tum'as Ochlim;

לקטן לאכילה מטמא טומאת אוכלין
ii.

If he picked it out of the excrement in order to eat it, it is Mekabel Tum'as Ochlim.

אלא למנחות
4.

Answer #2: He asks whether it may be used for Menachos.

פשיטא דלא (מלאכי א) הקריבהו נא לפחתך הירצך או הישא פניך
5.

Objection: Obviously, it may not be used, due to "Hakrivehu Na l'Fechasecha..."! (A human governor would not accept a gift of a sickly animal. All the more so we should not offer repulsive Korbanos!)

לא צריכא דנקטינהו וזרעינהו וקא בעי לאיתויי מנחות מינייהו מאי
6.

Answer #3: The case is, he removed the grain and planted it. He asks whether what grows may be used for Menachos;

משום דמאיסותא הוא וכיון דזרעינהו אזדא למאיסותייהו
i.

If grain in excrement is Pasul because it is repulsive, what grows from it is not repulsive (it may be used);

או דלמא משום כחישותא הוא והשתא נמי כחושה
ii.

If grain in excrement is Pasul because it is inferior (because it was digested), what grows from it will also be inferior. (It is Pasul.)

תיקו
(b)

This question is not resolved.

בעי רמי בר חמא פיל שבלע כפיפה מצרית והקיאה דרך בית הרעי מהו
(c)

Question (Rami bar Chama): If an elephant swallowed a basket, and excreted it, what is the law?

למאי
1.

Question: About what does he ask?

אילימא למבטל טומאתה
2.

Answer #1: He asks it became Tahor.

תנינא
3.

Rejection: A Mishnah teaches this!

כל הכלים יורדין לידי טומאתן במחשבה ואין עולין מטומאתן אלא בשינוי מעשה
i.

(Mishnah): (If one is making a Kli,) intent (to use it like it is now) causes it to be Mekabel Tum'ah. A physical change is needed to be Metaher. (Intent to fix it for a different use does not suffice. Here, there was no physical change!)

לא צריכא דבלע הוצין ועבדינהו כפיפה מצרית
4.

Answer #2: The case is, it swallowed reeds, and they were made into a wicker basket;

מי הוה עיכול הוה ליה (דף סט,ב) ככלי גללים ככלי אדמה ואין מקבלין טומאה
i.

If we consider the reeds to have been digested, the basket is a dung Kli, which is not Mekabel Tum'ah. If not, it is Mekabel Tum'ah;

69b----------------------------------------69b
דאמר מר כלי אבנים וכלי גללים וכלי אדמה אין מקבלין טומאה לא מדברי תורה ולא מדברי סופרים או דלמא לא הוי עיכול
ii.

(Mishnah): Kelim made of stone, dung or earth are not Mekabel Tum'ah, not mid'Oraisa nor mid'Rabanan.

תפשוט ליה מהא דאמר עולא משום ר"ש בר יהוצדק
(d)

Answer #1: We learn from Ula!

מעשה ובלעו זאבים שני תינוקות בעבר הירדן ובא מעשה לפני חכמים וטהרו את הבשר
1.

(Ula): A case occurred in which wolves swallowed two babies in Ever ha'Yarden (and excreted them). Chachamim were Metaher the flesh.

שאני בשר דרכיך
(e)

Rejection: We cannot learn from there, for flesh is soft. (It is more easily digested than reeds.)

ולפשוט מסיפא
(f)

Answer #2: We learn from the end of that teaching!

וטמאו את העצמות
1.

(Ula): Chachamim were Metamei the bones.

שאני עצמות דאקושי טפי
(g)

Rejection: We cannot learn from there, for bones are hard.

4)

WHEAT FROM THE CLOUDS

בעי ר' זירא חיטין שירדו בעבים מהו
(a)

Question (R. Zeira): If wheat fell with rain (Rashi - wheat from a ship was absorbed in clouds; Tosfos - it was a miracle), what is the law?

למאי
1.

Question: What does he ask about?

אי למנחות אמאי לא
i.

Surely, he does not ask whether it is Kosher for Menachos. There is no reason to disqualify!

אלא לשתי הלחם מאי
2.

Answer: He asks whether it is Kosher for Shtei ha'Lechem;

ממושבותיכם אמר רחמנא לאפוקי דחוצה לארץ דלא אבל דעבים שפיר דמי
i.

Shtei ha'Lechem must come "mi'Moshvoseichem (from where you dwell)." This excludes Chutz la'Aretz, but it may come from clouds;

או דלמא ממושבותיכם דווקא ואפילו דעבים נמי לא
ii.

Or, perhaps it excludes also clouds!

ומי איכא כי האי גוונא
3.

Question: Would this ever occur?!

אין כדעדי טייעא נחיתא ליה רום כיזבא חיטי בתלתא פרסי
4.

Answer: Yes! A case occurred, and a field three Parsa'os (about 12 kilometers) long was covered with a Tefach of wheat.

5)

IS THE GROWTH BATEL TO THE IKAR?

בעי ר"ש בן פזי שיבולת שהביאה שליש קודם לעומר ועקרה ושתלה לאחר העומר והוסיפה מהו
(a)

Question (R. Shimon ben Pazi): If an ear of grain was a third grown before the Omer, and it was detached and replanted after the Omer and it grew (a little), what is the law?

בתר עיקר אזלינן ושרייה עומר
1.

If the law depends on the Ikar (what was planted), the Omer permitted it. (The additional growth is Batel. Also it is permitted);

או דלמא בתר תוספת אזלינן ועד שיבא עומר הבא
2.

If the law depends on the new growth, it is not permitted until next year's Omer.

תפשוט ליה מהא
3.

Question: He should learn from either of the following (that the Ikar determines the law)!

דאמר ר' אבהו אמר רבי יוחנן ילדה שסבכה בזקנה ובה פירות אפילו הוסיף במאתים אסור
i.

(R. Avahu): If a young branch (i.e. of a tree within the three years of Orlah) with fruits was grafted onto an old tree, even if the fruits grew an additional 200 times their (initial) size, they are forbidden.

ואמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן בצל ששתלו בכרם ונעקר הכרם אפי' הוסיף במאתים אסור
ii.

(R. Shmuel bar Nachmani): If an onion was planted in a vineyard and the vines were removed, even if it grew an additional 200 times its size, it is forbidden.

היא גופה קא מיבעיא ליה
4.

Answer: R. Shimon ben Pazi asks about the rulings of R. Avahu and R. Shmuel;

מפשט פשיטא להו לרבנן דבתר עיקר אזלינן לא שנא לקולא ולא שנא לחומרא
i.

Are they sure that the Ikar determines the law, even if this is a leniency?

או דלמא ספוקי מספקא להו ולחומרא אמרינן לקולא לא אמרינן
ii.

Or, perhaps they are unsure. They are concerned for stringencies of the Ikar and of the additional growth!

תיקו
(b)

This question is not resolved.