1)

KNEADING OF HEKDESH

(דף סז,א) גלגול הקדש פוטר
(a)

(Rava): Kneading of Hekdesh exempts (from Chalah);

דתנן הקדישה עיסתה עד שלא גלגלה ופדאתה חייבת
1.

(Mishnah): If Leah was Makdish dough, and before it was kneaded (i.e. it was still flour) she redeemed it, (when she later kneads it,) Chalah must be taken;

משגלגלה ופדאתה חייבת
2.

If she was Makdish a kneaded dough and redeemed it, Chalah must be taken;

הקדישה עד שלא גלגלה וגלגלה הגזבר ואחר כך פדאתה פטורה שבשעת חובתה היתה פטורה
3.

If she was Makdish it before it was kneaded and the Gizbar (treasurer of Hekdesh) kneaded it (i.e. it was kneaded while it was Hekdesh), it is exempt from Chalah.

בעי רבא גלגול <עובד כוכבים> {גוי} מאי
(b)

Question (Rava): Does kneading of a Nochri exempt?

מיתנא תנן גר שנתגייר והיתה לו עיסה נעשה עד שלא נתגייר פטור משנתגייר חייב ספק חייב
1.

(Mishnah): If a Nochri kneaded a dough and later converted, it is exempt from Chalah. If it was kneaded after he converted, or if we are in doubt, Chalah must be taken.

הא מאן קתני לה דברי הכל היא ואפי' רבי מאיר ורבי יהודה דקמחייבי התם פטרי הכא
2.

Possibility #1: There is no dissenting opinion. Even R. Meir and R. Yehudah, who obligate Miru'ach of a Nochri (regarding Ma'aser), exempt (from Chalah) a dough kneaded by a Nochri;

התם הוא דכתיב דגנך דגנך יתירא הוי מיעוט אחר מיעוט ואין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות אפילו <עובדי כוכבים> {גוי}
3.

Regarding Ma'aser it says "Degancha" twice. (We expound each like 'Digunecha', i.e. your Miru'ach, not of a Nochri.) Two exclusions for the same matter always come to include it;

אבל הכא תרי זימני עריסותיכם כתיב
4.

Regarding Chalah it says "Arisoseichem" twice;

חד עריסותיכם כדי עיסתכם
i.

Version #1 (our text): One is expounded like 'Isaschem", Chalah applies to the Shi'ur of 'your dough' (in the Midbar, each day everyone received an Omer of Man, i.e. the volume of 43 and a fifth eggs);

ii.

Version #2 (Tosfos): One excludes the dough of Hekdesh; (end of Version #2)

וחד עריסותיכם ולא עיסת <עובדי כוכבים> {גוי} ולא עיסת הקדש
iii.

The other excludes the dough of a Nochri.

או דלמא רבי יוסי ורבי שמעון קתני לה דקא פטרי אבל רבי מאיר ורבי יהודה גמרי ראשית ראשית מהתם
5.

Possibility #2: The Mishnah is like R. Yosi and R. Shimon, who exempt Miru'ach of a Nochri, but R. Meir and R. Yehudah, who obligate Miru'ach Nochri, learn a Gezerah Shavah "Reishis-Reishis" from Ma'aser to obligate a dough kneaded by a Nochri.

אמר רבא יהא רעוא דאחזיה בחילמא
(c)

Rava: May Hash-m show me the answer in a dream! (I will never be able to resolve my question.)

הדר אמר רבא מאן דאמר מירוח <העובד כוכבים> {הגוי} פוטר גלגול <העובד כוכבים> {הגוי} פוטר מאן דאמר מירוח <העובד כוכבים> {הגוי} אינו פוטר גלגול <העובד כוכבים> {הגוי} אינו פוטר
(d)

Answer (Rava, at a later time): Possibility #2 is correct. Whoever obligates Miru'ach of a Nochri, obligateds kneading of a Nochri.

איתיביה רב פפא לרבא <עובד כוכבים> {גוי} שהפריש פטר חמור וחלה מודיעים אותו שהוא פטור וחלתו נאכלת לזרים ופטר חמור גוזז ועובד בו
(e)

Question #1 (Rav Papa - Beraisa): (When Peter Chamor (a firstborn donkey) is born, one should give a Seh (goat or sheep) to a Kohen to redeem it. If not, we behead the donkey, and one may not benefit from it.) If a Nochri designated Peter Chamor (Tosfos -the donkey itself; Rashi - a Seh to redeem it) or Chalah, we inform him that he is exempt. Zarim may eat the Chalah. One may shear the Chamor (Rashi - Seh) and work with it.

הא תרומתו אסורה
1.

Inference: If he designated Terumah, it is forbidden.

והא האי תנא דאמר מירוח <העובד כוכבים> {הגוי} אינו פוטר וגלגול <עובד כוכבים> {גוי} פוטר
2.

Summation of question: The Tana obligates Miru'ach of a Nochri, but exempts kneading of a Nochri!

ועוד איתיביה רבינא לרבא חלת <עובד כוכבים> {גוי} בארץ ותרומתו בחוצה לארץ מודיעין אותו שהוא פטור חלתו נאכלת לזרים ותרומתו אינה מדמעת
(f)

Question #2 (Ravina - Beraisa): If a Nochri took Chalah in Eretz Yisrael or Terumah in Chutz la'Aretz, we inform him that he is exempt. Zarim may eat the Chalah. The Terumah is not Medame'a. (I.e. if it becomes mixed with a larger amount of Chulin, the mixture is permitted.)

הא תרומתו בארץ אסורה ומדמעת
1.

Inference: His Terumah in Eretz Yisrael is forbidden, and it is Medame'a!

והא האי תנא דאמר מירוח <העובד כוכבים> {הגוי} אינו פוטר גלגול <העובד כוכבים> {הגוי} פוטר
2.

Summation of question: The Tana obligates Miru'ach of a Nochri, but exempts kneading of a Nochri!

מדרבנן גזירה משום בעלי כיסים
(g)

Answer to both questions: Miru'ach of a Nochri is exempt mid'Oraisa. It is liable mid'Rabanan. This is a decree due to rich people (lest they buy from a Nochri merchant who did Miru'ach himself, and people will think that also Peros bought from a Yisrael merchant is exempt. Alternatively, it is lest they give their produce to a Nochri to do Miru'ach, to exempt themselves from Ma'aser.)

67b----------------------------------------67b
(דף סז,ב) אי הכי אפי' חלה נמי
(h)

Question: If so, we should decree similarly about Chalah!

אפשר דאפי לה פחות מחמשת רבעים קמח ועוד
(i)

Answer: One who wants to be exempt from Chalah can knead small doughs at most five Reva'im (the volume of 43 eggs. This is exempt from Chalah.) He need not use a Nochri.

תרומה נמי אפשר דעביד לה כדר' אושעיא
(j)

Question: Also one who wants to be exempt from Ma'aser can use R. Oshaya's method. He does not need a Nochri!

דאמר רבי אושעיא מערים אדם על תבואתו ומכניסה במוץ שלה כדי שתהא בהמתו אוכלת ופטורה מן המעשר
1.

(R. Oshaya): One may scheme, and bring grain into his house with the chaff, and his animal (or himself, if he eats Arai (casually)) may eat without tithing.

אי נמי דעייל לה דרך גגות ודרך קרפיפות
2.

Alternatively, he can enter the Peros into the house through the roof or Karfef (an enclosed place without a roof, and eat Arai or feed his animal without tithing).

התם בפרהסיא זילא ביה מילתא
(k)

Answer: These methods are conspicuous. People are ashamed to use them. They would rather use a Nochri;

הכא בצינעא לא זילא ביה מילתא:
1.

Kneading small doughs is inconspicuous. People not are ashamed to do this.

2)

REAPING BEFORE THE OMER

(משנה) בא לו לעשרון נתן עליו שמנו ולבונתו יצק ובלל
(a)

(Mishnah): Oil and Levonah were put in the Kli (Rashi's text - before the Isaron of Soles). More oil was poured on, and (Tosfos - before pouring) Belilah (mixing the flour with oil) was done;

הניף והגיש קמץ והקטיר והשאר נאכל לכהנים
(b)

They did Tenufah, Hagashah, Kemitzah and Haktarah; the remainder is eaten by the Kohanim.

משקרב העומר יוצאין ומוצאין שוק ירושלים שהוא מלא קמח קלי שלא ברצון חכמים דברי רבי מאיר
(c)

R. Meir says, immediately, the markets of Yerushalayim were full of (Chodosh) flour and parched grain. Chachamim disapproved. (If people harvest before the Omer, perhaps they will eat Chodosh before the Omer);

ר' יהודה אומר ברצון חכמים היו עושין:
(d)

R.Yehudah says, Chachamim approved.

ולא גזר רבי יהודה דלמא אתי למיכל מיניה
(e)

(Gemara) Inference: R. Yehudah does not decree lest one eat something forbidden.

ורמינהו ר' יהודה אומר בודקין אור ארבעה עשר ובארבעה עשר שחרית ובשעת הביעור
(f)

Contradiction (Mishnah - R. Yehudah): We check (for Chametz) on the night of (that begins) Nisan 14, (and if Bedikah was not done then) on the morning of the 14th, and (if not,) at the time of Bi'ur (when Chametz must be destroyed, the sixth hour of the day (Rashi) or after noon (Tosfos Pesachim));

וחכ"א לא בדק כו'
1.

Version #1 (Rashi): Chachamim say, if Bedikah was not done (during the Mo'ed, i.e. time of Bi'ur), it is done afterwards (during Pesach).

2.

Version #2 (Tosfos): Chachamim say, if Bedikah was not done (during the Mo'ed, i.e. festival), it is done after Pesach. (If one owned Chametz during Pesach, it is forbidden forever.)