1)

WHEN IS A GARMENT OBLIGATED IN TZITZIS?

אמר ר' זירא אמר רב מתנא אמר שמואל תכלת אין בה משום כלאים ואפי' בטלית פטורה
(a)

(R. Zeira citing Shmuel): Kilayim does not apply to Tzitzis, even if the garment is exempt.

מאי טלית פטורה
(b)

Question: What is the meaning of 'even if the garment is exempt'?

אילימא דלית בה שיעורא
1.

Suggestion: The garment is too small to require Tzitzis.

והתניא טלית שהקטן מתכסה בו ראשו ורובו (דף מא,א) והגדול יוצא בה דרך עראי חייבת בציצית
2.

Rejection (Beraisa): If a garment is big enough to cover the head and majority of a child (who is old enough to go in the market by himself), and big enough for an adult to wear on occasions, it requires Tzitzis;

אין הקטן מתכסה בו ראשו ורובו אע"פ שהגדול יוצא בה עראי פטורה
i.

If it is not big enough to cover the head and majority of a child, even if it is big enough for an adult to wear on occasions, it is exempt from Tzitzis;

וכן לענין כלאים
ii.

The same applies to Kilayim.

והוינן בה מאי וכן לענין כלאים
3.

Question: What is the meaning of 'the same applies to Kilayim'?

אילימא וכן לענין איסורא דכלאים
i.

Suggestion: Also the Isur of Kilayim does not apply to a garment too small for a child.

והא אנן תנן אין עראי בכלאים
ii.

Rejection (Mishnah): The Isur of Kilayim does not depend on whether one would wear the garment on occasions.

ואמר רב נחמן בר יצחק וכן לענין סדין בציצית
4.

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): The same applies to a Sadin with Techeles. (If it is too small, there is no Mitzvah, and it is forbidden due to Kilayim). (This concludes the rejection of Suggestion (1).)

אלא מאי פטורה הטיל למוטלת
(c)

Answer: Kilayim does not apply even if one attached Tzitzis to a garment that already had Kosher Tzitzis.

והא אמרה רבי זירא חדא זימנא
(d)

Question: If one does not transgress in this case, surely such Tzitzis are Kosher. If so, why did R. Zeira teach the same law differently (40b, 1:k)?

חדא מכלל דחבירתה איתמר
(e)

Answer: Indeed, he said only one of these (Tosfos - this law, in the name of Shmuel; Rashi - that law). The other was inferred from the one he said.

ת"ר טלית כפולה חייבת בציצית
(f)

(Beraisa): If a garment is folded over, it requires Tzitzis (on the current corners, i.e. two are on the fold);

ורבי שמעון פוטר
(g)

R. Shimon exempts.

ושוין שאם כפלה ותפרה שחייבת
1.

All agree that if it was sewn shut, it is obligated.

תפרה פשיטא
2.

Objection: This is obvious!

לא צריכא דנקטה בסיכי
3.

Answer: The case is, it was fastened only with a pin (alternatively - it was sewn poorly with wide stitches).

רבה בר הונא איקלע לבי רבא בר רב נחמן חזייה דהוה מיכסי טלית כפולה ורמי ליה חוטי עילוי כפילא איפשיטא ואתא חוטא וקם להדי רישיה
(h)

Rabah bar Rav Huna saw that Rava bar Rav Nachman was wearing a folded garment. It had Tzitzis on the fold. He unfolded it. (Two of) the Tzitzis were now in the middle.

אמר ליה לאו היינו כנף דכתב רחמנא באורייתא
1.

Rabah: The Torah requires Tzitzis on the corner. They are not there!

אתא שדייה איכסי גלימא אחריתי
2.

Rava took off the garment.

אמר ליה מי סברת חובת גברא הוא חובת טלית הוא זיל רמי לה
3.

Rabah: Do you think that Tzitzis is a Chovas Adam (it is obligatory only when one wears the garment)?! No, it is Chovas Talis (one must put Tzitzis on every garment he owns (and sometimes wears)). Go put Tzitzis on the corner!

לימא מסייע ליה חסידים הראשונים כיון שארגו בה שלש היו מטילין בה תכלת
(i)

Support (for Rabah - Beraisa): Tzadikim of old would put Tzitzis once they had woven the three fingers of the garment. (Rashba - if it were Chovas Adam, it would be a stringency to put Tzitzis on once it was finished, before wearing it. They would not be so exceedingly stringent to do so before it was finished!)

שאני חסידים דמחמרי אנפשייהו
(j)

Rejection: They were exceedingly stringent.

ופליגא דמלאכא
(k)

Rabah argues with an angel;

דמלאכא אשכחי' לרב קטינא דמיכסי סדינא
1.

Rav Ketina was wearing a Sadin. (Chachamim decreed not to put Tzitzis on it. Some explain that it had Lavan, but not Techeles.)

אמר ליה קטינא קטינא סדינא בקייטא וסרבלא בסיתוא ציצית של תכלת מה תהא עליה
2.

An angel: You wear a Sadin in summer, and a rounded (two-cornered) coat in winter. You never fulfill the Mitzvah of Techeles (some texts - Tzitzis)!

אמר ליה ענשיתו אעשה
3.

Rav Ketina: Do you punish for not fulfilling an (optional) Mitzvas Aseh?!

אמר ליה בזמן דאיכא ריתחא ענשינן
4.

The angel: When Hash-m is angry, we do!

אי אמרת בשלמא חובת גברא הוא היינו דמחייב דלא קא רמי אלא אי אמרת חובת טלית הוא הא לא מיחייבא
5.

Granted, if Tzitzis is a Chovas Adam, Rav Ketina was liable for not wearing Tzitzis. However, if it is a Chovas Talis, he is blameless!

אלא מאי חובת גברא הוא נהי דחייביה רחמנא כי מיכסי טלית דבת חיובא כי מיכסי טלית דלאו בת חיובא היא מי חייביה רחמנא
(l)

Objection: Even if Tzitzis is a Chovas Adam, one is not liable unless he is wearing a garment that is obligated!

אלא הכי קאמר ליה טצדקי למיפטר נפשך מציצית
(m)

Answer: In any case, one (Nimukei Yosef - a great person) should not seek ways to avoid the Mitzvah. (Tosfos - this applies only if it is Chovas Adam. Rashi - this even applies to Chovas Talis. We cannot infer the angel's opinion.)

אמר רב טובי בר קיסנא אמר שמואל כלי קופסא חייבין בציצית
(n)

(Shmuel): Garments (that one will wear) require Tzitzis, even when they are in a box.

ומודה שמואל בזקן שעשאה לכבודו שפטורה
1.

Shmuel agrees that a garment prepared for shrouds is exempt (Nimukei Yosef - even though he occasionally wears it in his lifetime);

מ"ט (דברים כב) אשר תכסה בה אמר רחמנא האי לאו לאיכסויי עבידא
i.

The Torah says "that you cover yourself with"; this is not for covering oneself.

בההיא שעתא ודאי רמינן ליה משום (משלי יז) לועג לרש חרף עושהו
2.

When he dies, we put Tzitzis on the shrouds, to avoid mocking him (that he is exempt from Mitzvos) - "Lo'eg la'Rash Cheref Osehu".

2)

TRANSFERRING TZITZIS TO ANOTHER GARMENT

אמר רחבה אמר ר' יהודה טלית שנקרעה חוץ לשלש יתפור
(a)

(Rachbah): If a garment was torn more than three fingers from the corner, we may fix it (and the Tzitzis are Kosher);

תוך שלש לא יתפור
1.

If it tore within three fingers of the corner, we may not fix it. (Rashi - perhaps some of the strings used to fix it will be left hanging on the corner for the sake of Tzitzis, and they are Pasul, for they were not attached l'Shem Tzitzis. Tosfos (40b DH Shema) - once it tore, all the Tzitzis are disqualified. They must be removed and reattached after fixing it. Rosh - we may never put Tzitzis on, even after fixing the corner.)

תניא נמי הכי טלית שנקרעה חוץ לשלש יתפור
(b)

Support (Beraisa): If a garment was torn more than three fingers from the corner, we may fix it;

תוך שלש רבי מאיר אומר לא יתפור
1.

R. Meir says, if it tore within three fingers, we may not fix it; (Hagahos Maimoni - this supports Rachbah, for the Halachah follows R. Meir's decrees. Nimukei Yosef switches the opinions of R. Meir and Chachamim; the support is from Chachamim.)

וחכ"א יתפור
2.

Chachamim permit fixing it.

ושוין שלא יביא אפילו אמה על אמה ממקום אחר ובה תכלת ותולה בה
3.

All agree that one may not bring even a large piece of material (with Techeles on it) from another garment and attach it;

ושוין שמביא תכלת ממקום אחר ותולה בה (דף מא,ב) ובלבד שלא תהא מופסקת
4.

All agree that one may bring Techeles strings (taken from another garment) and attach them, on condition that they were not cut.

41b----------------------------------------41b
שמעת מינה מתירין מבגד לבגד
5.

Inference: One may remove Tzitzis from a garment to attach them to another garment!

דילמא דאי בלאי
6.

Rejection: Perhaps they may be removed only from a worn-out garment.

ת"ר טלית שכולה תכלת כל מיני צבעונין פוטרין בה חוץ מקלא אילן
(c)

(Beraisa #1): If a garment is entirely Techeles, strings of any color fulfill the Mitzvah of Lavan, except for Kala Ilan.

מיתיבי טלית אין פוטר בה אלא מינה
(d)

Contradiction (Beraisa #2): Lavan strings must be of the same color (Rashi; Tosfos - material, unless they are wool or linen) as the garment;

טלית שכולה תכלת מביא תכלת וד"א ותולה בה וקלא אילן לא יביא
1.

If a garment is entirely Techeles, one attaches Techeles strings and a different color for Lavan. He should not use Kala Ilan;

ואם הביא כשר
2.

If he used Kala Ilan, he fulfilled the Mitzvah.

אמר רב נחמן בר יצחק לא קשיא כאן בטלית בת ארבעה חוטין
(e)

Version #1 - Resolution (Rav Nachman bar Yitzchak): Beraisa #2 discusses a garment with four strings. (All the strings are needed, so we are not concerned lest one transfer them to another garment);

כאן בטלית בת שמונה חוטין
1.

Beraisa #1 discusses a garment with eight strings (on each corner, four Techeles and four Kala Ilan. Chachamim decreed to disqualify Kala Ilan, lest someone buy the garment and think that all the strings are Techeles, and transfer some to another garment. One of the garments will have Kala Ilan in place of Techeles).

(f)

Version #2 - Resolution (Rav Nachman bar Yitzchak): Beraisa #2 refers to a garment with eight strings. (Each corner has two Techeles strings and two Lavan (or some other color that does not resemble Techeles), and four Kala Ilan are added. L'Chatchilah this is forbidden, lest the Kala Ilan be transferred and used in place of Techeles);

1.

Beraisa #1 refers to a garment with four strings (on each corner, two Techeles and two Kala Ilan. To fulfill Techeles and Lavan, the strings must be of recognizably different colors.) (end of Version #2)

שמעת מינה מתירין מבגד לבגד
(g)

Inference: Since such a decree was made, this teaches that one may remove Tzitzis from a garment to attach them to another garment!

דלמא דאי עבד
(h)

Rejection: Perhaps it is forbidden. Chachamim decreed lest people (improperly) do so.

איתמר רב אמר אין מתירין מבגד לבגד
(i)

(Rav): One may not remove Tzitzis from a garment to attach them to another garment.

ושמואל אמר מתירין מבגד לבגד
(j)

(Shmuel): It is permitted.

רב אמר אין מדליקין מנר לנר
(k)

(Rav): One may not light one Ner Chanukah from another. (This looks like a disgrace of the Mitzvah);

ושמואל אמר מדליקין מנר לנר
(l)

(Shmuel): It is permitted.

רב אמר אין הלכה כרבי שמעון בגרירה
(m)

(Rav): The Halachah does not follow R. Shimon (one may not drag something on a dirt floor on Shabbos if it might make a furrow. This is like plowing);

ושמואל אמר הלכה כר' שמעון בגרירה
(n)

(Shmuel): The Halachah follows R. Shimon. (It is permitted.)

אמר אביי כל מילי דמר עביד כרב לבר מהני תלת דעביד כשמואל מתירין מבגד לבגד ומדליקין מנר לנר והלכה כרבי שמעון בגרירה
(o)

(Abaye): Wherever Rav and Shmuel argue, my Rebbi (Rabah) always followed (Tosfos Shabbos - the stringencies of) Rav, except for the above three places.

דתניא רבי שמעון אומר גורר אדם מטה כסא וספסל ובלבד שלא יתכוין לעשות חריץ
1.

(Beraisa - R. Shimon): One may drag a bed, chair or bench on a dirt floor, as long as one does not intend to make a furrow.

רב יהודה מסר ליה לקצרא
(p)

Rav Yehudah would give his garment (with Techeles) to a launderer. (Rashi - he was not concerned lest a string of Techeles snap, and the launderer will replace it with Kala Ilan. R. Gershom - he would pay nicely so the launderer would be careful that the color not fade);

רב חנינא עביד לה סיסא
(q)

Rav Chanina would fold the Techeles strings together (R. Gershom - wrap them in other strings) to protect them (when giving the garment to a launderer);

רבינא חייט להו מיחט
(r)

Ravina would fold the garment over them and sew it shut.

3)

HOW MANY STRINGS ARE REQUIRED?

ת"ר כמה חוטין הוא נותן
(a)

(Beraisa #1) Question: How many strings are required?

ב"ש אומרים ד'
(b)

Answer #1 (Beis Shamai): Four strings are required. (They are put through the corner and doubled over, making eight ends);

וב"ה אומרים ג'
(c)

Answer #2 (Beis Hillel): Three strings are required (six ends).

וכמה תהא משולשת
(d)

Question: How long should be Meshulash? (Rashi - this is what hangs down straight; Tosfos - it is the windings and knots. It is half as long as what hangs straight.)

ב"ש אומרים ד'
(e)

Answer #1 (Beis Shamai): Four Etzba'os (finger-widths) are required;

וב"ה אומרים ג'
(f)

Answer #2 (Beis Hillel): Three Etzba'os are required;

וג' שבית הלל אומרים אחת מארבע בטפח של כל אדם
1.

Each Etzba (of Beis Hillel) is a quarter of a handbreadth of an average person.

אמר רב פפא טפח דאורייתא ד' בגודל שית בקטנה חמש בתילתא
(g)

(Rav Papa): Whenever the Torah requires a Tefach, this is the width of four thumbs, which equals the width of six pinkies or five (Shitah Mekubetzes - and a third) intermediate (index) fingers.

אמר רב הונא ד' בתוך ד' ומשולשת ד'
(h)

(Rav Huna): Four strings are required. They must be within four Etzba'os of the corner. Four Etzba'os must be Meshulash;

ורב יהודה אמר ג' בתוך ג' משולשת ג'
(i)

(Rav Yehudah): Three strings are required. They must be within three Etzba'os of the corner. Three Etzba'os must be Meshulash.

אמר רב פפא הלכתא ד' בתוך שלש משולשת ארבע
(j)

(Rav Papa): The Halachah requires four strings within three Etzba'os. Four Etzba'os must be Meshulash.

למימרא דאית להו שיעורא
(k)

Inference: The Beraisa implies that there is a Shi'ur (minimal length) of Tzitzis.

ורמינהו ציצית אין ציצית אלא יוצא ואין ציצית אלא משהו
(l)

Contradiction (Beraisa #2): Tzitzis must extend somewhat past the corner. Mashehu (any amount) is Kosher;

וכבר עלו זקני ב"ש וזקני ב"ה לעליית יוחנן בן בתירא ואמרו ציצית אין לה שיעור כיוצא בו לולב אין בו שיעור
1.

Elders of Beis Hillel and Beis Shamai: There is no Shi'ur of Tzitzis. Similarly, there is no Shi'ur of a Lulav.

מאי לאו אין לה שיעור כלל
2.

Suggestion: This means that there is no Shi'ur at all!

לא (דף מב,א) אין לה שיעור למעלה אבל יש לה שיעור למטה
(m)

Answer: No, it means that there is no upper Shi'ur, but there is a minimal length.